Kleurgenetica 101

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:02

Gaaf! Ik ga sowieso volgen en als ik weer terug ben van vakantie ook het filmpje kijken (wifi is hier uit het jaar nul :') )

Sinds ik zelf een paard heb, verdiep ik me af en toe eens in kleurgenetica. Helemaal toen mij werd verteld dat ik geen "gewone" bay heb, maar een wild bay. Helaas is dat nog niet testbaar, ik gok dat het een verdunning is.

Eén van de duidelijkste kenmerken zijn te zien bij de voorbenen van mijn paard. Het zwart loopt niet door tot aan de knieën:
Afbeelding

Afbeelding
Daarbij was haar zomervacht ectreem licht:

Afbeelding
Afbeelding

Helemaal als je haar bay vriendje ernaast ziet:
Afbeelding

Interessante materie vind ik het! +:)+

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:04

Wat apart, op de veulenfoto's is het wel duidelijk te zien ja. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Wel weet ik dat bij de welshen er allerlei aparte kleurdingetjes spelen, wie weet weet Mooney het wel :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:10

Koper schreef:
Wat apart, op de veulenfoto's is het wel duidelijk te zien ja. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Wel weet ik dat bij de welshen er allerlei aparte kleurdingetjes spelen, wie weet weet Mooney het wel :)


Ow dat vergat ik er nog bij te zetten, dit is een quarter. Geen Welsh haha :o

Geen idee of dat er iets mee te maken heeft hoor, maar papa:

Afbeelding

Mama:

Afbeelding

Overigens had Joy als veulen dus helemaal geen zwarte voorbenen :+

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:13

Ik heb het niet tegen jou. Ging over de pony van Nynkster.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:16

Koper schreef:
Ik heb het niet tegen jou. Ging over de pony van Nynkster.


Ow haha niet gezien... sorry ;)

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 20:16

Ik zal als ik thuis ben even uitgebreid antwoorden :)

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:50

Wanneer komt er eigenlijk weer een nieuwe video?

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:46

Nynkster, ik dacht ook meteen aan sooty :)

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 13:15

Ok, grote bijleespost :D Heel veel vragen over tinten, grappig dat het allemaal in 1 post beland zo.

Wendy1708 Bedankt!

Maris_ Ja echt heel handig dat je redelijk dichtbij zit :D Bij wildkleur valk had je zeker een iets donkerder exemplaar in gedachten? Het wordt zo licht omdat je natuurlijk twee verdunningen boven op elkaar hebt, in het engels heet het dunskin en dan zie je dat de lichte varianten (je houdt binnen dezelfde kleur altijd verschillende tinten) op Ullsblakk lijken. Waarom Fjorden eigen bijna altijd de lichtste tint van een kleur aannemen weten we niet, maar het heeft misschien te maken met de selectie op het wit in de manen, dat daardoor ook per ongeluk geselecteerd is op lichte tinten.

Koper: De neus is inderdaad een goede plek om te kijken of een paard zwart of donkerbuin is :j . Zoals bij elke regel zijn er enkele uitzonderingen, maar die zijn wel zeldzaam.

Donja: Laat ze dan maar mooie stippelveulens krijgen, des te meer te filmen haha :D

Dieuwke_: Welkom!

