Vos x koffievos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Vos x koffievos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 15:05

= een vos.... maar welke?
Is de kans 50/50?(lijkt me wel),en is er iets aan de veulenvacht waaraan je vroegtijdig kunt zien of het veulen uiteindelijk een gewone of een koffie vos wordt?

KellyDV

Re: Vos x koffievos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:11

Koffievos is dacht ik sooty. En volgensmij is als je een sooty drager gebruikt 50% kans.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:57

Waarom een vos soms een koffievos is, is nog niet bekend. Er zijn wel theorieën over (bijvoorbeeld dat koffievoskleur veroorzaakt wordt door sooty op vos, of een apart gen) maar er is nog niks bewezen of echt al sterk onderbouwd.
En hierdoor is de vererving ook nog niet bekend. Het vermoeden is wel dat het erfelijk is (omdat koffievoskleurige paarden ook vaker koffievoskleurige veulens hebben, dan wanneer je 2 normale vossen kruist) maar of het dominant is, recessief, polygenetisch (De vererving van sooty trouwens ook niet, dus het is ook niet zeker dat Sooty x Niet-sooty een 50% kans geeft op Sooty. Dus zelfs al zou Koffievos veroorzaakt worden door Sooty, wat absoluut niet zeker is, zou er nog geen duidelijke kans hierop gegeven kunnen worden)

Voor zover ik weet zijn er ook nog geen grote onderzoeken gedaan met vos x koffievos kruisingen, waarbij gekeken kan worden naar de proportie vos en koffievos nakomelingen.
Er kan dus ook niet echt een percentage worden gegeven voor de kans op een koffievos bij deze kruising.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 16:02

@apocowlypsee,kan er dan uit de combi vos x vos een koffievos komen en andersom een vos uit 2 koffievossen ?
Kwa vereving is koffievos toch hetzelfde als vos ? Hetrozygoot recesief?
En dank voor je uitgebreide antwoord! _/-\o_

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:13

Uit de combi vos keer vos kan zeker koffievos komen, en omgekeerd ook.

Het koffie-effect staat los van het vosgen (eigenlijk het non-zwart-gen). Voor koffievos is een nog onbekend gen (of meerdere genen) voor nodig, en daar is dus niet van bekend of dat tweede gen (of die 2-3-4 extra genen) recessief of dominant is/zijn. En dat tweede gen zóu sooty kunnen zijn, maar ook daar is verder niet van bekend hoe het vererft.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:43

KahluaB schreef:
@apocowlypsee,kan er dan uit de combi vos x vos een koffievos komen en andersom een vos uit 2 koffievossen ?
Kwa vereving is koffievos toch hetzelfde als vos ? Hetrozygoot recesief?
En dank voor je uitgebreide antwoord! _/-\o_

Er is nog niet bekend hoe het overerft, maar als ik het opzoek zijn er vos x vos paringen waaruit koffievos is gekomen, of andersom, dan is dat inderdaad mogelijk. Het maakt het er niet makkelijker op dat de grens vos-koffievos niet echt vast is. Sommige fokkers noemen iets al koffievos, terwijl anderen het nog vos noemen. Het kan dus best zijn dat een van de vossen uit koffie x koffie, eigenlijk koffievos zou zijn. (Of een van de ouders, eigenlijk vos) Of andersom. Ook omdat er nog geen vaste grens aan zit, dus dan zit je met veel twijfelgevallen.

Hoe bedoel je dat tweede precies? Ik hoop dat hier je antwoord tussen zit..
Heterozygoot en recessief hebben te maken met 2 verschillende dingen. Heterozygoot wil zeggen hoevaak een paard een bepaald allel heeft voor een bepaald gen. Bijvoorbeeld Ee, 1x vosallel (e) en 1x Zwartallel (E) is heterozygoot, want verschillende allelen. EE ofwel 2x Zwartallelen, is homozygoot, want heeft twee dezelfde allelen.
Het is wel zo dat vos (e) recessief is en je paard moet dus homozygoot zijn voor het vosgen om een vos(basis) kleur te hebben.
Maar als je kijk naar een hypothetische factor voor koffievos of vos (ervanuit gaande dat er al sowieso een vosbasis is) is de overerving nog niet bekend, dus niet bekend of vos dominant is over koffievos of andersom. En het zou dus ook kunnen zijn dat je bv 3 verschillende genen nodig hebt (op verschillende plekken in het DNA) die koffievos veroorzaken, en dat de ene recessief is, de andere dominant. Of dat er veel genen voor zijn, en hoe meer je vos ervan heeft, hoe donkerder die wordt. Maar daar is echt geen zekerheid over, is nog pure speculatie. Dus daar is echt niks over te zeggen helaas.

