Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fotsy schreef:Vos en cremello 100% palomino
Homozygoot Zwart en cremello geeft 100% valk
Bruin met cremello/perlino, geeft 100% verdunning (of valk,of palomino of smokey) afhankelijk van hun genotype.
Meavey schreef:Fotsy schreef:Vos en cremello 100% palomino
Homozygoot Zwart en cremello geeft 100% valk
Bruin met cremello/perlino, geeft 100% verdunning (of valk,of palomino of smokey) afhankelijk van hun genotype.
Homozygoot zwart en cremello kan ook smokey geven! Alleen als er agouti is is er kans op valk! Bij AA 100% bij Aa 50%
paintedblack schreef:Dus als ik het goed begrijp zijn de witte haren in de staart en manen van het creme-gen ? Als ik er een valk hengst op zet krijg ik dus altijd een valkveulen of kan ik met een bruine uit een schimmelmoeder en vosvader dan ook andere kleuren krijgen zoals palomino ?
paintedblack schreef:Genotype merrie : ggEeAACCr fentoype valk
Bruine Hengst : ggEeAACC fenotype bruin
Fotsy schreef:Klopt
Cremello zonder agouti is vrij uitzonderlijk denk ik, niet?
Fotsy schreef:Peterina goed opgemerkt.
Cremello zonder agouti, je hebt dan toch een heel speciale
![]()
![]()
Bijzondere kleurtjes zijn inderdaad heel populair de dag van vandaag maar ik denk niet dat dit de populatie zal vergroten gezien de kennis tot bewust kleurfokken maar bij een klein groepje mensen aanwezig is.
Set zou je inderdaad eens moeten testen, lijkt me leuk om weten als je ooit eens wil fokken.
Ik zit in volle spanning op de testresultaten te wachten van mijn merrie. Wachten duurt lang pfff.
Peterina schreef:paintedblack schreef:Dus als ik het goed begrijp zijn de witte haren in de staart en manen van het creme-gen ? Als ik er een valk hengst op zet krijg ik dus altijd een valkveulen of kan ik met een bruine uit een schimmelmoeder en vosvader dan ook andere kleuren krijgen zoals palomino ?paintedblack schreef:Genotype merrie : ggEeAACCr fentoype valk
Bruine Hengst : ggEeAACC fenotype bruin
Ik neem aan dat de genotypes hierboven omgedraaid zijn? en de merrie bruin is en de hengst valk ???
Uit deze genotypes kan je alleen vos-basis en/of bruin-basis gekleurde paarden krijgen met 50 % kans op een enkel verdunning van creme, zij het valk of palomino. Zwart-basis gekleurd: zwart of smokey black zijn onmogelijk omdat beide ouders homozygoot agouti zijn.
Dus als de hengst zijn 'e' doorgeeft en de merrie haar 'e' doorgeeft, EN de hengst zijn creme 'Cr' = palomino!