Enorm stekelharig, toch schimmel of nog wat anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:36

Ik weet dat het een oud topic is maar wil toch even reageren. Wat een leuk paardje en inderdaad duidelijk schimmel.

Ik zit met een beetje hetzelfde. Ik denk dat mijn half arabier veulen schimmel word. Ik had haar ook ingeschreven als bruin geboren schimmel. Toen de chipper kwam was deze 100% overtuigd dat mijn veulen geen schimmel word en zo is ze nu dus ingeschreven als bruin.

Ze is nu 6 maanden oud en is echt een bruine toverbal. Geboren als bruin, na de eerste vachtwissel was ze bijna zwart te noemen en nu in de wintervacht word ze weer lichter bruin. Ik zie vooral in haar gezicht op dit moment steeds meer losse witte haartjes ontstaan op willekeurige plekken, dus niet perse rond de ogen.

Haar beide ouders zijn schimmel. Van moeder is de afstamming onbekend maar van vader heb ik het volledige stamboom. Bij vader is alles schimmel behalve zijn vader (opa van mijn veulen) die was bruin. Ik acht de kans dat mijn veulen dus uiteindelijk schimmel word groter in dan dat ze bruin blijft. Vind het dus "fijn" te lezen dat zeker niet alle veulens snel schimmel kenmerken laten zien want ondanks dat ik het bruine wel heel mooi vind, ga ik van een schimmel uit.

Paar dagen oud
Afbeelding
Ongeveer 3 maanden oud
Afbeelding
Afbeelding
4,5 maanden oud
Afbeelding
Afbeelding
5,5 maand oud
Afbeelding
Afbeelding
6 maanden oud
haar hoofdje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rond haar ogen heeft ze geen "standaard" brilletje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:56

Het zou mij verbazen als deze schimmel wordt, want ik zie geen kenmerken. Ik help je hopen dat ze zo mooi donker blijft. :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:10

Ik vind de hyperpigmentatie toch best duidelijk, denk dat dit een schimmeltje is (maar mogelijk wel eentje die lang doet over het doorkleuren, kan gerust 2-8 jaar duren voor je duidelijk een (appel)schimmel hebt als ze langzaam schimmelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Enorm stekelharig, toch schimmel of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:11

Het zou mij juist niet verbazen dat hij wel gaat schimmelen, maar dan zoals mooney zegt, laat

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:43

Mijn Arabier is ook stekelharig en heeft ook de witte haren zoals die van jou maar ondertussen 19 en nooit schimmel geworden.
Zijn moeder had dit ook en toen ik die een keer geschoren had was ze heel erg wit maar ook nooit schimmel geworden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:02

Ik vind die laatste veulen voor maar dagen oud wel heel zwarte benen hebben.
Heb je een foto van bij de geboorte?

Is het niet zo als beide ouders schimmel zijn veulen ook schimmel wordt? En als 1 ouder schimmel is je 50% kans hebt?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:10

Nee dat klopt niet, met twee schimmel ouders heb je 75 of 100% kans op schimmel (afhankelijk van hetero- of homozygoot) en met 1 schimmel ouder heb je 50 of 100% kans (nogmaals, hetero-/homozygoot).

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:35

Art_Ificious schreef:
Ik vind die laatste veulen voor maar dagen oud wel heel zwarte benen hebben.
Heb je een foto van bij de geboorte?

Is het niet zo als beide ouders schimmel zijn veulen ook schimmel wordt? En als 1 ouder schimmel is je 50% kans hebt?

Op deze foto's is ze ongeveer 48 uur oud. Jonger zijn er geen foto's van haar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:38

Ik heb net foto's gemaakt van haar "ondervacht". Als ik haar nu zou scheren zou ze zwart/grijs zijn. In haar wintervacht heeft ze nu een wat "vale" gloed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:44

Denk schimmel hoor.

De donkerbruine veulens bij mijn stalbaas geboren hadden lichgrijze benen 48u na de geboorte.
Het zwarte kwam pas na de wissel erdoorheen.

Edit,
Foto gevonden van een donkerbruin veulen toen die enkele uren oud was. Hier zie je het grijze op de benen.
Moeder zwart en vader donkerbruin
Afbeelding

Heb nog een foto van een lichterbruin veulen, die kreeg crèmekleurige benen en pas na verharen zwart.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 22:33

Op basis van de foto’s van het veulen op z’n jongst zeg ik ook schimmel. Bij het veulen is duidelijk sprake van hyperpigmentatie en ik denk ook een brilletje te zien.
Ter vergelijking mijn bruine veulen op dezelfde leeftijd:
Afbeelding
En mijn schimmel bruin geboren veulen:
Afbeelding

Hoewel mijn veulens allebei witte benen hebben, zie je bij de onderste (schimmel) dat de benen zwart zijn, bij de bruine (bovenste) zie je dat de benen lichtbruin zijn. Het duurde tot 4 maanden tot ze zwart kleuren.