Painthorse Rosie, Overo Black + ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VivaLasDivas
Berichten: 301
Geregistreerd: 04-12-05

Painthorse Rosie, Overo Black + ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 18:44

Lieve Dames,

Het dekseizoen staat voor de deur en dit jaar zou ik graag mijn Paintmerrie ''Rosie" laten dekken.
Ik zit alleen in twijfel welke kleur hengst het gaat worden. En waar moet ik zoal rekening mee houden.

Het aller aller liefst heb ik een veulen zoals zei zelf is kwa kleur. Kunnen jullie mij wat advies geven?


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Painthorse Rosie, Overo Black + ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:54

Wat een gaaf dier. Ben toevallig ook dit jaar zoekende. Van wat ik begrepen heb, als je merrie overo is, geen hengst met overo nemen. Als je een homozygoot overo veulen krijgt is deze niet levensvatbaar van wat ik begrepen heb. Ik ga dit jaar voor Cr superman sugar pep. Maar deze is niet homozygoot kans. Dus toch kans op een effen kleur. Ligt er ook een beetje aan wat het doel met je veulen is.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Painthorse Rosie, Overo Black + ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:55

Ik lees ook even mee!

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:04

Wat is de afstamming van je merrie? Wat is je doel met het veulen? Wat vind je fijn aan je merrie (karakter bv rustig of juist erg voorwaarts maar ook bouw) en wat kan beter?

Als je dat weet kan je gaan zoeken naar een hengst die past.

Als je hier een overo hengst opzet heb je inderdaad kans op een niet levensvatbaar veulen . Als je er een effen hengst op zet heb je 50% kans op overo. Wil je dis zeker weten dat je veulen deze kleur krijgt dan kan je beter een veulen kopen in de juiste kleur.

VivaLasDivas
Berichten: 301
Geregistreerd: 04-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:16

Sas_Mon schreef:
Wat is de afstamming van je merrie? Wat is je doel met het veulen? Wat vind je fijn aan je merrie (karakter bv rustig of juist erg voorwaarts maar ook bouw) en wat kan beter?

Als je dat weet kan je gaan zoeken naar een hengst die past.

Als je hier een overo hengst opzet heb je inderdaad kans op een niet levensvatbaar veulen . Als je er een effen hengst op zet heb je 50% kans op overo. Wil je dis zeker weten dat je veulen deze kleur krijgt dan kan je beter een veulen kopen in de juiste kleur.


Bedankt voor je reactie,

Afstamming:
Vader: "Dollar Amigo Seven"
Vader moeder: ''Mr.Midnight Please"

Mijn doel met het veulen, puur hobby en zelf een veulen willen fokken uit deze geweldige merrie.
Rosie heeft het totaal pakket, ze is lief, relax in omgang, nergens bang voor. En kwam bouw is ze compact, ze zou iets meer hals mogen hebben.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Painthorse Rosie, Overo Black + ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:01

Inderdaad bij een frame overo goed opletten dat je kiest voor een hengst is die negatief is voor OLWS!

Het is (voor mij dan) het allermooiste bontpatroon, maar ook het moeilijkste om te fokken. Je hebt slechts 50% kans, maar in die 50% zitten ook volledig effen paarden die wel het gen dragen, en diegenen die maar enkele kleine vlekjes hebben. Dus om echt een mooie flashy overo te krijgen heb je gewoon ook echt een dosis geluk nodig.. :)
Ik ben het al een jaar of 7 aan het proberen fokken, zonder geluk ;)



Met een tobiano heb je dan weer kans op tovero, wat voor veel mensen dan weer wat té veel wit geeft.

Spalsh zorgt samen met frame wel vaak voor mooie patronen, maar je kan ook voor een leuke Quarter hengst kiezen uiteraard..

Onze Quarter hengst GP Mister Dual Jac heeft ook al enkele hele knappe overo veulens gehad (uit overo merries uiteraard)


Afbeelding

VivaLasDivas
Berichten: 301
Geregistreerd: 04-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 13:29

Tinniie schreef:
Inderdaad bij een frame overo goed opletten dat je kiest voor een hengst is die negatief is voor OLWS!

Het is (voor mij dan) het allermooiste bontpatroon, maar ook het moeilijkste om te fokken. Je hebt slechts 50% kans, maar in die 50% zitten ook volledig effen paarden die wel het gen dragen, en diegenen die maar enkele kleine vlekjes hebben. Dus om echt een mooie flashy overo te krijgen heb je gewoon ook echt een dosis geluk nodig.. :)
Ik ben het al een jaar of 7 aan het proberen fokken, zonder geluk ;)



Met een tobiano heb je dan weer kans op tovero, wat voor veel mensen dan weer wat té veel wit geeft.

Spalsh zorgt samen met frame wel vaak voor mooie patronen, maar je kan ook voor een leuke Quarter hengst kiezen uiteraard..

Onze Quarter hengst GP Mister Dual Jac heeft ook al enkele hele knappe overo veulens gehad (uit overo merries uiteraard)


[ [url=m/QnIELZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dank je wel voor je reactie. Wat een geweldige mooie hengsten heb je!

Gp mister dual jac is echt geweldig! Kun je mij mss wat meer info over hem per pb sturen?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:52

Ha, leuk om deze knappe merrie weer langs te zien komen! Zie dat ze inmiddels ook onder het zadel is. <3 +:)+

Wil je het liefst het overo-bontpatroon in je veulen terug zien, of ook de zwarte basiskleur?
Als je ook de zwarte basiskleur wilt, zul je een hengst moeten nemen die homozygoot voor zwart (EE) is. Rosie draagt nl. de vosfactor en is dus Ee; ik heb haar daar op laten testen.
Ik vermoed ook dat ze sabino of nog een ander wit-gen draagt maar daar is ze door mij niet op getest. En niet alle wit-uitingen zijn al testbaar.
Omdat zwart als basiskleur vermoedelijk de uiting van wit en de wit-patronen wat onderdrukt, zou ik bij een EE-hengst een hengst zoeken die zelf ook al flink wat wit vertoond. En natuurlijk een hengst die haar zou kunnen verbeteren op de punten die jij belangrijk vindt.
Ben benieuwd wat je keuze gaat zijn!