Fokken met vospanterbont, welke vachtkleur hengst?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Fokken met vospanterbont, welke vachtkleur hengst?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 13:08

Hi alle!

Voor het volgende dekseizoen ben ik aan het zoeken naar de perfecte combinatie voor mijn merrie +/- 85 cm en ze is vospanterbont.
Afbeelding

Ik ben rustig opzoek naar de perfecte dekhengst. Ik wil graag een leuke vachtkleur, je hebt natuurlijk geen garantie :o verder ben ik ook nog onbekend in het fokken, maar rustig aan het verdiepen :D

Momenteel sta ik op de lijst voor een bwp dekhengst blauwe ogen en is bruin bont. Verder heb ik nog een nmprs op het oog, ook bruin bont en blauwe ogen.
Ik heb voor mijn merrie geen vachtkleur test laten doen, wel dwerg. Dus onbekend wat ze precies door gaat geven.

Het liefste zou ik een veulentje krijgen die geen vos, schimmel of zwart is en blauwen ogen zijn leuk mee genomen, maar die kans is klein.
Wat zijn de leuke combinaties en wie heeft hier meer kennis van? :j :j

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fokken met vospanterbont, welke vachtkleur hengst?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:19

Als een patroon een vereiste is dan is het vrij simpel: kies een hengst die homozygoot is voor bont of appaloosa.

Schimmel krijg je nooit als beide ouders geen schimmel zijn.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Fokken met vospanterbont, welke vachtkleur hengst?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:24

En als je geen vos en geen zwart wilt, zal je een dubbel homozygote bruine moeten zoeken: zowel homozygoot voor A (agouti) als voor E (extension)

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 23:13

Ibbel schreef:
En als je geen vos en geen zwart wilt, zal je een dubbel homozygote bruine moeten zoeken: zowel homozygoot voor A (agouti) als voor E (extension)


Ik wil wel een apartere kleur. Geen standaard

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 23:13

Sizzle schreef:
Als een patroon een vereiste is dan is het vrij simpel: kies een hengst die homozygoot is voor bont of appaloosa.

Schimmel krijg je nooit als beide ouders geen schimmel zijn.


En wat zijn nou de gave combi’s?

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:30

Een champagne die zilver draagt, of een overo, die laatste geeft je kans op blauwe ogen. Zelf heb ik beide staan maar ben van België en veel Nederlanders zien zo'n afstand niet zitten. :D

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:50

Zowel few spot als blauwe ogen geeft kans op nare oogproblemen.De nadruk zou moeten liggen op een gezond veulentje fokken vind ik.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:52

office schreef:
Zowel few spot als blauwe ogen geeft kans op nare oogproblemen.De nadruk zou moeten liggen op een gezond veulentje fokken vind ik.


Amen to this!

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:57

Zilver geeft ook oogproblemen trouwens.

TS: wat wil je nou? Je wil geen schimmel (da's makkelijk, moet je geen schimmelhengst kiezen), je wil geen vos of zwart, maar je wil ook geen 'gewone' kleur (dus ook geen bruin dan kennelijk?) en dan selecteer je zelf 2 bruinbonte hengsten.

Afgezien van dat je een gezond veulen moet willen fokken, met een hengst die past bij je merrie, die de conformatie van je merrie verbetert, etc.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:06

Zilver heterozygoot geeft géén oogproblemen, het is namelijk ASD die de oogproblemen geeft in de vorm van cysten en dat komt alleen bij homozygoot zilverappels voor in bepaalde rassen. En welke problemen geven blauwe ogen?

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:13

Ik begrijp je irritatie Ibbel. Mensen gaan fokken op kleur en doen niet de moeite enige basiskennis te verwerven m.b.t. kleurvererving.

Dus, mijn tip voor het uitzoeken van een leuke hengst: ga je dit najaar en deze winter inlezen in kleurvererving bij paarden zodat je komend voorjaar een weloverwogen keuze kan maken.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:18

Wat wil je verbeteren aan de merrie, qua bouw en karakter? En welke punten wil je verankeren?

