fokken met few spot pintaloosa

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

fokken met few spot pintaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:41

Hallo,

Ik ben in het bezit van een few spot merrie welke tevens als "ondervacht" bont is.

Een few spot pintaloosa dus.

Nu zijn we aan het nadenken over het fokken van een veulentje, gewoon voor ons zelf, voor in het tweespan of als we toch voor een maatje groter willen voor in het enkelspan.

Maaaar hoe zou mijn merrie (kunnen) vererven?

Ik weet dat een few spot AlTIJD appaloosa gen door geeft. Maar hoe zit dat met een pintaloosa?

Kan ze, ondanks dat ze few spot is bijvoorbeeld ook een bont veulen geven?

Wij houden zelf niet zo van snnow cap e.d. maar ik weer dat die kans zeer aanwezig is bij het fokken met een few spot. Maar hoe zit dat met een few spot pintaloosa?

En met welke combi is de kans op een bont of niet snow cape o.i.d. veulen het grootst?

Oftewel, wie heeft hier ervaring of kennis van het fokken met few spot pintaloosa's?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:58

Heb je een foto waarop te zien is hoe het bontpatroon loopt? Want bij few spots zitten ook donkere en lichte delen in de huid, maar die hebben dan een typisch few spot patroon. :)

Als ze idd pintaloosa few spot is, heeft ze 50% kans op een bont veulen en 100% kans op een appaloosapatroon.

Zodra je met een appaloosa gaat kruisen, 50% kans op een heterozygot appaloosa en 50% kans op homozygote appaloosa (few spot/snow cap.)

Als je haar met een niet appaloosa kruist zal ze geen snow cap kunnen geven.

Als je haar met een bonte kruist wordt de kans op bont ook weer groter, je kunt dan ook kiezen voor een homozygote bonte dan weet je zeker dat ze bont zal geven.

Wat een leuk bontje in je profiel trouwens. Een Neron?

Crista

Re: fokken met few spot pintaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:10

Oke,snap ik, maaar je zegt in je eerste stuk dat ze 50% bont zal vererven en 100% appaloosa. Dus als ik met een niet appie kruis, wordt het dan een leopard??

Ik zal morgen even mn computer aanslingeren en foto plaatsen.

En idd, dat bontje in mn profiel is een Neron :-)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:11

Er zullen nog wel wat appaloosa kenners langskomen die wat dieper in de materie kunnen gaan dan ik, maar ik zal vast een basis leggen.
Om te zeggen wat je opties zijn zonder te combineren met een hengst is lastig, omdat de kleur van de hengst natuurlijk ook een grote invloed heeft.

Maar voor het idee:
Je merrie is een fewspot, die geeft in theorie dus inderdaad altijd een appaloosa veulen. Het is niet helemaal zo simpel, omdat appaloosa uit 3 genen is opgebouwd (lp, pattern1 en pattern2).
Panterbont en shabrakbont zijn vormen van appaloosa wanneer het dier heterozygoot is (dus 1 allel voor appaloosa bezit, en 1 niet-app). Waarbij je bij panterbont de spikkels overal hebt en bij shabrakbont de stippels in een dekentje op de kont.
Fewspot en snowcap zijn de variaties van de bovenstaande wanneer het dier homozygoot is. Zolang je dus geen appaloosa hengst gebruikt zou je geen snowcap moeten krijgen (maar ik weet niet of je met snowcap ook shabrakbont bedoelde?).

Nu even over de genen:
LP is het gen dat zorgt voor het kunnen vertonen van een appaloosa patroon. Dieren met alleen LP zijn zo genoemd 'varnish appaloosa'.
PATN1 zorgt voor het panterbonte patroon in combinatie met 1xLP, en voor een fewspot in combinatie met 2xLP. Naar mijn informatie overheerst PATN1 PATN2, dus als het paard beide heeft zal het panterbont/fewspot zijn.
PATN2 zorgt voor shabrakbont bij 1xLP, snowcap bij 2xLP.
Het maakt voor de kleur niet uit of dieren hetero- of homozygoot zijn voor de PATN genen.

Jouw merrie heeft dus sowieso 2x LP en zal altijd LP doorgeven aan een veulen. Dus je krijgt op z'n minst een varnish appaloosa.
Over het patroon valt alleen te raden, je merrie heeft in ieder geval 1x PATN1. Maar het kan dus zijn dat ze 2x PATN1 heeft of zelfs een verstopte PATN2.

Hoe groot de kans is op een bont veulen ligt ook weer aan het homo- of heterozygoot zijn van je merrie. Ik neem aan dat ze tobiano bont is (in het nederlands ook wel platenbont)?
Is je merrie homozygoot, dan zal ze altijd bonte veulens geven. Is ze heterozygoot, dan is de kans op bont (bij een effen hengst) 50%.

Heb je informatie over de ouders? Dat zou kunnen helpen bij dit vraagstuk.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:15

Pffff het is wat, dat kleurgenetica met die gekke appies haha

Nee,geen gegevens van ouders helaas.

