Welke kleur veulen? Vosroan x valk panterbont(Pjotr)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eshz

Welke kleur veulen? Vosroan x valk panterbont(Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 12:48

Hallo allemaal,

Mijn merrie welsh x shet is gedekt door In de Ban van Pjotr, en ik ben benieuwd of iemand me kan helpen aan welke kleurkansen er zijn voor het veulentje.

Merrie(Isabelle) is Vos roan, met blonde manen en een bles. Haar vader is een onbekende welsh, moeder is Gemma van t hoogeind en is voskleur(opa ook vos met blonde manen).

Afbeelding

Afbeelding

Excusus voor de random fotos, Isabel staat nog bij de hengst dus ik kan nog geen standfoto maken en ik heb verder voornamelijk foto's met de kinderen van anderen, deze zet ik niet online. Hopelijk krijgen jullie zo wel een idee.

Hengst Pjotr kennen de meeste mensen hier wel, zo niet:
http://www.staldewilde.nl/Hengsten%20ter%20dekking.html
Afbeelding

Het veulentje zal bij ons blijven en hopelijk een iets chiquere en pittigere opvolger van Isabelle worden, bij ons komen kinderen met een moeilijke thuissituatie/agressie/autisme etc. Door de dieren kunnen deze kinderen vaak weer even ontspannen, Isabelle is een super kinderpony, en ookal komt er een veulentje uit met 5 oren en 6 benen,we zullen er van houden ;).
Laatst bijgewerkt door eshz op 31-07-15 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welke kleur veulen? Vosroan x valk panterbont(Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:50

De foto's van je merrie werken niet.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 13:03

Dankje Cayenne, heb het veranderd.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:09

Ik zou niet weten wat er uit komt maar wat een leuke combinatie!

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 13:56

Dankje renskesanne!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:34

Het hangt ervan af of de merrie een enkel roan gen of een dubbel roan gen heeft. Bij een enkel gen heb je 50% kans op een roan en dubbel dan heb je altijd een roan. Ook geeft je merrie altijd een vos gen Door en een flaxen gen ( zorgt bij een dubbel gen daarvan voor de lichte manen)
Van Pjotr vindt ik de kleur wat te ingewikkeld maar daar hangt alles van eventueel verborgen genen af ook want ik weet niet of zijn genen Door een dna test zijn vastgelegd. Je kunt namelijk aan de buitenkant niet zien of ergens een dubbel of een enkel gen van is. Omdat het merendeel van de genen dominant is, zo heb je bv agouti dat een zwart paard bruin maakt, maar 1 agouti is al genoeg om dit te doen en dan zie je niet of er twee genen zijn. Van een vos weet je dat ie ee (vos genen ) is want anders was ie zwart geweest (E is dominant over e en E staat voor zwart). Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben in mijn verhaal, zit namelijk op mobiel. Ga op mijn laptop ff verder.

Pjotr heeft sowieso een E(zwart), A(agouti, maakt bruin), een Lp(zorgt voor stipjes) en een Cr(zorgt voor verdunning, cream) gen, maar van de andere helft wat er nog bij hoort zou ik het niet weten. Hij kan dus bv een Ee zijn wat ervoor zorgt dat je ook ee krijgt wat weer een vos is, maar ook EE en dan zijn alle veulens zwart of bruin, afhankelijk van of hij zijn agouti doorgeeft en of de merrie ook agouti heeft. Agouti is namelijk een gen dat zwart naar de uiteinden drijft, en tja een vos heeft geen zwart en daarom werkt Agouti niet op een vos. Jouw merrie kan dus best wel eens een A hebben of zelfs twee, maar ze toont het niet. Ze toont wel flaxen, dit is een recessief gen, werkt dus alleen als er twee van aanwezig zijn en ook alleen op vossen. Voor flaxen geldt het dus hetzelfde bij Pjotr, als er voor agouti geldt bij jouw merrie. Maar je hebt wel veel verschillende kleurkansen met deze combinatie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:14

Pjotr heeft er nog een e bij, kans op vos dus. :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:13

Dus kans op zwart bruin of vos met eventueel roan, flaxen(in geval vos), lp en cream. Dat zijn aardig wat mogelijkheden.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 09:32

Dankjulliewel! Over een klein jaartje zullen we het weten :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:40

die merrie is absoluut geen vosroan,maar een (licht ) zweetvosje !!

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:53

jep je merrie is geen roan, maar een vos met flaxen en pangaré, wel leuk ding |( :D

de hengst is AaeeCRcrLPlp, dus heterozygoot appie en hij draagt zeker 1 agouti.
je kleurkansen zijn
25% -Palomino
25% -Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa
25% -Red (Chestnut/Sorrel)
25% -Palomino Appaloosa

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:49

Ik dacht dat Pjotr een valk appy was? Ee Aa CCr LPlp?

Kleuren kansen:
12.50% - Palomino
12.50% - Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa
12.50% - Red (Chestnut/Sorrel)
12.50% - Palomino Appaloosa
9.38% - Bay
9.38% - Buckskin Appaloosa
9.38% - Buckskin
9.38% - Bay Appaloosa
3.13% - Black Appaloosa
3.13% - Black
3.13% - Smoky Black Appaloosa
3.13% - Smoky Black

Een kleur bom dus! :D

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:23

oh dacht dat hij palo appie was, maar inderdaad zou kunnen

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 21:06

Haha, bedankt voor jullie reacties! Ik zit te twijfelen om dna op te sturen om gewoon uit nieuwschierigheid eens te kijken wat er bij Belle allemaal in zit, maar heeft dit wel nut of draagt ze toch alleen maar de kleuren die nu genoemd zijn?

