zwart en bont , welke kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

croyslover

zwart en bont , welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 18:18

hoi bokkers,

ik heb een merrie, ze is zes maanden drachtig , ze is zwart en de vader is bont , weet iemand misschien op welke kleur veulen ze de grootste kans heeft ? *D
de moeder is een nonius en de vader een lippizaner , kan iemand een voorbeeld geven van hoe het paard eruit gaat zien?
ik ben gewoon nieuwschierig :D
dit is de eerste keer dat ik een veulen krijg , alle tips zijn welkom! *\o/*

groetjesss :wave:

Nicole288

Re: zwart en bont , welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:38

Een bonte Lippizaner?

Wat voor kleur bont is de vader?

Moeder is zwart maar zou ook vos kunnen dragen, aan de ras omschrijving van de Nonius te zien.

Weet je iets over de grootouders wat kleuren betreft?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:26

Nicole288 schreef:
Een bonte Lippizaner?

Wat voor kleur bont is de vader?

Moeder is zwart maar zou ook vos kunnen dragen, aan de ras omschrijving van de Nonius te zien.

Weet je iets over de grootouders wat kleuren betreft?

ik weet alleen dat de vader een bonte lippizaner is , welke kleur bont? geen idee... voorouders? geen idee... wel heeft mijn een paard bruine plukjes in de haren , in de voorpluk , in de manen en onderste randje van de staart

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:37

Naar aanleiding van jouw informatie heb je kans op
bruin
vos
zwart
schimmel (lipizanners zijn schimmels)
en dit alles ook 50% kans op bont.
Van een bonte lipizanner heb ik nog nooit gehoord eigenlijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:46

Een bonte lippizaner vreemd

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:22

Een bonte lippizaner bestaat niet. Er is dus foutieve informatie aan jou doorgegeven. Mogelijk is het een kruising lippizaner en anders gewoon een ander ras.
Gezien de weinig informatie die je weet is het moeilijk om een voorspelling te doen over welke kleuren het veulen kan krijgen. Het enige wat 'zeker' is (mocht de hengst daadwerkelijk bont zijn, gezien het ras ook al verkeerd is doorgegeven) is dat er 50% kans is op een bont veulen.
Als je niks weet over de extension-, agouti-, creme-, en andere statussen weet dan blijft het lang gokken, en is bijna alles mogelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:27

Phen schreef:
Een bonte lippizaner bestaat niet. Er is dus foutieve informatie aan jou doorgegeven. Mogelijk is het een kruising lippizaner en anders gewoon een ander ras.
Gezien de weinig informatie die je weet is het moeilijk om een voorspelling te doen over welke kleuren het veulen kan krijgen. Het enige wat 'zeker' is (mocht de hengst daadwerkelijk bont zijn, gezien het ras ook al verkeerd is doorgegeven) is dat er 50% kans is op een bont veulen.
Als je niks weet over de extension-, agouti-, creme-, en andere statussen weet dan blijft het lang gokken, en is bijna alles mogelijk.

Daarom kan je al bijna met zekerheid zeggen dat het geen bijzonder kleurtje wordt maar 1 van de standaard kleuren. Bruin of vos is het meest voorkomend uit verschillende kruisingen met een zwart paard.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:43

heb je foto's van vader en moeder dat kan misschien al helpen.
Aangezien de moeder zwart is weet je dus dat ze geen agouti (bruin) draagt, en geen schimmelgen (dat komt altijd tot uiting). Je merrie draagt sowieso het gen voor zwart en je hebt de kans dat ze het gen voor vos draagt. hiermee heb je dus kan op zwart of vos.
De hengst kan geen volle lipizaner zijn want dan moest ie schimmel zijn. Doordat je dus niet de juiste kleur weet kan er vanalles inzitten. is ie heterozygoot voor bont heb je 50% kans op ene bonte, is hij homozygoot heb je 100% kans op een bonte. aangezien je niet meer info over kleuren van het bontpatroon geeft kan ik hier niet meer over zeggen.
even samengevat
- Is hij zwartbont draagt hij dus ook geen agouti, en heb je geen kans op een bruin, vos, een vosbont of een bruinbont veulen.
-is ie bruinbont, heb je kans op een zwart, een bruin, een vos of de bontpatronen daarvan.
omdat geen van beide ouders ene schimmel is heb je geen kans op een schimmel veulen. als de hengst homozygoot op bont is heb je geen kans op een effen geleurd veulen.

