Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:09

Het is maar net bij welk stamboek je zit :D Bij de Paints is Sabino ook bont :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:49

DubbelDun schreef:
@Tinniie : bedoel je dan met 'gevlekt' het Appaloosa-gen of het bont-gen ??

tobiano-gevlekte veulens, die eigenlijk geen appaloosa-kenmerken vertonen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:03

Tinniie schreef:
Klopt het eigenlijk dat shetlanders nooit witte aftekeningen hebben, tenzij ze een of ander bontpatroon dragen?

Mijn veulen heeft namelijk een klein kolletje. Moeder is bay dun roan, zonder enige aftekening. Vader is een few spot appaloosa, maar heeft dit jaar ook enkele gevlekte nakomelingen gegeven...

Een fewspot vader kan al nooit een shet zijn ;).

Ik heb 3 stamboek shetlanders met aftekeningen op het hoofd, het komt niet heel veel voor, maar het kan dus wel. Het zijn vaak wel kolletjes geen hele blessen.
Alle 3 uit de zelfde merrie(die zelf niets heeft) en uit 2 verschillende hengsten die beide wel wat wit hebben (maar heb uit beide hengsten totaal 8 veulens gefokt en alleen de veulens uit die ene merrie hebben wit). Een palomino met 2 kleine witte vlekjes en 2 vossen die beide een hele flinke kol hebben.

@ Keona, die bruin roan merrie moet minimaal bont (tobiano) zijn met haar witte voeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:10

@dennis: ik ben niet zo bekend met Shetlander-stamboekeisen etc, maar ik begrijp dat Few-spot bij Shetjes niet voor mag komen.
@Tinniie : het doorgeven van een heterozygoot gen is een 50/50 kans, dat geldt ook voor Tobiano. Beide kunnen in het zelfde dier aanwezig zijn, maar hoeven niet beide (of beide niet) doorgegeven te worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:26

Idd, daarom zeg ik ook dat een fewspot vader nooit een shet kan zijn.

Alle kleuren mogen behalve appaloosa patronen. Ook zilver enzo, maar ik ken helemaal geen echte zilvers (wel die de naam hebben, maar het stamboek noteerd veel kleuren verkeerd). Gewoon vos, zwart, bont, een beetje bruin, een beetje creme, een beetje wildkleur, een beetje schimmel en een beetje roan komen wel veel voor. Aftekeningen weinig. Wit aan benen is 99% van de keren tobiano (ben nog nooit een stamboek pony met wit zonder bont in de afstamming tegen gekomen). Wit op het hoofd zie je erg weinig, vaak enkel kleine kolletjes.

Ik was dus ook erg verbaast toen ik 3 jaar geleden dit kreeg (vader heeft een klein kolletje, mama niets):
Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:30

Hier een palomino stamboek shetlandhengstje met bles. En binnenkort arriveert een stamboek shetlandmerrie met nog nader te bepalen kleur (wildkleur/mushroom-achtig, op papier isabel), ook met een bles. Wist niet dat die zo zeldzaam waren binnen het ras, blesjes.

Afbeelding
Afbeelding

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:29

Ik heb een rare vraag voor de kleurenkenners hier. :P

Er bestaan lichte vossen en hele donkere vossen (bv koffievos) en je laat zo'n paardje dekken door een hengst (palomino/cremello/perlino..) en er komt een palomino veulen uit. Kan er dan nog een verschil zijn in de tinten van het palomino als de moeder bv een lichte of een donkere vos is.
Bv donker vosse merrie = donkerder palomino en omgekeerd of maakt dat helemaal niet uit?

Ik vraag dit omdat ik een hengstje op het oog heb die mijn merrie goed aanvult maar er is 100% kans op een palomino veulen. Ik zou graag het veulen willen houden maar ik ben niet zo voor lichte palomino's :n maar wel donkerdere. Anders zou ik 4 praktisch witte paardjes hebben. _O-

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:24

Zetta schreef:

Er bestaan lichte vossen en hele donkere vossen (bv koffievos) en je laat zo'n paardje dekken door een hengst (palomino/cremello/perlino..) en er komt een palomino veulen uit. Kan er dan nog een verschil zijn in de tinten van het palomino als de moeder bv een lichte of een donkere vos is.
Bv donker vosse merrie = donkerder palomino en omgekeerd of maakt dat helemaal niet uit?

