Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:27

Als er een creme ouder is dan kan ze valk zijn :)
Overigens lijkt ze op de eerste foto nog in de wintervacht te zitten en de onderste niet meer. Dát kan ook al een verschil maken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:02

Weet helaas niets over haar ouders, wel dat ze een 'wit' veulen ooit heeft gekregen en dat na twee jaar ook bijna zwart was. Heb het zelf niet gezien dus weet niet welk kleur die had. En mensen en paardenkleuren :o?

Ja eerste was wintervacht, maar geeft dit zoveel verschil dan? Ben niet zo foto aangelegd dus heb ook niet zoveel vergelijkmateriaal. Ben echt benieuwd naar resultaat, duurt lang zeg.pffff

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:39

Voor zover ik weet wordt een paard door sooty juist steeds donkerder, dus kan erger worden ja. Eigenlijk een soort van omgekeerde schimmel, alleen is het niet bij ieder paard zo extreem en wordt niet elk paard helemaal donker. Voor zover ik weet worden ze ook gewoon eigen kleur geboren, en worden ze steeds donkerder door sooty.

En ja, wintervacht en zomervacht kan héél veel verschil maken.
Mooi voorbeeld:
wintervacht (hij is zelfs nog donkerder soms, laatst was hij echt zwart gewoon)
Afbeelding

zomervacht
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:03

Op de onderste lijkt het wel een grullo :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:08

Het gaat omhet voorste paard he. De achterste is inderdaad een grullo.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:28

Lijkt me of ze zijn zonder ruiter gevallen :+ mooi paardjes by the way.

Is me wel al opgevallen dat bruine paarden in de winter donkerder zijn dan in de zomer, bij die van mij is het juist omgekeerd, alhoewel ze met de jaren zowel winter als zomer donkerder wordt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:28

Op zich maakt sooty niet donkerdere met de jaren, maar voeding en conditie en leeftijd en huishouding kunnen wel het vacht kleur doen donkerder maken.

Bijna alle creme dragers (er zijn natuurlijk! altijd uitzonderingen) verlichten van kleur vacht met hun winter vacht.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:43

Zou inderdaad kunnen dat de voeding, conditie een grote rol speelt, nu staat ze relatief mager hmmm, toch 80kg minder dan vorig jaar, ze is sowieso een zwaar paard. Misschien dan toch crème gen vermits ze swinters lichter wordt.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:45

Nog eens een vraag... Als mijn merrie sabino draagt, dan is de kans ook een stuk groter dat wanneer mijn veulen een extreme bles (over oog) heeft, een blauw oog zal hebben? Of zeg ik nu iets heel onlogisch :p

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:17

En die voorste zou creme kunnen dragen ??? Dat zou ik dan idd laten testen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:23

Nee, die draagt geen creme. Wou alleen laten zien dat t verschil tusden zomer- en wintervacht veel verschil kan maken.

Hebben alleen paarden met creme trouwens dat ze lichter zijn in de winter dan in de zomer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:35

Mijn Dun is 's winters ook lichter dan zomers :D dus het hoeft niet en ook niet alleen bij creme's

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:37

Die van mij heel duidelijk wel, ja. (valk)
Ik kan wel even kijken of ik foto's kan vinden.

Nog een leuk vraagje voor de kenners. Ik denk het antwoord wel te weten, maar wil het graag even checken.
Kan een paard of pony roan zijn, en daarnaast grey. Dus een roan die gaat schimmelen? Of liggen die genen op de een of andere manier zodanig dat het niet naast elkaar kan?

Ik kom op deze vraag vanwege een topic hier op bokt, waar men het over de kleur van een hengstje heeft. Een aantal mensen geven aan "He, leuk, een roan." Op foto''s waar het dier ouder is, en witter, wordt gereageerd: "he jammer, dus toch gewoon schimmel en geen roan."

Mij lijkt het dat dat prima samen kan gaan, maar ik weet het dus niet zeker. Vandaar eerst maar even hier de check...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:42

Femke_Tweety schreef:
Die van mij heel duidelijk wel, ja. (valk)
Ik kan wel even kijken of ik foto's kan vinden.

Nog een leuk vraagje voor de kenners. Ik denk het antwoord wel te weten, maar wil het graag even checken.
Kan een paard of pony roan zijn, en daarnaast grey. Dus een roan die gaat schimmelen? Of liggen die genen op de een of andere manier zodanig dat het niet naast elkaar kan?

Ik kom op deze vraag vanwege een topic hier op bokt, waar men het over de kleur van een hengstje heeft. Een aantal mensen geven aan "He, leuk, een roan." Op foto''s waar het dier ouder is, en witter, wordt gereageerd: "he jammer, dus toch gewoon schimmel en geen roan."