Is het zo een beetje duidelijk?

edit: ik heb net wat over het ras van de merrie gelezen. Ben je zeker dat ze gene hele donkerbruine is ipv een zwarte? dat ras is voornamelijk bruin, wat dus maakt dat je merrie wel agouti draagt en je ook bij een zwartbonte hengst kans hebt op een bruin/bruinbont veulen.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:45

Lippizaner hoeft niet perse wit te zijn, effen kleuren als bruin en zwart komen ook (maar veel minder) voor. Bont echter niet.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 19:54

Phen schreef:

ik had geen ervaringen met lippizaners (weer wat geleerd *\o/* ) ik ben blij dat ik nu weet dat er foute informatie is doorgegeven! ik weet alleen dat het een bonte lippizaner was (ofja een van de twee klopt niet!) dank u wel voor deze informatie!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 19:57

Zoe_97 schreef:
Aangezien de moeder zwart is weet je dus dat ze geen agouti (bruin) draagt, en geen schimmelgen (dat komt altijd tot uiting). Je merrie draagt sowieso het gen voor zwart en je hebt de kans dat ze het gen voor vos draagt. hiermee heb je dus kan op zwart of vos.
De hengst kan geen volle lipizaner zijn want dan moest ie schimmel zijn. Doordat je dus niet de juiste kleur weet kan er vanalles inzitten. is ie heterozygoot voor bont heb je 50% kans op ene bonte, is hij homozygoot heb je 100% kans op een bonte. aangezien je niet meer info over kleuren van het bontpatroon geeft kan ik hier niet meer over zeggen.
even samengevat
- Is hij zwartbont draagt hij dus ook geen agouti, en heb je geen kans op een bruin, vos, een vosbont of een bruinbont veulen.
-is ie bruinbont, heb je kans op een zwart, een bruin, een vos of de bontpatronen daarvan.
omdat geen van beide ouders ene schimmel is heb je geen kans op een schimmel veulen. als de hengst homozygoot op bont is heb je geen kans op een effen geleurd veulen.

edit: ik heb net wat over het ras van de merrie gelezen. Ben je zeker dat ze gene hele donkerbruine is ipv een zwarte? dat ras is voornamelijk bruin, wat dus maakt dat je merrie wel agouti draagt en je ook bij een zwartbonte hengst kans hebt op een bruin/bruinbont veulen.

ik heb geen foto's van de vader alleen van de merrie , mijn merrie is wel zwart (ik heb het mezelf al afgevraagt of ze niet stiekem bruin is!) dank u wel voor de informatie. ik kijk uit naar het veulen! zodra het veulen er is zal ik foto's maken!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:59

Zoe_97 schreef:
even samengevat
- Is hij zwartbont draagt hij dus ook geen agouti, en heb je geen kans op een bruin, of een bruinbont veulen.

Aangezien beide geen verdunningskleuren zijn heb je ok geen kans op de verdunningskleuren zoals palomino, valk, smokey black of de dubbele verdunningen zoals, perlino, chremello etc.

oeps net mezelf op een foutje betrapt, even veranderd in deze quote aangezien ik niet mee kan wijzigen

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 20:13

Zoe_97 schreef:
Zoe_97 schreef:
even samengevat
- Is hij zwartbont draagt hij dus ook geen agouti, en heb je geen kans op een bruin, of een bruinbont veulen.

Aangezien beide geen verdunningskleuren zijn heb je ok geen kans op de verdunningskleuren zoals palomino, valk, smokey black of de dubbele verdunningen zoals, perlino, chremello etc.

oeps net mezelf op een foutje betrapt, even veranderd in deze quote aangezien ik niet mee kan wijzigen

