Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:42

Is het mogelijk dat verdunningen zoals cream en pearl etc. dun 'verbergen'?

Peterina, die test die je net geeft, is dat een nieuwe? Want er was mij gezegd dat de bestaande test voor dun geen nut had bij een Lusitano. Omdat het alleen sluitende resultaten gaf bij bepaalde lijnen Quarter horses?

Ik heb even foto's gemaakt van mijn merrietje haar kont.
Ze is wel heel donker momenteel omdat de wollige ondervacht van haar winterhaar er nog op zit. Zodra dat eraf is, wordt ze weer 'geel' en is het contrast terug groter en de streep nog duidelijker.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:54

Ik vind de streep niet echt zwart, eerder een soort bruin.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:24

Ja, de streep is een soort donker chocoladebruin.
Maar ze is cream ook hé?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:37

Maar Dun overruled het Creme :D
Weliswaar kan het lichaam erg licht in kleur zijn, maar de aalstreep zou net zo donker moeten blijven als bij een gewone Dun.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:55

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er weer iets wijzer uit geworden :D
Het is zeker niet om te fokken, dat gaat echt niet meer, maar ik zou het wel fijn vinden om te weten welke kleur het nu eigenlijk is. Iedereen heeft altijd weer iets anders over te zeggen.... Een toverbol is het sowieso, hij ziet er altijd weer net iets anders uit.
Als ik cream laat testen weet ik of het een palomino of vos is? Die agouti is niet nodig aangezien ik niet kan fokken met mijn paard.

De vader is een schimmel, moeder is vos.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:36

Dus kan hij zeker geen palo zijn, vader schimmel, moeder vos, ik vond al dat hij tussen het vos witte haren had zitten waardoor hij bleker lijkt. Zou hij nog kunnen schimmelen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:37

hoezo, die schimmel kan toch een palomino zijn? of wat voor kleur dan ook.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:49

Schimmels heb je toch maar in drie groepen, de witte paarden de veranderlijke schimmels en de onveranderlijke ofwel, witte, grijze en Roans, maar kunnen enkel allez dacht ik, uit bruin, zwart of vos komen of soms platenbont maar niet uit een verdunning.
Dus is vos die aan het schimmelen is en witte haartjes ertussen krijgt waardoor hij heel licht wordt.
Of klopt mijn theorie niet?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:50

alle kleuren in de wereld kunnen schimmelen, mits ze maar 1 schimmelouder hebben. mijn vos geboren schimmel merrie is gedekt door een rocky mountain horse, elke kleur die eruit kan komen van silver black tot valk tot bruin is allemaal 50% kans op schimmel omdat de merrie heterozygoot schimmel is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:53

Fotsy schreef:
Schimmels heb je toch maar in drie groepen, de witte paarden de veranderlijke schimmels en de onveranderlijke ofwel, witte, grijze en Roans, ?

Schimmels heb je maar uit één soort en dat zijn de paarden die gekleurd geboren worden en mettertijd witter worden.
Oftewel de Grey's zoals ze in het Engels genoemd worden. Dit komt van the greying gene, oftewel het vergrijzings gen. Net zoals wij mensen van nature grijs worden op latere leeftijd, alleen dan op jongere leeftijd. :D
Witte paarden hebben geen huids/haarkleur en Roan is weer een heel ander verhaal.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:05

Dus kan op elk kleur? Want in mijn boeken vind ik iets dat schimmel een defect is in het DNA waardoor enkel zwart en rood , de basiskleuren verschijnen bij geboorte en dan vergrijst tot wit wordt. In de loop van verschimmeling of zo iets kunnen wel rare kleurtjes opduiken maar het gaat om het geboortekleur, zwart, vos of bruin.
Iemand voorbeeld van een ander kleurtje dat schimmeld.
Boeken hebben het ook niet altijd aan het rechte eind, das hier duidelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:07

