Donker bruin of smokey black

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JanaB1202

Donker bruin of smokey black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 19:56

Dit is mijn pony:
In haar stamboek staat echter niet welke kleur ze heeft. Nu twijfel ik tussen zwartbruin of smokey black. Ze heeft echter een zwarte neus, nek en benen die niet verkleuren in de zomer. Enkel haar buik en manen en staart worden bruiner

Horseloverl

Re: Donker bruin of smokey black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:56

Staat geen foto bij

JanaB1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 19:58

Afbeelding

Afbeelding

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:02

Afbeelding
Zwart bruin. Wij hebben een smokey black veulen en dat is echt heel anders

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:04

dit is inderdaad zwart bruin. smokey black is net iets anders

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:11

Volgens mij gewoon zwart, maar de oude vacht verkleurd naar bruin wanneer die er bijna af gaat. Hoe is ze zomervacht? Soms is een te kort of juist te veel (koper dacht ik) wat voor extra bleken van de zwarte haren kan zorgen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:13

Ze lijkt me genetisch zwart. Al kan een smokey black er fenotypisch net zo uit zien als een genetisch zwarte als ik het goed begrijp. Dan zou je de kleur van de ouders moeten weten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:30

_Denise_ schreef:
Ze lijkt me genetisch zwart. Al kan een smokey black er fenotypisch net zo uit zien als een genetisch zwarte als ik het goed begrijp. Dan zou je de kleur van de ouders moeten weten.

Klopt. Smoky black ziet er meestal uit als gewoon zwart.
Voor een smoky black heb je een crèmegen nodig wat het veulen van één van de ouders mee moet krijgen. Dus zonder ouder met crèmegen geen crème nakomeling.

Pony van ts is zwart (met of zonder crème, om dat zeker te weten zou je de kleur moeten laten testen -tenzij één van de ouders een dubbele verdunning heeft: cremello, perlino of smoky cream-)
Zwartbruin is hij niet, dan zou de neus bruin moeten zijn.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:34

Volgens mij is het ook gewoon een zwarte. Mijn oude zwarte merrie kreeg ook bruine plekken op haar lijf, en plukken in haar manen en staart. Mij werd verteld dat die verkleuring vooral door de zon kwam. Bij friezen zie je het ook.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:35

zwart, tenzij 1 van de ouders créme draagt, dan is smoky black ook een mogelijkheid.

Veulen hierboven is grullo :)

JanaB1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 00:03

Ja ze verkleurt idd zoals een Fries. We hebben geen foto als veulen zijnde want weet dat een smokey black grijs uitvalt hoewel ze dit in de winter wel wat toont. Zijn er hengsten die jullie aanraden met een ‘champagne’ gen? We willen graag een speciaal kleurtje uit der fokken. Mag bont inzitten een painthengst/quarter ofzo

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 00:09

Afbeelding
Deze is smokey black bont (100% want mama is een cremello en papa een zwart bonte) hij lijkt gewoon zwart bont.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 00:13

Je hebt een ijslander merrie en wilt daar een painthengst/quarter ofzo opzetten voor een leuk kleurtje? Kijk eerst naar de merrie welke punten je bij haar zou willen verbeteren en zoek daar passende hengsten bij. Met een beetje mazzel zit daar een speciaal kleurtje bij die deze vererfd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 06:13

JanaB1202 schreef:
Ja ze verkleurt idd zoals een Fries. We hebben geen foto als veulen zijnde want weet dat een smokey black grijs uitvalt hoewel ze dit in de winter wel wat toont. Zijn er hengsten die jullie aanraden met een ‘champagne’ gen? We willen graag een speciaal kleurtje uit der fokken. Mag bont inzitten een painthengst/quarter ofzo

Is de merrie nog steeds in de huidige conditie zoals op de foto? Zo ja, dan moet daar momenteel niet mee gefokt worden.

JanaB1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:43

DeMolenhoek schreef:
JanaB1202 schreef:

Is de merrie nog steeds in de huidige conditie zoals op de foto? Zo ja, dan moet daar momenteel niet mee gefokt worden.

