Fokken met een fjord kruising

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:44

Oh wacht je wil juist geen valk.
La maar

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:51

Misschien een schimmel proberen? Ook heel licht en dan zie je die mogelijke wildkleur ook niet meer :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:54

Maar deze heeft toch maar 50% kans dat deze z'n wildkleur mee geeft?

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:58

Ja klopt, maar als ts zegt dat ze dat liever niet ziet kan je dat zo wel mooi verbergen :D. Plus een grote schimmel die goed kan bewegen en springen is denk ik ook een stuk makkelijker gevonden dan een few spot appaloosa :+.

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 19:03

NatasjavE schreef:
Als je er springaanleg in wil hebben/houden moet je echt voor een springhengst of allrounder gaan.
Besef dat ze veel van het gedrag en karakter van de moeder mee krijgen.


Moeders (mijn merrie) heeft redelijk spring aanleg dankzij papa, al moet dat nog wel bevestigd worden. Los maakt ze een leuk sprongetje. Lijkt me idd handig om er een hengst op te zetten die spring/allround is.

NatasjavE schreef:
Over die nek heb je helemaal gelijk. En inderdaad zeker niet een koudbloed of barrock paard gebruiken. Ik raad je voor jou wensen Cream on Top aan. 50% kans op het cremegen. http://www.creamontop.nl/


Goeie! Gaat op mn lijstje. Dankjewel :) niet per se het goede kleurtje, maar de andere eigenschappen heeft hij wel!

NatasjavE schreef:
Even een zeur dingetje. Het beenwerk van je paard zijn gewoon de benen. De kwaliteit en stand van de benen. Hebben we het over een goed beenwerk dan staat het paard goed op z'n benen en straalt het kwaliteit en hardhead uit.
Als we het hebben over de stap, draf en galop hebben over de beweging van het paard.


None taken :) ik ben hier om te leren

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 19:06

muntdrop schreef:
Ja klopt, maar als ts zegt dat ze dat liever niet ziet kan je dat zo wel mooi verbergen :D. Plus een grote schimmel die goed kan bewegen en springen is denk ik ook een stuk makkelijker gevonden dan een few spot appaloosa :+.


Een schimmel vind ik helemaal geweldig! Maar op de een of andere manier dacht ik dat dat niet kon .. appelschimmel, zou dat ook kunnen? Uit een wildkleur? Dat vind ik eigenlijk ook wel heel gaaf :) (op gebied van kleur dan hè, andere wensen blijven uiteraard meespelen)

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:14

Ik heb niet heel veel verstand van schimmels, maar het schimmelgen is dominant, wat dus inhoudt dat er maar 1 gen aanwezig moet zijn om hem zichtbaar te maken. Als je dus een hengst hebt die heterozygoot schimmel is heb je dus 50/50 procent kans op een schimmel. Als je een homozygote schimmel hengst hebt heb je 100 procent kans op een schimmel.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:16

Ik persoonlijk zou niet gaan fokken met al te extreme kleurverschillen in de zin van met een schimmel, homozygote bont ed, ik heb het idee dat je daar last van krijgt met ziektes en aandoeningen.
Het is totaal niet onderbouwt wat ik zeg maar dat zegt mijn gevoel.
Daarom zou ik in dit geval met gewoon donkerbruin met zwarte manen gaan omdat dat op zichzelf niet dominant is.

Ik zou de verbeterpunten in de gaten houden en ook of daar in niet te grote extremen in zijn, zeker omdat je behoorlijk aan de maat wil gaan fokken, ik zie veel paarden die daardoor totaal uit verhouding raken.

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 19:17

Isa_Sofie schreef:
Ik heb niet heel veel verstand van schimmels, maar het schimmelgen is dominant, wat dus inhoudt dat er maar 1 gen aanwezig moet zijn om hem zichtbaar te maken. Als je dus een hengst hebt die heterozygoot schimmel is heb je dus 50/50 procent kans op een schimmel. Als je een homozygote schimmel hengst hebt heb je 100 procent kans op een schimmel.