Nynkster: Er is geen bepaling gevonden die specifiek werkt op manen van vossen, behalve dan juist de andere kant op waar flaxen zorgt voor de witte manen van een zweetvos. Je hebt natuurlijk vossen in alle verschillende tinten, maar die kunnen we genetisch gezien niet van elkaar onderscheiden. Zijn dus een super oranje vos en een koffievos die bijna naar zwart neigt hebben beide code ee. Dan heb je nog algemene factoren die niet specifiek zijn voor vos, maar wel invloed kunnen hebben op de tint, zoals inderdaad sooty. Zoals eerder aangegeven kennen we hier echter ook de genetica nog niet van. Zowel algemenere tintverschillen als sooty zullen waarschijnlijk polygene eigenschappen zijn, dat houdt in dat er meerdere genenparen bijdragen aan de uiteindelijke uiterlijke eigenschap. Dat maakt het erg lastig te onderzoeken en er is weinig geld aan te behalen als het bekend is, waardoor de kans dus klein wordt dat de wetenschap er moeite in gaat steken.
Dat was het algemene praatje, nu nog even terug naar jouw Caia. Ik ga je geen eenduidig antwoord kunnen geven, want ik zie meerdere opties en geen van allen is een perfecte fit. Haar manen doen inderdaad ontzettend denken aan sooty. Je kent mijn Kirsten ook wel, die is ook sooty en haar manen en staart zijn aan de binnenkant precies dezelfde kleur (de buitenste laag verkleurd altijd iets lichter door de zon). Waarom ik echter niet gelijk wil zeggen dat het echt sooty is, is dat sooty vaak toch wel een aantal jaar nodig heeft om zich echt goed te uiten. Ik heb het eigenlijk nog nooit zo duidelijk gezien op een (bijna) jaarling. Wat wel kenmerkend is aan sooty is dat het effect ervan vaak varieert door het jaar heen, dus naarmate ze ouder wordt kan je er waarschijnlijk meer over zeggen. Nu merk je al dat er 'vaak' en 'meestal' in staat, want omdat we de genetica achter sooty niet kennen is het een soort verzamelnaam geworden voor alles wat vachtkleur verduistert op een ongelijke manier. Het kan dus goed zijn dat we bijvoorbeeld drie compleet verschillende mechanismen met hetzelfde woord benoemen, dus er zit nogal wat variatie in hoe sooty zich gedraagt.
Als tweede blijft er toch ook wel een stemmetje in mijn hoofd zitten dat ze natuurlijk wel een schimmel vader had. Nu heeft ze als veulen natuurlijk geen brilletje gehad en volgens mij zijn al haar halfzusjes van vorig jaar ook heel snel doorgekleurd. Maar in principe kan schimmel voordat ze wit worden ook hele gekke dingen doen met juist het verdonkeren van vacht of manen, dus ik wil het toch wel even benoemen als (kleine) kans.
Als laatste is de vacht van jonge paarden gewoon nog heel variabel, vaak kan je in het tweede jaar pas wat gaan zeggen over de uiteindelijke tint (als er geen sooty in het spel is :+ ). Dus het zou ook nog kunnen dat ze 'gewoon' een hele donkere tint vos wordt en dat haar manen en staart wat voorliggen in de race.
Ik ben bang dat het een kwestie van geduld hebben is en kijken hoe ze zich ontwikkeld in haar kleur. Sooty zou wel het meest voor de hand liggende zijn, dan is ze er gewoon vroeg bij :+

Gimme_Spurs: Welkom! Wild bay is zeker geen verdunning, daarom ben ik soms een beetje tegen het gebruik van deze term omdat (Nederlands sprekende) mensen door het 'wild' snel gaan denken aan wildkleur en dus aan verdunningen. Betekent niet dat je het niet zo mag noemen hoor, maar je moet dus wel even in je oren knopen dat het niet betekent dat het een verdunning is.
Oorspronkelijk komt de benaming wild bay vanuit de theorie van een kleurgenetica wetenschapper die onderzoek deed naar het agouti gen (wat dus zorgt voor de bruine kleur). De theorie was dat er verschillende allelen waren voor agouti: A voor de gewone kleur bruin, At voor donkerbruin/seal brown en A+ voor lichtbruin/wild bay en a voor 'niet-bruin'. Echter is het niet gelukt om dit ook te bewijzen vanuit wetenschappelijk onderzoek. De huidige stand van zaken is dus dat er twee varianten zijn en dat is A en a. Eigenlijk hetzelfde als bij de vossen dus, we kunnen de kleur (=bruin) testen, binnen die kleur zijn er verschillende tinten waarvan we de achterliggende genetica niet weten. Het kan zelfs zo zijn dat er een omgevingsfactor verwoven zit in het tintverschil, net zoals dat is in de distributie van aftekeningen (waarbij je dus 100% genetisch identieke paarden kan hebben (klonen) die toch verschillende aftekeningen hebben).
Bruine veulens hebben trouwens nooit* zwarte benen, daar hoor ik wel vaker verwarring over. De enige uitzondering is een bruin geboren schimmel, die hebben door hyperpigmentatie wel vaak zwarte benen. Maar echte bruine paarden worden geboren met witte/beige benen en krijgen pas na de eerste (en soms pas tweede) verharing hun zwarte benen.
Maakt je paardje niet minder mooi trouwens ;) Maar de grote kunst van kleurgenetica is dat je het niet ingewikkelder moet maken dan het is.

