Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:17

Als dat echt hetzelfde veulen is dan heb je een Dunalino :)

abrina71
Berichten: 34
Geregistreerd: 18-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:54

Wat een interessant topic. Weer wat geleerd.

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:09

Bedankt voor je antwoord! Jep, dat is echt hetzelfde veulen :j Zou wel heel tof zijn als ze dan inderdaad toch een dunalino is, mij hoor je niet klagen :D

Cynthia82

Berichten: 9346
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:32

Dat lijkt mij echt een dunalino ja. Gaaf hoor! :)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:04

Ik denk geen dunalino maar een palomino met nd1. Ik vind de aalstreep nlm niet heel duidelijk aanwezig. Om zeker te weten zal je moeten testen. Ik ben verschillende paarden tegen gekomen met echte dun kenmerken maar die het na testen toch niet waren, maar dat het nd1 was.

Mijn jaarling heb ik niet getest op dun maar heeft vrijwel zeker nd1.
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:05

@astridklomp: een Dunalino is een palomino met 1 creme gen. ;)
Dat de aalstreep niet zo duidelijk is op de foto komt omdat het dier net geschoren is :D

Mijn Reddun als ze net geschoren is :D
Afbeelding

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:39

En wat zou dat dan betekenen, dat nd1?

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:46

Ik zou zeggen heterozygoot Dun, al zou ik dat eerder schrijven als DNdn.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:05

Volgens mij zit het zo: Als het niet klopt wat ik zeg, hoor ik het graag!

D = dun dilution: verdunning van de vacht + primitieve markings zoals zebrastrepen, aalstreep en masker zijn aanwezig. De echte dun dus.

nd1 = not dun deluted: geen verdunning van de vacht. Primitieve markings zijn aanwezig alleen is de mate van aanwezigheid hiervan per individu verschillend. (Denk als voorbeeld aan alleen een duidelijke aalstreep op de rug.)

nd2 = 1,617 bp deletion: géén verdunning van de vacht én géén primitieve markings aanwezig.

Rekening houdend met variatie in de samenhang is D dominant over nd1 en nd2; nd1 is dominant over nd2.

Je kan dus een echte dun hebben: verdunning + primitieve markings óf eentje met alleen de primitieve markings.
Eentje die alleen verdund is zonder primitieve markings dus niet volgens mij. :)

En volgens mij wordt een echte dun ook als echte dun geboren en krijgt hij niet ineens zebrastrepen als hij ouder wordt o.i.d.

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:09

Maar een Dun met alleen de primitieve markings (de donker gekleurde strepen) die zie je toch niet als het lichaamshaar niet lichter(verdund) is ??
Ik ken genoeg vossen waarvan je zou zweren dat ze een aalstreep hebben of schimmels daar zie je het ook vaak bij, maar die aan beide kanten geen Dun ouders hebben.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:11

DubbelDun schreef:
Maar een Dun met alleen de primitieve markings (de donker gekleurde strepen) die zie je toch niet als het lichaamshaar niet lichter(verdund) is ??
Ik ken genoeg vossen waarvan je zou zweren dat ze een aalstreep hebben of schimmels daar zie je het ook vaak bij, maar die aan beide kanten geen Dun ouders hebben.


Dan is het volgens bovenstaande theorie geen echte dun.
Je kan toch op een "normale" kleur ook zebrastrepen hebben? Net zoals een gewone valk een "neppe aalstreep" kan hebben?

En ik denk dat die vossen en schimmels die jij bedoelt die wel een aalstreep hebben maar zonder dun- ouders dus geen echt duns (D) zijn. Dun vererft dominant en ik denk dat de nd1 dat niet doet. Dat duikt met "willekeur" op. Maar goed, dat laatste is mijn gedachte en geen feit. :)
Ik zie dat namelijk wel veel bij die duitse rijpony's. Daar zie je heel vaak aalstrepen soms met zebrastreepjes terwijl er toch geen dun (D) in de pedigree zit.

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:18

IMO kun je op een normale kleur geen kleurverschillen zien...
Mijn Reddun heeft rode strepen in de kleur van een normale vos. Dankzij haar lichtere haarkleed zie je die strepen. Met een Bay-dun is dit hetzelfde (alleen zijn de strepen daar zo donker dat ze zwart lijken).

Een hoop paarden hebben langs hun ruggengraat een donkerder tint, dit wordt niet voor niets countershading genoemd.
Ik kan me niet herinneren een paard gezien te hebben met een hele duidelijke aalstreep als énige merkteken van Dun zijn, minimaal zijn er ook donkere schoudervlakken of plekken op de benen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:20

Hoe zit het volgens jou dan?

Je hebt gewoon dun (D) of je hebt geen dun. Of zit er nog iets tussen?

Wat denk je dan bijvoorbeeld dat astridklomp haar merrie is. Dun of niet dun?

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:22

Coloured schreef:
Hoe zit het volgens jou dan?

Je hebt gewoon dun (D) of je hebt geen dun. Of zit er nog iets tussen?

Ik denk niet dat er nog iets tussen zit. Sommige paarden lijken dun, maar zijn het niet. Dat is misschien wat er tussen zit.

Cynthia82

Berichten: 9346
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:27

DubbelDun schreef:
@astridklomp: een Dunalino is een palomino met 1 creme gen. ;)

Bedoel je wel echt een crème gen?
Want een palomino is een vos met één crème gen, dus alle palomino's dragen één crème gen. Een dunalino is toch een palomino met een 'dun' gen?