Daar zoek je een hengst bij. Waarschijnlijk meerdere hengsten. En als je dan een rijtje hengsten hebt ga je kijken wat voor kleur ze zijn.

En weet je. Er bestaan alleen maar gewone kleuren. Vos is gewoon. Zwart is gewoon. Bruin is gewoon. Valk is gewoon. Palomino is gewoon. Dus het veulen zal hoe dan ook een gewone kleur hebben.

Als je geen vos wil fokken laat je merrie dan testen op agouti. Met een beetje mazzel is ze AA, zodat je geen EEAA hengst hoeft te zoeken maar dat EE volstaat.

En als je bedoelde dat je een cremello of perlino wil fokken: gaat met deze merrie niet lukken.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:47

Laureas schreef:
Zilver heterozygoot geeft géén oogproblemen, het is namelijk ASD die de oogproblemen geeft in de vorm van cysten en dat komt alleen bij homozygoot zilverappels voor in bepaalde rassen. En welke problemen geven blauwe ogen?


Heterozygote silvers hebben ook cystes.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3781063/

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:57

Ibbel schreef:
Laureas schreef:
Zilver heterozygoot geeft géén oogproblemen, het is namelijk ASD die de oogproblemen geeft in de vorm van cysten en dat komt alleen bij homozygoot zilverappels voor in bepaalde rassen. En welke problemen geven blauwe ogen?


Heterozygote silvers hebben ook cystes.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3781063/


Dit is echt discussie zoeken zeg, heterozygoot zilver heeft geen oogproblemen, dat moet dat ook niet zo gezegd worden en mensen de stuipen op het lijf jagen voor niets. Het verwonderd me dat je niet over het overo gen begint en het LWO gen, want daar kan je ook nog een discussie over starten. Iemand die zijn minipaard test op het dwerggen voor ze ermee wil fokken getuigt bij mij dat ze moeite wil doen, want geloof me dat dwerggen is een veel groter probleem bij dit ras en veel fokkers lappen dat nog steeds aan hun laars terwijl die test zoveel dierenleed kan besparen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:59

xDaninex schreef:
Sizzle schreef:
Als een patroon een vereiste is dan is het vrij simpel: kies een hengst die homozygoot is voor bont of appaloosa.

Schimmel krijg je nooit als beide ouders geen schimmel zijn.


En wat zijn nou de gave combi’s?


Dat is nogal persoonlijk. Ik vind vos of bruin met een uitgebreid sabino patroon het mooiste, maar jij niet gok ik zomaar.
Maar met wat pech overdrijven ze het wat en is het hele paard wit :+

Je kunt een bontpatroon meer of minder (genetisch) garanderen door een homozygote hengst te kiezen, maar het daadwerkelijke bontpatroon kun je sowieso niet beinvloeden. Er zijn ook genetisch bonte paarden met maar 1 miniskuul vlekje.
De migratie van het pigment is een beetje een willekeurig proces dat onder invloed van factoren in de baarmoeder staat. Daarom hebben kloons ook nooit dezelfde aftekeningen.

Stap 1 bij kleurfokkerij is eerst je eigen merrie testen uiteraard.

Bij homozygoot appaloosa neem je sowieso automatisch nachtblind in koop toe. De kans op sluipende uveitis is bij appaloosa ook groter dan bij een effen paard.
Als je tobiano ook mooi vind dan is dat een gezondere kleur.

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 11:39

Laureas schreef:
Een champagne die zilver draagt, of een overo, die laatste geeft je kans op blauwe ogen. Zelf heb ik beide staan maar ben van België en veel Nederlanders zien zo'n afstand niet zitten. :D


Dat vind ik nog niet zo erg! Maar ik zou wel nmrps willen!