M_ontana: Ik hou niet zo van deadlines, dus ik kan je geen precieze datum geven. Ik probeer sowieso 1 video in de maand te posten, maar omdat er nogal wat werk achter zo'n simpele video zit durf ik het niet te beloven. Ik hoop ook dat het snel mooi weer wordt, want gladde zomervachtjes zijn natuurlijk mooier voor de video's. Voor de komende video verwacht ik geen paardenmodellen nodig te hebben (eventueel terroriseer ik mijn eigen pony's even voor de kleine fragmenten), dus die hoop ik wel gewoon al in maart te kunnen posten.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:19

Wat bijzonder!
Ze had inderdaad 2 schimmel halfzusjes (1 is al bijna helemaal wit). En het andere halfzusje is een bruine.
Tijd zal het leren! Al hoop ik stiekem niet dat ze schimmel wordt. Zou toch zonde zijn van haar witte snoet :+

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:30

Dankje voor de uitleg Mooney. Ben benieuwd of Joy haar zwarte benen dan nog krijgt. Ze wordt in april 2 en gaat straks dus haar tweede verharing in. Verdunning komt niet van mij hoor haha! Ik had zelfs nog nooit gehoord van wild bay. Maar ik heb het goed dat ze A+ niet kunnen bewijzen?

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 13:50

Nynkster: Haha ik hoop ook dat dat het niet is, inderdaad om haar snoetje. Dat vond ik bij Koetje (dat is haar bijna witte halfzusje toch?) ook zo jammer. We hopen maar op sooty :) is ook wel leuk, ik vind het nog steeds fascinerend om de veranderingen door het seizoen heen te zien hier.

Ik heb nog wel een kleurverloopje van Kirs om te laten zien, sooty staat heel erg ver achter in de rij voor de videos (in de hoop dat de wetenschap het nog op gaat pakken :+ ) dus hier even kort in plaatjes. Kirs als veulen t/m 3 jaar oud, hier is ze dus nog best licht.
Afbeelding
Afbeelding

En dan hoe ze als volwassene is doorgekleurd, beginnend met de winter voor het beste contrast :D Daarna lente en zomer. Ze heeft dus ook 1 cirkel op haar buik die zich niet door sooty laat beinvloeden, een soort vergelijk plekje haha.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gimme_Spurs: Het kan goed zijn dat dit gewoon is hoe zwart ze worden, dat ze gewoon niet zo hoog komen bij haar. De onderkant is namelijk al wel mooi gitzwart, daar doelde ik meer op in mijn vergelijking van veulen tot volwassen. Maar dat is inderdaad even aankijken. Het is inderdaad niet gelukt om A+ te bewijzen.
Met At zijn ze iets verder gekomen, maar toen ze dat commercieel wilde gaan testen bleek er met de data gerommeld te zijn. Want toen het uit de handen van de maker was kwamen er 'opeens' allemaal verkeerde resultaten uit. Die test is dus van de markt gehaald en het onderzoek is nooit door de peer-review gekomen.
Dus toen waren ze weer terug bij af met alleen A en a.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:55

Interessant *\o/* *\o/*

Ik woon helaas niet in de buurt haha
.. maar altijd welkom voor de Fjorden sessie. Ik heb Rod en de Gull staan. Misschien te combineren met de Uls? (Ook in Noorden :D)


Afbeelding

Whitepanther

Berichten: 1518
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:07

Nog een kleur genetica nerd hier!! Althans moet nog een hoop leren, Heb me eerst maar op de fjorden toegespitst. Hier ook een rodblakk, brun en gra in de wei lopen :D.