Ik vraag dit omdat ik een hengstje op het oog heb die mijn merrie goed aanvult maar er is 100% kans op een palomino veulen. Ik zou graag het veulen willen houden maar ik ben niet zo voor lichte palomino's :n maar wel donkerdere. Anders zou ik 4 praktisch witte paardjes hebben. _O-

Ik denk dat je dat niet kunt bepalen welke tint het veulen gaat krijgen.dus niet dat als je een donkere vos hebt je een donkere palomino krijgt.en je schrijft cremello/perlino/palomino,als jij een 100%palomino veulen wilt moet je een cremello nemen.neem je een perlino moet deze vos dragen en dan hoef je geen palomino te krijgen maar het kan wel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:27

Als één van de ouders sooty draagt (wat zorgt voor een donkere palomino) dan kun je dat meekrijgen..50% kans.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:06

keona schreef:
Zetta schreef:

Ik denk dat je dat niet kunt bepalen welke tint het veulen gaat krijgen.dus niet dat als je een donkere vos hebt je een donkere palomino krijgt.en je schrijft cremello/perlino/palomino,als jij een 100%palomino veulen wilt moet je een cremello nemen.neem je een perlino moet deze vos dragen en dan hoef je geen palomino te krijgen maar het kan wel

Ik wil geen 100% palomino veulen maar doordat de hengst cremello is heb ik deze kans, dus ik weet wel welke kleuren ze kan krijgen met welke hengst. Het is gewoon dat ik deze hengst wil om zn bouw en er dan ook het kleur moet bijnemen.

Wel jammer dat je het niet zo kan kiezen, licht of donker. :=

@ DubbelDun: maar sooty zorgt toch niet voor een donkere vachtkleur? Sooty zorgt er toch voor dat de benen en ik dacht ook deels het hoofdje wat zwart zijn? Of heb ik het mis?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:12

Als de hengst cremello is het zeker een palomino en is het niet een kans op een palomino.maar draagt de hengst of de merrie scooty,want anders zal je veulen dat ook niet krijgen.en sooty kan heel extreem uiten dus dat bv een palomino bijna zwart word

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:22

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:53

Weet niet of deze vraag hier hoort, maar ik heb een vraag over een shetveulentje.
Het is een vosje, alleen we twijfelen heel erg of hij witte voetjes heeft of niet.
Hij is nu 2 maanden oud, veulenvacht is al veel uitgevallen en hij is al donkerder vos geworden.
Nu blijft hij witte voetjes houden, alleen lijkt het of er nog wel vos stippen in de voetjes zitten.
Maar je ziet ook wel eens paarden met witte voeten, dat daar nog een zwart stipje(s) inzitten.
Helaas zo geen foto.
Wat denken jullie?
Moeder is vos, vader vosroan. Moeder geen aftekeningen.

Edit; wie zou mij willen helpen? Ik snap het met bont niet helemaal...

Mama: vosbont (vosroan x vosbont)
Papa: zwartbont (? x ?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:12

Ermine spots bedoel je ??

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:56

Zetta schreef:

Helaas gaat de redenering donker vos x cremello = goud palomino (donker) niet op. Je kan net zo goed met een koffie vos x cremello, een isabel-palomino (geel-achtig) krijgen dan als je met een zeer lichte vos x cremello een donker goud of zelfs choc-palo kan krijgen. De tint van het kleur kan je niet voorspellen.

Sooty 'verdonkerd' de vacht kleur maar kan zich voordoen op bepaalde plekken (rug, hals, enz) of over de hele lichaam. Het is ook heel vaak te zien bij chocolate palomino's.

Maar ... iets nieuws dat ze aan het onderzoeken zijn (uit nieuwskerigheid maar niet vanwege enige wetenschappelijk waarden) is dat non-seasonal palomino's heel vaak (!) homozygoot zouden zijn voor Agouti (of op zijn minst heterozygoot). Non-seasonal palomino's zijn meestal die veulens die erg rossig geboren zijn, bijna vos-kleur, en die 'swinters niet verlichten wat vacht kleur betreft. Seasonal palomino's, ongeacht de tint!, zijn zomers mooi in kleur (geel tot goud) maar 'swinters verbleken ze, soms dusdanig dat er weinig verschil in kleur te zien is tussen manen en staart en vachtkleur.

