Hoe ontstaat Brindle?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe ontstaat Brindle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:39

Al een poosje ben ik mijzelf aan het interesseren in bijzondere kleuren, aftekeningen en de genetica erachter. Een 'tekening' waar ik echter niet veel over kan vinden is de brindle.

Afbeelding

Nu ben ik benieuwd of er meer bokkers zijn die interesse hebben in deze aftekening en die misschien meer weten over hoe het ontstaat. En of er bokkers zijn met een brindle-paard én die een foto zouden willen delen :)

KyaraMyBest

Re: Hoe ontstaat Brindle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:42

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:43

Ik ben van mening dat je geen Brindle moet willen fokken.
Veel paarden met Brindle hebben kale plekken en de hengsten komen overleden ter wereld.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:19

Ik quote mezelf even uit een ander topic:

mooney schreef:
Om even op de overerving van brindle in te springen. Bijna alle brindle paarden zijn brindle omdat ze chimera zijn.
Dit houdt eigenlijk in dat ze 2 verschillende sets dna hebben, dus die van jou is volgens zijn bouwplan grotendeels vos. Maar in de baarmoeder waren oorspronkelijk 2 eicellen aanwezig. Die zijn met elkaar versmolten en de witte strepen komen dus van zijn tweeling zus/broer die 'in' hem is versmolten.

Er is ook een erfelijke variant, maar dit levert alleen merries op. Dat gen + XY geslachtschromosomen (dus mannelijk zijn) is namelijk een letale combi. Hengsten gaan dus al dood voor ze geboren worden. De merries zijn vaak niet gezond, problemen met haarloze stukken huid etc. Vandaar dat er niet op gefokt wordt.

Fokken op brindle is dus not done, maar chimera brindles zijn meestal gewoon gezond. Maar daar valt weer niet op te selecteren, zijn foutjes van de natuur bij wijze van spreken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:35

Cayenne schreef:
Veel paarden met Brindle hebben kale plekken en de hengsten komen overleden ter wereld.

even een oud topic bewust omhoog geschopt...
Ik weet niet of bovenstaande opmerking ondertussen achterhaald is maar deze hengst is overduidelijk brindle en alive and kicking :D oftewel is dekhengst
http://www.dunbarsgold.com/

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:28

Dat is dus waarschijnlijk een chimeer en een zeldzaamheid. Jaren geleden stond er in het blad van de AQHA een heel artikel over dat er slechts 1 op de heel veel brindle was en chimeer. Heel interessant overigens.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:39

En een chimeer zal de kleur niet doorgeven, dus de opmerking geldt nog steeds: fokken op brindle is not done (want alleen met de 'schadelijke' vorm valt er te fokken op de kleur).

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:44

DubbelDun schreef:
Cayenne schreef:

even een oud topic bewust omhoog geschopt...
Ik weet niet of bovenstaande opmerking ondertussen achterhaald is maar deze hengst is overduidelijk brindle en alive and kicking :D oftewel is dekhengst
http://www.dunbarsgold.com/

De bovenstaande opmerking is niet achterhaald, enkel incompleet.
De kale plekken worden veroorzaakt door een vorm van Brindle die wel erfelijk is. Voor dat je blij bent dat Brindle erfelijk is, gaat dit helaas gepaard met veel complicaties. Het veroorzaakt niet alleen kale plekken maar tevens is geslachtsgebonden wat betekend dat in heterozygote vorm merrie's overleven en hengsten niet levend ter wereld komen. In homozygote vorm is het dodelijk voor beide. Ook is er kans op hypopigmentatie (minder pigment) wat zorgt voor problemen met hoeven, ogen en tanden.
Geen kleur maar een ziekte dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:12

Dus niet alle brindle is gelijk ?? want de hengst is duidelijk brindle en leeft en er wordt mee gefokt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:27

Nee, de hengst is danniet Brindle gefokt maar Brindle geboren (foutje). Zie post van Cissy.
Hij zal zijn kleur niet doorgeven.