Sabino of andere vorm van bont.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:45

Coloured schreef:
Dit is nog maar een begin van de White genen die gelokaliseerd zijn...En als de volbloeden er mee volzitten, is het helemaal niet ondenkbaar dat het ook in wat jij noemt onze warmbloedfokkerij voorkomt. Daar zit namelijk datzelfde volbloed in.
W20 zit ook in many other breeds.
Dat jij denkt dat in onze warmbloedfokkerij alleen tobiano voorkomt zoals jij denkt dat tobiano eruit moet zien en sabino (bedoel je daar sabino 1 mee?) is een misvatting. Je kunt alleen zulke conclusies trekken als daar daadwerkelijk onderzoek naar is gedaan. En volgens mij is dat niet gedaan en zo wel dan zou ik graag het onderzoeksrapport en de resultaten willen zien. Andersom is er naar mijn weten ook geen onderzoek gedaan. Maar omdat er veel meer wit genen zijn dan tot nu toe is ontdekt en beschreven, is het veel aannemelijker dat in die warmbloedfokkerij veel meer voorkomt dan enkel het door jou genoemde tobiano en sabino.

Natuurlijk is er wel onderzoek naar gedaan. Daarom kunnen ze zo'n lijst publiceren als op die website. Compleet met het ras erbij. En als je het doorleesst en ziet hoe weinig dieren die onze fokkerij kunnen beïnvloeden daadwerkelijk gevonden zijn dan is het een utopie om te denken dat we die kleuren hebben. Puur theoretisch kan het.

Het 25% verhaal bij LWO klopt niet. Dat is een puur theoretisch sommetje. De kans is veel groter.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:14

janderegelaa schreef:
Coloured schreef:
Dit is nog maar een begin van de White genen die gelokaliseerd zijn...En als de volbloeden er mee volzitten, is het helemaal niet ondenkbaar dat het ook in wat jij noemt onze warmbloedfokkerij voorkomt. Daar zit namelijk datzelfde volbloed in.
W20 zit ook in many other breeds.
Dat jij denkt dat in onze warmbloedfokkerij alleen tobiano voorkomt zoals jij denkt dat tobiano eruit moet zien en sabino (bedoel je daar sabino 1 mee?) is een misvatting. Je kunt alleen zulke conclusies trekken als daar daadwerkelijk onderzoek naar is gedaan. En volgens mij is dat niet gedaan en zo wel dan zou ik graag het onderzoeksrapport en de resultaten willen zien. Andersom is er naar mijn weten ook geen onderzoek gedaan. Maar omdat er veel meer wit genen zijn dan tot nu toe is ontdekt en beschreven, is het veel aannemelijker dat in die warmbloedfokkerij veel meer voorkomt dan enkel het door jou genoemde tobiano en sabino.

Natuurlijk is er wel onderzoek naar gedaan. Daarom kunnen ze zo'n lijst publiceren als op die website. Compleet met het ras erbij. En als je het doorleesst en ziet hoe weinig dieren die onze fokkerij kunnen beïnvloeden daadwerkelijk gevonden zijn dan is het een utopie om te denken dat we die kleuren hebben. Puur theoretisch kan het.

Het 25% verhaal bij LWO klopt niet. Dat is een puur theoretisch sommetje. De kans is veel groter.

Kan je dat onderbouwen? Je kan gaan zitten bekvechten dat het maar een theoretisch sommetje is maar ik zie niet hoe je het anders zou willen berekenen met een enkelvoudig incompleet dominant gen. Het is gewoon zo dat je bij twee heterozygoot LWO paarden 25% kans hebt op lethal white, 50% op frame overo en 25% kans op solid.
Dat dat niet altijd wordt weerspiegeld door een paar nakomelingen zegt niet veel, als een hengst in een jaar 9 hengstveulens geeft en 1 merrie betekend niet dat de kans op een hengst opeens 90% is.

Sowieso lees ik veel mening en weinig feit in je berichten, beetje jammer. Ik zie ook niet wat voor een nut het heeft om maar te gaan lopen gooien met de term 'onze warmbloedpaarden' als het topic ook nog eens over pony's gaat. Daarnaast maakt het voor een kleurengen geen bal uit of het in een sportpaard of een shetlander zit.
Als een positief geteste tobiano 3 witte voeten heeft ipv 4 dan is dat niet omdat er een andere modificator achter zit, modificators maken wit, halen wit niet weg (is in ieder geval nog nooit gevonden). Dus maakt het niet uit of er in dat ras nog andere kleurgenen zitten. Dat dier is dan even goed tobiano als een warmbloedpaard tobiano zou zijn.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:38

@janderegelaa: Laat de onderzoeken eens zien dan die gedaan zijn die jouw theorie onderbouwen?

