Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:06

Ik heb echt zitten googlen voor een verklaring. Het stoorde me dat ik geen reden kon vinden, dan maar op bokt vragen he :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:35

Volgens mij door depigmentering van de neus. Depigmentering=oorzaak onbekend? aanmaak en werking van het pigment is een continue proces, zo kunnen roze en zwart enigszins wijzigen. Ook kunnen in de zomer veranderingen optreden, zoals bij mensen het begrip zomersproeten, een gevolg is van pigmentwijzigingen.
Vandaar de zwarte stippen in de roze neus, denk ik dan toch. ;)
Best schattig.

Ik dacht dat de kleur Isabel, vaak palomino wordt genoemd, maar palomino is een kleurras met eisen die zo streng zijn dat niet elke Isabel een palomino mag worden genoemd.
Voorbeeld kwpn tuigpaard Modern (v. Holland's Golden Boy). Duidelijk Isabel maar niet gekwalificeerd als palomino.
Naar horen zou een Isabel met sooty ook niet opgenomen worden in het palomino stamboek.
Dus zuiver bekeken is een palomino altijd een Isabel maar niet elke Isabel voldoet aan de 'eisen' van de palomino.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:12

Maar toch, zwart pigment op een rood paard :+ Vreemd!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:24

Weet je wat pas raar is, dat vossen vaak zwartgrijze manen krijgen tijdens het schimmelproces. :P Ook een rood paard met zwarte pigmenten dus! Mijn merrie en al haar broers en zussen zijn vosgeboren, en hebben grijszwarte manen gekregen tijdens het wit worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:11

Het lijkt zwart, maar is het genetisch niet. Als je een vos geboren schimmel die later zwarte manen/vlekken krijgt gaat testen op E komt daar echt geen positieve test uit :D

@fotsy: stamboeken hebben wel meer rare dingen. Ze worden door mensen opgezet en die kunnen dus regels maken zoals ze zelf willen.

Het Quarter stamboek heeft jááren de regel gehad (J227) dat teveel wit en/of blauwe ogen op een Quarter werd uitgesloten van registratie, óók al waren beide ouders 100% (voor zover dat mogelijk is :D ) Quarter.
Dit had waarschijnlijk als oorsprong dat er ook Frame bij Quarters voorkomt en FxF lethal is en dat van blauwe ogen werd gedacht dat een paard daar blind aan werd. Men ging dus voor een sterk ras door 'genetische excessen' uit te sluiten.

Nu kent bijvoorbeeld het Paint-stamboek nog steeds de regel dat een paard een duidelijke hoeveelheid wit moet hebben om 'Regular' te worden, zoniet wordt het een SPB (Solid Paint Bred). Terwijl deze SPB's genetisch gezien best een Tobiano of Overo gen kunnen dragen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:00

Fotsy schreef:
Ik dacht dat de kleur Isabel, vaak palomino wordt genoemd, maar palomino is een kleurras met eisen die zo streng zijn dat niet elke Isabel een palomino mag worden genoemd.
Voorbeeld kwpn tuigpaard Modern (v. Holland's Golden Boy). Duidelijk Isabel maar niet gekwalificeerd als palomino.
Naar horen zou een Isabel met sooty ook niet opgenomen worden in het palomino stamboek.
Dus zuiver bekeken is een palomino altijd een Isabel maar niet elke Isabel voldoet aan de 'eisen' van de palomino.

Palomino is een vos basis gekleurde paard met 1x creme gen.
Isabel is een beschrijvingt in het volksmond van een (in Nederland) vaak licht-geel gekleurde palomino.

Modern is een palomino, als tint zou je 'isabel' kunnen zeggen.

Iedere isabel wordt opgenomen in het palomino stamboek maar in U.S.A., waar ze Registers zijn, zijn ze wel wat flauw betreffend kleuren tinten binnen de palomino schakelingen. Het ligt er ook aan welke van de verschillende palomino registers, in welke Staat je verblijft, wat wel of niet opgenomen wordt.

