toverbal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amanda09

toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 01:29

Ik heb een schimmel die vliegjes begint te krijgen die voskleurig zijn.
Dit zou betekenen dat hij als basiskleur vos zou moeten zijn.

Zijn vader is zwart en zijn moeder schimmel. Van zijn moeder weet ik geen basiskleur.

Hij heeft ook drie veulens waarvan ik nog wat kan afleiden.

Uit een vos merrie een bruin veulen. (Vos geboren, verkleurd naar bruin)
Uit een bruine merrie een zwart veulen. (Bruin geboren, verkleurd naar zwart)
Uit een bruine merrie een schimmel veulen. (Zwart geboren)

Hier kan ik in ieder geval opmaken dat hij heterozygoot schimmel is met een zwart gen.

En dan gaat het mis. Als hij vos als basiskleur zou hebben dan kan hij nooit een bruin veulen krijgen uit een vos merrie...

Hij zou dan als basiskleur zwart of bruin moeten zijn. Maar waarom krijgt hij dan voskleurige vliegjes?

Ik ben gaan zoeken om hier achter te komen om te zien wat de kleuren zouden kunnen worden met een palomino merrie, maar hiervoor moet ik eerst zijn basiskleur weten.

Wie kan mij helpen?

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 05:48

Gewoon een kleurentest uit laten voeren als de kleur echt zo belangrijk is.
Denk dat bouw etc veel meer van belang moet zijn.
Overigens kunnen de vliegjes voskleurig lijken door de witte ondergrond, maar zijn ze eigenlijk gewoon bruin. Welke kleur had dit paard als veulen?

Ibbel

Re: toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:34

Het bruin van een bruine is hetzelfde pigment als het rood van een vos. Het feit dat z'n vliegenvlekjes rood zijn, zegt niets over of hij vos of bruin is, in de basis. Het zwart van een bruine zit alleen in z'n manen, staart en benen, en daar zitten nou net geen vliegenvlekken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:47

En sowieso kan een vos veulen niet zomaar opeens verkleuren naar bruin, die is dan bruin geboren. Een vosveulen wordt altijd een vos paard, ik zou graag foto's willen zien van alle moeders en veulens en hemzelf.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:58

Fennadev schreef:
En sowieso kan een vos veulen niet zomaar opeens verkleuren naar bruin, die is dan bruin geboren. Een vosveulen wordt altijd een vos paard, ik zou graag foto's willen zien van alle moeders en veulens en hemzelf.

Ja ... en nee! :D
Soms worden 'bruin' veulens geboren in de tint van vos zonder zwarte manen, staart en zonder enige kleur behalve een vaal-achtig verkleuring op de benen. Binnen een paar maanden veranderen de wortels van de manen en staart haren en wordt tzt alles donker naar zwart. De benen 'kleur' zie je pas bij het vacht wissel op +/- 4 maanden wanneer het veulenvacht haar verdwijnt en de 'echt' haar en kleur door komt.

Veulen vacht haar kleur is echt bedrieglijk!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:05

amanda09 schreef:
Ik heb een schimmel die vliegjes begint te krijgen die voskleurig zijn.
Dit zou betekenen dat hij als basiskleur vos zou moeten zijn.

Zijn vader is zwart en zijn moeder schimmel. Van zijn moeder weet ik geen basiskleur.

Hij heeft ook drie veulens waarvan ik nog wat kan afleiden.

Uit een vos merrie een bruin veulen. (Vos geboren, verkleurd naar bruin)
Uit een bruine merrie een zwart veulen. (Bruin geboren, verkleurd naar zwart)
Uit een bruine merrie een schimmel veulen. (Zwart geboren)

Hier kan ik in ieder geval opmaken dat hij heterozygoot schimmel is met een zwart gen.

En dan gaat het mis. Als hij vos als basiskleur zou hebben dan kan hij nooit een bruin veulen krijgen uit een vos merrie...

Hij zou dan als basiskleur zwart of bruin moeten zijn. Maar waarom krijgt hij dan voskleurige vliegjes?

Ik ben gaan zoeken om hier achter te komen om te zien wat de kleuren zouden kunnen worden met een palomino merrie, maar hiervoor moet ik eerst zijn basiskleur weten.

Wie kan mij helpen?

Wat je kan uitmaken uit de gegevens van boven:

Van ouders:
- Agouti = minstens 1x a
- Schimmel = heterozygoot 1x G

Van zijn veulens:
- uit vos merrie (ee) : bruin veulen (Ee) = minstens 1x E
- uit bruin merrie (E?A?) : zwart veulen (E? aa) = minstens 1x a
- uit bruin merrie : zwart-schimmel veulen (E? aa Gg) = minstens 1x a en 1x G

Dus ... hij moet op zijn minst: E? ?a Gg zijn

'Vliegschimmel' duidt meestal op een schimmel met gekleurde stippels (mini vlekjes). Welke kleur heeft weinig met basis kleur te maken. Ik heb nog nooit een 'vliegschimmel' gezien met zwarte stippels!

Als je echt wilt weten wat voor basis kleur hij heeft dan moet je testen op Extension (zwart/rood) en Agouti.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 23:44

Dank jullie wel voor de reacties.
Blijft toch interessant om uit te zoeken:)

Ik zal proberen foto's bij te plaatsen.
via telefoon zal het wat lastig worden. Wordt morgen via laptop!

Ik weet niet welke kleur hij geboren is. Hij is met 8 maanden naar Nederland gekomen en was al donker grijs op dat moment.

Misschien laat ik het nog een keer testen!