Het onderzoek naar de White genen is nog in volle gang. De lijst in mijn link is een gevolg van deze nog lopende! onderzoeken.

Theoretisch kan het tobiano wat jij gewend bent om te zien weleens tobiano zijn + standaard 1 van de White-genen erbij die de benen wit maakt. En het zou me niks verbazen als dat ook zo is. Onderbouwing van deze gedachte: als je bij bijvoorbeeld de shetlanders wel geteste tobiano's ziet met 3 of 4 gekleurde benen en bij de tobiano's in "onze warmbloedfokkerij" niet, dan zou de verklaring wel eens kunnen zijn dat de shetlanders geen volbloedinbreng kennen, en de warmbloedfokkerij wel. :)
Er worden NB in de lijst in de link 4 verschillende White genen benoemd die voorkomen bij de volbloeds..

De volbloed is de grootste veredelaar geweest binnen bijvoorbeeld het KWPN dus trek je conclusies zou ik zeggen.

Theoretisch is het gewoon 25% kans op een Lethal veulen. Niet anders. En los daarvan moet je de kruising LWO x LWO gewoon niet willen maken.

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:11

lailapri schreef:
Hoezo? Is de moeder vos dan? Wie heeft dat gezegd? De moeder is zwart met crème dus smokey black en draagt wel het vos gen. De moeder van de moeder is zwarte die vos gen draagt en vader een cremello. Als de vos vader dus agoutti draagt kan die best bruin geven als de moeder gen voor zwart geeft.



Zo dat is wel een erg duidelijke reactie, ik had er ook koffievos in gezien en absoluut geen smokey black.

Maar nog steeds denk ik sabino, en wordt het dan lastig te bepalen wie de vader is zonder DNA test

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:50

Bloedlijnen die 'onze warmbloed fokkerij' kunnen beïnvloeden en waaruit afstammelingen getest zijn en positief bevonden zijn als dragers van een of andere = tot nu toe bekend = White gen:

dressuur:
- Purioso ... en door hem via Cocktail en Jazz;
- de W-lijn (oa Woermann, en via hem Weltmeyer en World Cup I/II/enz)
- de R-lijn (Romadour, opa van Rubinstein!)
- de F-lijn (Florencio I, opa van Ferguson, en die terug gaat op Furioso (vader van Purioso) en de W-lijn)

springen:
- Heartbreaker
- Alme Z
- Fleuri du Manoir
- Grand Veneur
- Grannus
- Le Mexico
- Pilot
- Ramiro Z

.... om maar een paar hengsten te noemen die sterk invloed op o.a. het Nederlands warmbloedfokkerij hebben gehad.

Het is niet theoretisch maar wetenschappelijk bewezen, en dan nog zijn de meeste wetenschappers die in de 'know' zijn het allemaal overeens dat ze nog lang niet alle varianten van het White gen al gevonden hebben.

En alhoewel in het verleden de afstammelingen van deze hengsten werden beschreven als zijnde 'sabino' is dat met de kennis die beschikbaar vandaag niet meer het geval.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:02

@ mark:
- de R-lijn (Romadour, opa van Rubinstein!)
oeps, dan heeft zelfs wellicht jouw eigen merrie die "amerikaanse" White genen bij zich. ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:55

Peterina schreef:
Bloedlijnen die 'onze warmbloed fokkerij' kunnen beïnvloeden en waaruit afstammelingen getest zijn en positief bevonden zijn als dragers van een of andere = tot nu toe bekend = White gen:

dressuur:
- Purioso ... en door hem via Cocktail en Jazz;
- de W-lijn (oa Woermann, en via hem Weltmeyer en World Cup I/II/enz)
- de R-lijn (Romadour, opa van Rubinstein!)
- de F-lijn (Florencio I, opa van Ferguson, en die terug gaat op Furioso (vader van Purioso) en de W-lijn)

springen:
- Heartbreaker
- Alme Z
- Fleuri du Manoir
- Grand Veneur
- Grannus
- Le Mexico
- Pilot
- Ramiro Z

.... om maar een paar hengsten te noemen die sterk invloed op o.a. het Nederlands warmbloedfokkerij hebben gehad.

Het is niet theoretisch maar wetenschappelijk bewezen, en dan nog zijn de meeste wetenschappers die in de 'know' zijn het allemaal overeens dat ze nog lang niet alle varianten van het White gen al gevonden hebben.

En alhoewel in het verleden de afstammelingen van deze hengsten werden beschreven als zijnde 'sabino' is dat met de kennis die beschikbaar vandaag niet meer het geval.

