Vos met stippen, of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rohol

Vos met stippen, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 22:39

In december heb ik mijn vosmerrie een jaar. Ik kan me nog herinneren dat de zadelmaker in februari zei dat ik zo'n onwijs egale vos had, dit had zij nog niet vaak gezien. Heb er nooit echt bij stil gestaan, maar dat was wel zo. Ze had vrijwel geen enkele witte haar, op haar bles na.

Nu sinds september krijgt zij allemaal witte stipjes. Ik lees dingen over Birdcatcher spots op Bokt en wil graag jullie mening. De eerste foto is al van even geleden, ze had toen nog maar zo'n 10 stipjes. Inmiddels gaat het al richting de 50 denk. Is dit iets ernstigs? Is dit blijvend? Waar komt dit vandaan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martine_Levi

Re: Vos met stippen, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:44

Mijn haflingermerrie heeft dit ook.. Ik volg je topic even!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:33

Heeft mijn merrie ook. Ze krijgt er meer met ouder worden. Moet je je geen zorgen om maken ;).

Ik vind het stiekem wel een leuk gezicht :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:41

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 07:45

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 07:53

Een paard bij ons op stal heeft het ook, dat is een koffie vos, winters niks en zomers appeltjes en stipjes.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 17:04

Dat het Birdcatcher spots waren, dat vermoedde ik al. Ben benieuwd of het weg gaat trekken in de zomer. Is het niet raar dat dit in een paar maanden ineens ontstaat?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:06

mijn schimmel heeft het andersom :) ik heb hem al 6,5 jaar. hij was donkergrijs met veel wit toen ik hem kreeg. nu al een jaar of 3 volledig wit en sinds vorig jaar heeft hij voskleurige stippen in zijn zomervacht.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:18

Een kennis had een koffievos die ook helemaal onder de stipjes zat! Erg leuk gezicht

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:38

Heeft het paard geen Vitiligo ??? Dan komen er ook kleine ronde plekjes overal op de huid door pigmentverlies.Vitiligo is een verlies aan pigment.
google: Er is geen oorzaak bekend, maar het komt wel vaker voor bij bepaalde rassen en in bepaalde stammen. Daarom is het zeer waarschijnlijk dat het een erfelijke component heeft. De huid is normaal, maar gaandeweg treedt er steeds meer depigmentatie op. Het pigmentverlies vindt vooral plaats rondom de ogen, de mond en soms rondom de genitaliën. De witte vlekken gaan niet weer weg en er is geen behandeling voor.

Maar een paard op de stal waar ik werkte had het over het hele lijf, dus juist niet rond ogen, mond etc... en die kreeg ook diagnose vitiligo

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:56

MD >> KG

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:57

Birdcatcher spots zijn er vanaf het prille jeugd, en verschijnen niet 'zomaar ineens'.

Vaak hebben witte vlekjes/stipjes iets met klimaat, huishouding, voer te maken.

Een paard dat veel op stal staat en bijna geen natuurlijk zonnelicht krijgen, ontwikkeld witte stipje/vlekjes. Als die paard dan wel flink weide gang krijgt, verdwijnen de stipjes voor de zon :D
Ik vermoed dat het toch iets met Vit.D te korten heeft te maken.
Alhoewel je dit natuurlijk kan 'bijvoeren' als supplement (denk dan ook aan calcium ... nodig om vit D op te nemen in lichaam), vermoed ik dat deze niet-zelf-gemaakt-door-de-zon vit D maar een vervanger is en niet zo doeltreffend.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:05

Mijn vosruin heb ik nu zon 6 maanden, toen ik hem kocht geen wit stipje nu wel zeker 4 stipjes waarvan 1 toch wel echt grotere stip! Verlies van pigment denk ik zo

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:08

kel106 schreef:
Mijn vosruin heb ik nu zon 6 maanden, toen ik hem kocht geen wit stipje nu wel zeker 4 stipjes waarvan 1 toch wel echt grotere stip! Verlies van pigment denk ik zo

En waarom denk je dat het verlies van pigment is?

Verandering van stal (klimaat en huishouding) en andere voer .....

Men roept dat zo snel, maar moet wel beseffen dat er dan mogelijk gezondheids problemen aan verbonden zijn.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 22:17

Bedankt voor de stroom aan antwoorden, staat veel interessants tussen!

Hmm, Bird catcher spots komen dus niet zo maar? Dan kunnen we die weg strepen.

Qua zonlicht kan ik er deels in komen. Het is begonnen in september, de paarden stonden toen gewoon nog overdag in de wei. In oktober zijn ze van het land afgekomen, sindsdien komt ze dagelijks een paar uur buiten. Er is dus zeker wel een daling in het aantal uur buiten zijn.

