Bruin of vos, of toch bruin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bruin of vos?

Bruin
268 (73%)
Vos
95 (26%)

Totaal aantal stemmen: 363

Femke_Tweety

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:50

Foto's nog eens bekeken, vader bekeken, en ik ga ook voor bruin nu.

Doe maar mooi een volgtopic met iedere week een 'kleur' fotootje :D

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:23

Wat een knappe papa inderdaad, zo mooi donkerbruin, én met 4 witte benen. Dus hij zou in theorie prima mooi bruin kunnen doorkleuren en z'n vier spierwitte benen kunnen houden? :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:27

Vader heeft wel veel vossen in de bloedlijn zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:30

_Lorette_ schreef:
Ik zie er echt alleen bruin in. Zou verbaasd zijn als het toch een vos blijkt te zijn! Maar ik ben dan weer absoluut geen kleurkenner...

Ik zeg ook bruin.
Maar ook totaal geen kleuren kenner hier :D

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:32

0,0 verstand van kleuren, maar ben team bruin

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:33

Bruin 100% :D
Ik ken ook een merrie die zo geboren is .. dachten ze ook vos, maar die is ook bruin geworden..
Wat al aangegeven is , kijk naar de manen en de staart, die worden zwart.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:36

Avalanche schreef:

Puur uit interesse, dat is hier toch niet relevant? Vader is bruin, dus draagt Extension en Agouti, dus dan kan het veulentje prime bruin zijn toch?

Ik vind het in ieder geval een prachtig veulen!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:57

Britt_xxx schreef:
Avalanche schreef:

Puur uit interesse, dat is hier toch niet relevant? Vader is bruin, dus draagt Extension en Agouti, dus dan kan het veulentje prime bruin zijn toch?

Maar het kán dan ook vos zijn.

Als de hengst zeker homozygoot is voor EE, dan kán het veulen niet eens vos zijn, en zou deze vraag dus niet spelen.

Dus dat is wel van belang in dit geval.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:58

Ah, zo! Dankjewel, zo had ik het niet bekeken. _/-\o_

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:07

Ik heb maar 1 conclusie: veulenhaar is raar :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:40

Britt_xxx schreef:
Avalanche schreef:

Wat Femke zegt klopt. Dat was ook de reden dat ik zo geïnteresseerd was in de bloedlijn, en even zoeken leverde het resultaat op dat er een hele merriestam achter de hengst zit met een heel aantal vossen. Een vos gaat nooit iets anders doorgeven dan vos, want vos vererft recessief.

Dat betekent dus ook dat de hengst zelf wel bruin kan zijn, maar stiekem ook nog een gen voor vos heeft en dat ook kan doorgeven. Bruin is namelijk een dominant gen. Als hij homozygoot bruin zou zijn, geeft hij nooit vos door, maar die kans is dus niet zo heel groot.

Veronia is vos. Zij geeft dus altijd vos door. Wat voor kleur haar vader is maakt in haar geval niets uit, zij geeft gewoon altijd vos. We weten dat omdat zij vos is, en omdat vos een recessief gen is wat niet toont als er een dominant gen aanwezig is, kan ze niet anders dan 2 genen voor vos hebben.

En om die reden is de kans dat het veulen vos is, veel groter dan de kans dat hij bruin is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:50

Avalanche schreef:
Dat betekent dus ook dat de hengst zelf wel bruin kan zijn, maar stiekem ook nog een gen voor vos heeft en dat ook kan doorgeven. Bruin is namelijk een dominant gen. Als hij homozygoot bruin zou zijn, geeft hij nooit vos door, maar die kans is dus niet zo heel groot.

Maar hoe zie je homozygoot bruin? Dan denk ik aan homozygoot op agouti, wat van een zwarte een bruine maakt. Dan kan hij nog wel hetrozygoot op zwart zijn en toch nog vossen geven (die wel agouti dragen, maar niet tonen).

Merrie kan misschien wel homozygoot op agouti zijn, en met een homozygoot zwarte hengst zorgen dat er nooit een zwarte uit gaat komen, maar altijd een bruine.

Ik zit niet goed genoeg in de bloedlijnen en bij behorende kleuren om een schatting te kunnen maken voor kansen van beide dingen die ik hier zeg.

Maar nog los van de kansen ben ik voorlopig team bruin.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:08

Ik ben team vos nog steeds maar los daarvan is het gewoon een leuk veulen en vind ik dat hele genen verhaal rondom kleuren razend interessant en ben ik erg benieuwd welke kleuren dit veulen de volgende maanden nog laat zien en wat het uiteindelijk nou wordt. :D

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:17

Ik zeg ook team bruin.

Mijn merrie als veulen (screenshot)
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:21

Ik zeg bruin, als ik zo het staartje en die maantjes zie...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:23

Dennis schreef:
Avalanche schreef:

Maar hoe zie je homozygoot bruin? Dan denk ik aan homozygoot op agouti, wat van een zwarte een bruine maakt. Dan kan hij nog wel hetrozygoot op zwart zijn en toch nog vossen geven (die wel agouti dragen, maar niet tonen).

Merrie kan misschien wel homozygoot op agouti zijn, en met een homozygoot zwarte hengst zorgen dat er nooit een zwarte uit gaat komen, maar altijd een bruine.

Ik zit niet goed genoeg in de bloedlijnen en bij behorende kleuren om een schatting te kunnen maken voor kansen van beide dingen die ik hier zeg.

Maar nog los van de kansen ben ik voorlopig team bruin.

Bruin is altijd agouti op zwart, en zwart is dominant over vos.

