Kleurkansen veulens uit palomino hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gentle_21
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-10-20

Kleurkansen veulens uit palomino hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 17:19

Hi allemaal,

Voor volgend jaar hebben wij twee merries drachtig van de Gelderse palomino hengst Odin en zijn we uiteraard super benieuwd wat de kleurkansen voor beide merries zijn.

Ondanks dat we weten dat het testen van de merries de enige echte manier is om de percentages met zekerheid vast te stellen, zijn we toch benieuwd of we met de expertise van de mensen op bokt in combinatie met de kleuren van voorouders en kleuren van eerdere veulens een betere inschatting kunnen maken van de kleurkansen.

Merrie 1 is zelf zwart en komt uit een zwarte vader (donkere vos x donkerbruin) en een vos moeder (vos x vos). Ze heeft drie veulens gegeven uit dezelfde vos hengst (vos x vos) waarvan 2x zwart en 1x bruin, uit een zwarte hengst (zwart x vos) kwam een zwart veulen.

Merrie 2 staat op papier als zwartbruin en is overduidelijk niet zo donker als merrie 1. Ze komt uit een zwarte hengst (donkerbruin x bruin) en een donkerbruine moeder (zwart x bruin). In combinatie met een zwarte hengst (donkerbruin x zwart) kreeg ze een (zwart) bruin veulen. In de directe, nabije vader- en moederlijn van deze merrie komen geen vossen terug.

Is het mogelijk om op basis van de bovenstaande gegevens een redelijke inschatting te maken van het genetisch kleurprofiel van beide merries en de kleurkansen van de veulens?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kleurkansen veulens uit palomino hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:28

Merrie 1 Ee, want vos moeder dus ze draagt vos, geen bruin, dus een eventuele valk/bruine zou van de hengst moeten komen qua genen. Sowieso kans op vos/palomino en zwart/smokey black.

Merrie 2 is dus twijfelachtig of die vos draagt. Die heeft vermoedelijk dus wel bruin (sommige zwarten verkleuren/zijn ook bruinig dus zonder foto zo geen idee), dus daar zou je dan de grootste kans op bruin/valk of zwart/smokey hebben. Ik ga er dan in beide gevallen wel vanuit dat de hengst geen AA is(dubbel bruin) want dan vervalt de kans op zwart/smokey.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:29

Sowieso beiden telkens 50% kans dat het veulen het crème gen erft.

Zonder de crème dus ook of zwart of vos of bruin, moeilijk daar een percentage op de kleven zonder exact te weten wat de merries dragen.

Als het veulen crème zou erven, dan zal het afhankelijk zijn van het basiskleur.
Op zwart ga je het vaak amper zien, dan krijg je Smokey black. Op bruin of vos krijg je of buckskin of palomino, maar ook dat deel is dan moeilijk in kaart te brengen qua percentages.

Gentle_21
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 17:59

Dank voor jullie reacties! We hebben al meerdere scenarios doorlopen in de calculator van Animal Genetics waarbij bij merrie 1 inderdaad de belangrijkste vraag is of ze vos draagt (ja dus, want ze komt uit een vos moeder.. :+) en het bij merrie 2 de vraag is..
1) of ze óf bruin óf zwart is
2) of ze bij zwart (wat ik niet denk) wel of geen vos draagt
3) of ze bij bruin wel of geen vos draagt én wel of niet agouti draagt?

Klopt dat?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kleurkansen veulens uit palomino hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:03

Een bruine draagt altijd agouti, anders was het een zwarte.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Kleurkansen veulens uit palomino hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 20:11

Een palomino is ee met een creme. Merrie 1 is zwart en komt uit een vos. Dus Ee.
De kleurkansen van het veulen hangen vooral af of Odin agouti bij zich draagt en zo ja of hij homozygoot is.
De kansen voor het veulen zijn:
25% kans op vos. 25% kans op zwart (als Odin agouti draagt is het 12,5% zwart en 12,5% bruin, is hij homozygoot voor agouti is het 25% bruin en 0% zwart) Je hebt 25% kans op palomino en 25% kans op smokey black (of 12,5% kans op valk en 12,5% smokey black, of 25% kans op valk, maar dat hangt af ook weer af van de agouti van papa).

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Kleurkansen veulens uit palomino hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 20:15

Merrie 2 is dus lastig, is ze zwart of bruin. Ik ga even uit van bruin. Dan kan ze EeAa zijn, EEAa zijn, EEAA of EeAA. En dan de kansen uitrekenen voor je veulen wordt iets te ingewikkeld voor mij geloof ik :+

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6645
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:05

Diddykong schreef:
Merrie 2 is dus lastig, is ze zwart of bruin. Ik ga even uit van bruin. Dan kan ze EeAa zijn, EEAa zijn, EEAA of EeAA. En dan de kansen uitrekenen voor je veulen wordt iets te ingewikkeld voor mij geloof ik :+


Merrie 2 kan alleen EEAa of EeAa zijn, aangezien ze van een zwarte hengst komt (die dus geen agouti draagt, anders was hij wel bruin geweest).

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:06

Ik volg hier even, ben in afwachting of mijn bruine merrie dragend is van Odin. :D Ik ging ervanuit dat de grootste kans gewoon ook weer bruin ging zijn (aangezien ik toch 3 bruinen op stal heb, is dat prima om voor verdere verwarring te zorgen)