Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:06

Mijn Fire is ook homozygoot voor zilver én zwart dus idd altijd een zilver veulen bij haar. :')
Maar idd die zilvertest mag wel even over!
V Haeringen zeker? O:)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:18

Meavey schreef:
Mijn Fire is ook homozygoot voor zilver én zwart dus idd altijd een zilver veulen bij haar. :')
Maar idd die zilvertest mag wel even over!
V Haeringen zeker? O:)

Tja ... die 'typisch' test resultaten van V.H. zijn bekend :(:)

Trouwens ik heb weet van een cremello die negatief getest is op creme bij V. H.! Het waren foto's van de ouders buckskin en palomino en foto van veulen nodig om test nog is over te doen ... fokker wou eigenlijk weten of veulen perlino was en heeft ook cream test laten doen (sommige mensen moeten het op papieren hebben!).

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:00

Nope, niet Van Haeringen bij deze kwestie...ik heb mijn merrie bij Animal Genetics laten testen in de UK.
Ik hoop toch dat ze hun fout gaan rechtzetten hoor, ik denk wel dat ze overduidelijk zilver is, dat kan je toch niet tegenspreken.

Moest ze nu homozygoot zilver en zwart zijn, kan ze toch ook nog zilverappelbruine veulens geven ook hé? Niet alleen zilverappel...

Meavey

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:04

Uiteraard maar wel altijd zilver en zwart met agouti erbij idd zilverbuin, en met bont bont, overo overo, dun zilver(bruin)dun enz ;)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:07

Ze is nu gedekt door Colour of Magic, een vos splash met agouti gen...dus ik vermoed dat ze dan ook zilverappelbruin kan geven, met inderdaad splash, frame overo aftekeningen. Nu alleen nog weten of ze wel of niet homozygoot zilver is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:48

Als ze op de tweede test ook negatief terug komt dan heb ik het adres van een Duitse geno-lab die onderzoek aan het doen is achter een 'nieuwe' zilver gen. Die zouden dan ZEER geinteresseert zijn in de uitslagen van uwe pony. :D

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:55

Kan geloven dat ze dan interesse hebben in een zilverappelogend paardje, dat toch geen zilverappelgen draagt...dat is echt wel een nieuw fenomeen hé. :+

Geef dat adres maar door! :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:06

Als je haar nog is gaat testen en die resultaten zijn negatief dan neem maar is contact op, eerder heeft het geen zin. Een foute test moet toch uitgesloten worden.

Op dit moment heeft de labo zo'n 5 paarden die 'behoren' zilver te zijn maar die met de huidige test negatief zijn.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:32

Zijn die 5 silvers die negatief getest zijn op silver ook geappeld om te zien? Weet je dat Peterina?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:27

Appelen heeft niets met zilvergen te maken ... maar ik vermoed dat je wilt vragen of de 5 kleur tekens geven van silver.
Volgens de labo ja, en met genetisch (ouder) bagage waarop men zou denken dat ze silver zouden kunnen zijn. Was ook de reden dat ze getest waren op silver. Men vermoed een gemuteerde silver-gen!

Ik heb zelf een test voor iemand laten doen van een veulen die ik als silver zou beschrijven (zwart met silver/wit manen) uit een silver DNA bevestigt moeder. Hengstje ziet eruit als silver! Test is bij twee verschillende labo's gedaan, en DL labo heeft gevraagt voor meer maar eigenaar wilt niet verder gaan. Gaat toch veulen waarschijnlijk als silver-zwart verkopen :n

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:21

Ik heb hier al een tijdje een pony staan.. is dit volgens jullie een bucksin of silver buckskin:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn moeder is een palomino, die moeder is ook weer een palomino en daar de vader van is eqyptian king special effort(silverdapple appaloosa).