Interessant :) thanks! Hoe zit dat dan als de merrie homozygoot ‘dun’ is? Samen met een hengst die homozygoot schimmel is? Krijg je dan 50/50 kans?

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:20

Isa_Sofie schreef:
Ik heb niet heel veel verstand van schimmels, maar het schimmelgen is dominant, wat dus inhoudt dat er maar 1 gen aanwezig moet zijn om hem zichtbaar te maken. Als je dus een hengst hebt die heterozygoot schimmel is heb je dus 50/50 procent kans op een schimmel. Als je een homozygote schimmel hengst hebt heb je 100 procent kans op een schimmel.


Dit! Schimmel is onafhankelijk van de basiskleur. Dus of een paard nou zwart, bruin, wildkleur of paars is. Als hij een schimmel gen draagt zal hij gaan schimmelen.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:23

A3a1 schreef:
Ik persoonlijk zou niet gaan fokken met al te extreme kleurverschillen in de zin van met een schimmel, homozygote bont ed, ik heb het idee dat je daar last van krijgt met ziektes en aandoeningen.
Het is totaal niet onderbouwt wat ik zeg maar dat zegt mijn gevoel.
Daarom zou ik in dit geval met gewoon donkerbruin met zwarte manen gaan omdat dat op zichzelf niet dominant is.

Ik zou de verbeterpunten in de gaten houden en ook of daar in niet te grote extremen in zijn, zeker omdat je behoorlijk aan de maat wil gaan fokken, ik zie veel paarden die daardoor totaal uit verhouding raken.


Sorry maar?? Last van ziektes door grote kleurverschillen? Dus als ik het goed begrijp denk je dat als je bijvoorbeeld een zwart paard met een homozygoot bonte kruist je dan meer kans op ziektes krijgt? Hoe kom je daar nou bij :+

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 19:24

A3a1 schreef:
Ik persoonlijk zou niet gaan fokken met al te extreme kleurverschillen in de zin van met een schimmel, homozygote bont ed, ik heb het idee dat je daar last van krijgt met ziektes en aandoeningen.
Het is totaal niet onderbouwt wat ik zeg maar dat zegt mijn gevoel.
Daarom zou ik in dit geval met gewoon donkerbruin met zwarte manen gaan omdat dat op zichzelf niet dominant is.

Ik zou de verbeterpunten in de gaten houden en ook of daar in niet te grote extremen in zijn, zeker omdat je behoorlijk aan de maat wil gaan fokken, ik zie veel paarden die daardoor totaal uit verhouding raken.


Ik snap persoonlijk niet zo goed wat het kleurtje met ziektes te maken heeft. Ik wil er namelijk geen extreem verschillend ras op zetten. Waarschijnlijk gewoon een kwpn net als haar vader. Maar dat kan ik natuurlijk helemaal verkeerd hebben!

‘Behoorlijk aan de maat fokken’ snap ik ook niet helemaal.tegn de tijd dat ze gedekt zal worden zal ze zo ongeveer 1.60 zijn. Is het dan heel extreem als ik er (bijvoobeeld) een hengst op zet van 1.70?

Eowyn zelf komt uit een combi waar 23 cm verschil in zat (1.50/1.73). En tot nu toe ben ik heeeeel blij dat haar papa zo groot was, anders was het echt een pony geworden. Maar, ja ze is idd wel een beetje uit verhouding op de nek. Al moet ik wel zeggen dat ze behoorlijk leuk gelukt is voor zo’n rare combi :)

Bedankt voor je input. Ik neem alles in overweging :)

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 19:24

muntdrop schreef:
Isa_Sofie schreef:
Ik heb niet heel veel verstand van schimmels, maar het schimmelgen is dominant, wat dus inhoudt dat er maar 1 gen aanwezig moet zijn om hem zichtbaar te maken. Als je dus een hengst hebt die heterozygoot schimmel is heb je dus 50/50 procent kans op een schimmel. Als je een homozygote schimmel hengst hebt heb je 100 procent kans op een schimmel.