En ik bedoelde inderdaad dat ik niet zo van snowcape en shabrakbont houdt. Sommige zijn heel erg mooi, maar het merendeel vindt ik echt niet mooi (sorry)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:24

Ok, dan is dat duidelijk.

Heb je toevallig nog duidelijke foto's van haar? Heeft ze bijvoorbeeld witte manen en staart of zit er nog kleur doorheen?
Van de foto's in je profiel twijfel ik namelijk een beetje of ze wel een fewspot is. Ze lijkt in mijn ogen meer op een homozygote varnish (dus dubbel LP, maar geen bijbehorende patterns).
Mocht ze dus geen patn genen bezitten, is het voor jou fijn: dan krijg je sowieso geen shabrakbonte bij een effen hengst. Klein nadeel misschien: ook geen panterbont.
Nogmaals, appaloosa is niet mijn 'specialiteit', dus ben erg benieuwd wat de kenners ervan vinden.

Ook heb ik nog een vraag over het bont, hoe weet je dat ze bont is? Door veulenfoto
s/verkleuring in de huid/oid?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:33

Hier eventjes wat foto's van de dame in kwestie. Heb toch maar eventjes mn computer aangeslingerd.

Ik ga er vanuit dat ze bont is doordat ik duidelijk bonte aftekeningen zie als ze nat is. Laat ik nou alleen dus echt geen foto's hebben waarop ze nat is... Maar als je heeel goed kijkt kun je het op onderstaande foto's ook zien. En dan voornamelijk op dr schouders.

Dit zijn al wat ouderse foto's maar hierop wel het beste te zien wat ik bedoel.

Als ze nat is is haar hele huid grijs/zwart en heeft ze roze vlekken zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:44

Dat zijn mooie duidelijke foto's!
Met het bont ga ik dan inderdaad met je mee, op de schouder lijkt inderdaad een vlek te zitten. Aangezien het over de rug gaat kan je dan aannemen dat dat om tobiano gaat, dat is fijn want dat is genetisch gezien lekker simpel (zie eerdere stuk).

Over fewspot of varnish ben ik nog steeds niet zeker. Op de foto's in het profiel vond ik haar nog te donker op het hoofd voor een fewspot, nu twijfel ik een beetje. Dus daar durf ik weinig over te zeggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:53

Dit is geen few spot, een few spot heeft niet zoveel vlekken. Ben overtuigd dat ze heterozygoot appaloosa is.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:57

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn foto's van dr hoofd van afgelopen zomer....

En hieronder van in de winter (ook alweer paar jaartjes oud).

Afbeelding

Ze verkleurd niet extreem. Hooguit in de zomer wat lichter als in de winter en dan alleen dr hoofd. De vlekken vervagen wel iets in de winter maar dat komt meer door de dikte van dr vacht dan dat ze echt verkleurd volgens mij.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:02

Neonlight schreef:
Dit is geen few spot, een few spot heeft niet zoveel vlekken. Ben overtuigd dat ze heterozygoot appaloosa is.

Dus dan zou het een Varnish zijn? Of marmerbont appaloosa?

Hoooww haha ik weet het niet meer! Misschien maar gewoon een mooie hengst uitkiezen, 11 maanden wachten en maar zien wat eruit komt :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:03

Mijn gevoel zegt varnish (dat is trouwens marmerbont in het NL) en geen fewspot.
Neonlight fokt appaloosa's dus die heeft ook een hoop meer praktijkkennis dan ik.

Of ze dan heterozygoot of homozygoot is voor LP durf ik niet te zeggen. Ik meen dat daar wel fenotypisch (dus uiterlijk) verschil in is te zien, maar daar heb ik geen bewijs voor zo snel. En varnish heb ik nooit in het echt gezien dus dan blijft het hangen op kennis van de theorie en gevonden foto's.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:08

Inderdaad zit er varnish bij, op de hals is ze gemarmerd. Zie je bij veel appaloosa's. Met name bij de near leopards, bijna panterbonten.
In mij profiel zie je Devdan, is geschetst als panterbont maar genetisch is ie niet volledig panterbont. Zijn hals is ook gemarmerd. Als volwassen hengst ziet ie er wel meer uit als panterbont, maar hjj is het net niet. :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:14

Neonlight schreef:
Inderdaad zit er varnish bij, op de hals is ze gemarmerd. Zie je bij veel appaloosa's. Met name bij de near leopards, bijna panterbonten.
In mij profiel zie je Devdan, is geschetst als panterbont maar genetisch is ie niet volledig panterbont. Zijn hals is ook gemarmerd. Als volwassen hengst ziet ie er wel meer uit als panterbont, maar hjj is het net niet. :)

Dat is super interessant Neon :D

Kan je dit alleen ook genetisch toelichten misschien?
Wat genetisch gezien is een paard of een panterbonte, of geen panterbonte. Iets ertussenin zou niet moeten kunnen (genetisch dan he, hoe het eruit ziet is een tweede).
Maw: zou Devdan dan genetisch een panterbonte (LPlp + PATN1) zijn waar nog wat marmer te zien is of een marmerbonte (Lplp zonder PATN1) met wat verdwaalde stippels.
Of hou je het erop dat de kennis over genetica van appaloosa's nog niet compleet is (wat zeker een mogelijkheid is)?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:14

oke, helder.... nu zit ik zelf ook eventje te googlene en kom ik dit tegen:

Een licht Marmerbont dier kan gemakkelijk verward worden met een Fewspot, maar de marmerbonte heeft geen donkere gebieden in de flank en bij de ellebogen. Fewspots missen de donkere gedeelten op de heupen. Donkere Marmerbonte dieren zijn herkenbaar aan het verschil tussen donkere en lichtere gebieden op het hoofd.

