Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:19

Tinniie schreef:
Rivano, bij de meeste sooty palominos zijn het net de benen die het donkerste zijn
[ [url=m/McvdRq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Thanks Tinniie, las op de meeste websites dat sooty gen vooral zichtbaar op de rug is. Maar daar werd inderdaad niet specifiek gesproken over Palominos. Misschien dat bij andere kleuren het de rug is, en bij Palo's juist de benen. Daar zakt het naar beneden... :D
Toepasselijke foto ook, super.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:22

Nog een vraagje, hoe kun je de uiteindelijke volwassen kleur van een palomino veulen bepalen? (geen schimmel)
Als ze voor de eerste keer van wintervacht naar zomervacht gegaan zijn? Als ze x aantal maanden/jaren oud zijn? Of is er geen pijl op te trekken en kan er werkelijk vannalles (alle palomino-tinten) als eindresultaat uitkomen ongeacht hoe ze als toverbal de eerste 12/18 maanden doorlopen?

DubbelFun

Berichten: 88843
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:23

Ik heb me laten vertellen dat als ze net geboren zijn en nog nat zijn, dat dát de uiteindelijke kleur zal zijn als ze volwassen zijn. Bij die van mij klopte het, maar er zullen uitzonderingen op de regel zijn :D

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:28

Ik vind dat maar lastig,denk vaak dat je dat niet echt kan bepalen of zien hoe ze worden. Volgens mij heeft zelfs voeding daar invloed op soms.

julian

Berichten: 852
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:32

Afbeelding


Afbeelding


Bovenstaande combi heeft het volgende veulen opgeleverd....
Wij denken zelf dat ze net als moeders grijs heeft, maar twijfelen aan silver dapple, wat denken jullie?

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:49

De schimmel kan natuurlijk van alles kwa basis kleur zijn. Dus er kan van alles uit komen. Welke kleuren zijn de ouders van de schimmel?

Een schimmel word heel intens van kleur geboren, dus vind dit een lastige. Zwart geboren schimmels worden gitzwart geboren, mijn vos geboren schimmel was diep rood (veel warmer van kleur dan mijn gewone vossen).

__Suzanne__

Berichten: 4301
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:51

Rivano schreef:
Nog een vraagje, hoe kun je de uiteindelijke volwassen kleur van een palomino veulen bepalen? (geen schimmel)
Als ze voor de eerste keer van wintervacht naar zomervacht gegaan zijn? Als ze x aantal maanden/jaren oud zijn? Of is er geen pijl op te trekken en kan er werkelijk vannalles (alle palomino-tinten) als eindresultaat uitkomen ongeacht hoe ze als toverbal de eerste 12/18 maanden doorlopen?

Tja, en welke volwassen kleur... Mijn palomino is in de zomer heel mooi abrikooskleurig, en in de winter vuilwit ;) als veulentje was hij heel licht.

Rennie89
Berichten: 37295
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:34

Veulen heeft een bril dus lijkt schimmel, maar is erg licht. Zilver word bruinig/grijzig geboren maar daar heb je wel zilver voor nodig. Is 1 van de ouders zilver dragend?

julian

Berichten: 852
Geregistreerd: 13-10-05

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:00

Ja de moeder

Rennie89
Berichten: 37295
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:44

Wat is de kleur van de moeder dan? Gezien je nu enkel schimmel ziet... ook getest?

julian

Berichten: 852
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:08

De moeder is getest white silver dapple. Haar basis kleur is zwart. Dus dit veulen is in basis ook zwart, aangezien zwart dominant is over red,waarschijnlijk ook het schimmel, maar mijn vraag is wat denken jullie... zou dit veulen ook het silver gen hebben? Natuurlijk weet ik dat ik dat kan testen, dat zal ik ook zeker doen, maar ik dacht misschien zijn hier kenners die er al iets zinnigs over kunnen zeggen.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:44

Lijkt me (gezien veulen kleur) grote kans op silver als dat bij de moeder erin zit.
Maar zou me niets verbazen als er schimmel overheen komt... (soort van dubbel zilver dus ;) )

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:00

Ik vind het lastig, brilletje zou schimmel kunnen zijn. Zilver zou goed kunnen.
Maar schimmels worden vaak zo donker van kleur geboren en dat is deze niet

Rennie89
Berichten: 37295
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:44

Ik denk dat het veulen hetzelfde genetisch is als moeder. Zilver+zwart+grijs

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:58

Set_Elkol schreef:
Ik vind dat maar lastig,denk vaak dat je dat niet echt kan bepalen of zien hoe ze worden. Volgens mij heeft zelfs voeding daar invloed op soms.


Klopt, voedsel wat je wel moet geven (als je ze donkerder wilt) of juist niet moet geven (als je ze lichter wilt). In Amerika heb je van die Palomino-rubrieken en daar willen ze geen sooty of erg donkere palomino's. Terwijl in Europa, vooral in de winter, de eigenaren juist het lichte niet zo mooi, dan wel erg handig :Y) vinden.
Zelfde voor zwarte paarden, die men over het algemeen liever zo donker mogelijk wil hebben.

DubbelDun schreef:
Ik heb me laten vertellen dat als ze net geboren zijn en nog nat zijn, dat dát de uiteindelijke kleur zal zijn als ze volwassen zijn. Bij die van mij klopte het, maar er zullen uitzonderingen op de regel zijn :D


Ga er eens op letten. Thanks voor de tip. Zouden de kleur van de ogen ook iets zeggen? Hebben 1 palomino staan die van die mooie nogal lichtbruine ogen heeft, hij is zelf ook vrij licht. Een palomino-veulen (8 maanden, staat nog niet hier) heeft hele donkere ogen, en haar vacht is ook donker palomino.