In Europa en de rest van de wereld is een palomino een palomino ongeacht de tint van de vacht.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:24

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:27

Dat is idd een goeie. Ik vind die cremello ook veel te 'gekleurde' manen hebben.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:36

Die zijn allemaal <3 :9
Maar inderdaad die cremello en perlino, lijkt me zelfs zelfde paard maar op de ene foto is hij veel jonger, :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:41

Ohh die silver buckskin! :9

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:22

Das toch gewoon een gray? Silver buckskin is iets helemaal anders..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:13

Van die silver buckskin zat ik ook ff flink te kwijlen. Dat is een Akhal Teke, vandaar de bizarre glans wat de kleur doet vertekenen.
Maar die perlino lijkt mij ook bont te zijn, kijk op de schouder en rond het oor.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:24

Grappig om die verschillen te zien.
Dat silver dapple vind ik nog wel apart om te zien.
Maar toch heb ik liever een gewone kleur (liefst bruin) met sabino ofzo, haha.
Sooty op die donkere vind ik trouwens ook wel gaaf.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:52

roxxxiejjj schreef:
http://news.distractify.com/fun/animals ... olors/?v=1
Deze kwam ik van de week tegen op Facebook. Flink zitten kwijlen, wauw!
Ik vraag me nu af wat nu precies het verschil is tussen de perlino en de cremello in deze link?

1e en 3e foto's zijn perlino's.

Iris82 schreef:
Ohh die silver buckskin! :9

Is photoshopped!! Dezelfde paard komt in verschillende foto's voor! (foto doet al een paar jaar de ronde)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:19

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:24

Das gewoon een zwarte.
Als je 2 heterozygote bonte kruist heb je nog 25% kans op effen! en dat is dus gelukt ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:54

In amerika verzorge ik een vos quarter merrie (die helaas overleden was tijdens mijn verblijf) en zij had een soort van roaning spot op haar bovenbeen, een heel aparte vlek. Voor zover ik weet werd die lichter maar heb haar maar 2 maanden mogen verzorgen dus geen idee of het ook weer donker werd...

Naar mijn weten zit er geen roans in haar lijn... Wat is de correcte naam van zo'n plek en hoe ontstaat dat? Ik kan wel even een foto zoeken

Edit
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:35

@roxxxiejjj: met zoveel bont heb je dus gewoon de pech die 25% te treffen.
Alleen met een homozygote bonte sluit je dat uit, maar dan nog geeft het geen garantie op 'veel wit'.
@lifaya: en het is uitgesloten dat daar een wond gezeten heeft ??
Ze draagt Sabino (wit voetje) dus kan dit een 'roaning spot' zijn. Stekelharig hoort ook bij Sabino.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:47

Voor zover ik weet geen wond nee. Er zitten ook grijze en vosharen tussen. Zal vanavond een close up zoeken

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:53

ja zag er mij op het eerste zicht ook uit als dat er daar ooit een wonde is geweest.
Wel mooi paard, jammer dat ze helaas al naar de eeuwige groene weides is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:19

Afbeelding
het was een top-pleasure paard tot ze een blessure kreeg. toen werd ze ingezet als fokmerrie. Veulen was ze hier aan de voet had was haar eerste (en laatste ..) veulen. Veulen was gewoon palomino, niks speciaals verder voor zover ik weet :P

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:56

Fotsy schreef:
Die zijn allemaal <3 :9
Maar inderdaad die cremello en perlino, lijkt me zelfs zelfde paard maar op de ene foto is hij veel jonger, :+

Kleur van de manen is geen absolute garantie wat betreft verschil cremello/perlino, maar een indicatie.
De eerste AT is een hengst die in Polen staat uit een smoky black vader en een valk moeder. De vader is EeaaCr. De moeder is EeAaCr of EeAACr. Betekent dat hij in theorie wel cremello kan zijn, maar het is niet waarschijnlijk. Zo staat ie trouwens ook niet in het stamboek.
Hij is op de foto overigens nog heel jong (2,5 geloof ik; hij wordt dit jaar overigens alweer 5).

De perlino verderop in de lijst is zeker niet hetzelfde paard en geen Teke maar een Lusitano. Als je het ras kent is het echt overduidelijk geen Teke. :Y)

En die silver buckskin is idd nep. Het oorspronkelijke paard, Akhtar, is bruin. Deze foto is vreselijk hardnekkig en circuleert al enige jaren, terwijl op de oorspronkelijke site het er gewoon bij staat dat het photoshop is, maar ja in het Russisch he... Hij duikt om de zoveel tijd weer eens op. :j

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:27

Vraagje van een leek,

Wat voor een kleur is dit?

Als je met dit hengstje in de toekomst gaat fokken met een merrie die niet zo gevlekt is, kun je dan toch deze vlekken krijgen?

Afbeelding

Foto van zijn vader:

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:29

Zijn vader,

Afbeelding

Van zijn moeder heb ik helaas geen foto.
Laatst bijgewerkt door julian op 28-04-14 20:36, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:29

Zo te zien is het een appaloosa, dus fokken met een niet-appaloosa-merrie heb je 50% kans op vlekjes.