Non-seasonal palomino's:
pas geboren:
Afbeelding
12 uur oud:
Afbeelding
moeder (nu 20 jaar):
Afbeelding

Hier voorbeeld non-seasonal (Fay, jaarling, homozygoot agouti) met seasonal (Beau, 3 jr hengst, agouti?) ... hij moet tante zeggen tegen haar:
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:18

DubbelDun schreef:
Ermine spots bedoel je ??

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:22

amykimmie schreef:
Edit; wie zou mij willen helpen? Ik snap het met bont niet helemaal...

Mama: vosbont (vosroan x vosbont)
Papa: zwartbont (? x ?)

Uit deze combinatie kan het volgende komen:
- vos, zwart of bruin
- vos-, zwart- of bruin-bont

Waarom bruin ... als de merrie Agouti draagt en dit doorgeeft dan wordt het veulen bruin-gekleurd mits de hengst zijn zwart allel/gen door geeft.
Zowiezo minstens 50% kans op bont, meer als de hengst homozygoot bont is dan is het 100%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:23

Ja ermine spots! Alleen dan bij een vos, kan dat voorkomen?
Ben niet zo thuis in kleuren :o
Peterina bedankt voor het berekenen en de uitleg!
De hengst heeft tot nu toe alleen zwartbonte nakomelingen. We willen ook graag een zwartbonte <3

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:38

Kan in alle kleuren en patronen voorkomen (dus ook is een veulen bont kan hij ook ermine spots hebben).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:54

@peterina: op zich wel apart dat een ee toch een E kleur vlekken kan geven. Enig idee hoe dat komt ??
Kan dit bijv. verband houden met zwarte hoeven ?? Dus dat het bij een paard met hele witte benen en hoeven niet voorkomt ??

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:23

Ermine spots zijn niet verbonden aan kleur dus kunnen bij een ee net zo goed als bij een E voorkomen, alleen moet ik toegeven je ziet ze vaker bij bruinen en zwarten dan bij vossen.
Heb ES ook al gezien bij tobiano's ... met 4 witte hoeven.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:42

Ik heb mijn vosse merrie (Agouti onbekend, denk zeker 1, aangezien er veel bruinen in haar afstamming zitten) laten dekken met een donkerbruine hengst (heterozygoot zwart en heterozygoot agouti).

vos: 50%
bruin: 37.5%
zwart: 12.5%

Nu is de vraag: Welke kleur heeft nu mijn veulen? Vos kan ik schrappen. ;)

De eerste dagen:
http://www.mijnalbum.be/Foto-ERTHCTWW.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-VAME3Y6G.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-SPMVQ3SH.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-WMSXST3I.jpg

Paar dagen later:
http://www.mijnalbum.be/Foto-GKWEJSLE.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-3QL7VYQA.jpg

Maand later:
http://www.mijnalbum.be/Foto-SBZAOMZX.jpg

2 maanden:
http://www.mijnalbum.be/Foto-PSADDXKG.jpg volledig
http://www.mijnalbum.be/Foto-XVEVLJOQ.jpg zijkant
http://www.mijnalbum.be/Foto-YW3YZ77A.jpg achterkant bovenaan gezien
http://www.mijnalbum.be/Foto-JIOEIOWQ.jpg zijn billen
http://www.mijnalbum.be/Foto-KTEPC38M.jpg close-up hoofd
http://www.mijnalbum.be/Foto-UEPFRKB6.jpg close-up oren

Excuseer voor de vele foto's, maar dan heb je een algemeen beeld.

Hij was muisgrijs en had blauwgrijze oogjes. Daarna is hij verkleurt naar egaal (ook zijn benen) donkerbruin (alleen de haarpuntjes). Nu is hij iets meer dan twee maanden en zijn oren en neus zijn zwart geworden, ook rond zijn ogen. Zijn billen zijn zwart en overal op heel zijn lichaam komen zwarte plekken door. Ik dacht eerst zwart, maar aangezien de mensen in mijn omgeving iets anders zeggen (de meesten veranderen de kleur naarmate hij verandert :o ), wil ik jullie mening graag eens horen. Niet dat zijn kleur mij er iets toe doet, maar zou eventueel zijn kleur nog willen aanpassen vooraleer het stamboek zijn paspoort klaar heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:11

Zo jong met deze kleur ouders kun je eigenlijk ook idd alle kanten op. Hij zou donkerbruin kunnen worden, maar ook zwart of zelfs een koffievos.
Wil je het zeker weten dan zul je moeten testen op E en A.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:12

Dat is een zwarte ;)