Doe mij eens een linkje naar het wetenschappelijk onderzoek dan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:57

Coloured schreef:
@ mark:
- de R-lijn (Romadour, opa van Rubinstein!)
oeps, dan heeft zelfs wellicht jouw eigen merrie die "amerikaanse" White genen bij zich. ;)

Daarom zit in de hele lijn ook nooit wit natuurlijk. Zelfs een wit voetje maar zelden.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:15

Geloof ervan wat je ervan geloven wilt, maar sommige zaken zijn gewoon een feit. :wave:
Ik heb een soortgelijke discussie al eens meer met je gevoerd over de appie-genen LP en PATN1, dit lijkt er verdacht veel op. :D
Er is gewoon nog heel veel over de White genen niet bekend. En ik ben benieuwd naar jouw recente wetenschappelijke onderzoeken waarin staat dat tobiano altijd gepaard gaat met 4 witte benen. Kun je me dat dan laten zien? En onderzoeken waarin staat dat het amerikaanse wit niet voorkomt in onze warmbloeden? :)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 05-07-16 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:23

Coloured schreef:
Geloof ervan wat je ervan geloven wilt, maar sommige zaken zijn gewoon een feit. :wave:
Ik heb een soortgelijke discussie al eens meer met je gevoerd over de appie-genen LP en PATN1, dit lijkt er verdacht veel op. :D

Ik denk dat jullie een beetje doorschieten met die rare kleuren theorieën.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:27

Misschien moet je niet eens zoveel denken maar gewoon bepaalde feiten aannemen. Of je er eens goed in verdiepen zodat je een en ander begrijpt. Ben trouwens ook nog benieuwd naar die LWO vrije frame overo hengsten die er volgens jou zat zijn... :n

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:43

janderegelaa schreef:
Peterina schreef:
Bloedlijnen die 'onze warmbloed fokkerij' kunnen beïnvloeden en waaruit afstammelingen getest zijn en positief bevonden zijn als dragers van een of andere = tot nu toe bekend = White gen:

dressuur:
- Purioso ... en door hem via Cocktail en Jazz;
- de W-lijn (oa Woermann, en via hem Weltmeyer en World Cup I/II/enz)
- de R-lijn (Romadour, opa van Rubinstein!)
- de F-lijn (Florencio I, opa van Ferguson, en die terug gaat op Furioso (vader van Purioso) en de W-lijn)

springen:
- Heartbreaker
- Alme Z
- Fleuri du Manoir
- Grand Veneur
- Grannus
- Le Mexico
- Pilot
- Ramiro Z

.... om maar een paar hengsten te noemen die sterk invloed op o.a. het Nederlands warmbloedfokkerij hebben gehad.

Het is niet theoretisch maar wetenschappelijk bewezen, en dan nog zijn de meeste wetenschappers die in de 'know' zijn het allemaal overeens dat ze nog lang niet alle varianten van het White gen al gevonden hebben.

En alhoewel in het verleden de afstammelingen van deze hengsten werden beschreven als zijnde 'sabino' is dat met de kennis die beschikbaar vandaag niet meer het geval.

Doe mij eens een linkje naar het wetenschappelijk onderzoek dan.


Google is een heel hulpzame middel!
Zoals al eerder vermeld googlen op Equine, Dominant White, Horse Color, enz.
Verder wetenschappelijk tijdschriften als Natuur, Animal Genetics, Science om maar te noemen.
Sources zoals: Etalon Diagnostics, Colour Genetics, US National Library of Medicine/Animal Genetics/Publications
Wetenschappelijk papers van Uni. Uppsala, Uni Tampa, Uni Cornel, UCLA Davis.

Te veel om op te noemen of te linken. Als je niet 'in' het materiaal zit dan heeft het geen zin om door de soms voor een leek zware kost te ploegen.
Een goede site voor een leek is Equine Tapestry.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 05-07-16 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:46

Coloured schreef:
Misschien moet je niet eens zoveel denken maar gewoon bepaalde feiten aannemen. Of je er eens goed in verdiepen zodat je een en ander begrijpt. Ben trouwens ook nog benieuwd naar die LWO vrije frame overo hengsten die er volgens jou zat zijn... :n


Ik ook! Ken een fokker die HEEL ERG graag er mee verschillende merries zou willen dekken.
Hij zit zelf al meer dan 40 jaar in het paint fokkerij, en heeft er nog nooit een Frame Overo gehad die LWO vrij was.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:57

Peterina schreef:
Coloured schreef:
Misschien moet je niet eens zoveel denken maar gewoon bepaalde feiten aannemen. Of je er eens goed in verdiepen zodat je een en ander begrijpt. Ben trouwens ook nog benieuwd naar die LWO vrije frame overo hengsten die er volgens jou zat zijn... :n


Ik ook! Ken een fokker die HEEL ERG graag er mee verschillende merries zou willen dekken.
Hij zit zelf al meer dan 40 jaar in het paint fokkerij, en heeft er nog nooit een Frame Overo gehad die LWO vrij was.