Het boekt klopt; genetisch gezien is schimmel een defect, maar aangezien alle 'kleuren' ontstaan uit zwart en rood worden dus ook alle kleuren beïnvloed.
Bruin is ook al geen basiskleur meer ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:11

Das waar :D maar zijn de enige drie kleuren die voorkomen uit de twee basisgenen agouti en extension zonder meer. De rest zit toch op ander locus of niet? Dus dacht ik als het DNA defect is dan kan bijvoorbeeld een verdunning nooit uiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:17

Je moet niet kijken naar locus e.d.
De basis is rood en zwart, alles wat 'anders' is komt uit 'modifiers' en schimmel/grey overruled alles.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:46

wauw wat weet je veel dubbeldun en klinkt allemaal erg officieel maar ik probeer het te snappen :D dat elke kleur schimmel kan worden wist ik. Zou zonde zijn bij mijn combinatie maar ach de kans is er.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:16

Die kleuren zitten idd best ingewikkeld in elkaar. Er zijn echt super veel genen die invloed hebben op de basiskleuren.
Er is nog 1 "kleur" dat boven de kleur schimmel gaat en dat is dominant wit of vlekken patronen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:57

Klopt, maar wit is dan eigenlijk ook geen kleur, maar juist het ontbreken daarvan :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:01

Ka_tje schreef:
Die kleuren zitten idd best ingewikkeld in elkaar. Er zijn echt super veel genen die invloed hebben op de basiskleuren.
Er is nog 1 "kleur" dat boven de kleur schimmel gaat en dat is dominant wit of vlekken patronen.

Hier moet je wel een onderscheid maken tussen 'kleur' en 'patroon':
Schimmel als Modifier/Veranderaar is het dominantste 'kleur' veranderaar.
'Patronen', zij het witte aftekeningen (DW) of vlekken, zijn niet kleur verbonden maar expressies van 'kleurloos-heid' (heel simpel gezegd het ontnemen van kleur), en hier heeft Schimmel geen invloed op.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:27

Het wordt weer wat ingewikkelder! :P
Het cream-gen heeft niets te maken met schimmel?
Als er sprake is van schimmel bij één van de ouders, is er dan een grote kans dat dit een grote invloed heeft op het veranderen van iets van de kleur?

Zou het bij mijn paard kunnen zijn dat het een vos is waarbij de 'schimmel-genen' van de papa er voor zorgen dat hij regelmatig van kleurschakering verandert, lichter en weer donkerder wordt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:33

Nee, een schimmel veranderd niet telkens van kleur, maar alleen geleidelijk van donker naar wit. Dat is dus niet seizoensgebonden.
Creme heeft idd niets met schimmel te maken, maar beide kunnen wel op een paard voorkomen.

Als één van de ouders schimmel is heb je 50% kans dat dat doorgegeven wordt. Áls het doorgegeven wordt zul je het op termijn áltijd gaan zien, bij het ene paard iets sneller als bij een ander. Maar het is nooit 'slapend' aanwezig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:39

Cream staat los van schimmel. Een paard met 1 Cr gen zal valk (bruin) of palomino (vos) of verdunning op zwart (naam even kwijt) zijn. 2 Cr genen vormt dan Perlino of cremello.

Schimmel staat daar los van. Als een paard 1 of twee schimmelgenen (Gr) heeft (en dat doet er niet toe in dit geval) zal hij langzaamaan steeds grijzer worden.

In principe zorgen schimmelgenen er volgens mij niet voor dat een vos steeds lichter en donkerder wordt. Dus dat acht ik onwaarschijnlijk.

Het is wel zo dat als van de ouders, of beide ouders schimmel zijn, de nakomeling ook kans heeft om schimmel te zijn. En dus naarmate de leeftijd vordert steeds grijzer te worden. Hoeveel kans hangt af van 1 of beide ouders, en of die ouders 1 of 2 schimmlegenen hebben.

