Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:23

Lol kom een advertentie tegen over een Spaanse hengst die 100% albino is :,)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:34

_O- :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:26

lifaya schreef:
Lol kom een advertentie tegen over een Spaanse hengst die 100% albino is :,)

ja ook gelezen echt grote onzin is gewoon een met dubbel creme

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:38

Krijg ik dit terug (is van wiki dus Zeer betrouwbaar)

Citaat:
Dominant-wit paard
Een albinopaard is een dominant-wit paard met kenmerken gelijkend op albinisme, een mutatie in de genen waardoor er geen pigment wordt aangemaakt.

Dominant-wit[bewerken]
Albinisme komt voor bij vele diersoorten als een spontane mutatie. Bij paarden is albinisme in de strikte betekenis niet gedocumenteerd. Op wetenschappelijk correcte wijze wordt liever gesproken van een 'dominant-wit' paard.[1]

Het haar van de vacht inclusief dat van manen en staart zijn puur wit en de huid is roze. De ogen zijn vaak bleekblauw maar soms donkerder.

Dominant-wit kan bij alle paardenrassen spontaan optreden, al gebeurt dit maar zelden. In de Verenigde Staten worden sinds 1937 witte paarden bewust gefokt onder auspiciën van de American Albino Horse Club. Het betreft hier afstammelingen van één enkele hengst, een rijpaard, of saddle horse, dat in 1907 werd geboren.

Gebruik[bewerken]
Het ontbreken van pigment heeft nadelen, de huid is erg gevoelig voor zonlicht en het gezichtvermogen is vaak verminderd. Mede daarom zijn albinopaarden niet populair als gewone werkpaarden of als wedstrijdpaarden in de paardensport, maar ze zijn wel geliefd als showpaarden voor parades en circusvoorstellingen.

Albino kleur[bewerken]
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen 'albino' als spontaan optredend kleurtype bij paarden en de bewust gefokte Amerikaanse albinopaarden. De laatstgenoemde paarden overerven meestal het dominant-wit. Omdat hun overige kenmerken niet vastgelegd zijn is hun status als apart ras aanvechtbaar

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:06

Ten eerste is Wiki Niet zeer betrouwbaar en wordt geschreven door mensen die informatie vergaren van andere 'sources', cq media. Dus aub neem het altijd met het nodige graantje (of handvol) zout!

Ongeacht de species, zij het vogel - aap - hond - of mens!, hebben albino's altijd roze huid (geen kleur) en roze/rode ogen. Als zij haar hebben is deze wit gekleurd.

Verwar niet albinism met kleur! Het is geen kleur, heeft niets met kleur genetica te maken.
Albinism is een dermatologisch afwijking ... niet een genetisch kleur afwijking ... dat zich uit in 'kleurloosheid' in het huid en andere 'oppervlaktes'.

Dominant White is wel een (bewezen!) genetisch kleur gen.
Paarden met deze kleur hebben donker huid, bruine ogen !!, en wit gekleurde vacht haar.
Indien in extreem vorm zijn ze geheel wit, anders kunnen zij in diverse vormen voorkomen.
Op dit moment zijn al 20 vormen van het W-gen (White gen) gevonden die verantwoordelijk is voor een of andere vorm van Dominant White.

Hoogst waarschijnlijk in de dichte toekomst zal 'wetenschappelijke' beschrijvingen zoals Sabino, DW, ezn vervallen en beschreven worden naar gelang de interactie met een van de White-genen.

Rennie89

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:52

Dat zeer betrouwbaar was uiteraard met een sarcastische ondertoon haha

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 00:08

Super interessant hier. Ben altijd al een stille meelezer geweest, maar hoor nu ook eens graag de mening van jullie :-)

Ik heb een vosse merrie (http://www.allbreedpedigree.com/wilma205). Ze heeft een duidelijke brede bles, ook wel wat wit aan de benen. Door de vacht ook hier een daar wat witte haartjes. Plus, aan haar rechter achter bil twee rondjes (diameter +- 6cm ofzo) witte haren, dus echt een cirkeltje met witte haren (geen littekens). Kan ik er vanuit gaan dat dit sabino is of hoeft dit niet altijd zo te zijn?

