Is mijn veulen een chimeer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy_Komen

Berichten: 6333
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Is mijn veulen een chimeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 20:44

Hoi allen,

Gister ochtend is Lilly, mijn zwartbonte merrie veulen geboren. Moeder is zwartbont en vader is zwartbont dus over de kleur zou geen twijfel kunnen bestaan.

Nu heeft ze alleen "zwartere vlekken" in haar zwarte vlekken. Mariska (mijn zus) zegt al gekscherend dat ze een chimeer is.

Ze heeft 1 grotere zwarte vlek in haar zwarte op der linker buik. En 1 kleine op haar rechter knie.

Hebben jullie dit al wel eens gezien? Heeft het een naam?
Alvast bedankt!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe dan ook is het een schatje <3 <3 <3

Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37293
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:46

Oef ja , daar lijkt het wel op dat het chimera is! Maar dan heb ik het vooral over de vlek op de buik, die bij het been vind ik niet zo schokkend.
Maar dat is pas met zekerheid te zeggen wanneer de veulenvacht weg is denk ik? In elk geval heel apart zo een donkere vlek.

Het zou ook een roan spot kunnen zijn? Geen idee hoe die er bij veulens uit zien maar ik kende een vos merrie die zo een vlek had wat was gaan schimmelen. Ook vrij apart.

Bijgevoegd de foto;


Afbeelding

Ik weet dus niet hoe dit er in het beginsel uit zag. Dit betreft een quarter horse overigens.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 11-05-24 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SjonnieZ

Berichten: 2401
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:55

Rennie89 schreef:
Oef ja , daar lijkt het wel op dat het chimera is! Maar dan heb ik het vooral over de vlek op de buik, die bij het been vind ik niet zo schokkend.
Maar dat is pas met zekerheid te zeggen wanneer de veulenvacht weg is denk ik? In elk geval heel apart zo een donkere vlek. Het zou ook een roan spot kunnen zijn? Geen idee hoe die er bij veulens uit zien maar ik kende een vos merrie die zo een vlek had wat was gaan schimmelen. Ook vrij apart.



Hoezo is dit schokkend? Oprechte vraag.

Rennie89
Berichten: 37293
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Is mijn veulen een chimeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:57

Niet zo schokkend :+ als in niet zo interessant.

Santos_05

Berichten: 3103
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Is mijn veulen een chimeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:21

:)*
Google: Chimaera (Chimera) is een monster uit de Griekse mythologie dat was samengesteld uit meerdere dieren. Doorgaans werd ze afgebeeld met de kop van een leeuw, lichaam van een geit en de staart van een slang. Het dier kon vuur spuwen en was een nakomeling van Typhon en Echidna.

Een bonte in een bonte pony, weer wat geleerd :+

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:30

Santos_05 schreef:
:)*
Google: Chimaera (Chimera) is een monster uit de Griekse mythologie dat was samengesteld uit meerdere dieren. Doorgaans werd ze afgebeeld met de kop van een leeuw, lichaam van een geit en de staart van een slang. Het dier kon vuur spuwen en was een nakomeling van Typhon en Echidna.

Een bonte in een bonte pony, weer wat geleerd :+

Het is ook een compleet versmolten 2ling.
Maar zulke vlekken kunnen gevolg zijn van voeding. Wil je het weten, dan zal je haren (incl. haarzakje) moeten trekken van de zwart zwarte vlekken en van de gewoon zwarte en beide apart DNA laten bepalen, 2 verschillende DNA profielen en je hebt een chimeer. Maar die kans is klein en de kosten maken dat meestal niet interessant om uit te zoeken. Meestal is de reden dat we chimeer vinden is omdat de hengst ander DNA doorgeeft via sperma dan haar of bloedtest voor stamboek geregistreerd is.
Van wat we weten is de kans op chimeer klein, maar er wordt niet standaard verschillende DNA stalen genomen van elk paard, enkel stamboek neemt eigenlijk DNA en dan enkel haar of bloed. Meestal komen we ze tegen via veulen kan niet van die vader zijn waarbij vader chimeer blijkt of we zien inderdaad 2 kleuren paarden die niet met standaard bont te verklaren zijn zoals wat in honden brindle heet (druppelstrepen over de ribben van rug naar buik).

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:31

Lijkt me eerder dat de rest van het grijze een soort fever coat is. Dan zou het nog bijkleuren bij het vachtwisselen

Quir

Berichten: 17380
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Is mijn veulen een chimeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:54

Vrij zeker dat dit een somatische mutatie is. :)

Chimera is uiterst zeldzaam (geloof dat er maar 6 of 7 bevestigd zijn wereldwijd).

Rennie89
Berichten: 37293
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:37

Quir schreef:
Vrij zeker dat dit een somatische mutatie is. :)

Chimera is uiterst zeldzaam (geloof dat er maar 6 of 7 bevestigd zijn wereldwijd).

