Kleuren combinatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RiankaWJarig

Kleuren combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 18:46

Hallo,

ik heb denk ik de hele pagina afgezocht maar ik kom er nog steeds niet uit.
zou iemand mij in jip en janneke taal kan vertellen hoe het zit met kleur vererven.

ik heb een bruine merrie en die is gedekt door een valk ( buck ) hengst.

haar ouders zijn schimmel en donkerbruin.

zijn ouders zijn als ik het goed heb allebei dezelfde kleur als hem.

wie o wie kan mij vertellen wat voor kleur er uit kan komen en hoe dat in zijn werking gaat !

dankjewel !

Kabayo

Re: KLEUREN COMBINATIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:48

Dit zegt de color calculatorAfbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:54

schimmel kan alleen als 1 van beide ouders schimmel is. Dit slaat geen generatie over. ;)

RiankaWJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:02

want ik heb de calculator gedaan en ik kom alleen maar op 50 valk en 50 bruin

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:05

Dimphyl schreef:
schimmel kan alleen als 1 van beide ouders schimmel is. Dit slaat geen generatie over. ;)

Ohh wist ik niet

Dan is het deze :)
Afbeelding

RiankaWJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:11

kan iemand mij iets vertellen wat dat homozoom en al dat andere in probeer het steeds te begrijpen maar ik kom er niet uit

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:13

Wat ik me dan als leek afvraag is waarom je dit belangrijk vind om te weten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:19

Je kan er eigenlijk heel weinig van zeggen, want je weet van beide ouders niet of ze vos dragen, en je weet van beide ouders niet of ze dubbel agouti dragen.
Ze zijn dus beide qua basiskleur A?E?. Ze moeten beide één A (=agouti, maakt een zwart paard bruin) dragen omdat ze beide in basis bruin zijn en geen zwarte, en ze moeten beide één E (=is zwart, maakt dat het paard geen vos is) dragen omdat ze bruin en niet vos zijn. De hengst draagt daarnaast 1x verdunning.

Je kunt dus wel met zekerheid zeggen dat je 50% kans op verdunning hebt.

Afhankelijk van of beide paarden AaEe zijn kan er dan ook een aaE? (dat is een zwarte, of natuurlijk verdunde zwarte = smokey) uitkomen, of een A?ee (en dat is dan vos of verdund vos = palomino).
En zouden ze beide AaEE zijn, kan er wél een aaEE uitkomen (=zwart), maar geen vos. Zouden ze beide AAEe zijn, kan er geen zwart uitkomen, maar juist wel een AAee (=vos)

Homozygoot betekent dat een paard twee dezelfde genen heeft, dus AA of EE. Als zowel de merrie als de hengst homozygoot is voor zowel agouti als voor zwart, zal er altijd alleen maar een bruin of valk veulen uitkomen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-07-16 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:20

Door naar de basiskleur (van voor het schimmelen) van de ouders en nakomelingen te kijken kan je wel wat kansen verfijnen maar de vraagis inderdaad hoe belangrijk je het vind om te weten ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:20

KimD schreef:
Wat ik me dan als leek afvraag is waarom je dit belangrijk vind om te weten?

Vooral omdat je er nu toch niks meer aan kunt veranderen :Y)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:34

@KimD: Niets mis met kennis verzamelen toch? Ik kan ook best willen weten hoe je een paard traint om passage aan te kunnen, terwijl ik niet van plan ben ooit dat niveau te bereiken.

RiankaW schreef:
kan iemand mij iets vertellen wat dat homozoom en al dat andere in probeer het steeds te begrijpen maar ik kom er niet uit

Ok korte cursus kleurgenetica :D
Je hebt homozygoot en heterozygoot. Homo betekend hetzelfde (denk aan homosexueel: dan val je op hetzelfde geslacht als je zelf bent) en hetero betekend verschillend. Een gen heeft vaak meerdere allelen, dat zijn variaties van dat gen. Dus twee dezelfde allelen = homozygoot, twee verschillende = heterozygoot.

Paardenkleur kan je zien als een schilderij waar je steeds met lagen verf over elkaar gaat.
De laag waar het allemaal mee begint wordt is zwart of rood (vos). Daarbij is zwart dominant (E) en vos recessief (e), dus wanneer je een heterozygoot hebt (Ee) is het paard zwart. EE is ook zwart en ee is vos.
Dan komt in jouw geval de volgende laag agouti. Het agouti gen (A) maakt van een zwart paard een bruin paard en bij een vos ondergrond gebeurt er niets. Hoofdletter A, dus dan kan je zien dat het dominant is. Zowel AA als Aa geven dus een bruine als de basis zwart is.
De hengst heeft dan nog een derde laag, crème (Cr). Creme noemen we incompleet dominant, dat houdt in dat je kan zien of een paard heterozygoot Crcr is of homozygoot CrCr. Bij de heterozygoot dekt de laag als het ware minder goed, waardoor je dus de kleur iets lichter maakt (en bij homozygoot helemaal creme). Dus als we weer naar het schilderij gaan, heb je bij Crcr eigenlijk maar 1 dun laagje wit aangebracht waardoor je de kleur eronder nog ziet zitten en bij homozygoot creme verf je net zo lang tot het paard creme kleurig is (en blauwe ogen heeft).

Met deze achtergrondinformatie is de post van Ibbel misschien ook wat makkelijker te volgen voor je, want die is wel correct. Het enige is dat je normaal dus begint met het aangeven van de basis (E-) en dan de agouti.
Zolang we niet weten of (een van) de ouders homozygoot voor zwart of agouti zijn, kunnen we inderdaad niet meer zeggen dat er zeker kans is op bruin en valk en misschien ook op zwart, vos, smoky black en palomino.
Je hebt toevallig geen linkje met afstamming of informatie van eerdere nakomelingen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:55

Om specifieke uit te kunnen rekenen wat de kleur combinatie bruin x valk kan geven moet je eigenlijk weten of:

- de merrie en/of hengst vos drager is ... dit kan van generaties terug erin zitten.
... hebben merrie of hengst ooit een vos gekleurd veulen gegeven? zo ja, dan is die ouder vos-drager
- de merrie en/of hengst homozygoot zijn voor zwart
- de merrie en/of hengst homozygoot zijn voor agouti
... hebben merrie of hengst ooit een zwart gekleurd veulen gegeven? so ja, dan is die ouder heterozygoot voor agouti.

Zo kan je al een paar mogelijkheden elimineren.

Zo wie zo hebt je GEEN kans op schimmel. Schimmel erft alleen in directe lijn van ouder op kind, en slaat nooit een generatie over.

Je hebt zo wie zo 50% kans op een enkel verdunning van creme ... afhankelijk van de vos/zwart/agouti status van de ouders kan dit valk, smokey black, palomino zijn.