Genen stekelharigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Genen stekelharigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 15:45

Hallo,

Ik was wel eens benieuwd of er meer bekend is inmiddels over genen die stekelharigheid veroorzaken. Mijn beide shetlanders zijn stekelharig, bij de jongste zijn het nu maar een paar witte haren op zijn bips. En mijn oudste heeft echt zichtbaar witte haren over de kont, flank en op zijn rug. Maar niks van een skunk tail zoals bij rabicano gebruikelijk is. Ook ben ik erachter gekomen dat het met de jaren meer witte haren worden. Beide pony's hebben dezelfde moederlijn en daar zit ook een merrie in die dit zelf ook heel extreem heeft(is bij mijn oudste de moeder en bij mijn jongste over-overgrootmoeder), maar bij haar heb ik de staart nog nooit goed genoeg bestudeert om te zien of zij wel rabicano is. Beide pony's zijn trouwens daarnaast gewoon zweetvos.
Foto's kan ik straks wel even via mobiel maken en toevoegen. Maar ik was benieuwd of er al eens onderzoek is gedaan naar waar stekelharigheid allemaal vandaan kan komen en of er meer van dit soort onverklare stekelharen zijn op bokt.

mooney

Re: Genen stekelharigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:08

Sabino kan ook stekelharigheid veroorzaken, kans dat ze daar een vorm van hebben?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 21:45

Sowieso geen grillige witte aftekeningen, Alex heeft zelfs geen witte voetjes en ook geen onderlipvlek. Dus ik vind t niet echt rijmen met sabino, dan zou het ook meer aan de buikkant moeten zitten ipv de flank.

Dit zijn foto's van Alex zijn bips, hij heeft al vanaf zijn eerste jaar ook drie witte vlekjes bij zijn flank zitten, de drie vlekjes zitten wel aan de kant van de foto's, maar zijn niet echt te zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:47

Sabino1, Roan, Rabicano, Sommige van de Dominant White genen (maar die zijn nog volop in onderzoek) ...
Ik heb ook een merrie die in de lente en herfst enorm stekelharig wordt maar op nog geen enkel van deze genen positief getest is... :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 16:00

Roan is niet zo minimaal dacht ik, dus sowieso valt die ook al af. Sabino komt meestal met onderlipvlek en grillige aftekeningen, dit hebben ze beide niet, dus valt ook af. Rabicano zou kunnen, maar dan hebben ze wel de minimale vorm van de skunk tail en ik weet niet of dat een mogelijkheid is bij rabicano.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:05

Hier moeder en dochter PRE met stekelharigheid. Moeder veel witte haren op het lijf maar geen skunktail en dochter weinig op het lijf maar wel een duidelijke skunktail.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:07

Hier ook twee stekelharige shetjes.

Eentje over hele lichaam en eentje veel wit soort streep over de achterkant van buik.

Zelf weet ik niet waar vandaan komt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:03

Fennadev schreef:
Roan is niet zo minimaal dacht ik, dus sowieso valt die ook al af. Sabino komt meestal met onderlipvlek en grillige aftekeningen, dit hebben ze beide niet, dus valt ook af. Rabicano zou kunnen, maar dan hebben ze wel de minimale vorm van de skunk tail en ik weet niet of dat een mogelijkheid is bij rabicano.

Sabino hoeft geen onderlipvlek en/of grilleg aftekeningen te hebben ... bij sommige paarden/ponies die DNA onderzocht zijn en SB1 gaven, hadden alleen zeer minimale aftekeningen: bij enkele een wit sokje!

Roan is in dit geval waarschijnlijk niet aan de order ... heel simpel vraag: is vader of moeder roan? zo nee, dan kan het niet aanwezig zijn in hun nakomeling.

Rabicano ... kan net als al de andere genen in mini of maxi vorm voorkomen. Enkel haartjes wit links of rechts van de staart kan al een indicatie zijn.

White genen ... deze groep is nog altijd in onderzoek. Er zijn verschillende tests al beschikbaar. Welke een pony/paard 'misschien' heeft is vaak fenotypisch gezien moeilijk te bepalen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 19:45

Ik wil Naomie nog wel eens van dichtbij bekijken, zij is de shet die het in deze lijn veroorzaakt heeft en ze heeft het heel extreem (over-overgrootmoeder van mijn jongste en moeder van mijn oudste).

Ik ben inderdaad benieuwd naar resultaten van onderzoeken, daarom mijn vraag hier en stel ik dit ook topic beschikbaar als discussie voor onverklaarbare stekelharen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:11

"Onverklaarbare" is het in principe niet, het komt van ergens en wordt veroorzaakt door een bepaalde of combinatie van bepaalde genen. Het probleem is dat het een bom pak geld gaat kosten om de beschikbare 'verklarend' genen te laten DNA onderzoeken.