Dit! Schimmel is onafhankelijk van de basiskleur. Dus of een paard nou zwart, bruin, wildkleur of paars is. Als hij een schimmel gen draagt zal hij gaan schimmelen.


Jaaaa! Dat is cool! Jongens bedankt hiervoor!dat wist ik dus echt niet! :D

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:29

Lezen is ook een vak :+

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:32

sophiekexx schreef:
Isa_Sofie schreef:
Ik heb niet heel veel verstand van schimmels, maar het schimmelgen is dominant, wat dus inhoudt dat er maar 1 gen aanwezig moet zijn om hem zichtbaar te maken. Als je dus een hengst hebt die heterozygoot schimmel is heb je dus 50/50 procent kans op een schimmel. Als je een homozygote schimmel hengst hebt heb je 100 procent kans op een schimmel.


Interessant :) thanks! Hoe zit dat dan als de merrie homozygoot ‘dun’ is? Samen met een hengst die homozygoot schimmel is? Krijg je dan 50/50 kans?


Schimmel gaat overal overheen. Zelfs een cremello kan schimmelen.

Dun is het D-gen, een homozygoot dun paard is DD. Een gewoon paard is dd.
Schimmel is het G-gen, een homozygoot schimmel is GG. Een gewoon paard is gg.
Creme is het Cr-gen, een valk/palomino/smokey black is Crcr, een cremello/perlino/smokey cream is crcr. Een gewoon paard is CrCr.

Extension: Of een paard zwart haar kan hebben is het E-gen. Een nooit-zwart paard is ee.
Agouti: Of een paard overal zwart haar kan hebben (mits het E-gen het toelaat) of dat dat alleen kan in zijn extremiteiten (staart, manen, oren, onderbenen) is het A-gen. Een zwart paard is aa, een bruin paard AA of Aa.

Daardoor:
Een vos is AAee, Aaee of aaee.
Een zwarte is aaEE of aaEe (aaE_). Met ee zou het een vos zijn.
Een bruin paard is AAEE, AAEe, AaEE of AaEe (A_E_). Immers zou hij met aa zwart zijn, en met ee vos.

Dit zijn dus de basiskleuren.

Maar ieder paard heeft dus ook alle genen voor kleurveranderingen.
Een bruin paard is dus A_E_CrCrddgg.
Een schimmelende smokey black is dus aaE_CrcrddG_.

Een _ betekent dat daar zowel de ene als de andere vorm kan staan.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:37

Offtopic als meelezer: er zijn zeker kruisingen binnen de kleurgenetica die niet levensvatbaar zijn of gepaard gaan met zaken als doofheid. Nu weet ik niet precies hoe dit met paarden zit, maar binnen honden, katten en knaagdieren moet je er iig wel rekening mee houden dat bepaalde combinaties niet kunnen.

#terugonderdesteen

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:38

A3a1 schreef:
Lezen is ook een vak :+


Bedoel je dan dat extreme kleurveschillen zoals schimmel en bont gevoeliger zijn? :P Bruin is overigens ook gewoon dominant hoor. Zwart paard met 1 agouti gen = bruin. Schimmel is toch ook helemaal geen extreme kleur? Tal van top springpaarden die schimmel zijn. Dus van jou redenering snap ik gewoon helemaal niks.

@TS
Er zijn in ieder geval een hoop leuke springpaarden die schimmel zijn, daar zit vast wat bij voor jou :) Of ze homozygoot zijn kan wel lastig worden, denk dat de meeste daar niet op worden getest. Of je je eigen merrie wil testen moet doen als je het leuk vind, zo duur zijn die testen tegenwoordig niet. Maar de kans is wel dat ze gewoon homozygoot is voor zwart (EE) en voor bruin (AA) en heterzygoot voor dun (Dd) dus of het de moeite waard is is een tweede.