Mijn merrie is drachtig van een dunskin hengst (EeAaCrcrDd), dus via color calculator al wel de mogelijke kleurtjes kunnen berekenen:
12.50% -
Red Dun
12.50% -
Red (Chestnut/Sorrel)
12.50% -
Palomino
12.50% -
Dunalino
9.38% -
Dunskin
9.38% -
Buckskin
9.38% -
Bay Dun
9.38% -
Bay
3.13% -
Smoky Grullo
3.13% -
Smoky Black
3.13% -
Grullo
3.13% -
Black

Nu heb ik gezien dat al zijn veulens meestal net een tintje lichter dan de moeder waren. Bv. Chestnut gaf sorrel of palomino, smokey black gaf smokey grullo, bruin gaf sorrel...Nu een donkere sorrel die ook een vrij donker sorrel veulen heeft gekregen.

Zijn er hier dingen die ik mss kan verwachten of zeker al niet moet verwachten? De kans op grullo of zwart kan ik denk ik bijna uitsluiten..? Zwart is dominanter dan rood??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:42

"Een tint lichter' in haarkleed kan altijd als er 'verdunners' in het spel zijn, maar je kunt smokey black en smokey grullo, bruin en sorrel niet met elkaar vergelijken. Dat zijn nl hele andere kleuren/genen.
Verder heb je met Ee zwart altijd een kans van 25% dat het doorgegeven wordt, dus dat kun je zeker niet zonder meer uitsluiten.
Als je merrie AA is dan kun je zwart (als in Zwart, Grullo of Smokey) idd uitsluiten.
Wil je dat zeker weten zul je moeten testen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:58

alyel schreef:
Mijn merrie is drachtig van een dunskin hengst (EeAaCrcrDd),

Ben benieuwd welke hengst?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:10

Volgens mij GP Mister Dual Jac, de merrie van Alyel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:19

set_elkol schreef:
Volgens mij GP Mister Dual Jac, de merrie van Alyel.

wij hebben een dunskin merrie,en als ik deze hengst zie zie ik eigenlijk een valk

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:25

Denk dat hij wel getest is op kleur :) ik snap wel wat je bedoelt hoor. Hij is van Tinniie op bokt. Volgens mij weet zij erg veel van kleur en test ze haar paarden ook.

Oh zij zegt erover:

Citaat:
Wat onze hengst betreft hij is Ee Aa nCr getest, dun is inderdaad (nog) niet te testen. Maar ik heb zijn moeder ontmoet, die ook dunskin is. En ik ken uit dezelfde vader ook een bay dun merrie (uit een gewone bay moeder overigens) Deze merrie had dit jaar ook een red dun veulen.
Verder heeft hijzelf dit jaar een red dun en dunskin veulen gekregen. Dus ik ben redelijk overtuigd van zijn dun-zijn :) Hij staat overigens ook geregistreerd als dun bij de AQHA (hoewel dat niet veelzeggend is :) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:07

Een aalstreep bij een valk kun je toch echt niet missen :D Dus hij zal best wel dun zijn :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:46

Hij is echt wel dun
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 0309_n.jpg)

Kan anders ook geen aalstreep-veulens geven (met een niet aalstreep merrie) he :D

Ik las ergens dat zwart dominanter is boven vos? Maar over wat voor vos hebben we het dan :D

Ben niet direct van plan om mijn merrie te testen op kleur (ben er nochtans wel benieuwd naar, maar het kost me enkel geld :p ga er nooit meer een veulen uit fokken dus ;) ) De grote vraag is dan enkel of ze agouti draagt he. Kunnen we ergens iets van afleiden..? Bv ik weet dat de vader van mijn merrie een bruine was, dus sowieso Aa (of AA)...Maar langs moeders kant hebben we apollo van heel die sowieso vos aa is...

Ik ben echter ook wel benieuwd naar het feit of mijn merrie sabino draagt..Zal proberen dadelijk (of morgen nog foto's te posten).