Frame overo is nooit LWO vrij toch. Ik heb het verkeerd neergezet een stukje terug#durftoetegeven :D

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:36

Voor de duidelijkheid..... fokken met 2 Frame's geeft 25% kans op een niet-levensvatbaar veulen.
Je hebt dus altijd óf een Frame (heterozygoot) óf een Solid (geen Frame).

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:48

DubbelDun schreef:
Voor de duidelijkheid..... fokken met 2 Frame's geeft 25% kans op een niet-levensvatbaar veulen.
Je hebt dus altijd óf een Frame (heterozygoot) óf een Solid (geen Frame).

[ Afbeelding ]

Dat klopt, in theorie.

Samber was heteryzygoot voor bont dus 50% kans op een bonte maar hij gaf maar 30%. En zo is er een hengst in Engeland die rond de 80% bont geeft. Theorie is leuk maar het gaat om de praktijk.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:03

Ik denk dat je in dit geval theorie en praktijk niet moet willen vergelijken. Het feit dat je met een heterozygoot 50% kans hebt op een bonte houdt niet in dat je 'recht' hebt op 5 bonte veulens uit 10 geboortes.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:30

DubbelDun schreef:
Ik denk dat je in dit geval theorie en praktijk niet moet willen vergelijken. Het feit dat je met een heterozygoot 50% kans hebt op een bonte houdt niet in dat je 'recht' hebt op 5 bonte veulens uit 10 geboortes.

En de situatie dat je theoretisch 25% kans hebt op OLW betekent niet dat dat in de praktijk geen 75% kan zijn. Dat is mijn punt.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:44

Maar bewust met 2 Frame-ouders fokken om de kans op een Frame-veulen te vergroten kun je toch op zijn minst laakbaar noemen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:43

Je moet gewoon nooit LWO x LWO kruisen. Dan heb je ook geen risico. En Mark dat de praktijk soms anders is dan de theorie is wel duidelijk. Het gaat ook over een kans van 25% niet hoe het werkelijk in de praktijk uitpakt. 25% kans is al teveel. Niet maken zo'n kruising dus. En dat is waar het mij om gaat.

Plus dat je de kans op een levende! frame overo niet eens vergroot als je LWO x LWO met elkaar kruist. Maar dat ontdek je pas als je je er genoeg in verdiept hebt. :)

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:49

janderegelaa schreef:
DubbelDun schreef:
Ik denk dat je in dit geval theorie en praktijk niet moet willen vergelijken. Het feit dat je met een heterozygoot 50% kans hebt op een bonte houdt niet in dat je 'recht' hebt op 5 bonte veulens uit 10 geboortes.

En de situatie dat je theoretisch 25% kans hebt op OLW betekent niet dat dat in de praktijk geen 75% kan zijn. Dat is mijn punt.


De kans is en blijft 25%
Echter is het een kans, je kunt ook pech of geluk hebben. Dat veranderd niets aan de kans.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:25

Coloured schreef:
Je moet gewoon nooit LWO x LWO kruisen. Dan heb je ook geen risico. En Mark dat de praktijk soms anders is dan de theorie is wel duidelijk. Het gaat ook over een kans van 25% niet hoe het werkelijk in de praktijk uitpakt. 25% kans is al teveel. Niet maken zo'n kruising dus. En dat is waar het mij om gaat.

Plus dat je de kans op een levende! frame overo niet eens vergroot als je LWO x LWO met elkaar kruist. Maar dat ontdek je pas als je je er genoeg in verdiept hebt. :)

Ik ken leathel white wel. Al voordat jij ook maar iets met paint of kleurtjes had.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:40

janderegelaa schreef:
Coloured schreef:
Je moet gewoon nooit LWO x LWO kruisen. Dan heb je ook geen risico. En Mark dat de praktijk soms anders is dan de theorie is wel duidelijk. Het gaat ook over een kans van 25% niet hoe het werkelijk in de praktijk uitpakt. 25% kans is al teveel. Niet maken zo'n kruising dus. En dat is waar het mij om gaat.

Plus dat je de kans op een levende! frame overo niet eens vergroot als je LWO x LWO met elkaar kruist. Maar dat ontdek je pas als je je er genoeg in verdiept hebt. :)

Ik ken leathel white wel. Al voordat jij ook maar iets met paint of kleurtjes had.


Je had wel eens gehoord van Lethal White maar wist nog niet helemaal waar de klepel hing. Dat is nu wel duidelijk vermoed ik. :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:28

Ook dat wist ik.