Welke kleur heeft mijn gevlekte tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Welke kleur heeft mijn gevlekte tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:12

Omdat er hier op bokt vast een hoop mensen zijn met meer kleuren kennis dan mij.....

Ben ik erg benieuwd of deze kleur bont ook een naam heeft.

Bij deze mijn kanjer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en in winter kostuum is hij lichter:

Afbeelding

Naar mate hij ouder word lijkt hij lichter te worden. Ook heeft hij gespikkelde ogen, maar wel 4 witte hoeven.

Ben erg benieuwd hoe je dit nou omschrijft!

Azmay

Re: Welke kleur heeft mijn gevlekte tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:15

Appaloosa bont. Precieze kleur appaloosa weet ik niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:18

Heb je toevallig informatie over de ouders? Dat maakt het iets makkelijker.

Door de foto's zou ik gaan voor tobiano (dus platenbont) in combinatie met snowflake appaloosa. Gestreepte hoeven kunnen wegvallen doordat het bont of sabino (aftekeningen hoofd en benen) de hoeven helemaal wit maakt.

Echter heeft mij niet-appaloosa ook zulke sproeten op zijn hoofd, dit is een mutatie die blijvend pigmentverlies veroorzaakt. Maar deze mutatie heb ik bij Tinkers nog nooit gezien en dan kan ik de witte stippen niet verklaren op zijn hals. Vandaar dat ik dan toch aan appaloosa denk, er zijn enkele Tinkers die deze kleur hebben dacht ik.

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:25

Alleen naar de kleur gekeken denk ik een bruine pintaloosa.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:26

Er zit overduidelijk appaloosa in, hij heeft een mensenoog, stippels in de huid rond de ogen en witte snowflakes, en dat allemaal op een basis van een tricolor bonte halve tinkert. Wat je zeg een huistuinenkeukenpaard, een goed paard heeft geen kleur

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:29

Zo'n snelle reaktie!
Zijn moeder is onbekend.
Zijn vader is King Arthur.

Afbeelding

Afbeelding

King Arthur was een Apaloossa varnish roan tinker

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:36

Bedankt voor de informatie!

Tot nu toe ziet het eruit voor als een snowflake (laat dat nu de appaloosa variant zijn waar ik het minst van weet :') ) maar het zou goed kunnen dat hij nog doorkleurt naar marmerbont (=varnish). Pintaloosa is inderdaad een veelgebruikte term voor combinatie bont+appie. Dan kan je alleen niet aanduiden welk soort patroon appaloosa het is.
Snowflake/marmerbonte bruinbont zou ik zeggen :P

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:41

Ik heb nog nooit van die term gehoord, haha. Ik weet dan ook bar weinig van kleurtjes en termen. Zelf noemde ik hem vaak Appie bont :+
Leuk dat de kleurjes kenners zo snel reageren! +:)+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:41

Dat snap ik niet, hoe kun je nou wel weten wie de vader is en niet wie de moeder is, dat is wel erg onlogisch.
Dat is net zoiets als wel de geboortedatum weten maar niet weten wie de ouders zijn. Leg uit....

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:45

Dat klinkt inderdaad wel raar nu ik het terug lees. _O-
De verkoper heeft me wel verteld wie de vader was, omdat deze waarschijnlijk meer naamsbekendheid heeft. Naar de moeder heb ik destijds niet gevraagd. Nog wel via de fokker proberen te achterhalen, maar nooit reactie gekregen.Achteraf wel jammer, omdat ik wel nieuwsgierig ben.
Laatst bijgewerkt door _ENGEL_ op 28-01-16 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:46

als moeder niet is opgenomen in een stamboek, wordt er soms geen moeder vermeld in een paspoort mrie.. dan is de moeder dus officieel 'onbekend'.. meestal weet de fokker prima wie de ouders zijn.. maar het is dus niet officieel.

of het interesseert de fokker niet.. beesten zijn in een grote kudde en er wordt niets genoteerd (komt minder vaak voor natuurlijk).

mijn pony staat geen van beide ouders in het paspoort.. ik ben te weten gekomen dat pa een volle arabier was, maar geen registratie, moeder was een niemanddalletje. maar dus ook niets op papier en daarmee dus beide ouders onbekend officieel...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:53

Ik heb ook zo'n paard Elena met zonder ouders en wel met een geboortedatum. De datum is gewoon verzonnen door een handelaar toen hij het papier aanvroeg en ze hebben hem meteen maar even opgewaardeerd. :+ Vandaar dat ik daar dan vragen over stel. Want als de moeder als onbekend te boek staat dan zou ze toch wel op de dekkingsbewijzen moeten staan. Of is dit allemaal niet zo officiel en is er gewoon een veulentje geboren met maar één kandidaat als vader. Kan allemaal....
Ik ken wel de term vader onbekend, maar van moeder onbekend had ik nou nog nooit gehoord. Weer wat geleerd.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:09

Geboortedatum weet ik wel, de vader ook, de fokker ook, maar de moeder niet _O-