welke kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 17:30

Als de merrie 3/4 haflinger is (vader van de moeder vos) en de vader schimmel, wat voor kleur kan je dan verwachten?
Veulen moet eerdaags komen en we zijn allemaal erg benieuwd.

Ibbel

Re: welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:39

Wat is de kleur van de moeder? Wat was de kleur van de vader voordat-ie schimmel werd en heeft-ie ooit gekleurde kinderen gegeven? Anders is er geen zinnig woord over te zeggen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 17:55

Als ik het goed heb heeft de vader tot nu toe alleen maar schimmels gegeven. Moeder is een donkere haf

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 17:56

Vader is eenhoorns dahman

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:13

Eenhoorns Dahman is homozygoot schimmel, dus dat wordt 100% een schimmel. Vosgeboren, want Dahman is ook als vos geboren, voor zover ik weet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:18

Eigenlijk heb je te weinig informatie om echte kleurkansen te berekenen.

Wat we dus weten:
Moeder is een vos (zweetvos?) dus die is ee. Of ze agouti draagt weten we niet (al dragen de meeste Haflingers dit wel) en dat is alleen relevant als de hengst zwart door kan geven.

Vader draagt in ieder geval 1x rood, want hij heeft vossen als nakomelingen. Ik kan zijn geboortekleur niet vinden en beide ouders staan ook als schimmel genoteerd, wel veel vossen in zijn lijn maar daar kan je geen conclusies uit trekken. Ook weet je niet of hij heterozygoot (in dit geval 50% kans op schimmel) of homozygoot (altijd schimmelveulen) is.

Met zo weinig info kan zelfs de calculator geen indicatie geven.
Het enige wat je kan zeggen met deze info is dat vos geboren schimmel in ieder geval zou kunnen. Als de hengst heterozygoot is voor schimmel is een vosje ook mogelijk.
Is de hengst zwart of bruin geboren heb je ook nog kans op zwart en bruin (die wel of niet schimmel worden).

EDIT: kijk Ibbel heeft de benodigde info wel. Dan is het inderdaad simpel, krijg je 100% kans op vos geboren schimmel.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 19:15

Ok, ja merrie is niet van mij en eigenares zit niet op bokt, en dit was de info die ik heb. Maar het blijkt met dahman dus simpel; vosgeboren schimmel. Iig heel erg bedankt.