Ik heb hier sindskort een merrie staan, zwart tobiano, met witte benen en zwarte hoeven met zwarte kroonranden.... zijn dit extreme ermine spots te noemen?
Dit zie je vaak bij tobiano's en wordt nu genoemd als 'Belton' spots of patterning. Is iets heel anders dan Ermine Spots die niet op de hoefrand zitten terwijl Belton spots vaak wel en kunnen zelfs aangesloten zijn dat ze op een gekleurde hoefrand lijken. Belton patterning kan ook op andere lichaam's delen voorkomen. Genetica er achter is onbekend.
Met Belton spots zie je ook HEEL vaak dat de hoef gestrepen is in een vertikaal richting: waar de hoefrand zwart gekleurd is is de hoef zwart gekleurd, waar de hoefrand wit gekleurd is is de hoef wit gekleurd.
geschoren om kleur duidelijk te maken: nat gemaakt om verkleuring van hoef duidelijk te maken:
Let wel foto's zijn copywrite en alleen met toestemming mogen ze gebruikt worden.
Carmuh
Geplaatst: 06-09-12 17:37
ik heb een vraagje, ik heb 3 maanden een merrie gekocht met hengstveulen nou staat er in haar paspoort dat ze valk is maar mij word verteld dat dit niet zo is. Haar vader is een appaloosa en haar moeder een creme-dun, ze is heel donker van kleur en je ziet licht een aalstreep, zeheft nu een palomino veulen erbij lopen van een cremello hengst...wat denken jullie?
keona
Geplaatst: 06-09-12 19:19
ik denk dat de merrie wild kleur is en dan op een basis of van bruin/of zwart dat durf ik zo niet te zeggen omdat de eerste foto bruin lijkt en op de 2de zwart
De eerste foto is haar wintervacht deels nog en op de tweede is haar zomervacht..ze is heel donker bruin zegmaar nu en je ziet heel.licht een aalstreep nu..
een paard wat heel donkerbruin is met een nauwelijks zichtbare aalstreep is geen dun. ik gok eerder op silver
Peterina
Geplaatst: 06-09-12 20:48
Valk zie ik ook niet terug. Denk wel zwart of bruin basis of zeer donker koffievos ... of ze wildkleur/dun is is moeilijk te zien met deze foto's.
Creme-dun is ook niet cream + dun maar vos + dun ... een veel gemaakte fout. En aangezien haar moeder dus vos + dun is draagt zij dus tenminste 1x vos allel/gen en dit met een cremello hengst heeft een palomino gekleurde veulen gegeven. Maar de cream gen komt niet van haar!
Hebt jij een duidelijk stand foto van haar in zomervacht?
Carmuh
Geplaatst: 06-09-12 22:19
ik heb nog enkele fotos gevonden waarop het voor jullie misschien duidelijker te zien is. De merrie haar vader is dus appaloosa en haar moeder is een creme-dun. De vader van het veulen wat er nu bij loopt is een cremello en dat heeft gezorgd voor een palomino veulen.
Hier zie je duidelijk de kleur van dr manen.
Ze is dus echt niet zwart, mijn andere merrie is zwart en je ziet duidelijk verschil dat deze merrie echt donkerbruin is met dus lichte aalstreep..nu moeilijk te zien en in de winter zie je hem beter. Ik zou het graag willen weten aangezien veulen en merrie allebei te koop staan(degene die als eerste verkocht is gaat weg en de ander mag blijven) en ik graag duidelijkheid wil kunnen geven aan de eventuele koper wat betreft de kleur.
ziet er idd uit als smokeyblack, net als mijn joanna
C2012
Geplaatst: 02-10-12 14:45
Ik had hierboven gevraagd wat voor kleur mijn veulen nu was. Nu is zijn veulenhaar zo goed als weg. Hij is zwart met bruin rond de ogen en iets aan de neus, dus zwartbruin. Hij heeft ook een bruine gloed door zijn manen heen. Toch was hij echt muisgrijs van kleur in het begin. Kan een genetisch zwart paard, fenotypisch zwartbruin zijn? Ik ben natuurlijk niet 100% zeker dat hij genetisch gezien zwart is, maar aangezien hij muisgrijs was in het begin...
Ja, dat kan. Die van mij is precies zoals jij beschrijft, ook grijs vlak na de geboorte en nu zwartbruin. Hij is getest op agouti en is negatief, dus aa. Ik denk wel dat hij nooit echt gitzwart zal zijn, zal waarschijnlijk altijd wel snel verkleuren door de zon.
Wij hebben een veulen maar we kunnen niet achterhalen welke kleur ze is. Haar vader is Classic Champagne, haar moeder is zwart panterbont. Ze lijkt op eerste instantie palomino maar haar vacht is te licht, ze heeft blauwe ogen en haar manen zijn niet spierwit.
jolandje
Geplaatst: 03-10-12 08:19
wat een leuk apart veulentje geen idee welke kleur dat nou is
Nee dat weten wij dus ook niet haha. Ze is te licht voor palomino maar champagne komt er ook niet echt uit. We gaan haar maar laten testen maar ik dacht misschien dat iemand het hier weet
jolandje
Geplaatst: 03-10-12 08:33
misschien een andere lezer? ik heb niet zoveel verstand van kleuren hoor. als je haar laat testen, zet je dan nog even de uitslagen hier neer?
Palomino's heb je van haast wit tot chocolade. Dus dat lichte zegt niet zoveel. Die blauwe ogen kan van het bontpatroon van de moeder komen en met champagne in de vader zou ik zeggen testen op Tobiano en Champagne.
jolandje
Geplaatst: 03-10-12 08:41
de kleuren test die je bij het NMPRS kunt laten doen( als je lid bent) kost 50 euro en dan worden echt alle kleuren getest
Voor álle kleuren is dat geen geld en daar zitten dan ook de bijzondere kleuren bij (zilver, champagne, bontpatronen o.a. )??
jolandje
Geplaatst: 03-10-12 09:02
volgens mij kan zilver nog niet getest worden , maar verder alles zit erin, heb het zelf al verschillende keren gedaan, je krijgt er een keurig overzicht bij met uitleg, is inderdaad erg goedkoop, word bij van haeringen gedaan in samenwerking met NMPRS, ik had het veulen van dit jaar laten testen, ik kon zó wel zien dat ze valk is, maar wou weten of ze ook LWO+ was , als ik rechtstreeks bij van haeringen alleen die lwo test zou doen was ik meer dan 100 euro kwijt, dus toch via nmprs gedaan, ze is wél lwo+ trouwens