En als je dat zo leest zou ze dus juist wel few spot zijn. Want ze heeft wel donkere plekken in de flanken en op de ellebogen, maar juist niet op de heupen....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:22

Ik ben niet volledig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de genetica wat betreft appaloosa's, die is erg complex en ga me niet wagen aan uitspraken.
Wel weet ik dat naast LP genen nodig zijn om de hoeveelheid wit te uiten, en daar zit het verschil tussen leopard en near leopard in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:55

Eerlijk gezegd na de fotos, dit is geen heel waarschijnlijk geen few spot. Maar waarschijnlijk een effen of iets roan geboren appie die is doorgekleurd. Maar een doorgekleurde snowcap kan ook nog, dat is niet altijd even duidelijk te zien, maar bij scheren/wassen zou je dan moeten zien dat haar achterhand ook roze is. Als ze daar niet een roze vlek/achterhand heeft kun je wel vrij zeker zeggen dat ze geen homozygote appie is.

Bij volwassen dieren is het soms echt lastig te zeggen wat de kleur is, vooral als ze erg licht opkleuren.

Ze is inderdaad wel platenbont. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:00

Crista schreef:
Een licht Marmerbont dier kan gemakkelijk verward worden met een Fewspot, maar de marmerbonte heeft geen donkere gebieden in de flank en bij de ellebogen. Fewspots missen de donkere gedeelten op de heupen. Donkere Marmerbonte dieren zijn herkenbaar aan het verschil tussen donkere en lichtere gebieden op het hoofd.

Maar deze is niet enkel marmerbont of varnish, op haar kont zit een leopard patroon, en die maakt dat er wel donkere gebieden zijn in de flank en ellebogen, en zorgt er weer voor dat de donkere gedeelte op de heupen weg zijn door het leopard patroon.
Het marmerbonte zicht echt naar voren, hals schouders en hoofd, en op het hoofd zijn wel de typische kenmerken van een marmerbonte.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:03

Ja het lijkt wel of ze shabrakbont is, vind het altijd lastig vanaf fotos.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:02

Ze heeft inderdaad op dr billen ook een roze huid, dus vlekkken zeg maar (als ze nat is zie je die pas).

Dus een is ze dan een appie, deels gemarmerd en aan de achterkant near leopard en platenbont, en dat bont is dan denk ik zwart....

Pfoeh, wat een moeilijk gedoe met die appie's en de vererving!

Als ik haar dus met een homozygote bonte kruis is de kans op bont best groot.

Als ik haar kruis met een effen gekleurde hengst, is de kans op een bont of appie (afhankelijk van hoe de hengst vererft) veulen 50/50.

Maar daar zou dus ook een effen veulen uit kunnen komen...

Wil ik een bijzonder kleurtje/patroontje garanderen moet ik dus voor bont of appaloosa gaan, of iets met verdunning natuuijk, maar dan wordt het helemaal een ingewikkeld verhaal.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:48

Durf niet te zeggen of ze hetero- of homozygoot voor Lp is, dan zou ze snowcap zijn, geen fewspot. Maar, ik vind haar stippenpatroon (en verdeling, kont wit door snowcap of door tobiano?) niet heel erg patn-1, zou dit (voor de appaloosaprojectdeelnemers) een patn-2 kunnen zijn?
*edit* zie nu ook de foto's van de rechterkant. Heterozygoot voor Lp. Linkerbil lijkt me dan wit door tobiano.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 15-12-15 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:51

Als je haar met een effen hengst kruist heb je maar 25% kans op een effen veulen volgens mij.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:42

Ik wil ook geen effen veulen. Bont, few spot of panter appaloosa is ook goed. Effen mag. Maar wil de kans op een snowcape of shabrak appie zo klein mogelijk maken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:46

Crista schreef:
Ik wil ook geen effen veulen. Bont, few spot of panter appaloosa is ook goed. Effen mag. Maar wil de kans op een snowcape of shabrak appie zo klein mogelijk maken.

Dan zou ik gaan voor een homozygote bonte hengst, als je met appaloosa hengsten gaat fokken blijft de kans op een sjabrak bont veulen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 22:53

Heb een gave paint op het oog, niet te groot, goede bewegingen, fijn karakter en mooi gebouwd. Alleen geloof ik dat die alleen raszuivere paints en quarters dekt... beetje jammer....