Citaat:
Ik heb een vraag, kan je zien (aan bijvoorbeeld kleur van de ouders) of een paard homozygoot zwart is? Als voorbeeld een zwart paard, uit twee zwarte ouders, is die dan homozygoot zwart? Of heeft dat er niks mee te maken?
Heterozygoot Zwart (Ee) x Heterozygoot zwart (Ee) =
25% kans op homozygoot zwart (EE)
50% kans op heterozygoot zwart (Ee)
25% kans op vos (ee)
Homozygoot Zwart (EE) x Heterozygoot zwart (Ee) =
50% kans op homozygoot zwart (EE)
50% kans op heterozygoot zwart (Ee)
Homozygoot Zwart (EE) x Homozygoot Zwart (EE) =
100% kans op homozygoot zwart (EE)
Conclusie. Alleen als er een volle broer of zuster van het betreffende paard vos is weet je zeker dat beide ouders heterozygoot zwart zijn. En dat het betreffende zwarte paard dus zowel homozyoot als heterozygoot zwart kan zijn. Bij zwart x zwart en geen verdere informatie over de kleur van volle broers of zussen kan je dus er dus weinig van zeggen.
Citaat:
En als er in de afstammeling van het zwarte paard weinig vossen zijn, kan het paard dan nog steeds vos dragen?
Je hoeft niet weinig vossen te hebben, 1 vos is genoeg. Als er ook maar 1 nakomeling is met de voskleur dan weet je zeker dat beide ouders vos dragen en je te maken hebt met heterozygoot zwart.
Citaat:
Dus eigenlijk is mijn vraag, kan je zonder te testen erachter komen of een paard homozygoot zwart is?
Nee.
Citaat:
En hetzelfde voor agouti op een bruin paard, als die uit een lijn komt met alleen maar bruine paarden, is die dan per definitie homozygoot agouti?
Nee, agouti is net als zwart ook dominant en toont alleen op zwart. Een vos kan dus agouti dragen maar dat kan je dan niet zien.
Een bruine kan dus zijn:
Heterozygoot bruin: AaEe
Heterozygoot voor agouti, homozygoot voor zwart: AaEE
Homozygoot voor agouti, heterozygoot voor zwart: AAEe
Homozygoot bruin: AAEE
En vos (AAee of Aaee) x zwart (aaEe of aaEE) kan dus ook bruin (AaEe) geven als de vos agouti draagt. In dit geval weet je zeker dat de bruine volledig heterozygoot is.
Heb je meer informatie over directe familieleden kan je daaruit wel meer informatie halen. Ik heb een zwarte uit bruin x bruin. Een volle zuster is bruin, een volle broer is vos. De conclusie die daaruit volgt is dat beide ouders heterozygoot bruin moeten zijn.