Mij lijkt het dat dat prima samen kan gaan, maar ik weet het dus niet zeker. Vandaar eerst maar even hier de check...
ik heb wel een stekelharige die in de winter bijna geen witte haren heeft en in de zomer een hele witte kont heeft.maar ik vind je vraag wel goed ik zou het niet weten dus ben erg benieuwd wat andere zeggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:52

Ik denk dat Roan en Schimmel wel beide voor moeten kunnen komen, maar ik heb ze nog niet gezien.
Ik weet dat Roan en Tobiano wel gelinkd zijn; je zult dus nooit en homozygote Tobiano vinden met een Roan kleur.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:53

Allemaal fototechnisch niet de mooiste foto's, maar ze laten wel duidelijk het kleurverschil zien. Tweety is sowieso een behoorlijke toverbal. Soms wel streep over zijn rug, soms niet. Soms wel zebrastreepjes op zijn benen, soms niet. etcetera.

Dit is met mijn bijrijdster, niet het allermooiste moment / de allerfijnste foto, maar kleurtechnisch wel grappig. Dit is tijdens de rui, voorkant is al redelijk klaar met ruien, achterkant moet nog. Kleurverschil is duidelijk.... :-)

Afbeelding

Eentje van de rui... Al je niet beter wist zou je denken dat ik een schimmel met zwarte benen had gepoetst. Het zijn echt zijn haren die er naast liggen. :-)

Afbeelding

Zomer detail.

Afbeelding

Winter detail:

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:03

Hij glimt je tegemoet :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:59

inderdaad mooie glim tijdens de zomer!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:42

Mooi paard die valk, ik had gelezen dat een valk een dunne huid zou hebben misschien daarom dat zij zo makkelijk glimmen, doet die van mij trouwens ook heel erg en dacht eerst dat het van te vet te staan was maar ze is nu toch al behoorlijk afgevallen en krijgt het weer.

Alyel, maanogen komen vooral voor bij paarden die zeer veel wit op het hoofd hebben maar dit is niet altijd het geval. Ze komen ook vooral voor bij platenbont maar ook hier heb je er met een wit hoofd die geen maanogen hebben. Ik denk niet of het Sabino gen de maanogen veroorzaakt want bijvoorbeeld heb je paarden met dominant white dus geheel wit zonder maanogen. Sabino veroorzaakt wel buikvlekken dat staat vast, voor de rest is dit de meest complexe kleur, die bij zoveel paarden voorkomt. Dus moest Sabino maanogen produceren dan zouden er zo velen rondlopen. Allez denk ik, iemand ideetje?

Schimmels worden nogal eens verward met roan en zeker tijdens het schimmelen. Misschien kan het genetisch wel maar zal je dit eigenlijk fenotypisch nooit zien denk ik, voorbeeld Arabische volbloed Gladiator Pin S (v. Amir Ashiraf) had zo een geweldig kleurenpalet dat bij velen toch de verbeelding spreekt wat is hij nu eigenlijk? Een schimmel wordt witter met de jaren, een roan blijft hetzelfde kleur tot donkerder.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:18

Interessant topic. Ik vind kleurtjesleer ook wel heel erg interessant,maar kan me absoluut geen kenner noemen.
Omdat ik hier lees over "maanogen" zonder wit ed. Hier heb ik ook wel een mooi voorbeeldje van lopen:
Ze heeft ook echt vage witte stekelharige vlekken hier en daar (in verzameling dus echt bepaalde vlekken en niet overal) en haar veulen had het ook.
Oh en blauw tandvlees hebben ze ook.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:21

Blauw tandvlees vind ik wel heel apart...hebben ze geen bloedarmoede :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:43

Nope,kerngezond voor zover ik weet :D

Het veulen had het in mindere mate,de merrie heeft heel erg blauw tandvlees. Heb helaas nog geen foto van haar gebitje :D Wel van veulie..

Afbeelding

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:49

pretty schreef:
Interessant topic. Ik vind kleurtjesleer ook wel heel erg interessant,maar kan me absoluut geen kenner noemen.
Omdat ik hier lees over "maanogen" zonder wit ed. Hier heb ik ook wel een mooi voorbeeldje van lopen:
Ze heeft ook echt vage witte stekelharige vlekken hier en daar (in verzameling dus echt bepaalde vlekken en niet overal) en haar veulen had het ook.
Oh en blauw tandvlees hebben ze ook.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat die vage stekelharige vlekken betreft: Waren paps en mams allebei bont?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:58

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:48

Mooi voorbeeld dat maanogen vaak gelinkt zijn met bonte paarden en dat er niet noodzakelijk wit aan het hoofd hoeft te zijn.
Mooi (klein) paardje pretty.