Daarnaast is er qua voer ook veel veranderd. Vorig jaar deze tijd stond zij enkel op gebroken mais bij de vorige eigenaar. Bij mij kwam ze op sportbrok te staan, wat uiteindelijk is veranderd in 5 granenmix. Inmiddels staat ze op deze 5 granenmix in combinatie met een vitamine brok.

Een ander paard bij ons op stal heeft soortgelijke stipjes gehad, deze trokken na verloop van tijd weer weg. Ben erg benieuwd wat hiermee gebeurd...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:22

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:32

Peterina schreef:
Birdcatcher spots zijn er vanaf het prille jeugd, en verschijnen niet 'zomaar ineens'.

Vaak hebben witte vlekjes/stipjes iets met klimaat, huishouding, voer te maken.

Een paard dat veel op stal staat en bijna geen natuurlijk zonnelicht krijgen, ontwikkeld witte stipje/vlekjes. Als die paard dan wel flink weide gang krijgt, verdwijnen de stipjes voor de zon :D
Ik vermoed dat het toch iets met Vit.D te korten heeft te maken.
Alhoewel je dit natuurlijk kan 'bijvoeren' als supplement (denk dan ook aan calcium ... nodig om vit D op te nemen in lichaam), vermoed ik dat deze niet-zelf-gemaakt-door-de-zon vit D maar een vervanger is en niet zo doeltreffend.

Bij mijn vos begonnen ze echt pas op latere leeftijd en werden elk jaar meer.
Geen verandering van voer/weidegang enz.

Daarnaast zijn er witte vlekken die kunnen ontstaan door oa voedings-/vitaminetekort (maar die worden geen birdcatcher spots genoemd).

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:36

Misschien heeft je paard een koper tekort.
Een paardendierenarts vertelde mij namelijk dat zwarte paarden een lichtere vacht krijgen door koper tekort. Bij vossen kun je niet zien of ze een lichtere vacht krijgen maar die krijgen wel witte stippen.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 09:39

Heb nog even een hoop uitgezocht wat betreft de vitamine. Ze krijgt een vitamine brok. Als je deze vergelijkt met de dagbehoefte die staat op voervergelijk.nl, komt ze overal goed aan of zit ze hoger dan de dagbehoefte. Dit brok krijgt ze inmiddels pas zo'n twee weken, misschien dat het dan toch ontstaan is uit vitamine te kort.
Denken jullie dat de plekjes weg kunnen trekken na verloop van tijd nu ze wel haar vitamine bij krijgt?

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:05

Als het koper tekort is kan dit door te weinig koper in de bodem komen (Teveel ijzer had er ook iets mee te maken maar dat weet ik niet precies).
Dan kun je het best koper tabletten
bijgeven.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

Maar misschien is het wel iets heel anders.
Laatst bijgewerkt door ikbencarmen op 26-11-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:09

Volgens mij zijn dit gewoon birdcatcher spots en niets om je zorgen over te maken.
Om tekorten uit te sluiten kun je beter eerst bloed trekken voor je zomaar iets gaat bijgeven.
Als jouw paard normaal alles binnen krijgt wat ze nodig heeft, zal dat wel los lopen.

Peterina: dat gaat ook niet helemaal op. Mijn haflinger staat 24/7 buiten en krijgt ook steeds meer witte stipjes.
Heeft overigens ook geen tekorten. Volgens de dierenarts is dit gewoon genetisch bepaald en niets om je druk over te maken.

Elcamino: Vitiligo geeft zich echt op specifieke plekken aan en lijkt totaal niet op birdcatcher spots.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:19

Amanda schreef:
Peterina: dat gaat ook niet helemaal op. Mijn haflinger staat 24/7 buiten en krijgt ook steeds meer witte stipjes.

Als je met dit bedoeld dat ivm het prille leeftijd voorkomen, dan hebt je gelijk. Voor de rest gaat het wel helemaal op.

Voer, klimaat, huishouding, hormonen huishouding, gezondheid, .... kunnen allemaal leiden tot verkleuringen van het vacht, en ook het voorkomen van witte vlekjes.

Birdcatcher spots is genetisch bepaald, of liever gezegd de aanleg voor BSpots ... en dit is zuiver een woord die gebruikt wordt om een naam aan de witte vlekjes te geven.

Als je haflinger, deze ondanks het feit dat hij veel buiten staat toch steeds meer witte stipjes krijgt, zou ik toch een keer een grondig bloedonderzoek laten doen op, zoals hierboven al gezegd, koper waarden en vitaminen (E en D) waardes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:48

Dat is nog niet zo lang geleden gebeurd en het bloedbeeld was goed :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:11

kel106 schreef:

Bij mensen die grijs worden is het niet het pigment wat wegvalt maar de huid die teveel peroxide aanmaakt. Of dat bij paarden ook Zo is weet ik niet.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 11:19

Ben erg benieuwd of het met de tijd nog erger wordt of weg trekt. Zal dat tegen die tijd ook wel melden in het topic. Hoelang heeft jouw Haflinger het inmiddels al Amanda?