1 schimmelouder (1 x Gr) , 1 niet schimmelouder --> 50% kans op de schimmelnakomeling
2 schimmelouders (beide 1 x Gr) --> 75% kans op schimmelnakomeling
1 schimmelouder (2 x Gr) 1 niet schimmelouder --> 100% kans op schimmelnakomeling
2 schimmelouders (waarvan 1 of beide 2 x Gr) --> ook 100% kans op schimmelnakomeling.
2 NIET schimmelouders --> 0% kans op schimmelnakomeling.

De kleur waarmee de nakomeling geboren wordt, doet er in dit geval niet toe, die kansen op schimmelen blijven gelijk.

Edit, Dubbeldun had ook al gereageerd, nagenoeg tegelijk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:42

Chiba schreef:
Het wordt weer wat ingewikkelder! :P
Het cream-gen heeft niets te maken met schimmel?
Als er sprake is van schimmel bij één van de ouders, is er dan een grote kans dat dit een grote invloed heeft op het veranderen van iets van de kleur?

Zou het bij mijn paard kunnen zijn dat het een vos is waarbij de 'schimmel-genen' van de papa er voor zorgen dat hij regelmatig van kleurschakering verandert, lichter en weer donkerder wordt?

Heel in het kort en simpel, even terug naar de basics:

Er zijn maar twee kleuren bij paarden: zwart en vos.
Deze worden veroorzaakt door het Extension gen. Deze wordt aangeduidt in dominant vorm, zwart, als E, en in recessief vorm, vos, als e.

Dan hebt je de Veranderaars/Modifiers. Deze veranderen de basis kleuren, zwart en rood.
Hoofd Veranderaar is Agouti: deze is dominant, maar toont zich alleen op zwart door het kleur naar de uiteinden (staart, manen, benen) te jagen. Het toont niet op vos, dus een vos kan wel drager zijn.

Andere Veranderaars die effect hebben op de expressie van het kleur worden 'Verdunners' genoemd en deze tonen indien aanwezig (zij het in enkel- of dubble- vorm, na verlang de dominantie): Cream, Dun/Wildkleur, Silver, Pearl, Champagne.
Nog andere 'Hoofd' Veranderaars zijn: Schimmel/Grey en de 'bonte' patronen
Minder Veranderaars zijn: sooty, rabicano, roan, enz

Alle veranderaars/verdunners vererven alleen in direct lijn: van ouder op kind en slaan nooit een generatie over.

Iedere van de boven genoemde Veranderaars hebben hun uniek expressie op het basis kleur, is zelfstandig en wordt apart vererft ... dus niet in combinatie met een andere gen. Wel, ivm bonte patronen, is er een co-relatie binnen die specifiek paarden familie tussen het kleur en welke patroone overerft wordt (maar dat is hier niet in discussie).

Dus terugkomend op je vraag: Nee, cream heeft niets met Schimmel te maken ... het zijn twee totaal verschillende genen.
Met een schimmel ouder is de kans 50% dat het veulen deze veranderaar erft. Maar schimmel vergrijst/verlicht/vervaagt de vacht kleur ... er is nooit sprake van 'weer donkerder' worden.
Dit kan wel met roan = lichter = wit lichaam vacht kleur in de zomer / donkerder = 'normale' vacht kleur in de winter. Er is bij roan een over duidelijk verschil tussen de twee seizoenen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:44

Dan van mij ook nog een vraag aan de genetica en kleurenkenners.

Als je paard hebt dat 1 Cr gen heeft, en 1 dun, is het dan altijd zo dat de wildaftekeningen heel donker moeten zijn? Of kan de Cr ervoor zorgen dat de wildmarkeringen minder fel van kleur worden, maar wel aanwezig blijven?

Kortom, heeft de Cr effect op de aftekeningen veroorzaakt door Dun, of niet? Of is dat nog niet met zekerheid bekend?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:47

Dit is ook weer van paard tot paard verschillend.

Maar je zit dan met twee verdunners op elkaar en logische wijze zou de aftekeningen dus ook 'verdund' zijn.

Ik ga op zoek naar foto's ..... :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:50

Leuk!