Dankjewel alvast :)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:36

Zilvervalk ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:42

dankje linda :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:36

Nou, de nieuwe resultaten zijn binnen!! En deze keer hoop ik wel dat het juist is, want ik ben helemaal in mijn nopjes met dit resultaat! :D

Citaat:
Blackertor UK Eagles Platinum Queen

AMHA Minature

LWO : nO
Rfactor : EE
Silver : ZZ

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:48

Kreeg net een bijhorende mail van het labo! Echt heel lief van ze, ze hebben de fout onderzocht en hadden de test van de dag ervoor omgewisseld met de mijne, ze hadden beide hetzelfde nummer. Hij vertelde erbij dat dit de eerste maal zou zijn op 120000 testen dat iemand hen op zo'n fout kan wijzen, excuses worden aangeboden en een gratis kleurentest..wel, ik ben hiermee erg tevreden, ze hebben echt hun foutje rechtgezet en een zelfs een extra testje gegeven, wie op wat ga ik nu laten testen, even nadenken hoor.... :-)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:18

das toch netjes vanessa :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:46

Wel deftig van ze.
Tja 'werk' al 5 jaar met deze labo en heb nog nooit van een 'vergissing' of fout gehoord. Iemand moet de eerste zijn :D

Homozygoot voor zwart EN zilver ... jij gelukkig zeker???!!!! ;)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:27

Overgelukkig ! Zwart en zilver!! En LWO +, is voor mij de droomuitslag. :D
Ben al benieuwd naar haar veulen volgend jaar,

Dit is dus één van de kleuren van haar veulen volgend jaar... :+

6.25% - Silver Black
6.25% - Silver Bay Frame/Sabino
6.25% - Silver Bay Frame/Sabino/Splash
6.25% - Silver Bay Frame/Splash
6.25% - Silver Bay Overo
6.25% - Silver Bay Sabino
6.25% - Silver Bay
6.25% - Silver Bay Splash
6.25% - Silver Black Splash
6.25% - Silver Black Frame/Sabino
6.25% - Silver Black Frame/Sabino/Splash
6.25% - Silver Black Frame/Splash
6.25% - Silver Black Overo
6.25% - Silver Black Sabino
6.25% - Silver Black Sabino/Splash
6.25% - Silver Bay Sabino/Splash

Oh ja...en ik vind het een heel aangename oplossing voor hun foutje, ben erg blij met hun diensten! :) Ze hebben het heel mooi en vlug opgelost. En wel leuk dat ik de eerste ben die hen op een foutje wijst. 8-)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:36

haha vanessa , ik hoop dat je van zilver houd? :+

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:44

:D Yep,...laat maar komen, die zilvers... :):) Gelukkig is het maar ééntje per keer hé. ;)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:52

Haha net als haar nichtje Fire dus. :D
Gefeliciteerd dan maar en idd netjes opgelost!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:28

Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.
Kan iemand me zeggen welk kleur mijn merrie vermoedelijk heeft (haar vader heeft een bruin-achtige kleur::http://www.mijnalbum.be/Foto-U4IHIAZU-D.jpg, moeder is schimmel)
Mijn merrie: http://www.mijnalbum.be/Album=6MLS4LV3

De toekomstige hengst is een specialleke, vader crème kleur, hier zie je zijn lijn:http://haras.du.verseau.free.fr/HdV-A/07-HdV-Chevaux/HDV-M-Kochise/HdV-Kochise-GenealogiePapiers.htm

moeder lobo-dun (getest en zou geen crème gen hebben en ook geen agouti gen, ze is homozygoot EEaa (lobo-dun is soort wildverdunning die bij paarden in Noord Arfika voorkomen):http://haras.du.verseau.free.fr/HdV-A/07-HdV-Chevaux/HDV-F-Lehya/HdV-LEHYA.htm

Hengst die ik zou gebruiken voor dek (nu nog veulen):http://www.mijnalbum.be/Album=LENX3WBD
Zou volgens de fokker Eeaa zijn, met wildkleur gen.