Ik heb nog een kleur test in de planning staan om mijn hengst zijn agouti te testen. Van vaders kant is t vrij zeker dat hij een A heeft meegegeven omdat er in zijn lijn geen gra's te vinden zijn. Van moeders kant af is er wel een mogelijkheid op a dus ik hoop op aan uitslag Aa. Ik wil extensie eventueel ook nog testen op de gra merrie omdat zij weer rodblakk in haar lijnen heeft.

Ik weet niet of er mensen in dit topic t leuk vinden maar op FB is een goede kleur genetica groep. Equine color genetics.

Ik ben vooral nu geïnteresseerd om meer te leren over de bont patronen, apaloosa, champagne, pearl en roan en dergelijke.

De basics zitten er al aardig in! Zilver gaat me ook al aardig af.

Ik zou ook graag nog meer te weten komen over hoe t nou zit met KIT (als dat de juiste benaming ook is voor t Nederlands)

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:56

Wauw, wat een heldere uitleg over de donkere welsh +:)+ Dank je wel!

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:09

Heel interessante video, goed gebracht. Ik heb me al geabonneerd! Ik ben (was) genetica nerd, maar sinds m'n studies (ondertussen al 13 jaar geleden) doe ik er eigenlijk niets meer mee ... Leuk om zo weer wat te kunnen bijbenen.

Waar halen jullie kleurgenetica-nerds je kennis eigenlijk vandaag? Zijn er naslagwerken die alles op een rijtje zetten? Ik heb me alvast lid gemaakt van die FB-groep, want ik zou er graag meer over leren.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:13

Ikzelf heb er veel over geschreven (zie onderschrift) deze informatie komt deels van reguliere sites zoals bokt, wikipedia en bij fokkers vandaan, andere zaken komen weer van Engelse websites af (het meeste om precies te zijn) en dan is er zeker ook nog een kwart dat uit wetenschappelijke stukken voortkomt. Veel informatie was gewoon niet in het Nederlands beschikbaar, ik heb heel veel hulp gehad van bokt (vooral met foto's) en tis heel fijn dat er nu ook beeldmateriaal en video's komen van Mooney, dit zal de kennis alleen maar verbreden hier in Nederland (Mooney gaat mij lang en breed voorbij in kennis :p). Maar waar zij het allemaal precies vandaan haalt weet ik niet. Geloof ook deels haar opleiding, toch?

Maris_

Berichten: 1455
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 01:22

Bedankt wederom voor je uitgebreide uitleg :D erg interessant om te lezen :j

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 04:52

Ik heb meafgopen jaar verdiept in de champagne wel basis welke kleur geef enzo. Ben er iig niet overuit well vin ik dat de ene gold champagne de ander niet is Mijn merrie is vrij donker en een ander merrie met zelfde genetica is light met witte manen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:38

ik ga je volgen, ik vindt de kleurengenetica altijd erg interessant :)

heb er zelf ook nog wel een paar leuke voor je:

vos bont
e/e To/n voor de rest niet bekend.
heeft vorig jaar een zwart veulen gegeven van een silverdapple hengst dus zowiso A/a of a/a.
Afbeelding

vos
e/e rest onbekend. Komt uit een appie lijn dus mogelijk kan ze het wel doorgeven.
Afbeelding

silverdapple tobiano met 2 blauwe ogen. Deze ga ik zeker nog laten testen omdat hij waarschijnlijk To/to kan zijn.
Afbeelding

en deze is denk ik wel interessant voor je (word nog getest op zijn patn1 en lp)
A/a E/E
als veulen:
Afbeelding

als 4 jarige:
Afbeelding

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:31

Candalisa dat is denk ik net zoiets als dat er verschillende tinten vos bestaan :) De kleur is dan vos, of in dit geval vos met champagne, maar de tint kan per paard verschillen.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 11:34

Ik was even uit de lucht door afstuderen en mini vakantie, maar ik ben er weer.

Amber: Inderdaad een beetje uit de route, maar ik zal het onthouden!

