uitkomst mogelijke kleur veulen haf x zwarte arabier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje20

uitkomst mogelijke kleur veulen haf x zwarte arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 09:38

Al tijd ben ik een dekking aan het plannen mijn 3 jarige haflinger merrie te dekken. Ik had heel lang een afspraak met een mooie bruine. Arabiese hengst met mooie zwarte manen en benen. Echt een pracht dier. En zijn karakter nog. Geweldiger!. Je kon hem zo over het terein menen aan halstertje langs merries. Zo rustig en lief. Kon t touw met 2 vingers vast houden. Het was echt een lieve zacht aardige knuffel. Helaas op het laatste moment is dit paard de verkoop in gezet. En kon ik of nu de 27 van april dekken. Of het laten gaan. Helaas is 27 aprill te vroeg omdat de kraambox pas begin april vrij kommt en mijn merrie daarvoor al zal bevallen waarschijnlijk. Dus heb ik nu een nieuwe hengst uitgekozen. Een zwarte arabiese hengst. Hele aardige mensen. Hij staat aan huis en mijn merrie kan daarbij lopen tot ze drachhtig is. Kan niet wachten. 22 mei op haar 3e dag van hengstigheid breng ik haar en neem haar de dag. Na haar 6e dag hengstigheid weer mee. Ik hoop dat het in een keer lukt. Ze heeft een hele duidelijke cyclus die ik goed bij kan houden. Is altijd heel opvallend Hengstig.

Nou was ik benieuwd wat voor kleuren er uit kunnen komen uit een zwarte arabiere en haflinger merrie. Ik weet niet of de hengst heterozygoot is of homozygoot.

Sammie

Re: uitkomst mogelijke kleur veulen haf x zwarte arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:05

zwart of vossig.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:14

Helemaal geen kans op bruin?. Ja ik snap die kleuren combo dingen niet helemaal. Dacht nou zwart en vos zal wel bruin worden maar dat is misschien stom gedacht van me .

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:15

Hangt er vanaf.
Is de hengst homozygoot voor zwart?
Dan kan je zwart of bruin krijgen (bruin van het eventuele Agoutigen van je merrie, veel haflingers dragen Agouti).
Als hij heterozygoot is, heb je kans op zwart, bruin of vos.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:17

Een zwarte is altijd aaEE of aaEe, anders was hij bruin of vos geweest.
Een haflinger is altijd AAee, Aaee of aaee, anders was hij bruin of zwart geweest.

Als de hengst homozygoot zwart is, dan wordt het veulen sowieso zwart of bruin.
Als de hengst heterozygoot zwart is, dan heb je zowel kans op zwart, bruin als vos.

Dus de hengst bepaalt dus of een vos mogelijk is en de merrie bepaalt of een bruine mogelijk is.

Een bruin dier is A_E_. Dat betekent dat het AA of Aa is en EE of Ee.
Een zwart dier is aaE_. Dat betekent dat het altijd aa is, maar EE of Ee.
Een vos dier is __ee. Dat betekent dat het AA, Aa of aa is, maar altijd ee.

Zwart x vos kan dus bruin opleveren, maar dat hoeft zeker niet standaard te zijn.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:17

Ooh oké bedankt! Ja dat onderzoek is niet gedaan op de hengst. Ik hoop op een zwart of bruin veulen.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:19

Mizora bedankt voor je duidelijke uitleg!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:23

Zeer grote kans op bruin daar de meeste haflingers homozygoot zijn voor Agouti.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 00:31

om homozygoot te zijn moeten volgens mij iig beide ouders zwart zijn, gelukkig heeft een goeie geen kleur he..

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:56

Spannende combinatie. Hoop voor je dat het een bruine wordt dan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:05

Dat hoeft niet hoor ff_stud. Lees mijn berichtje hier maar even door. Beide ouders moeten wel zwart dragen, en als één van de ouders vos is kan je geen homozygoot zwarte krijgen (het blijft een vos-drager). Maar dat zie je niet aan de buitenkant. Dat is bij friezen juist het probleem (daar zitten ook vos-dragers tussen).

Bij 2 bruinen kan je wel een homozygote zwarte krijgen. Als het een mogelijkheid is (dus de ouders AaEe of AaEE), dan is de kans tussen de 6.25% en 25%. De kans dat je een zwarte krijgt, als het homozygoot niet uitmaakt, is tussen de 19.75% (25% kans dat het aa wordt, en 25% dat het ee wordt, ee is dominant over aa dus krijg je dan een vos) en 25%.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:43

Mizora schreef:
Dat hoeft niet hoor ff_stud. Lees mijn berichtje hier maar even door. Beide ouders moeten wel zwart dragen, en als één van de ouders vos is kan je geen homozygoot zwarte krijgen (het blijft een vos-drager). Maar dat zie je niet aan de buitenkant. Dat is bij friezen juist het probleem (daar zitten ook vos-dragers tussen).

Als ik het goed begrijp kun je uit zwart x bruin dus prima een homozygoot zwart veulen krijgen? (Dus hoeven inderdaad niet beide ouders perse zwart te zijn)

Voorbeeld:
Aa Ee
aa Ee
------
Aa Ee - bruin
Aa EE - bruin
Aa ee - vos
aa Ee - zwart
aa EE ---> homozygoot zwart
aa ee - vos

Dat zou voor bruin x bruin dus ook gelden, als zij beide Aa en Ee zouden zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:50

Juist.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:53

Jep. Maar of het veulen homozygoot zwart is kan je van buitenaf niet zien. Het gaat namelijk om het vos-gen (Extensie locus, E of e). Zwart is altijd homozygoot recessief voor het zwart/bruin-gen (Agouti locus, A of a).

Zwart is dus aaEE (homozygoot zwart, oftewel geen vos-drager), aaEe (heterozygoot zwart, oftewel vos-drager)
Bruin is dus AAEE (geen vos-drager en geen zwart-drager), AaEE (geen vos-drager maar wel zwart-drager), AAEe (wel vos-drager, geen zwart-drager), AaEe (vos-drager en zwart-drager).
Vos is dus AAee (volledig bruin, maar volledig vos), Aaee (zwart-drager), aaee (volledig zwart, maar volledig vos).

Het agouti locus bepaalt of het zwart verbruint.
Het extensie locus bepaalt of het dier überhaupt zwart kan dragen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:10

De Extension locus bepaald of het zwart wordt getoond (=aanwezigheid).
De Agouti locus bepaald waar het zwart wordt getoond (= verspreiding).

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 01:17

dassenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:43

Dan word het veulen waarschijnlijk donkerbruin

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 21:15

Ja dat denk ik ook. Hoop ik in elk geval.