Als deze twee paarden zouden kruisen, wat zijn de vermoedelijke resultaten voor het kleur aub?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:28

Cambiar schreef:
Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.
Kan iemand me zeggen welk kleur mijn merrie vermoedelijk heeft (haar vader heeft een bruin-achtige kleur::http://www.mijnalbum.be/Foto-U4IHIAZU-D.jpg, moeder is schimmel)
Mijn merrie: http://www.mijnalbum.be/Album=6MLS4LV3

De toekomstige hengst is een specialleke, vader crème kleur, hier zie je zijn lijn:http://haras.du.verseau.free.fr/HdV-A/07-HdV-Chevaux/HDV-M-Kochise/HdV-Kochise-GenealogiePapiers.htm

moeder lobo-dun (getest en zou geen crème gen hebben en ook geen agouti gen, ze is homozygoot EEaa (lobo-dun is soort wildverdunning die bij paarden in Noord Arfika voorkomen):http://haras.du.verseau.free.fr/HdV-A/07-HdV-Chevaux/HDV-F-Lehya/HdV-LEHYA.htm

Hengst die ik zou gebruiken voor dek (nu nog veulen):http://www.mijnalbum.be/Album=LENX3WBD

Zou volgens de fokker Eeaa zijn, met wildkleur gen.

Als deze twee paarden zouden kruisen, wat zijn de vermoedelijke resultaten voor het kleur aub?

De foto 'Album' is niet te openen maar uitgaande van de hele kleine foto's rechts ....
Je merrie en haar vader zijn bruin ... 'seal brown' of zg zwart-bruin op zijn Nederlands.
Vader van de toekomstige hengst is palomino.
Moeder van de toekomstige hengst is grulla ... zwart + dun, dun = wildkleur op zijn Nederlands. Lobo-dun is gewoon een andere benaming in het frans.
Zonder een goede foto van de hengst ... genetisch gezien klopt van de fokker zegt ... Ee aa ... als hij de wildkleur kenmerken heeft dan met Dun. Hij is dus een grullo. Is hij ook getest op creme?

Wat je kan krijgen: Grullo x zwart-bruin ... omdat je niet weet of de merrie wel of niet vos draagt en of zij homozygoot is voor agouti:

32.81% - Bay Dun ... bruin wildkleur = kan gewoon bruin of 'seal-brown'/zwart-bruin zijn
32.81% - Bay ... = kan gewoon bruin of 'seal-brown'/zwart-bruin zijn
10.94% - Grullo ... = zwart + dun/wildkleur
10.94% - Black ... = zwart
6.25% - Red Dun ... = vos + dun/wildkleur
6.25% - Chestnut ... = vos

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:27

Thx voor je antwoord!
Ik heb het even opgezocht, mijn merrie heeft een zwarte neus, geen koperkleurige neus zoals van een seal brown paard.
In het Frans heet het: noir pangaré, maar is variant op seal brown, dus met de zwarte neus. Zal wellicht dezelfde resultaten opleveren.
Weinig kans op een grullo jammer genoeg...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:41

Cambiar schreef:
Thx voor je antwoord!
Ik heb het even opgezocht, mijn merrie heeft een zwarte neus, geen koperkleurige neus zoals van een seal brown paard.
In het Frans heet het: noir pangaré, maar is variant op seal brown, dus met de zwarte neus. Zal wellicht dezelfde resultaten opleveren.
Weinig kans op een grullo jammer genoeg...

50% kans op een Dun maar 10.94% op grullo.

Seal brown paarden hebben ook zwarte neus. Het is niet een must dat ze koperkleurige neus hebben. Noir Pangare is zwart-bruin op zijn nederlands wat kleur beschrijving betreft, en in het engels is niet seal-brown.

Hebt jij een duidelijke foto van je merrie? Op deze lijkt zij wel zwart-bruin van kleur (kan het niet groter krijgen, ook niet op de link)
Afbeelding