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 20:16

croyslover schreef:
hoi bokkers,

ik heb een merrie, ze is zes maanden drachtig , ze is zwart en de vader is bont , weet iemand misschien op welke kleur veulen ze de grootste kans heeft ? *D
de moeder is een nonius en de vader een lippizaner , kan iemand een voorbeeld geven van hoe het paard eruit gaat zien?
ik ben gewoon nieuwschierig :D
dit is de eerste keer dat ik een veulen krijg , alle tips zijn welkom! *\o/*

groetjesss :wave:

savanja10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:30

hoi

ik heb een merrie, ze is zes nu 10 drachtig , ze is vos en de vader is bruin bont , weet iemand misschien op welke kleur veulen ze de grootste kans heeft ? *D
de moeder is een schetlander aen de vader ook een shetlander , kan iemand een voorbeeld geven van hoe het veulen eruit gaat zien?
alle tips zijn welkom

alvast bedankt :wave:

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:00

savanja10 schreef:
hoi

ik heb een merrie, ze is zes nu 10 drachtig , ze is vos en de vader is bruin bont , weet iemand misschien op welke kleur veulen ze de grootste kans heeft ? *D
de moeder is een schetlander aen de vader ook een shetlander , kan iemand een voorbeeld geven van hoe het veulen eruit gaat zien?
alle tips zijn welkom

alvast bedankt :wave:

Hier van uit gaande is er kans op:
Zwart
Bruin
Vos
Zwartbont
Bruinbont
Vosbont

Maar stel de hengst of merrie is homozygoot voor agouti(AA) kan er geen zwart(bont) veulen komen. Is de hengst homozygoot voor Tobiano(TOTO) (bont)? Dan is er 100% kans op een bont veulen.
De hengst kan ook homozygoot zijn voor zwart (EE) dan heb je alleen kans op een zwart(bont) en bruin(bont) veulen. Evengoed nog veel kansen en mogelijkheden maar om met zekerheid te zeggen hoe het veulen eruit gaat zien is er niet.

savanja10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:03

Hij is gister om 10:25 met de naam galopy v.Matcho geboren heel erg bedankt voor jullie reacties hij was die 11 maanden wachten meer dan waart.
Afbeelding

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 12:44

savanja10 schreef:
Hij is gister om 10:25 met de naam galopy v.Matcho geboren heel erg bedankt voor jullie reacties hij was die 11 maanden wachten meer dan waart.
[ [url=m/hloONz.jpg]Afbeelding[/url] ]

ach wat een schatje! kan niet wachten tot mijn merrie kan bevallen! :j <3

Ambervw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:59

Heyy ik zou graag willen weten op welke vachtkleuren mijn veulentje kans heeft, de modded is een Welsh/ Shetlander en de kleur Appelosa few-spot en de vader is ook een welsh/ Shetlander met de kleur bruinbont. Weet iemand op welke kleur mijn veulen kans heeft?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:21

Hoe kan een shet x welsh fewspot zijn? Een shet en een welsh hebben geen stippels en een fewspot moet 2 stippel ouders hebben.

Maar fewspot geeft altijd appaloosa. Wat voor basis kleur kan je nu niet zeggen omdat je de basis kleur van moeder niet weer en van vader niet weet of hij homozygoot bont is, homozygoot agouti is en of hij vos draagt.

Waarom is er voor zo een dekking gekozen? Pintaloosa is niet gewenst bij het NAS. En met zo veel welsh bloed zal dit veulen waarschijnlijk te groot worden voor het NMPRS.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:45

Ambervw schreef:
Heyy ik zou graag willen weten op welke vachtkleuren mijn veulentje kans heeft, de modded is een Welsh/ Shetlander en de kleur Appelosa few-spot en de vader is ook een welsh/ Shetlander met de kleur bruinbont. Weet iemand op welke kleur mijn veulen kans heeft?

Heb je foto's van de merrie en de hengst?

Ambervw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:23

Dennis schreef:
Hoe kan een shet x welsh fewspot zijn? Een shet en een welsh hebben geen stippels en een fewspot moet 2 stippel ouders hebben.

Maar fewspot geeft altijd appaloosa. Wat voor basis kleur kan je nu niet zeggen omdat je de basis kleur van moeder niet weer en van vader niet weet of hij homozygoot bont is, homozygoot agouti is en of hij vos draagt.

Waarom is er voor zo een dekking gekozen? Pintaloosa is niet gewenst bij het NAS. En met zo veel welsh bloed zal dit veulen waarschijnlijk te groot worden voor het NMPRS.

Zit in de vachten van voor ouders de hengst stond er welsh X shet maar moet shet zijn