@KimD: Niets mis met kennis verzamelen toch? Ik kan ook best willen weten hoe je een paard traint om passage aan te kunnen, terwijl ik niet van plan ben ooit dat niveau te bereiken.
RiankaW schreef:kan iemand mij iets vertellen wat dat homozoom en al dat andere in probeer het steeds te begrijpen maar ik kom er niet uit
Ok korte cursus kleurgenetica
Je hebt homozygoot en heterozygoot. Homo betekend hetzelfde (denk aan homosexueel: dan val je op hetzelfde geslacht als je zelf bent) en hetero betekend verschillend. Een gen heeft vaak meerdere allelen, dat zijn variaties van dat gen. Dus twee dezelfde allelen = homozygoot, twee verschillende = heterozygoot.
Paardenkleur kan je zien als een schilderij waar je steeds met lagen verf over elkaar gaat.
De laag waar het allemaal mee begint wordt is zwart of rood (vos). Daarbij is zwart dominant (E) en vos recessief (e), dus wanneer je een heterozygoot hebt (Ee) is het paard zwart. EE is ook zwart en ee is vos.
Dan komt in jouw geval de volgende laag agouti. Het agouti gen (A) maakt van een zwart paard een bruin paard en bij een vos ondergrond gebeurt er niets. Hoofdletter A, dus dan kan je zien dat het dominant is. Zowel AA als Aa geven dus een bruine als de basis zwart is.
De hengst heeft dan nog een derde laag, crème (Cr). Creme noemen we incompleet dominant, dat houdt in dat je kan zien of een paard heterozygoot Crcr is of homozygoot CrCr. Bij de heterozygoot dekt de laag als het ware minder goed, waardoor je dus de kleur iets lichter maakt (en bij homozygoot helemaal creme). Dus als we weer naar het schilderij gaan, heb je bij Crcr eigenlijk maar 1 dun laagje wit aangebracht waardoor je de kleur eronder nog ziet zitten en bij homozygoot creme verf je net zo lang tot het paard creme kleurig is (en blauwe ogen heeft).
Met deze achtergrondinformatie is de post van Ibbel misschien ook wat makkelijker te volgen voor je, want die is wel correct. Het enige is dat je normaal dus begint met het aangeven van de basis (E-) en dan de agouti.
Zolang we niet weten of (een van) de ouders homozygoot voor zwart of agouti zijn, kunnen we inderdaad niet meer zeggen dat er zeker kans is op bruin en valk en misschien ook op zwart, vos, smoky black en palomino.
Je hebt toevallig geen linkje met afstamming of informatie van eerdere nakomelingen?