korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:57

Ok, de allerdomste enquête ooit, maar was best wel nieuwsgierig naar hoe de witte voeten verdeeld zijn onder de paarden, nadat iemand daar een opmerking over maakte. Als er iemand wat weet over paardengenetica/ontwikkeling en kleurverdeling wil ik mijn vraag ook wel stellen :P
Het is een beetje lastig aanduiden maar er is maar 1 vraag. Ik wou eerst meerkeuze en dat je dan gewoon per voet kon aanduiden maar dan gaven de grafiekjes mij niet de juiste weergave :(
Je mag hem invullen voor alle paarden die je hebt of kent, hopelijk dat niet meerdere mensen 10 keer hetzelfde paard invoeren dan.

Wat is nu de vraag: Duid aan aan welke hoeven/benen jouw paard wit heeft.

De hoeveelheid wit maakt niks uit! Al is het maar een vlekje van 1cm, of een witte streep in de hoef, het telt ook mee. Het gaat er mij om of het voor , achter, links of rechts is :D Natuurlijk deel ik de resultaten ook wel ;) Littekens (van peesbeschermers bv) tellen ook NIET mee. Weet ook niet of het helemaal fair is om hem in te vullen voor friezen bv :?

http://www.enquetemaken.be/toonenquete. ... =&project=

Alle opties staan er normaal gezien in, is dat niet zo zeg het even aub dan pas ik het nog aan :P
LV= linksvoor
RA = rechtsachter
(Wel duidelijk denk ik maar je weet nooit :P )

Zou leuk zijn als ik wat respons krijg :) Ik hoop dat ik hem in het juiste onderdeel geplaatst heb trouwens ?

EDIT: Blijkbaar hebben bontpatronen enzo enkel maar een versterking op het effect en niet op locatie, dus ook die mogen gewoon meedoen :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 13:40, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:02

Ingevuld

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:04

Grappig, ben benieuwd naar de uitkomst. Heb mijn oude merrie er ook in meegenomen. Tegenwoordig val ik op paarden met ingebouwde bandages. :D

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:05

Paarden die geen witte benen hebben, hebben ook geen witte hoeven.
Dus zwarte benen is zwarte hoeven, witte benen is witte hoeven. Als er bij de witte aftekening zwarte vlekken op de kroonrand zitten dan zie je ook zwarte strepen in de witte hoef.

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:07

Dit lijkt me niet helemaal de juiste manier om een antwoord op je vraag/hypothese te krijgen.

Je zou meerdere vragen kunnen stellen, de vraag die je nu hebt, en dan bv ook welke kleur het paard heeft. Als dan blijkt dat er een correlatie is tussen bont en witte voeten, dan komt dat er wel uit.

Wat probeer je eigenlijk te weten te komen? Want "hoe witte voeten verdeeld zijn over de paardenpopulatie" kan je zo niet meten, aangezien je al een deel paarden kunstmatig uitsluit (bont, bepaalde rassen).

Of je vraagt of enkel mensen met een vos/bruin/zwart paard de enquête willen invullen, maar dan kan je enkel iets zeggen over 'bruine paarden', niet over 'paarden'.

Succes!

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:10

Volgens iemand anders die wel wat kennis heeft van genetica enzo hebben bontpatronen geen invloed op de locatie van wit, enkel op de hoeveelheid. Dus iedereen mag gewoon meedoen.

Waarom zou het anders zijn voor een vos paard dan een bruin paard Solleke_Noah ?

Bedankt Suzanne, maar soms is het wit op het been echt heeeeel miniem of totaal niet zichtbaar en is er misschien wel een witte streep over de hoef, wat dus ook wil zeggen dat er daar om een of andere reden geen pigment is.

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:14

GaelleS schreef:
Bedankt Suzanne, maar soms is het wit op het been echt heeeeel miniem of totaal niet zichtbaar en is er misschien wel een witte streep over de hoef, wat dus ook wil zeggen dat er daar om een of andere reden geen pigment is.


