Welke kleur is mijn toverballetje??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zipster

Welke kleur is mijn toverballetje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 19:33

Halloo kleurkenners!

Vorig jaar heb ik een veulen gefokt uit mijn vos merrie, de vader van mijn veulen is Don Cremello du Bois.
Zo als veel dan weten is een palomino veulen dan verwacht.

Het moment dat mijn veulen geboren is was het een vos, vosvacht en vosmanen, het enige wat op een verdunning leek waren zijn lichte ogen. Dit zorgde voor veel verwarring vanuit mij kant, maar het veulentje was alles wat ik gewenst had dus die kleur was voor mij geen probleem, maar vreemd bleef het wel natuurlijk. MAAR..na een tijdje kwamen er witten manen door zijn manen heen, dus toch een palomino! Na een aantal maanden ging hij verharen, wat ik zou verwachten was dat hij lichter zou worden, maar niks was minder waar, hij werd juist donkerder! Hoewel de lichte manen wel bleven.

Nu speel ik al een tijdje met het idee dat hij het Sooty gen zou dragen, maar dat gen moet ergens vandaan komen. Vader heeft het niet, dus zou het van moeders weg moeten komen. Nou heeft moeders een aalstreep maar verder kan ik niet echt Sooty ontdekken. Dus vraag ik de hulp van Bokt.

Zou het kunnen zijn dat moeders wat door heeft gegeven waardoor het veulen zo donker is. Of is het gewoon een donkere palomino!?

Moeder en zoon, net een paar dagen oud
Afbeelding

Het veulen een paar weken oud
Afbeelding

Moeders en Davi, veulen is hier 2,5 maand oud en is begonnen met verharen.
Afbeelding

Zijn donkere masker!
Afbeelding

Afbeelding

En de foto van vandaag, hier is hij 9 maanden oud (hij is vies maar zichtbaar is weer zijn donkere masker op het hoofd
Afbeelding

En dan moeders
Afbeelding

De aalstreep
Afbeelding

Wat denken jullie??
Vos moeder en een gewone donkere palomino?
Of toch iets anders...

dena_mii

Re: Welke kleur is mijn toverballetje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:34

Ik durf niet te zeggen dat Don Cremello geen sooty draagt, kijk eens naar Don Bosco du Bois, die lijkt toch ook sooty te hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:17

Goh, het moet natuurlijk wel een palomino zijn. Maar het straalt er niet echt vanaf zeg maar. :)
Ben benieuwd hoe ie zich ontwikkelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:23

Is het een aalstreep of countershading?
Palomino heeft geen aalstreep toch?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:32

Genetisch is het paard een palomino, maar dat wist je al.
Als ik de laatste foto zie, waar hij 9 maanden is, zie ik ook sooty. Dus nu lijkt het paard palomino met sooty. Maar hij is nog jong, dus er kan nog wat veranderen (donkerder of lichter worden).
Over sooty is nog niet veel bekend. Ze vermoeden dat het erfelijk is, maar zeker zijn ze daar nog niet van.

De moeder heeft een aalstreep, maar deze komt van countershading en niet van het dun-gen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:42

Wacht maar tot zijn echte kleur door komt bij het wisselen van vacht deze voorjaar.
Veelal bij goud-palomino's (is duidelijk het geval gezien de veulen foto's) worden ze zeer donker en krijgt je een zg 'sooty' effect ... maar deze verdwijnt! Pas in het voorjaar van hun eerste jaar ga je zijn echte kleur kunnen zien.

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 13:16

Bedankt voor de reacties! Ik ben ook zeer benieuwd hoe hij gaat verharen deze zomer. Dat heeft hij als veulen niet echt gedaan, hij is niet een keer helemaal kaal geweest, is meer van z'n veulen vachtje naar wintervacht gegaan. Ik laat me verrassen al zal het me zeer verbazen als hij super licht zou worden.