@magda_90
Die zijn er bij paarden zeker ook, denk aan OLW, maar dat is hier niet ter sprake :).

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:45

A3a1 schreef:
Lezen is ook een vak :+



Nou sorry, maar wat je daar verkondigd slaat kan noch wal, dan heb je er inderdaad geen verstand van, want dat is totaal niet waar.

Ts, mocht je inderdaad toch Ceasar overwegen, kan ik je vertellen dat hij aardig groot fokt en een super goede galop heeft.
Verder heel veel succes met je zoektocht.
Ben heel benieuwd wat je keuze uiteindelijk gaat zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:56

Extreme kleurverschillen leveren eerder juist geen problemen. Problemen ontstaan juist als een kleur in homozygote vorm een erfelijk defect geeft.

2 heel verschillende kleuren zou dan juist geen probleem zijn.

Tenzij er een probleem zou zijn met een dominant gen.

Maar volgens mij hebben de meeste kleuren dat geen last van.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:02

magda_90 schreef:
Offtopic als meelezer: er zijn zeker kruisingen binnen de kleurgenetica die niet levensvatbaar zijn of gepaard gaan met zaken als doofheid. Nu weet ik niet precies hoe dit met paarden zit, maar binnen honden, katten en knaagdieren moet je er iig wel rekening mee houden dat bepaalde combinaties niet kunnen.

#terugonderdesteen


Dat heeft op zich niet zozeer met kruisingen te maken, als wel met het feit dat sommige kleurgenen niet homozygoot mogen/kunnen voor komen. En bepaalde kleuren bedekken deze kleuren, waardoor je niet weet of het dier deze kleur draagt.

Bij honden is een bekend verschijnsel Merle (ook wel grijstijger genoemd bij sommige rassen), dit levert blinde en/of dove honden op bij homozygositeit, maar geinige kleurtjes bij heterozygositeit. Sable is op zich geen gevaarlijke kleurvorm, maar kan er wel voor zorgen dat je de merle bij een hond niet ziet. Er mag dan dus geen sable x sable of sable x merle gefokt worden. Niet omdat sable gevaarlijk is, maar omdat het misschien merle sable is eigenlijk, en merle x merle wel gevaarlijk is.

Bij cavia's is dalmatiner een LWO-ziekte, Lethal White Overo. Dat is net als bij paarden de Overo, met daarbij behorend LWO. Heterozygoot vlekken, homozygoot dood. Soms zie je deze niet doordat de dieren ook andere bonttekeningen dragen, of omdat ze schimmel (paarden)/wit (cavia's) zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:32

sophiekexx schreef:
Zou het handig zijn om haar op kleuren te testen? Kijken welk gen ze allemaal draagt? Of zijn die testen overrated?


Kleur testen heeft alleen zin als je perse een bepaalde kleur wil hebben of ontwijken.

Zowiezo is je merrie E?A?Dd
- 1x Extension = zwart … de tweede gen is raden, haar grootmoeder (vader's moeder) is een vos dus de kans bestaat dat zij dit gen via haar vader heeft gekregen = ze zou dan Ee zijn.
- omdat zij bruin is, heeft zij met zekerheid 1x Agouti (A) gen. Hier is de vraag of zij ook eentje mee geregen heeft van papa om dan AA te zijn. 99% van alle Fjords zijn homozygoot Agouti.
- Zij is overduidelijk Dun, gekregen van mama, dus heterozygoot. Er is altijd 50% kans dat zij dit doorgeeft.

muntdrop schreef:
Als je stippeltjes wilt zou je kunnen kijken bij het NAS, http://www.appaloosa-stamboek.com/hengs ... grotemaat/ Hoewel ik betwijfel of je daar met jouw merrie die 1.60 wordt een paard van minstens 1.70 eruit kan fokken.