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:42

Hopelijk kunnen jullie het filmpje zien (was eigelijk aan het wachten tot het veulen bewoog, maar daar zie je wel goed de witte haartjes die ik bedoel :p)

https://www.facebook.com/photo.php?v=83 ... 0105232841

en dan de binnekant van haar been:
Afbeelding

Totaalplaatje (ja, ze is dik..) :D

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:44

Ik denk ook wel dat je merrie sabino is alyel, maar er is nog maar op 1 sabino vorm te testen, dus ze zou ook nog een andere vorm kunnen dragen en dan ben je met die test niets :)
Wij hebben ook een paint merrie gehad die zeker sabino droeg, maar negatief teste op sabino1.

En ja, Arany's dun-zijn wordt soms in vraag gesteld, hij heeft ook een flinke dosis sooty en heel hoge zwarte benen. Uiteindelijk ben je pas zeker als je een grullotje fokt.. :)
Zijn smoky grullo zoon vorig jaar uit smoky black moeder, waar nergens dun te vinden is in haar bloedlijnen..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:49

<3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:53

@alyel: zolang er nog geen andere testen zijn gaan we er van uit dat het Sabino is. Zoals Peterina al aan gaf zijn er ontwikkelingen op het gebied van Dominant White, maar tot dat zeker is houden we het maar op een Sabino vorm :)
@Tinniie: dat is een leukertje :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:57

DubbelDun schreef:
"Een tint lichter' in haarkleed kan altijd als er 'verdunners' in het spel zijn, maar je kunt smokey black en smokey grullo, bruin en sorrel niet met elkaar vergelijken. Dat zijn nl hele andere kleuren/genen.
Verder heb je met Ee zwart altijd een kans van 25% dat het doorgegeven wordt, dus dat kun je zeker niet zonder meer uitsluiten.
Als je merrie AA is dan kun je zwart (als in Zwart, Grullo of Smokey) idd uitsluiten.
Wil je dat zeker weten zul je moeten testen.

Ik weet dat vos en zwart idd de twee basiskleuren zijn. En ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, want uiteraard is vos geen lichtere tint van bruin... maar ik vroeg me af hoe sterk de hengst zijn (kleur-)genen zijn op bepaalde kleuren nu we weten wat voor kleurtjes de veulens hadden en de merries :p Of kan ik dit niet inschatten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:03

De tint rood of de diepte van zwart bij een paard is van een aantal dingen afhankelijk. Genetisch, maar ook voeding, manier van houden, gezondheid etc kan de diepte van de kleur beïnvloeden.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:51

Alyel denk ook uw merrie Sabino heeft.
De hengst zijn kleurgenen zijn niet sterk of zwak, is puur toeval, hij is Cr/N dus 50 procent dat de ene wordt overgeërfd en 50procent kans de andere, als je echt exact wil berekenen dan heb je test van je merrie nodig.
Hij is wel <3 en gaf vorig jaar super mooie kleurtjes. Hij is ook de loverboy van mijn merrie dit jaar.
Heb haar laten testen maar nog geen resultaat, dan pas kan ik echt berekenen wat er eventueel aan kleurtjes mogelijk is bij het veulen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 06:29

DubbelDun schreef:
Een aalstreep bij een valk kun je toch echt niet missen :D Dus hij zal best wel dun zijn :)

een aalstreep hoeft niet meteen te zeggen dat hij dun is.zijn wel meerdere kenmerken en die zie ik toch niet zo 1 2 3 bij hem.maar hij zal dan vast wel dun zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:20

Er zijn 9 kenmerken en hoe meer hoe beter :D Maar géén aalstreep is zeker géén Dun :D
Een échte aalstreep (dus geen countershading) heeft alleen een Dun.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:52

Maar een gebroken aalstreep = ook dun.
En hoe uitstekend het contrast kleur is van de streep heeft ook invloed op of het wel of niet zichtbaar is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:58

Onderbroken aalstreep alleen als er wit in het spel is :)
En de zichtbaarheid vanwege de contrastkleuren ook alleen als een een CrCr of een combinatie van Cr/Ch/P/G aanwezig is.
Bij een 'gewone' zwarte/rode moet ie altijd doorlopen en duidelijk zijn.