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 11:42

Sizzle schreef:
[q

Dat is nogal persoonlijk. Ik vind vos of bruin met een uitgebreid sabino patroon het mooiste, maar jij niet gok ik zomaar.
Maar met wat pech overdrijven ze het wat en is het hele paard wit :+

Je kunt een bontpatroon meer of minder (genetisch) garanderen door een homozygote hengst te kiezen, maar het daadwerkelijke bontpatroon kun je sowieso niet beinvloeden. Er zijn ook genetisch bonte paarden met maar 1 miniskuul vlekje.
De migratie van het pigment is een beetje een willekeurig proces dat onder invloed van factoren in de baarmoeder staat. Daarom hebben kloons ook nooit dezelfde aftekeningen.

Stap 1 bij kleurfokkerij is eerst je eigen merrie testen uiteraard.

Bij homozygoot appaloosa neem je sowieso automatisch nachtblind in koop toe. De kans op sluipende uveitis is bij appaloosa ook groter dan bij een effen paard.
Als je tobiano ook mooi vind dan is dat een gezondere kleur.


De uitslagen wacht ik nog af. Ook op dwerg etc. Ik was puur opzoek naar ervaringen met bepaalde vachten in combinatie met die van mij. Dit word mijn eerste veulen.
Wat ik wil verbeteren is de bouw. Mijn merrie is wat voller gebouwd dus zoek ik een slankere hengst. Mijn merrie is erg alert maar vriendelijk. Dus ik zoek een hengst die ook erg vriendelijk is. Deze dingen heb ik voor mezelf al op een rij, vandaar dat ik de informatie van vachten vroeg omdat ik hier geen kennis op heb. Dan vind ik sommige reacties van hierboven erg onnodig. Aangezien ik gewoon geen kennis heb met vachten fokken etc :)

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 11:45

Dit is echt discussie zoeken zeg, heterozygoot zilver heeft geen oogproblemen, dat moet dat ook niet zo gezegd worden en mensen de stuipen op het lijf jagen voor niets. Het verwonderd me dat je niet over het overo gen begint en het LWO gen, want daar kan je ook nog een discussie over starten. Iemand die zijn minipaard test op het dwerggen voor ze ermee wil fokken getuigt bij mij dat ze moeite wil doen, want geloof me dat dwerggen is een veel groter probleem bij dit ras en veel fokkers lappen dat nog steeds aan hun laars terwijl die test zoveel dierenleed kan besparen.[/quote]

Jazeker! Dit test ik natuurlijk. Ik heb ook gevraagd tot welke hoogtes etc ik mag fokken. Karakter etc heb ik voor mezelf op een rij en vond dat dus niet nodig om te vragen.
Ik wilde me puur verdiepen in vacht combinaties. Ik vind bont met elke kleur leuk, enkel geen een kleur. Natuurlijk gaat gezondheid voor. Ik laat niet voor niets de dierenarts komen voor onderzoeken en overleggen :)

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 11:47

Koper schreef:
Wat wil je verbeteren aan de merrie, qua bouw en karakter? En welke punten wil je verankeren?

Daar zoek je een hengst bij. Waarschijnlijk meerdere hengsten. En als je dan een rijtje hengsten hebt ga je kijken wat voor kleur ze zijn.

En weet je. Er bestaan alleen maar gewone kleuren. Vos is gewoon. Zwart is gewoon. Bruin is gewoon. Valk is gewoon. Palomino is gewoon. Dus het veulen zal hoe dan ook een gewone kleur hebben.

Als je geen vos wil fokken laat je merrie dan testen op agouti. Met een beetje mazzel is ze AA, zodat je geen EEAA hengst hoeft te zoeken maar dat EE volstaat.

En als je bedoelde dat je een cremello of perlino wil fokken: gaat met deze merrie niet lukken.