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:28

Én een creme gen; ze hebben dus beide. Dat had ik er voor de duidelijkheid bij moeten zetten :D

Cynthia82

Berichten: 9346
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:33

Ja ok, maar een crème gen heeft een palomino altijd, dus dat hoeft er op zich niet bij. Maar dan snap ik weer wat je zegt :)

Maar is een dunalino dan altijd een palomino met één dun gen, of heet hij ook dunalino als hij 2 dun genen heeft?
En is dat is niet het verschil tussen D en nd1, homo- of heterozygoot voor dun?

Geen idee hoor, maar dat vroeg ik me af toen ik de uitleg aan het lezen was.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 20-07-16 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:33

Net als het wit-gen is het Dun-gen nog niet zo lang geleden 'ontdekt' en het is goed mogelijk dat er variaties gevonden zijn die nog maar moeilijk in een plaatje te passen zijn.

Voorlopig hou ik het maar op een 'duidelijke' Dun met alle kenmerken die daarbij horen :)

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:34

Het maakt bij een Dunalino niet uit of die heterozygoot of homozygoot is op Dun. Hooguit dat de oplichting van het haarkleed lichter is in homozygote vorm.

Cynthia82

Berichten: 9346
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:36

DubbelDun schreef:
Net als het wit-gen is het Dun-gen nog niet zo lang geleden 'ontdekt' en het is goed mogelijk dat er variaties gevonden zijn die nog maar moeilijk in een plaatje te passen zijn.

Voorlopig hou ik het maar op een 'duidelijke' Dun met alle kenmerken die daarbij horen :)


Met witgen bedoel je dan sabino gen? Wat je ook hebt in bijvoorbeeld sb1?

Mijn merrie draagt bijvoorbeeld echt wel een sabinovorm (stekelharig, kinvlek, hoge witte benen in een punt oplopend enz) en toch komt er geen sabino uit de test.

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:39

Nee, je hebt tegenwoordig al verschillende echte wit-genen en er zijn onderzoeken gaande waaruit blijkt dat een hoop wat we nu Sabino noemen dat dus niet hoeft te zijn.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:00

Afbeelding

En wat is dit dan volgens jou DD?

mooney

Berichten: 7794
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:29

Ik ga mezelf even quoten want het is een heel verhaal. Maar het verhaal over nd1 is echt wetenschappelijk onderbouwen. De eerdere dun test is ook aangepast zover ik weet, dus paarden die dun zijn getest en tijd geleden zouden ook nd1 kunnen zijn.

mooney schreef:
@ Kelly: Redelijk recent onderzoek heeft aangetoond dat er twee soorten "niet-wildkleur" (non-dun) zijn, type 2 is gewoon je standaard kleur zonder primitieve markeringen zoals aalstreep en zebrastrepen.
Maar type 1 kan wel primitieve markeringen hebben, die hebben dus ook vaak een donkere streep over de rug. Deze dieren missen wel de verdunning in vachtkleur ("These primitive markings in non-dun1 horses can sometimes lead horse owners to think that their intensely pigmented non-dun1 horses are Dun, states Freyja Imsland.").

Hier een foto van verschillende types:
http://www.nature.com/ng/journal/v48/n2 ... 75-SF2.jpg
En de publicatie van het artikel (Nature is een zeer hoogstaand wetenschappelijk blad, is dus geen flauwekul):
http://www.nature.com/ng/journal/v48/n2 ... .3475.html

En dan kom je aan op de kwestie hoe je die markeringen gaan noemen. In het artikel wordt alles netjes onder de noemer primitieve markeringen geschoven dus dan kan ik daar geen verklaring uit trekken.
Als we ons aan de huidige 'afspraak' van kleurgenetica fanaten houden, dan zijn de strepen op de rug van de ND1 paarden dus GEEN aalstrepen. Want die paarden zijn niet wildkleur. En niet wildkleur = geen aalstreep.
Dit zijn echter wel echt mooie strakke doorlopende lijnen, dus fenotypisch zou je het snel een aalstreep noemen. Er is gewoon geen echte afspraak hierover, helemaal omdat het nog recent is. Nog 'erger' is dat sommige paarden die wildkleur staan geregistreerd misschien wel ND1 zijn, dit gaat voornamelijk over de paarden met perfecte markeringen maar geen vervaalde/verdunde kleur.

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:30

Heeft die een doorlopende aalstreep ??
Ik meen wat streepjes in de holtes van de voorbenen te zien, maar daar is de foto niet duidelijk genoeg voor.

Citaat:
White Spotting (Formerly Dominant White)

White Spotting covers any of the 20 mutations of the KIT gene that are designated W. These mutations were formerly known as Dominant White, but Dominant White was bit of a misnomer as more mutations were discovered that caused less white. White spotting patterns can vary greatly in their expression with some causing an all white horse and others looking more like a single copy of splashed white (W20). Several of the White Spotting mutations tend to resemble maximum sabino in expression, but inherit as a simple dominant gene. Some of the mutations are believed to be lethal in-utero when homozygous but at least one (W20) is known not to be. There many lines of "sabino" horses (especially in Arabians) that are in fact now known to be White Spotting (W3) carriers. To date, there have been 20 different mutations of White Spotting discovered and more are expected.

http://colorgenetics.info/equine/galler ... nant-white

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 01:08

DubbelDun schreef:
Net als het wit-gen is het Dun-gen nog niet zo lang geleden 'ontdekt' en het is goed mogelijk dat er variaties gevonden zijn die nog maar moeilijk in een plaatje te passen zijn.

Voorlopig hou ik het maar op een 'duidelijke' Dun met alle kenmerken die daarbij horen :)


http://www.vgl.ucdavis.edu/services/dunhorse.php