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen roan en flaxen is? ls ik flaxen zoek op internet dan krijg ik haflinger kleur. Ze heeft over haar hele lijf absoluut veel witte haren door de vacht..

Zoals ik al zei, ik heb me nooit verdiept in kleuren dus super leuk dat jullie reageren en zo leer ik nog wat!
Isabel is vandaag weer gescand en 'het' groeit goed en gezond!
Laatst bijgewerkt door eshz op 27-08-15 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:11

Pjotr is valk panterbont,dit jaar hebben alle veulens op 1 na ook een verdunning meegekregen waardoor ze palomino en valk werden en een paar ook stippels.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:25

inowa schreef:
Pjotr is valk panterbont,dit jaar hebben alle veulens op 1 na ook een verdunning meegekregen waardoor ze palomino en valk werden en een paar ook stippels.

Dat laatste is fijn voor de eigenaren, maar gewoon toeval omdat de kans 50% blijft. Het is dus niet zo dat hij een grote kans op verdunning geeft dan die 50%.

Een roan is donker in de winter en licht in de zomer, scheelt vaak echt overdreven veel. De witte haren tussendoor kunnen sabino en/of stekelharig zijn.

Overigens dacht ik dat 2x roan-gen niet levensvatbaar is, dus als ze roan was geweest was er 50% op doorgeven.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:33

Ik geloof dat het inmiddels bewezen is dat dat taboo is.

Ik ken een welsh fokker in australie die altijd roan x roan kruist en ze heeft altijd kerngezonde veulens.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:47

Taboo zal het niet zijn, achterhaald bedoel je? Dat weet ik verder niet, laatste info die ik las het nog lethaal. Zou fijn zijn als het mee valt.

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:50

Flaxen zijn de blekere kleur van manen en staart en pangare is het meelsnuit dus letterlijk alsof ze met haar snuitje in het meel heeft gezeten en daardoor bleek is en de onderbuik die ook verbleekt is.
Haflingers zijn het grootste voorbeeld van flaxen. Maar bij vos moet de kleur van manen en staart zelfde als lichaam zijn, zijn deze bleker dan heeft ze flaxen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:22

Flaxen is een gene die verlichting van manen en staart geeft ... toont overduidelijk op rood-basis gekleurde paarden, minder tot bijna niet op zwart-basis (zwart en bruin) gekleurde paarden. Men denkt daarom dat het een gen is dat 'piggy-back' (zg mee 'rijdt' met vos gen). Er lopen geen wetenschappelijk onderzoeken dat ik weet rond deze gen ... heeft geen belang. Flaxen geeft over het algemeen geen witte haren door vacht. Erfelijkheid van flaxen gen is nauwelijks iets over bekend.
Voorbeeld: ras = Haflinger ... dit zijn vos gekleurde paarden met Flaxen.

Roan is een gen die seizoen's vergrijzing van haren veroorzaakt. S'winters wordt geheel vacht donker, dwz toont het 'normale' geboorte kleur; zomers wordt het vacht wit maar hoofd en benen blijven altijd in 'kleur'. Roan is een dominante gen ... dus een van ouders MOET roan zijn, het slaat nooit een generatie over. Erfelijkheid: wetenschappers denken (gebaseerd op lopende research) dat er minstens twee types roan bestaan: eerste type zou lethal zijn, en tweede type is niet lethal. Er zijn al homozygoot Quarter Horses getest, dus daar bestaat het ook in homozygoot vorm zonder lethal te zijn.
Voorbeeld: ras = merendeels Belgische Trekpaarden zijn roan

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:02

ja das waar :j en daar wordt echt op roan gefokt, een belgisch trekpaard moet ook roan zijn vind ik :D zullen vast en zeker veel homozygoten bijzitten

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 18:12

Dank allemaal! Isabel veranderd nagenoeg niet van kleur winter/zomer.

Amandaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:38

Mooi! Ben benieuwd hoe de veulens eruit komen te zien

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:20

Update;
Isabel is tonnetje rond en krijgt al aardig uier, toch moet het nog wel even duren voor ze moet veulenen(340dagen op 14juli).

Haar appaloosa vriendinnetje is gisteren bevallen van een valk merrietje (vader fewspot, dus we waren verbaasd dat er geen stippen uit kwamen haha). Evengoed genieten!

Hoe krijg ik foto's vanaf telefoon op bokt?

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:37

3 weken geleden:
Afbeelding
Voor aan "Kaatje" gedekt door fewspot hengstje.
21-05 geboren: "Kiki"
Afbeelding
Tussen de buien door vandaag even buiten:
Afbeelding
Uier Isabel 15-05:
Afbeelding
Zal even nieuwe foto's maken straks.

Ik ga een topic aanmaken over keuze nieuwe hengst voor Kaatje (Isabel gaat nog maals naar Pjotr). Voor Kaatje zoek ik iets aparts, splash, cremello,3kleur bont,etc. Liefst tussen de 90cm en 115cm. Denk gerust alvast mee.