welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 22:22

Ik heb een bruine merrie en haar zwartbruine volle zus.
Moeder is een vos, vader een donkerbruine.
Als ik haar eventueel zou laten dekken door een cremello, welke kleuren zijn dan het meest voor de hand liggend als uitkomst?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:24

Je kan dan iig palomino of valk verwachten omdat moeder vos is. Of smokey black mogelijk is is iets lastiger te voorspellen. Als de hengst of merrie homozygoot agouti is heb je daar geen kans op.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:29

Iig 50% kans op palomino.
Als zowel hengst als merrie heterozygoot is voor agouti heb je 12,5% kans op smokey black (en de rest valk). Bij homozygoot agouti aan beide kanten heb je 50% valk en geen kans op smokey.
Is de hengst non-agouti heb je 25% kans op zowel valk als smokey.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-23 22:33

<3 Bedankt, hier kan ik verder mee. Misschien laat ik haar eerst zelf eens testen.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 06:05

Is de cremello getest cremello? Of komt deze uit 2 palomino ouders?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 22:18

Het was eigenlijk een hypothetische vraag ;). Of en wanneer ik nog eens wil fokken is nog niet zeker. Ik heb een hele brave bruine merrie die eigenlijk wat klein is gebleven.
Ik vroeg me af of dekken met een grotere hengst een idee zou zijn om een veulen voor eigen gebruik aan te houden.
Ik ken iemand die een cremello had, of hij die nog steeds heeft weet ik niet.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:31

De dubbel cream kleuren (cremello, perlino en smokey cream) lijken erg op elkaar, maar zijn genetisch anders. Veel paarden met dubbel cream krijgen het label cremello omdat die kleur blijkbaar het bekendste is, zonder dat er getest of op andere manier bepaald is of ze daadwerkelijk cremello zijn.

Als je dan je merrie test voor een precieze kans, maar de cremello blijkt een perlino te zijn, heb je ineens hele andere kansen.

Bruin x dubbel creme geeft in ieder geval kans op palomino, valk en smokey cream. Of ze allemaal mogelijk zijn en in welke verhoudingen hangt af van de overige genen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 21:23

Da's interessant, Bowo. Die man met de cremello hengst had (nogmaals, ik weet niet of we hier wel aan gaan beginnen en of hij die hengst nog heeft) had destijds ook een perlino hengst.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:44

Je merrie draagt zwart en vos, dus Ee, en minimaal 1 agouti, anders was ze niet bruin geworden.

Een cremello is een vos met dubbel creme. Eventueel met agouti, dat toont niet op een vos, dus dat kun je er niet aan afzien.

Je hebt 50% kans op een palomino. En 50% op een valk/smokey black. Hoeveel % je kans maakt op valk, ligt aan de agouti factor. Is je merrie of de hengst homozygoot, dan is de kans op valk 50% en de kans op smokey black 0. Zijn beide heterozygoot dan is de kans op valk 37,5% en de kans op smokey black 12,5%. Draagt alleen de merrie 1 agouti factor is de kans op valk 25% en de kans op smokey black ook 25%.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 23:34

Jeetje wat is dit interessant! Dankjewel hoor :). Weet je,het karakter van deze merrie staat me erg aan dus een eventuele partner moet ook een super karakter hebben. Ik durf het niet met mijn man te overleggen := die roept dat er ab-so-luut geen paard meer bij mag komen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: welke kansen bij bruine merrie x cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 00:12

Je kunt altijd zeggen dat het per ongeluk gebeurd is :D