Is dit nu gewoon schimmel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marive

Is dit nu gewoon schimmel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:11

Hoi allemaal!

1,5 jaar geleden heb ik in Duitsland een schimmelmerrie gekocht. Nu vraag ik me alleen af wat dit nu precies voor kleur is en wat ik dan zou kunnen verwachten qua doorkleuren. Het is namelijk niet echt een standaard schimmelkleur. Zelf heeft ze een vos vader en schimmel moeder (maar ze staat zelf ook gewoon als schimmel op papier, dus weet niet hoe die moeder er dan precies uitzag)

Deze foto was afgelopen zondag, hier zie je goed dat ze in de winter wat meer bruin is en in de zomer grijs:
Afbeelding

En dit is vorig jaar september, daar zie je goed hoe wit haar manen en staart al zijn:
Afbeelding
Op haar kont heeft ze overigens wel een witte vlek van zo'n 10cm, deze wordt verder niet groter of kleiner bij het verharen.

Verder heeft ze vorig jaar haar eerste veulen gekregen, met een vosbonte hengst als vader(niet mijn keuze :+ ). Ook bij hem hadden we wat twijfels, aangezien hij vos was met eerst echt een grijze gloed, later werden dit meer witte haartjes:
Afbeelding

Inmiddels is hij weer veranderd en lijkt het toch wel op een gewone vosschimmel:
Afbeelding

Dit jaar heeft ze een veulen van een zwarte hengst, deze is pikzwart met wat witte haren boven z'n ogen. Daarvan durf ik dus wel te zeggen dat ie schimmel is.

Nu dus eigenlijk mijn vraag; Is ze nu 'gewoon' schimmel, of kan er toch nog iets anders door zitten? En wat kan ik dan verwachten qua doorkleuren? Aangezien haar manen dus wel al helemaal wit zijn. Verder zijn meer voorbeelden of iets dergelijks over deze kleur natuurlijk altijd welkom :)

Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen!
Laatst bijgewerkt door Marive op 23-06-16 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:13

Hoe oud is je merrie nu?

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:27

Oh sorry, vergeten erbij te zetten! Ze is nu 5 jaar :)

Jester_

Re: Is dit nu gewoon schimmel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:29

Dan kan ze nog gewoon wit worden hoor, sommigen worden pas rond hun 15e witter, anderem zijn met hun eerste jaar al wit. Ze is zo prachtig, heel apart!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:51

Die wordt gewoon wit, op mijn werk staat een IJslander die ook precies zo doorschimmelde. Zijn vaak wel de dieren die er lang over doen, dus bereid je voor op nog wat toverbal jaren ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:54

Bijzonder, ze lijkt wel Zilverappel! Maar dat kan geloof ik niet met de ouders.
Denk wel dat ze helemaal wit wordt. :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:00

Zilverappel is het inderdaad niet.

Even een vergelijkingsplaatje voor het paard waar ik het over heb. Hier als 6 jarige in winter (dus bruinig) en dit voorjaar was hij zo als 13 jarige .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:09

mooney schreef:

Even een vergelijkingsplaatje voor het paard waar ik het over heb. Hier als 6 jarige in winter (dus bruinig) en dit voorjaar was hij zo als 13 jarige .

Maar die heeft al duidelijk een schimmel bril.
Die van TS niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:16

Brainless schreef:
mooney schreef:

Maar die heeft al duidelijk een schimmel bril.
Die van TS niet.

Knap dat je dat kunt zien met die bos manen ervoor, of heb jij het over het veulen? Ik heb het namelijk over de merrie op de eerste twee foto's. Die is precies aan het verkleuren zoals het paardje in mijn linkjes. Zal me ook niets verbazen als dat een vos geboren schimmel is, ook al is ze nu meer blauwig. Paard in mijn foto's was een vos geboren schimmel.

Daarnaast houden niet alle schimmels hun brilletje. Soms alleen de eerste paar weken van het veulen zijn (sommige zelfs enkele dagen). Dat kan weer wegtrekken en dan kunnen ze alsnog gaan schimmelen (klinkt altijd zo vies haha). Dus het veulen op de andere foto's zou ook een schimmel kunnen zijn, zal me niets verbazen. Maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:20

Op de foto van september lint het idd wel zilverapp, maar op de andere foto vind ik het wel duidelijk een schimmel (kop aardg wit en ook wel een witte gloed door het bruine)

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 08:51

Dankjulliewel voor de reacties! :D

Ze lijkt inderdaad op de foto's die jij laat zien Mooney! Echt zo'n bril heeft ze niet, maar haar hoofd is wel witter dan de rest van haar lichaam. Laat wel goed zien dat ze dan toch wel helemaal wit gaat worden. (wat ik ook wel had verwacht hoor)

Weet je toevallig ook hoe die IJslander er als veulen uitzag? Het zou goed kunnen dat mijn merrie ook vos geboren is, maar misschien dat het veulen dan wel dezelfde kleur gaat krijgen? Hij was namelijk ook eerst heel grijzig.

Ik zie nu trouwens pas dat ze allebei linksvoor een wit voetje hebben, was me nog niet eens eerder zo opgevallen :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:05

Hij is pas als 6 jarige op mijn werk gekomen, dus ik heb geen veulen foto's. In de database van tolt heb ik nog wel een foto van hem gevonden, waar hij denk ik 2 of 3 is. En nog bijna effen, wel in de winter dus hij is wel heel donker daar.
http://www.tolt.nl/ijs/gifs/46882.jpg