Een vos kan wel agouti dragen, maar omdat agouti niet toont op vos, kun je dat niet zien, en kom je daar alleen met een kleurentest achter. Plus dat agouti een factor is en geen basiskleur. Feitelijk zijn er bij paarden maar 2 basiskleuren en dat zijn zwart en rood. Zwart kan in de praktijk ook inhouden zwart, bruin, valk, en rood is vos (of palomino, of cremello).

De rest zijn factoren die een kleur kunnen beïnvloeden (zoals zwart dat onder de invloed van agouti bruin wordt) maar hem nooit veranderen. Dus zelfs al heeft merrie een agouti gen, vos is nog steeds vos en wordt er niet bruin van. Rood wordt nooit bruin, zwart wordt nooit rood. Factoren en verdunningen veranderen de basiskleur namelijk niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:25

Avalanche schreef:
Britt_xxx schreef:

Wat Femke zegt klopt. Dat was ook de reden dat ik zo geïnteresseerd was in de bloedlijn, en even zoeken leverde het resultaat op dat er een hele merriestam achter de hengst zit met een heel aantal vossen. Een vos gaat nooit iets anders doorgeven dan vos, want vos vererft recessief.

Veronia is vos. Zij geeft dus altijd vos door. Wat voor kleur haar vader is maakt in haar geval niets uit, zij geeft gewoon altijd vos. We weten dat omdat zij vos is, en omdat vos een recessief gen is wat niet toont als er een dominant gen aanwezig is, kan ze niet anders dan 2 genen voor vos hebben.

En om die reden is de kans dat het veulen vos is, veel groter dan de kans dat hij bruin is.

De kans is helemaal niet per definitie groter..

Dit zijn de verschillende scenario's en de kansen:
Vader homozygoot zwart en 1 of beide ouders homozygoot agouti: 100% bruin
Vader heterozygoot zwart en 1 of beide ouders homozygoot agouti: 50% vos, 50% bruin
Vader heterozygoot zwart en beide ouders heterozygoot agouti (merrie is minstens heterozygoot want bruinbasis veulen uit een zwartbasis hengst): 50% vos, 37,5% bruin, 12,5% zwart

Mag je mij vertellen waarom de kans op vos groter zou zijn

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:28

Je vergeet nu alles wat er achter beide paarden zit :) en er zitten aan beide kanten nogal vrij veel vossen achter. Was het maar zo simpel als alleen beide ouders.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:30

Na alles te hebben gelezen heb ik echt geen idee meer of hij bruin of vos is en kan ik het alleen maar met LaDonna75 eens zijn; "veulenhaar is raar". Maar het topic is wel erg interesant zo. Ben ook benieuwd wat het gaat worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:31

Vosveulens hebben geen zwarte oorpuntjes, zwarte staartaanzet en zwarte manenaanzet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:36

Dat maakt geen drol uit voor de berekening. Het is ok als je dat niet weet, maar ga niet zitten drammen met halve waarheden.
Veronia is onbelangrijk wat ervoor zit, die is per definitie ee omdat ze zelf vos is. Bij vader is rekening gehouden dat hij vos kan dragen.

Vader is E? A?
Moeder is ee A?

Dan heb je met bovenstaande scenario's alle opties te pakken.
Stel je wilt door al die vossen aannemen dat vader vosdrager is, zou ik niet wijs vinden maar toch... dan hou je alsnog deze kansen over
Vader heterozygoot zwart en 1 of beide ouders homozygoot agouti: 50% vos, 50% bruin
Vader heterozygoot zwart en beide ouders heterozygoot agouti (merrie is minstens heterozygoot want bruinbasis veulen uit een zwartbasis hengst): 50% vos, 37,5% bruin, 12,5% zwart

Zwart is hij sowieso niet, dus dan hou je hooguit een 50/50 kans op elk over qua opties. Of vader heeft E gegeven en veulen is bruin of vader heeft e gegeven en veulen is vos.

Nu vind ik er qua fenotype al weinig twijfel over dat hij bruin is. Maar genetisch gezien is de kans dus of gelijk of zwaarder richting bruin.
Laatst bijgewerkt door mooney op 01-05-23 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:38

mooney schreef:
Avalanche schreef:

De kans is helemaal niet per definitie groter..

Dit zijn de verschillende scenario's en de kansen:
Vader homozygoot zwart en 1 of beide ouders homozygoot agouti: 100% bruin

Mag je mij vertellen waarom de kans op vos groter zou zijn

Nu mis ik het duimpje op bokt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:45

Ik heb er even de kleurencalculator op losgelaten, gewoon om te weten of ik het fout had. Kan altijd natuurlijk:

Resultaten:

Solid

Gray

No

Red Factor (Extension)

Agouti (Bay/Black)

Offspring Probabilities
Shown below are the possible offspring coat colors and the probability of each determined using the given information of the sire and dam. Accuracy of the calculations are increase when more genetic information of the parents is known.

50.00% - Red (Chestnut/Sorrel)
43.75% - Bay
6.25% - Black

Je hebt gelijk, kans is idd 50% vos, maar er was ook nog een kleine kans op zwart. We weten zeker dat hij dat niet is, dus ik ga alsnog voor vos :D

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:46

Goed uitgelegd Mooney.

Ik ga overigens voor ook voor een overduidelijke bruine ;)
Laatst bijgewerkt door Melvern op 01-05-23 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:48

Ik gok vos. Zeker als veulen kunnen dat enorme toverballen zijn. In de andere topics zie ik nergens de kenmerkende zwarte kenmerken van een bruine.

Ons vosje (vos vader en vos moeder) net geboren, met twee maand en twee jaar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding