Doe maar mooi een volgtopic met iedere week een 'kleur' fotootje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Britt_xxx schreef:Avalanche schreef:Vader heeft wel veel vossen in de bloedlijn zitten.
Puur uit interesse, dat is hier toch niet relevant? Vader is bruin, dus draagt Extension en Agouti, dus dan kan het veulentje prime bruin zijn toch?
Ik vind het in ieder geval een prachtig veulen!
Britt_xxx schreef:Avalanche schreef:Vader heeft wel veel vossen in de bloedlijn zitten.
Puur uit interesse, dat is hier toch niet relevant? Vader is bruin, dus draagt Extension en Agouti, dus dan kan het veulentje prime bruin zijn toch?
Avalanche schreef:Dat betekent dus ook dat de hengst zelf wel bruin kan zijn, maar stiekem ook nog een gen voor vos heeft en dat ook kan doorgeven. Bruin is namelijk een dominant gen. Als hij homozygoot bruin zou zijn, geeft hij nooit vos door, maar die kans is dus niet zo heel groot.
Dennis schreef:Avalanche schreef:Dat betekent dus ook dat de hengst zelf wel bruin kan zijn, maar stiekem ook nog een gen voor vos heeft en dat ook kan doorgeven. Bruin is namelijk een dominant gen. Als hij homozygoot bruin zou zijn, geeft hij nooit vos door, maar die kans is dus niet zo heel groot.
Maar hoe zie je homozygoot bruin? Dan denk ik aan homozygoot op agouti, wat van een zwarte een bruine maakt. Dan kan hij nog wel hetrozygoot op zwart zijn en toch nog vossen geven (die wel agouti dragen, maar niet tonen).
Merrie kan misschien wel homozygoot op agouti zijn, en met een homozygoot zwarte hengst zorgen dat er nooit een zwarte uit gaat komen, maar altijd een bruine.
Ik zit niet goed genoeg in de bloedlijnen en bij behorende kleuren om een schatting te kunnen maken voor kansen van beide dingen die ik hier zeg.
Maar nog los van de kansen ben ik voorlopig team bruin.
Avalanche schreef:Britt_xxx schreef:Puur uit interesse, dat is hier toch niet relevant? Vader is bruin, dus draagt Extension en Agouti, dus dan kan het veulentje prime bruin zijn toch?
Wat Femke zegt klopt. Dat was ook de reden dat ik zo geïnteresseerd was in de bloedlijn, en even zoeken leverde het resultaat op dat er een hele merriestam achter de hengst zit met een heel aantal vossen. Een vos gaat nooit iets anders doorgeven dan vos, want vos vererft recessief.
Dat betekent dus ook dat de hengst zelf wel bruin kan zijn, maar stiekem ook nog een gen voor vos heeft en dat ook kan doorgeven. Bruin is namelijk een dominant gen. Als hij homozygoot bruin zou zijn, geeft hij nooit vos door, maar die kans is dus niet zo heel groot.
Veronia is vos. Zij geeft dus altijd vos door. Wat voor kleur haar vader is maakt in haar geval niets uit, zij geeft gewoon altijd vos. We weten dat omdat zij vos is, en omdat vos een recessief gen is wat niet toont als er een dominant gen aanwezig is, kan ze niet anders dan 2 genen voor vos hebben.
En om die reden is de kans dat het veulen vos is, veel groter dan de kans dat hij bruin is.
mooney schreef:Avalanche schreef:
Wat Femke zegt klopt. Dat was ook de reden dat ik zo geïnteresseerd was in de bloedlijn, en even zoeken leverde het resultaat op dat er een hele merriestam achter de hengst zit met een heel aantal vossen. Een vos gaat nooit iets anders doorgeven dan vos, want vos vererft recessief.
Dat betekent dus ook dat de hengst zelf wel bruin kan zijn, maar stiekem ook nog een gen voor vos heeft en dat ook kan doorgeven. Bruin is namelijk een dominant gen. Als hij homozygoot bruin zou zijn, geeft hij nooit vos door, maar die kans is dus niet zo heel groot.
Veronia is vos. Zij geeft dus altijd vos door. Wat voor kleur haar vader is maakt in haar geval niets uit, zij geeft gewoon altijd vos. We weten dat omdat zij vos is, en omdat vos een recessief gen is wat niet toont als er een dominant gen aanwezig is, kan ze niet anders dan 2 genen voor vos hebben.
En om die reden is de kans dat het veulen vos is, veel groter dan de kans dat hij bruin is.
De kans is helemaal niet per definitie groter..
Dit zijn de verschillende scenario's en de kansen:
Vader homozygoot zwart en 1 of beide ouders homozygoot agouti: 100% bruin
Vader heterozygoot zwart en 1 of beide ouders homozygoot agouti: 50% vos, 50% bruin
Vader heterozygoot zwart en beide ouders heterozygoot agouti (merrie is minstens heterozygoot want bruinbasis veulen uit een zwartbasis hengst): 50% vos, 37,5% bruin, 12,5% zwart
Mag je mij vertellen waarom de kans op vos groter zou zijn