Ik vraag mij af of er bij een haflinger toch niet een minder bewezen kleurcategorie in het gene pakket zit.
Ik heb 2x Tinker x Haflinger gehad, allebei niet bruin, niet zwart. Lichte staart.
Ook een Haflinger x ? ,, deze is zwart getest maar niet zwart geworden, altijd "bruin" gebleven.
Ik begreep dat Haflingers, Vos dragen en eventueel agouti.
Als ik de test invoer met een zwarte wederhelft:
37.50% - Black
37.50% - Bay
25.00% - Red (Chestnut/Sorrel)
Bont is even niet van toepassing omdat het effen veulens zijn geworden.
Zijn er haflingers met bewezen silvergen?
Als ik van de plaatjes uit moet gaan, bestaat het vermoeden 3x een Silver bay te hebben gehad. Chocolade bruin met lichte staart.
Volgens animalgenetics.us
n/Z Heterozygous Horse tested heterozygous for silver dilution (One copy of the silver allele detected). Black-based horses will have a chocolate body with flaxen mane and tail. Bay-based horses will have lightened lower legs and flaxen mane and tail
Beide paarden hebben donkere manen maar wel een blijvend lichtere staart.
Z/Z Homozygous Horse tested homozygous for silver dilution (Two copies of the silver allele detected). Black-based horses will have a chocolate body with flaxen mane and tail. Bay-based horses will have lightened lower legs and flaxen mane and tail.
Dit zou betekenen dat een haflinger, Naast de mogelijkheden aaee, Aaee, AAee ook, gecombineerd kan worden net nn nZ of ZZ.
aa-ee-nn, aa-ee-nZ, aa-ee-ZZ.
Aa-ee-nn, Aa-ee-nZ, Aa-eeZZ.
AA-ee-nn, AA-ee-nZ, AA-ee-ZZ.
Gekruist met aaEE (vermoeden op basis van veulens)
veulen 1 een vos geboren, vermoedelijk zwarte basis en chocobruin geworden met lichte staart. Tot 3 jaar licht verloop naar de sok toe met hele lichte sokken (daarna uit het oog verloren)
Veulen 2 een vos geboren, vermoedelijk zwarte basis en een tint donkerder de worden als veulen 1 en 3. tevens lichte staart en tot een hogere leeftijd lichte manen)
Veulen 3 Grijs geboren met iets was gouden glans), vermoedelijke zwarte basis, chocolade bruin uit met lichte staart, lichte been aanzet en uiteinde. geboren met donkere manen.
AA-??-??
Ik ben benieuwd of de kleur die ze draagt "een naam" heeft, ik ben niet uit op flinke discussie. Aan enkel ze word zwart heb ik niks want dat is het niet. Geliefd niet elkaar herhalen als mijn theorie niet mogelijk is. Na een aantal reacties is het mij duidelijk

Testen zou het makkelijkste zijn maar voegt niks toe aan mijn merrie, 1 en 2 zijn niet in mijn bezit en geen kennis van nu, en veulen 3 is nog in bezit maar al wel verkocht. Daarom vind ik het leuk te kijken hoever ik zo kom.