Ik was die benaming helemaal vergeten, daar viel die “Roan spot” ook onder van de foto die ik plaatste inderdaad :j

maar ik vind het wel apart want normaal is dat dus bij zwart met bruin ed , en nu is het dus zwart op zwart maar daarom dacht ik dat het wellicht een soort van schimmelende vlek is zoals bij die ik plaatste, gezien schimmel zwart diepzwart is bij geboorte en deze vlek dan uiteindelijk ook lichter zou worden? Ik heb geen idee hoe die vlekken normaal beginnen bij veulens.

Ik heb persoonlijk weinig kennis van mutaties, ik heb brindle gezien enzo, en dan deze “Roan spot” en bloody shoulders, maar daar blijft het wel bij.. :+ maar wil wel meer leren :D

Wendy_Komen

Berichten: 6333
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Is mijn veulen een chimeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 22:41

Dank jullie wel voor jullie reacties!!!
Schimmel komt totaal niet in de lijnen voor, dus een "schimmel" vlek zou ik heel bijzonder vinden.

Ben inderdaad heel benieuwd hoe ze eruit komt te zien zonder haar veulen vacht. Of het dan überhaupt nog te zien is.

Rennie89
Berichten: 37293
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:48

Schimmel kwam ook niet bij de quarter voor die ik plaatste. lorando B , een spring hengst, is ook een bekend voorbeeld van zo een mutatie, had ook geen schimmel in de lijn.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:07

Quir schreef:
Vrij zeker dat dit een somatische mutatie is. :)

Chimera is uiterst zeldzaam (geloof dat er maar 6 of 7 bevestigd zijn wereldwijd).

Er moet reden zijn om te testen, het is geen standaard om meerdere DNA testen te doen die dit kunnen aantonen. We hebben dus maar een paar bevestigingen van dit verschijnsel, maar hoe zeldzaam het echt is hebben we niet genoeg data voor.

grace1989
Berichten: 831
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:48

Gefeliciteerd met je veulen. Prachtig, ook die extra vlekken :) !

Avalanche

Berichten: 16275
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:04

Chimaera komt bij katten regelmatig voor :)

Afbeelding

Dan krijg je zoiets :D

Bij paarden kan ik er niets over vinden. Ik vind het altijd superleuk om die dingen uit te zoeken.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:07

Afbeelding

Mijn 100% zwarte merrie heeft een beige vlek aan de zijkant van haar hoofd. Is idd gewoon een somatische mutatie. :)
Wel grappig want mensen denken vaak dat ze vies is en proberen het eraf te vegen :D

(Niet heel goed te zien hier, moet je even inzoomen net onder het jukbeen, die lichte vlekken)

GeeJarig
Berichten: 176
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:46

Sorry TS dat ik dit in jouw topic vraag, maar ik heb totaal geen verstand van kleuren. Nu heeft mijn nieuw paard wat witte stippen, maar ook donkere vlekken op haar achterhand. Valt dit gewoon onder appaloosa? Ze is een mix. Moeder Alt-Mecklenburger. Vader onbekend.Afbeelding

Bowo
Berichten: 2841
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Is mijn veulen een chimeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:49

Van Appaloosa is inderdaad bekend dat het zowel lichtere als donkerdere vlekken kan geven. Appaloosa geeft enorme toverballetjes.

Over Chimeera's heb ik te weinig verstand.

_Tarzan

Berichten: 11231
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Is mijn veulen een chimeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:25

somatische mutatie inderdaad, leuk veulen :D

Sewri
Berichten: 395
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:33

Libera schreef:
[ [url=m/nN5PA8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn 100% zwarte merrie heeft een beige vlek aan de zijkant van haar hoofd. Is idd gewoon een somatische mutatie. :)
Wel grappig want mensen denken vaak dat ze vies is en proberen het eraf te vegen :D

(Niet heel goed te zien hier, moet je even inzoomen net onder het jukbeen, die lichte vlekken)


Hier ook 1 met een bijzondere “hoofd vlek”

Afbeelding

dioni

Berichten: 845
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Is mijn veulen een chimeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:40

@ avalanche dat is geen chimera meer een poes met een zwarte en een rood x chromosoom, niks bijzonders.
een chimera is als twee verschillende embryo's met verschillend dna versmelten tot 1 embryo. Daarbij ontstaat een individu met 2 sets dna.

Wendy_Komen

Berichten: 6333
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Is mijn veulen een chimeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 12:42

Hartstikke bedankt voor alle reacties!!
Weer het een en ander geleerd! En wat een leuke andere kleurtjes langs zien komen <3

Ben heel benieuwd hoe madam er uit zal zien als ze uit der veulen vacht is! Zal dan nog eens een foto posten.