We willen niet constant met der fokken maar gewoon 1 veulentje van der. De DA zei dat ze ‘groot geschapen’ was daar :D ze zei dat er met een hogere hengst gedekt mag worden & geen problemen mag geven. Buiten dat zoek ik ook een allround hengst voor het paardje van mijn stiefmama dus het is niet dat er niet nagedacht wordt over de keuze enzo, heb graag extra mening en eventueel aanrandingen van hengsten. We zoeken wel specifiek een speciaal kleurtje omdat dit altijd leuk is

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:47

JanaB1202 schreef:
We willen niet constant met der fokken maar gewoon 1 veulentje van der. De DA zei dat ze ‘groot geschapen’ was daar :D ze zei dat er met een hogere hengst gedekt mag worden & geen problemen mag geven. Buiten dat zoek ik ook een allround hengst voor het paardje van mijn stiefmama dus het is niet dat er niet nagedacht wordt over de keuze enzo, heb graag extra mening en eventueel aanrandingen van hengsten. We zoeken wel specifiek een speciaal kleurtje omdat dit altijd leuk is

Niet de hengst aanranden joh -O- is niet nodig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:52

Het gaat mij niet om de hengst. Je kunt ribben tellen bij jou merrie. Dus tenzij er nu meer kilo’s aanhangen zou ik daar niet mee fokken :)

JanaB1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:58

DeMolenhoek schreef:
Het gaat mij niet om de hengst. Je kunt ribben tellen bij jou merrie. Dus tenzij er nu meer kilo’s aanhangen zou ik daar niet mee fokken :)

Ja zijn we mee bezig. Ze heeft nu aangepaste voeding daarvoor omdat ze blijft hangen op der gewicht. We gaan sws pas beginnen als ze goed aangekomen is natuurlijk maar ik vind het jammer dat ik hier overal zo veel uitleg voor moet geven terwijl ik helemaal niet zo veel vraag. De plekjes die je ziet op haar buik is haar brandmerk. Dit is altijd al zo geweest
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:24

JanaB1202 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ja zijn we mee bezig. Ze heeft nu aangepaste voeding daarvoor omdat ze blijft hangen op der gewicht. We gaan sws pas beginnen als ze goed aangekomen is natuurlijk maar ik vind het jammer dat ik hier overal zo veel uitleg voor moet geven terwijl ik helemaal niet zo veel vraag. De plekjes die je ziet op haar buik is haar brandmerk. Dit is altijd al zo geweest
[ [url=m/qYd49n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was gewoon goede raad en geen aanval... Ze ziet er inderdaad al veel beter uit.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:20

noviceh schreef:
Je hebt een ijslander merrie en wilt daar een painthengst/quarter ofzo opzetten voor een leuk kleurtje? Kijk eerst naar de merrie welke punten je bij haar zou willen verbeteren en zoek daar passende hengsten bij. Met een beetje mazzel zit daar een speciaal kleurtje bij die deze vererfd.

Waar zie jij trouwens dat het om een IJslander gaat? Ik ben echt oprecht benieuwd :D

JanaB1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 18:54

Het was gewoon goede raad en geen aanval... Ze ziet er inderdaad al veel beter uit.[/quote]

Oké mijn fout dan haha heb ik verkeerd opgevat x <3 we zijn niet met dringende op zoek gewoon voor in de toekomst ;)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:55

Goudhaan1 schreef:
Waar zie jij trouwens dat het om een IJslander gaat? Ik ben echt oprecht benieuwd :D

In een ander topic, inclusief foto van dezelfde merrie:
JanaB1202 schreef:
Hallo, ik zit met een vraagje. Ik ben met een IJslander D pony aan het rijden met een 17,5 inch zadel dat wat te groot is. Zou een 17 inch wel passen of toch beter naar een 16,5 zoeken? Alvast bedankt :)
Op onderstaande foto zie je haar met haar huidige zadel

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:09

noviceh schreef:
Goudhaan1 schreef:

In een ander topic, inclusief foto van dezelfde merrie:
JanaB1202 schreef:
Hallo, ik zit met een vraagje. Ik ben met een IJslander D pony aan het rijden met een 17,5 inch zadel dat wat te groot is. Zou een 17 inch wel passen of toch beter naar een 16,5 zoeken? Alvast bedankt :)
Op onderstaande foto zie je haar met haar huidige zadel

Dan heb ik niks gezegd :D