Maat heeft alleen te maken met welke genen in de pot zitten.
Je merrie heeft veel meegekregen van haar vader's moeder's lijn, en die zijn bijna allemaal +168 cm, dus een hengst zoeken die vergrotend fokt en je hebt toch veel meer kans op een paard dat ergens rond de 165 cm zal eindigen.

muntdrop schreef:
Ik denk dat jouw beste optie is om te kijken naar een goed springpaard welke vergrotend fokt, want qua kleur wordt het lastig om iets te vinden wat aansluit op je andere wensen.


Inderdaad. Maar er zijn verschillende hengsten te vinden die bijvoorbeeld het creme gen dragen en die weten stand te houden in het sport. Geldt ook voor bont en in Nederland ook voor stipjes! :D
Er is in feite keuze genoeg maar ik denk dat je toch wel ergens een compromise zal moeten doen wat betreft je eisen.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:21

Mizora schreef:
magda_90 schreef:
Offtopic als meelezer: er zijn zeker kruisingen binnen de kleurgenetica die niet levensvatbaar zijn of gepaard gaan met zaken als doofheid. Nu weet ik niet precies hoe dit met paarden zit, maar binnen honden, katten en knaagdieren moet je er iig wel rekening mee houden dat bepaalde combinaties niet kunnen.

#terugonderdesteen


Dat heeft op zich niet zozeer met kruisingen te maken, als wel met het feit dat sommige kleurgenen niet homozygoot mogen/kunnen voor komen. En bepaalde kleuren bedekken deze kleuren, waardoor je niet weet of het dier deze kleur draagt.

Bij honden is een bekend verschijnsel Merle (ook wel grijstijger genoemd bij sommige rassen), dit levert blinde en/of dove honden op bij homozygositeit, maar geinige kleurtjes bij heterozygositeit. Sable is op zich geen gevaarlijke kleurvorm, maar kan er wel voor zorgen dat je de merle bij een hond niet ziet. Er mag dan dus geen sable x sable of sable x merle gefokt worden. Niet omdat sable gevaarlijk is, maar omdat het misschien merle sable is eigenlijk, en merle x merle wel gevaarlijk is.

Bij cavia's is dalmatiner een LWO-ziekte, Lethal White Overo. Dat is net als bij paarden de Overo, met daarbij behorend LWO. Heterozygoot vlekken, homozygoot dood. Soms zie je deze niet doordat de dieren ook andere bonttekeningen dragen, of omdat ze schimmel (paarden)/wit (cavia's) zijn.


Klopt maar ik wilde niet zo diep dat vermelden.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:28

Peterina schreef:
Maat heeft alleen te maken met welke genen in de pot zitten.
Je merrie heeft veel meegekregen van haar vader's moeder's lijn, en die zijn bijna allemaal +168 cm, dus een hengst zoeken die vergrotend fokt en je hebt toch veel meer kans op een paard dat ergens rond de 165 cm zal eindigen.


Dat snap ik, maar ik bedoelde specifiek dat ik niet weet of ze bij het NAS ook een few spot hebben staan die ook nog eens vergrotend fokt. Maar over het algemeen zou je met een vergrotende fokkende hengst wel een beste kans hebben op een veulentje met een mooie maat.
Ik had trouwens begrepen dat TS een veulen wou wat minimaal de 1.70 zou halen, maar volgensmij bedoelde ze dit als maat voor de hengst en heb ik dit even verkeerd gelezen :+.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:43

Kijk eens op de site van hs Meijer.
Hij heeft twee crèmello hengsten staan, waarvan ik van in ieder geval 1 weet dat hij ook leuk kan springen.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:53

loulou schreef:
Kijk eens op de site van hs Meijer.
Hij heeft twee crèmello hengsten staan, waarvan ik van in ieder geval 1 weet dat hij ook leuk kan springen.

Ts heeft liever geen valk of palomino veulen :)