Ik heb echt nog nooit een effen gekleurd been gezien met een witte hoef of streep. Als er een streep over de hoef zit dan zit er een klein wit vlekje op de kroonrand.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:16

ziezo :) ik volg dit voor moest je je onderzoek aanpassen, vind het stiekem ook wel interessant

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:17

GaelleS schreef:
Volgens iemand anders die wel wat kennis heeft van genetica enzo hebben bontpatronen geen invloed op de locatie van wit, enkel op de hoeveelheid. Dus iedereen mag gewoon meedoen.

Waarom zou het anders zijn voor een vos paard dan een bruin paard Solleke_Noah ?

Bedankt Suzanne, maar soms is het wit op het been echt heeeeel miniem of totaal niet zichtbaar en is er misschien wel een witte streep over de hoef, wat dus ook wil zeggen dat er daar om een of andere reden geen pigment is.


Waarom is wat anders?

Ik begrijp niet goed wat je met deze enquête, of toch deze manier van vraagstelling wilt te weten komen. Als je op basis van je uitslag iets wilt zeggen over "paarden" in het algemeen, dan kan dat niet, want je vraagt in je OP of mensen met bonte paarden de enquête niet willen invullen.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:18

Suzanne: Tis niet omdat ge het nog niet gezien hebt dat het niet bestaat... Ik hebt al gezien maar dan wel als gevolg van trauma, wat dus ook niet mee telt. Maar het haar erboven werd ook niet wit en bleef gewoon zwart. Dus volgens mij zou dat wel kunnen, dat je net die witte vlek boven de hoef niet meer ziet. Just in case. Heeft verder geen gevolgen op het invullen van deze enquête...

Solleke: Ik heb mijn tekst trouwens al aangepast na een opmerking van iemand die wat kent van kleurengenetica. Ook bonte paarden mogen gewoon meedoen.
Anders zelf nog is lezen wat jij zegt? Ik vraag waarom de 'random' witverdeling anders zou zijn tussen en vos of een zwart paard?

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:20

GaelleS schreef:
Suzanne: Tis niet omdat ge het nog niet gezien hebt dat het niet bestaat... Ik hebt al gezien maar dan wel als gevolg van trauma, wat dus ook niet mee telt. Maar het haar erboven werd ook niet wit en bleef gewoon zwart. Dus volgens mij zou dat wel kunnen, dat je net die witte vlek boven de hoef niet meer ziet. Just in case. Heeft verder geen gevolgen op het invullen van deze enquête...

Solleke: Ik heb mijn tekst trouwens al aangepast na een opmerking van iemand die wat kent van kleurengenetica. Ook bonte paarden mogen gewoon meedoen.
Anders zelf nog is lezen wat jij zegt? Ik vraag waarom de 'random' witverdeling anders zou zijn tussen en vos of een zwart paard?


Maar wie zegt dan dat die anders zou zijn? Ik niet in elk geval :D

Ik snap gewoon nog altijd niet goed wat je uit de enquête wilt halen. Op welke vraag zoek je een antwoord? - uit nieuwsgierigheid, niet om je af te breken :)

Kasmir

Berichten: 5465
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:21

Suzanne F. schreef:
GaelleS schreef:
Bedankt Suzanne, maar soms is het wit op het been echt heeeeel miniem of totaal niet zichtbaar en is er misschien wel een witte streep over de hoef, wat dus ook wil zeggen dat er daar om een of andere reden geen pigment is.


Ik heb echt nog nooit een effen gekleurd been gezien met een witte hoef of streep. Als er een streep over de hoef zit dan zit er een klein wit vlekje op de kroonrand.


Welkom in de wereld van de appaloosa's. Merrie met 4 zwarte benen maar wel netjes gestreepte hoeven. Maar dat is weer een heel ander verhaal x).

