Zoe_97 schreef:heb je foto's van vader en moeder dat kan misschien al helpen.
Aangezien de moeder zwart is weet je dus dat ze geen agouti (bruin) draagt, en geen schimmelgen (dat komt altijd tot uiting). Je merrie draagt sowieso het gen voor zwart en je hebt de kans dat ze het gen voor vos draagt. hiermee heb je dus kan op zwart of vos.
De hengst kan geen volle lipizaner zijn want dan moest ie schimmel zijn. Doordat je dus niet de juiste kleur weet kan er vanalles inzitten. is ie heterozygoot voor bont heb je 50% kans op ene bonte, is hij homozygoot heb je 100% kans op een bonte. aangezien je niet meer info over kleuren van het bontpatroon geeft kan ik hier niet meer over zeggen.
even samengevat
- Is hij zwartbont draagt hij dus ook geen agouti, en heb je geen kans op een bruin, of een bruinbont veulen.
-is ie bruinbont, heb je kans op een zwart, een bruin, een vos of de bontpatronen daarvan.
omdat geen van beide ouders ene schimmel is heb je geen kans op een schimmel veulen. als de hengst homozygoot op bont is heb je geen kans op een effen geleurd veulen.
Aangezien beide geen verdunningskleuren zijn heb je ok geen kans op de verdunningskleuren zoals palomino, valk, smokey black of de dubbele verdunningen zoals, perlino, chremello etc.
Is het zo een beetje duidelijk?
edit: ik heb net wat over het ras van de merrie gelezen. Ben je zeker dat ze gene hele donkerbruine is ipv een zwarte? dat ras is voornamelijk bruin, wat dus maakt dat je merrie wel agouti draagt en je ook bij een zwartbonte hengst kans hebt op een bruin/bruinbont veulen.
oeps net mezelf op een foutje betrapt, even veranderd in deze quote aangezien ik niet mee kan wijzigen