Whitepanther: Haha kijk jij combineert het gelijk met je beestenbende, ik vind kleurgenetica erg leuk maar ik heb 'gewoon' drie vossen lopen (wel allemaal verschillende versies haha, een gewone/sooty, stekelharige en een schimmel die vos geboren is). Grullo/gra vind ik stiekem de mooiste paardenkleur, helaas komt wildkleur niet voor bij mijn favoriete ras.
KIT staat zeker nog op de planning, omdat je merkt dat daar inderdaad nog veel niet helder over is. Ik denk dat ik eerst alle bontpatronen en witpatronen bespreek en daarna een video over hoe dat nu allemaal samenvalt binnen KIT. Want als ik dat in 1 video gooi wordt het een hele lange video ben ik bang. Maar eerst staan extension en agouti en de verdunningen op de planning.

Stella_Fara: Ik haal mijn informatie voornamelijk uit wetenschappelijke artikelen (die altijd worden gepubliceerd bij het ontdekken van een nieuw gen), maar dat is erg droge stof en vaak moet je dik betalen. Omdat ik ben aangesloten bij een universiteit kon ik er gewoon gratis bij, maar ik ben nu klaar met studeren dus de allernieuwste artikelen ga ik niet meer kunnen pakken. Er zijn ook wat boeken die toegankelijker zijn in de schrijfstijl, maar daar moet je een beetje mee oppassen of de theorie nog niet verouderd is. Vaak staan er namelijk ook wat mooie theorieën in die nog niet uitgezocht zijn en die kunnen ondertussen ontkracht zijn. En als laatste hou ik de laboratoria in de gaten die zich bezig houden met kleurtesten.
Als je de basis al onder de knie hebt is Equine Tapestry ook een leuke blog om een beetje te kijken.

Candalisa: Zoals Koper inderdaad al aangeeft is dat inderdaad hetzelfde verhaal als verschillende tinten bij de vossen (of elke andere kleur).

sharon2013: Leuke dieren en fijn dat je komt volgen! Ik verwacht zo op het oog dat die laatste LP/lp is en geen PATN1 heeft, maar ik ben benieuwd naar de uitkomsten. Appaloosa's kunnen je flink verrassen!

BabiiVeeraa
Berichten: 1004
Geregistreerd: 11-02-08

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:59

Hee wat leuk, ik ga ook volgen!!
Ben zelf een “basis genetica nerd”, de basiskleuren en verdunningen kan ik me prima in redden, maar in bijvoorbeeld verschillende soorten bond heb ik me nooit verdiept.

Iets waar ik zelf vragen over heb; wat bepaald nu of een vos een koffievos wordt of niet. Ik heb uit mijn zwartgeboren schimmel 3 veulens gefokt. 2 van een koffievos hengst en een van een schimmel waar ik zijn kleur niet van weet. Resultaat was 1 “gewone vos” (uit koffievos hengst), 1 donkere koffievos (uit koffievos hengst) en een koffievos geboren schimmel (uit de schimmelhengst).
Momenteel is ze drachtig van een bruinbonte :)

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:04

BabiiVeeraa schreef:
Iets waar ik zelf vragen over heb; wat bepaald nu of een vos een koffievos wordt of niet. Ik heb uit mijn zwartgeboren schimmel 3 veulens gefokt. 2 van een koffievos hengst en een van een schimmel waar ik zijn kleur niet van weet. Resultaat was 1 “gewone vos” (uit koffievos hengst), 1 donkere koffievos (uit koffievos hengst) en een koffievos geboren schimmel (uit de schimmelhengst).
Momenteel is ze drachtig van een bruinbonte :)

Dat zijn dus van die dingen waar de wetenschappers nog niet over uit zijn. Niet van alle factoren die de kleurtint bepalen is bekend hoe het komt. En het mysterie wat voor welke vostint zorgt is daar een voorbeeld van.

BabiiVeeraa
Berichten: 1004
Geregistreerd: 11-02-08

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:53

Vandaar dat ik er zelf ook niet uitkwam dus :')