Met (koffie)vos x (koffie)vos kruisen is dus eigenlijk een verrassing welke tint vos je krijgt. Al vergroot de kans op koffievos waarschijnlijk dus wel als een van de ouders, of beide, koffievos is :) Althans, als ik naar de nakomelingen van koffievossen kijk zie ik daar meer koffievossen tussen dan kruisingen met een vos.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 17:21

Pfff ,best ingewikkelde materie ! :=
Ik vergiste me; ik bedoelde vos en koffievos zijn homozygoot rececief= ee.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:47

Haha, dan voor het gemak gewoon onthouden dat je op beide kans hebt, maar hoeveel kans is nog onbekend. Dat is toch de samenvatting van dat hele verhaal :)

Edit / toevoeging: Over de kleur nog.. Soms komen ze er al meteen donker uit, maar vaak worden ze ook als 'normale' vos geboren worden en wanneer de veulenvacht weggaat vaak een donkere kleur krijgen. Dan verschijnt er donkere vacht rond de ogen en neus. Een voorbeeldje: https://www.onlydressage.nl/paard/veulenveiling--879
Hier zie je een redelijk normaal roodgekleurde vos, waarbij je op het hoofd (en ook op de achterhand) een donkere vacht ziet verschijnen. Ik dénk dus (weet het natuurlijk niet zeker, gezien ik de merrie verder niet ken) dat deze merrie een mooi voorbeeld is van een toekomstige koffievos. Maar ze kunnen daarna ook weer iets lichter worden.
Het kan dus zijn dat je er pas iets later achterkomt dat je een koffievos hebt, ipv een 'normale' vos. Of dat je eerst hoopvol denkt dat je een koffievos hebt, maar dat ie daarna toch niet zo donker wordt als gehoopt.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 13:21

Verder niemand iets te zeggen hierover?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:29

@ apocowlypsee: ik wil TS haar topic niet gebruiken voor mijn vraag. Mag ik je mss per pb een vraag stellen over mijn stekelharige koffievos met veeeeeel wit?

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:49

Lukasje schreef:
@ apocowlypsee: ik wil TS haar topic niet gebruiken voor mijn vraag. Mag ik je mss per pb een vraag stellen over mijn stekelharige koffievos met veeeeeel wit?

Prima

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:53

Wat een interessant topic, ik lees graag mee. :)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 13:43

Niemand die weet of/ wanneer je vroegtijdig kunt zien welke kleur vos het veulen uiteindelijk wordt?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:23

Ik had vroeger een donkere vos (de omschrijving koffievos werd op het KWPN stamboekpapier op verzoek van de NKB veranderd in donkere vos).

Ik (totale leek op het gebied van kleurengenetica) heb eigenlijk tot nu toe altijd gedacht dat schimmel een factor was om een donkere vos te krijgen. Dat komt omdat ik meerdere donkere vossen kende met een schimmel ouder.

Mijn donkere vos en nog enkele anderen uit de kring hadden bijvoorbeeld Pion als vader.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:07

Er is wetenschappelijk gezien gewoon gezegd wat erover te zeggen valt.

Over tinten kunnen we qua berekening gewoon niets doen omdat het waarschijnlijk meerdere factoren betreft.
Een vosveulen wordt bijna altijd donker na zijn eerste verharing, dus tint voorspellen is eigenlijk altijd afwachten tot ze een jaar oid zijn.

Schimmel heeft er niets mee te maken, behalve dat schimmels zelf vaak donkerder/dieper gekleurd geboren worden om vervolgens op wisselende snelheden wit te worden.
Maar een vos zonder schimmel met een schimmel ouder en een vos zonder schimmel zonder schimmel ouder zijn hetzelfde wbt genotype schimmel.

wayoflife

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:54

Leuk topic!
Ik weet helemaal niets van kleuren genetica, maar heb wel een voorbeeld van een (toverbal) vos.
Moeder donkerbruin, vader zwart.
Hier is ze 3 dagen oud.
Afbeelding
Hier is ze 4 maanden oud.
Afbeelding
Hier is ze iets van 11 maanden oud.
Afbeelding
Ben wel benieuwd welke definitieve kleur ze gaat krijgen...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 10:38

Oh wauw ! Daar stonden jullie vast van te kijken ?! Doe mij deze kleur maar !
Ik denk de kleur dat ze nu heeft ,miss iets lichter.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:59

Wat stond ze te shinen in haar zomervacht, prachtig.

Dat had mijn merrie ook.

wayoflife

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:37

Ik denk ook dat ze weer lichter gaat worden, maar die donkere kleur vind ik wel het mooist....
Erg benieuwd wat we gaan krijgen uiteindelijk.

AMieke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:43

Ik ben dus ook heel benieuwd welke kleur mijn merrie, nu 4 jaar, gaat krijgen.

Zijn is geboren als vos, zelfde kleur lijf en manen.
Naar mate zij ouder werd veranderde haar kleur lijf en manen naar koffie bruin.
Toen werd ze weer lijf voskleur alleen haar manen bleven koffie bruin.

Ze heeft ook een koffie bruine aalstreep.

Inmiddels begint ze nu dus weer donkerder te worden, richting het koffie bruine.

Waar ik persoonlijk helemaal geen bezwaar tegen heb.

Een beetje een zelfde toverbal als van Wayoflife.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:52

KahluaB schreef:
Niemand die weet of/ wanneer je vroegtijdig kunt zien welke kleur vos het veulen uiteindelijk wordt?

Dat kun je eigenlijk pas zien zodra ze 3 jaar zijn. Bijna elk vos veulen is bij de eerste verharing heel donker.

Kijk maar eens bij de Schwarzwalders, die worden vos geboren maar hebben vaak, niet altijd, een diepe, donkere kleur vos als volwassenen. Ook als veulens uit de verharing komen zijn ze heel donker, maar dat zegt niets over de kleur die ze uiteindelijk worden. Mij is verteld dat het bij de Schwarzwalders pas rond de 3 jaar duidelijk is welke tint ze zijn en blijven.