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:27

Thaha ja daar dacht ik ook aan :P Maar weet niet of die ook gewoon mee mogen doen dan.. Vul maar in joh, wit is wit :P Ziet er wss wel speciaal uit...

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:32

Oh Solleke ff gemist, het schijnt dat linksachter vaker wit zou zijn dan de andere voeten. Waarom is blijkbaar niet helemaal bekend, aangezien de verdeling van 'kleur' toch in het midden start en dan diffundeert. Om een of andere reden zou het minder vaak tot aan Linksachter geraken dan aan de andere voeten. Als ik iets moet bedenken waarom dan denk ik aan ligging van embryo/foetus zelf, mss liggen die op moment van verdeling op hun rechterkant ofzo? Ik weet ook helemaal niet in welk stadium die verdeling moet gebeuren... Zou het ook is moeten checken. Afhankelijk daarvan liggen er mss al bepaalde structuren in de weg omdat we uiteindelijk niet meer symmetrisch zijn opgebouwd :D

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:34

GaelleS schreef:
Oh Solleke ff gemist, het schijnt dat linksachter vaker wit zou zijn dan de andere voeten. Waarom is blijkbaar niet helemaal bekend, aangezien de verdeling van 'kleur' toch in het midden start en dan diffundeert. Om een of andere reden zou het minder vaak tot aan Linksachter geraken dan aan de andere voeten. Als ik iets moet bedenken waarom dan denk ik aan ligging van embryo/foetus zelf, mss liggen die op moment van verdeling op hun rechterkant ofzo? Ik weet ook helemaal niet in welk stadium die verdeling moet gebeuren... Zou het ook is moeten checken. Afhankelijk daarvan liggen er mss al bepaalde structuren in de weg omdat we uiteindelijk niet meer symmetrisch zijn opgebouwd :D


Aha! Dan begrijp ik je enquête al een stuk beter :j

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:38

Sorry voor het kleine misverstandje :P

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:39

Ik heb hem voor 6 paarden voor je ingevuld!

Susannah92

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-09-14

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:46

Ik heb 'm ook ingevuld en blijf dit ook even volgen; hoop dat er wat interessants uitkomt!

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:49

Ik ben ook benieuwd! Kon je hem niiet met dezelfde opties als poll bij de OP doen?

Mariett

Berichten: 4465
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:50

Ook hier ingevuld!

linnnh schreef:
Ik ben ook benieuwd! Kon je hem niiet met dezelfde opties als poll bij de OP doen?

Dan kan je niet meerdere keren stemmen ;)

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:50

Ohh.. Niet aan gedacht. Maar heb hem ook op andere plekken geplaatst vandaar.. En wat MAriett zegt klopt ook dus :P
De resultaten so far trouwens, gaat best snel..

Ik vind dat de achtervoeten toch wel al een voorsprong nemen tov de voorvoeten, ook in combinaties...

Afbeelding

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:54

Dat is waar, had ik dan weer niet aan gedacht! :)


Ik vind het grappig dat van de 173 er netzoveel LA LV/LV RA/RV RA/ en RV LA hebben

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:57

Haha ja :P maar beide achtervoeten samen springen er ook wel uit nu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:59

Ingevuld voor 1 paard :D

Nu zit ik te twijfelen bij mijn ene shetter, die is overgroot deel schimmel met op zijn kont 2 of 3 vlekjes. Maw, een fewspot appaloosa. Die heeft 4 witte hoeven, waarvan 1 met zwarte strepen. Aan 3 beentjes heeft hij erboven ook een soort witte sok, behalve bij dat hoefje met die strepen. Daar is het beentje eerder voskleurig.

edit; krijg foto niet goed
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-15 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:00

Ik heb hem ook ingevuld. Mijn paard heeft linksachter een heel wit voetje, maar rechts is maar een klein deel van zijn voet wit.

Afbeelding

Is dat dus gewoon een fout, of zou dat ook genetisch bepaald kunnen zijn?

Ik ben ook benieuwd naar de uitslag.