Klopt zeker! Maar mijn merrie is erg prettig in karakter en ik heb dit voor mezelf wel al op een rij. Daar heb ik ook verder geen ondersteuning bij nodig.
Inderdaad het zijn ook maar gewone kleuren. Misschien verwoord ik het verkeerd. Ik zoek vooral een hengst met een vacht kleur die kan met mijn merrie. Dus waar inderdaad de kans is van een leuk kleurtje en geen maan blindheid etc

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:49

Ik zit niet in de mini's maar veel plezier met het zoeken naar een leuke hengst voor je merrie :)

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 11:50

lletam schreef:
Ik zit niet in de mini's maar veel plezier met het zoeken naar een leuke hengst voor je merrie :)



Dankjewel! Ik denk dat ik mijn vraag vooral verkeerd gesteld heb en wil geen discussie starten.
Natuurlijk staat gezondheid voorop, maar ik wilde me puur verdiepen :D

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:33

Dat was inderdaad niet duidelijk in de OP, fijn dat je het toelicht TS.

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 12:37

Roodvos schreef:
Ik begrijp je irritatie Ibbel. Mensen gaan fokken op kleur en doen niet de moeite enige basiskennis te verwerven m.b.t. kleurvererving.

Dus, mijn tip voor het uitzoeken van een leuke hengst: ga je dit najaar en deze winter inlezen in kleurvererving bij paarden zodat je komend voorjaar een weloverwogen keuze kan maken.


Dat doe ik zeker. Vandaar deze forum. Ik ben bezig met voorbereidingen voor het volgende dekseizoen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:50

xDaninex schreef:
Ik zoek vooral een hengst met een vacht kleur die kan met mijn merrie. Dus waar inderdaad de kans is van een leuk kleurtje en geen maan blindheid etc


Geen maanblindheid: niet fokken met een appaloosahengst. Je hebt met jouw merrie sowieso 50% kans op een appaloosaveulen, dat, net als de merrie zelf, een verhoogde kans op maanblindheid zal hebben.

Als jij 100% 'kleur' wilt, moet je zoeken naar een homozygote hengst voor die kleur. En dat kan dan bont, champagne of creme zijn (dus een perlino/cremello/smokey cream hengst). In dat laatste geval krijg jij een enkel verdund veulen. Homozygoot silver hengsten zijn er als het goed is niet, schimmel wil je niet, roan dan vermoedelijk ook niet.

En dan kan in theorie alles. Je hebt bijvoorbeeld 100% kans om een amber of classic champagne bont veulen uit je merrie te fokken als je een 3-dubbel homozygote hengst weet te vinden: homozygoot voor bont, voor champagne en voor E.
De kans dat er zo'n hengst rondloopt die dan ook nog eens past bij jouw merrie is natuurlijk wel heel erg klein.

Maar homozygoot bont, en perlino/cremello NMPRS-hengstjes zijn er wel.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:53

Ibbel schreef:
xDaninex schreef:
Ik zoek vooral een hengst met een vacht kleur die kan met mijn merrie. Dus waar inderdaad de kans is van een leuk kleurtje en geen maan blindheid etc


Geen maanblindheid: niet fokken met een appaloosahengst. Je hebt met jouw merrie sowieso 50% kans op een appaloosaveulen, dat, net als de merrie zelf, een verhoogde kans op maanblindheid zal hebben.

Als jij 100% 'kleur' wilt, moet je zoeken naar een homozygote hengst voor die kleur. En dat kan dan bont, champagne of creme zijn (dus een perlino/cremello/smokey cream hengst). In dat laatste geval krijg jij een enkel verdund veulen. Homozygoot silver hengsten zijn er als het goed is niet, schimmel wil je niet, roan dan vermoedelijk ook niet.

En dan kan in theorie alles. Je hebt bijvoorbeeld 100% kans om een amber of classic champagne bont veulen uit je merrie te fokken als je een 3-dubbel homozygote hengst weet te vinden: homozygoot voor bont, voor champagne en voor E.
De kans dat er zo'n hengst rondloopt die dan ook nog eens past bij jouw merrie is natuurlijk wel heel erg klein.

Maar homozygoot bont, en perlino/cremello NMRPS-hengstjes zijn er wel.

Hij moet ook homozygoot voor A zijn want de merrie is niet getest op agouti en zwart wil ze niet. Waarbij het inderdaad mijn aanname is dat ze daarmee aa bedoelt ongeacht het fenotype.