Pseudo-double dilute fenotypes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Pseudo-double dilute fenotypes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 21:53

Hoihoi,

ik ben op het moment een artikel aan het schrijven over het crème en pearl gen. Ik weet dat deze twee genen met elkaar verbonden zijn en dat de uitleg de onderstaande tekst is. Echter, ik snap het niet echt. Hoe is het anders als het effect van dun op crème om maar wat te noemen?
Ik heb een beetje Jip- en Janneke taal nodig := .

Citaat:
Het Pearl verdunningsgen heeft interactie met het Cremello verdunningsgen en produceert zo pseudo-double dilute fenotypes met een bleke huid en blauw/groene ogen. Indien een paard één kopie van het Prl allel heeft en Cremello verdunning (Cr allel) is ook aanwezig, resulteert dit in een pseudo-double dilute, ookwel pseudo-cremello of pseudo-zilversmoky genoemd.

RianneH

Re: Pseudo-double dilute fenotypes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:57

Uit de tekst begrijp ik dat de combinatie van beide genen in hetrozygote vorm (dus beide maar 1x aanwezig) een kleur kunnen geven die op een normale dubbele verdunning lijkt.
Ik snap alleen niet waarom hier cremello als Cr wordt genoemd, ik dacht dat Cr voor Creme stond..?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:03

Waar komt die tekst vandaan?
Pearl versterkt creme en is zichtbaar wanneer ze samen voor komen. Als een paard pearl draagt maar geen creme, zie je dit niet. Cremello is een kleur wanneer een paard in de basis vos is met een dubbel creme gen (een van moeder, een van vader). Ik zou niet weten hoe een dubbel creme met pearl eruit ziet, een cremello is wit om te zien. Een enkel creme gen lijkt op (!!!) dubbel creme om te zien.
Smoky (black) heet een paard wat een zwarte basis heeft en slechts een cremegen bezit. Of een zwart paard creme draagt kan je vanbuiten niet zien. Echter als creme en pearl samen voor komenbij een zwart paard, krijg je een soort leverkleurig paard.
Silver is weer een compleet ander gen. Het zorgtvoor verbleking van de uiteinden van een paard (manen, staart, onderbenen). Een zwart paard met silvergen is een solver dapple. Op bruin en vos toont het silvergen nauwelijks. Of silver en pearl elkaar versterken zou ik niet durven zeggen.

Wat RianneH zegt is helemaal juist. Cr is geen cremello maar creme. Cremello is dus een kleur, verwarrend.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 22:07

oef, dit komt van: http://www.vhlgenetics.com/Webshop/Test ... Pearl.aspx

Ik heb net in mijn hele artikel het crème gen om lopen zetten naar cremello. De website komt me best betrouwbaar over maar is zo wel erg verwarren.

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen met de juiste benamingen voor de volgende verdunnings combinaties, of mij in ieder geval vertellen of ik de juiste Nederlandse benamingen gebruik? Ik begin nu namelijk te twijfelen:

Eén cremello allel:
Zwart: Smoky Black
Bruin: Valk
Vos: Palomino

Twee cremello allelen:
Zwart: Smoky Cream
Bruin: Perlino
Vos: Cremello

Cremello en dun:
Zwart: Smoky cream dun
Bruin: Dunskin
Vos: Dunalino

Cremello en pearl
Zwart: Pseudo Silversmoky
Bruin: Pseudo Perlino
Vos: Pseudo Cremello

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:07

De twist bij pearl is dat het recessief is (wat lekker verwarrend is aangezien de labs het wel aangeven met een hoofdletter), waar creme en dun respectievelijk dominant en incompleet dominant zijn.

Pearl heeft dus 2x pearl nodig om te tonen, MAAR er is ook een uitzondering. En dat is waar jij over praat. Als een paard dus 1x pearl heeft zou het normaal niet zichtbaar zijn, maar als dat paard vervolgens ook 1x creme heeft dan wordt pearl dus wel 'geactiveerd'. In dat scenario versterkt pearl het effect van het creme gen, waardoor het paard eruit ziet alsof hij/zij homozygoot voor creme is.

Ik grijp bij paardenkleuren vaak terug naar het schilderen: Je vergelijkt het met creme en dun, maar dat werkt toch echt anders. Dat zijn als het ware twee losse lagen, eerst gooi je een emmer witte verf over een vos kleurig paard en krijg je een gelige (cream), dan gooi je er nog een emmertje verdunde witte verf overheen en kwast je er een aalstreep op (dun). Het resultaat is dan dat je een iets lichtere palomino hebt met een aalstreep. Met pearl gooi je er geen tweede laag verf overheen maar maak je die eerste emmer van creme super dekkend.

Is het zo wat duidelijker?

EDIT VGL gebruikt heel veel verouderde termen, die zou ik dus niet als (enige) bron gebruiken

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:11

Overal waar je cremello hebt staan moet creme zijn... Het is het creme gen. Cremello is de kleur als je een dubbel cremegen hebt bij een vos.. .Dus alleen daar mag in je tekst cremello staan. Bij al het andere moet dus "creme" staan/ het creme-gen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 22:12

Haha dank je, ja, dat is een duidelijke uitleg!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 22:12

Thanks Punz, ik kwam inderdaad net tot die conclusie, kort nadat ik dacht (door de website) dat crème de foute term is, ben het nu allemaal weer terug aan het veranderen 8)7. Zijn de namen die ik gebruik voor de kleuren wel juist?
Laatst bijgewerkt door Xyris op 07-04-17 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:15

Oeehhhh...
Sterkte....... :(:)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 22:16

:') thanks. Dit is een soort van vriendendienst voor iemand. Maar ik duik er in met 0 kennis. Heb al wel veel geleerd maar soms struikel ik nog wel eens over dit soort dingen.

Gebruik ik wel de juiste benamingen voor de kleuren?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:00

Alleen smoky cream dun is niet correct, dat is dubbele verdunning + dun. Wat de officiele term is voor zwart + dun + cream in het Nederlands weet ik niet, maar ik hoor smoky grullo het meest.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 05:28

De site die je noemt die gebruikt inderdaad de term "cremello" als ze over het creme gen hebben. Vandaar de verwarring.

Caily zilver toont alleen op bruin en zwart en níet op vos.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:58

Qua naamgeving valt het me op dat je Nederlands en Engels door elkaar gebruikt. Als je 'valk' gebruikt, is de combinatie met het 'dun'-gen in het Nederlands wildkleur-valk. Dunskin is Amerikaans, dan zou je als je consequent wilt zijn het dus ook over Buckskin ipv valk moeten hebben.

Omdat er nogal eens wat verwarring optreedt bij leken over 'dun' omdat dat als 'verdund' wordt begrepen (en daarmee dus met creme wordt verward), is het misschien handiger consequent het over wildkleur te hebben ipv over 'dun'.