__Suzanne__ schreef:
Rivano schreef:
Mijn palomino is in de zomer heel mooi abrikooskleurig, en in de winter vuilwit ;) als veulentje was hij heel licht.


Dat las ik ook, dat palomino's in de winter (veel) lichter zijn dan in de zomer. Las ik ergens anders dat er ook" onveranderlijke" palomino's zijn. Stond verder niets bij, maar zal dan of het winter/zomerverschil zijn, of misschien dat ze vanaf 1 jarige ofzo niet meer veranderen van kleur, terwijl andere palo's (al dan niet onder invloed van iets) donkerder/lichter worden. Wat dan ook weer aan het voer kan liggen.

Wat is er eigenlijk nog (relatief) weinig bekend van paardenkleuren en de overerving. Terwijl in de VS ze zo gefocussed zijn op kleuren. Zou best markt voor zijn denk ik om meer testen te ontwikkelen. Flaxen en Sooty komt best vaak voor. Maar aan de andere kant, wel leuk al deze variaties.

Anoniem

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:03

Wat kan je voeren om palomino's wat donkerder te krijgen
Heb wel eens gelezen kerrie en wortels?
Zo heel licht is niet heel praktisch nee

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:04

Dennis schreef:
Ik vind het lastig, brilletje zou schimmel kunnen zijn. Zilver zou goed kunnen.
Maar schimmels worden vaak zo donker van kleur geboren en dat is deze niet

Maar deze is ook heel zilver he... dus misschien is nu vooral het zilver extremer en dus niet het zwart?

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:16

Moragh schreef:
Dennis schreef:
Ik vind het lastig, brilletje zou schimmel kunnen zijn. Zilver zou goed kunnen.
Maar schimmels worden vaak zo donker van kleur geboren en dat is deze niet

Maar deze is ook heel zilver he... dus misschien is nu vooral het zilver extremer en dus niet het zwart?


Dit zou idd kunnen, ik ken schimmel alleen als basis kleur donkerder te maken. Diep-donker rode vossen, git zwarte. Maar licht-zilver zou in theorie natuurlijk ook kunnen. Bij het NSPS komt zilver niet voor, dus daar geen ervaring mee.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 03:20

[***] schreef:
Wat kan je voeren om palomino's wat donkerder te krijgen
Heb wel eens gelezen kerrie en wortels?


Wat ik zo gelezen/verzameld heb (dus niet uit eigen ervaring) : Alles wat van donkere zaden afkomstig is zoals:

Zwarte Zonnebloemzaden-producten (maar dan de olie of poedervorm vanwege vertrering, teveel hele zaden kunnen achterblijven in het verteringsprocess. Let wel, er bestaan ook producten van witte zonnebloemzaden en gestreepte zonnebloemzaden)
Lijnzaad
Lucerne hooi
Molasses
Honing (is dan wel geen zaad, maar maakt donker wel donkerder)
Flax/Vlas
etc.

Als je voeding geeft wat op witte zaden gebaseerd is (Zemelen, etc), dan worden ze juist lichter. (kan ook handig zijn in sommige gevallen)

Het heeft niet onmiddelijk effect, en je moet ook de dosis weten wat me nog niet helemaal duidelijk is. Ik wist alleen dat voeding effect ~kan hebben~ op de kleur, dus was gaan googlen. En bovenstaand was wat ik op diverse plekken vond aan informatie. (niet 1 site, maar verschillende uit verschillende landen)

Daarnaast, er was destijds in Amerika een duur voedingssupplement om zwarte paarden zwarter en palomino's meer goud te maken. Dat bleek voornamelijk uit (zoet!) paprikapoeder te bestaan. Als je online zoekt op "Paprika powder" en "Palomino" dan zul je er meer informatie over vinden inclusief ervaringen van eigenaren.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:17

Ik heb ooit paprika poeder gebruikt voor een vos die geschoren was... Zou ze weer sneller rood van worden... Of het nou werkte.. geen idee :P

Anoniem

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:53

Dat supplement werd voor vossen in nl niet geleverd helaas
Ik heb voor de keuring mijn zwarte shet wel op de black as night gehad en roosvicee met ijzer, je wist echt niet wat je zag na 2 maanden!
Ik wil het eigenlijk wel eens proberen bij wijze van experiment
Als jong paard was ze sowieso wat donkergeler dan nu

DubbelFun

Berichten: 88843
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:58

Zouden de mensen die dat voeren zich niet afvragen wat die middeltjes doen met het 'binnengebeuren' van een paard ?? Als je leest hoeveel je er van nodig hebt kan dat toch nooit gezond zijn voor de darmbalans...

Anoniem

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:27

Ik heb me nog niet verdiept in hoeveelheden maar op zich zijn de hierboven genoemde voedingsmiddelen niet ongezond

DubbelFun

Berichten: 88843
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:31

Die niet, maar van paprika ben ik daar niet zo zeker van.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:49

volgens mij zou het wel eens kunnen wat Dubbeldun zegt over palo's, de kleur bij geboorte als ze nat zijn, wordt uiteindelijke kleur. Lijkt bij de mijne wel te kloppen.

:') paprika
ik geloof niet echt dat het de kleur zo sterk kan beïnvloeden en dan zou je grote hoeveelheden nodig hebben en langdurige periode wat me inderdaad niet meer zo gezond kan zijn