korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:59

Ik zou hem ook als wit aanduiden dan Criollo-yess :p Uiteindelijk is pigmeent daar ook niet geraakt :p

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:07

Laatste update momenteel :p
Als ie stilvalt of aan 1000 raakt zal ik hem sluiten haha..
Heb prof embryologie een mail gestuurd, ben eens benieuwd!

Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7699
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:37

Ik vind dit wel een interessant onderzoek.

Als ik naar mijn eigen paarden kijk:

Oma twee achterbenen wit (vader 2 achter wit)(huidige veulen ook 2 achter wit)
Moeder twee achterbenen wit (vader LA wit)
3e kleindochter 2 achter wit (vader 2 achter wit) Dit is mijn huidige paard de merrie die als veulen 2 witte
voorhoeven had.

Van de 3 andere veulens van "moeder" had alleen de 1e iets wit aan de voorbenen, haar vader heeft dat ook.
de 2e (van de zelfde vader als nr. 1) 2 achter wit
de 4e 2 achter wit (vader LA wit RA een klein wit stukje op de kroonrand en hoef)

Gezien het vele voorkomen van 2 achter wit denk ik dat er zeker een erfelijke component is van de verdeling van wit.

Deze merrielijn is wel 1 uit een maximum Sabino.

Overigens denk ik zelfs dat de vorm van de bles erfelijk is.
Vader van veulen 1 en 2 heeft een "hapje" uit zijn bles bij zijn linker oog, die zie je bij verschillende van zijn nakomelingen terug.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:41

Mijn paard heeft vier witte benen en vier zwarte hoeven :+
Maar goed dat is een Haflinger dus die witte benen zullen wel niet onder aftekeningen horen lijkt me?

Edit hij heeft linksvoor wel precies in het midden een dunne witte streep..

tiwi1969

Berichten: 7699
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:44

Zijn het witte benen met een duidelijke grens tussen wit en kleur, of blonde benen die geleidelijk overgaan naar donkerder.
Normaal zie je niet zoveel wit aan de benen bij Haflingers, op keuringen zien ze het liever niet.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:46

Het zijn echt spierwitte sokken die wel geleidelijk overgaan in blonde haren en dan voskleurig worden.
Tot aan het pijpbeen zijn ze echt spierwit, daarna worden ze blond en gaan dan over in zijn 'gewone' vachtkleur.
Maar ik hou ze dan ook goed wit :+
Hij staat regelmatig van top tot teen in ze zilvershampoo hihi

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:49

Is de huid wit?
Een schimmels is ook wit maar dat betekend niet automatisch dat hij aftekeningen heeft.
Als de benen nat zijn kun je zien of er witte of donkere huid onder zit.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:54

Zijn huid is gevlekt volgens mij. Kan dat? Als ik hem namelijk was/afspuit zie ik echt zwarte en roze vlekken onder de haren op zijn benen.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 00:00

Tiwi, daar zal zeker erfelijkheid in meespelen hoor! Is misschien alleen niet zo overduidelijk als andere patronen en kleuren...

SuperAssie ik ben wel benieuwd naar die witte streep op zijn hoef! Altijd al gehad? Mag ik een foto ? :D Haffies zullen meestal wel zwarte hoeven hebben ja, zonder witte aftekeningen :)

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:14

Of het er altijd gezeten heeft weet ik niet, zo lang ik hem ken wel, dus ik vermoed van wel.
Heb geen directe foto ervan, maar hier zie je het ook(is toch rechts, ik dacht links).

Afbeelding

criollo_yess

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:34

Mijn paard heeft ook een kleine witte streep op 1 hoef, maar daarboven ook in de kroonrand een klein wit stipje (verder 4 zwarte benen zonder wit). Die streep was er vroeger niet, het stipje weet ik niet zeker. Ik weet wel zeker dat hij nooit gewond is geweest aan zijn kroonrand. Dus waar dat vandaan komt???

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 10:14

Vet! Ik ken ook 1 volledig bruin paard met zo een streep, geen vlek in de kroonrand. Ik heb hem 'zien' ontwikkelen. Hebt paard 3x gezien, en eerste keer kwam die streep maar tot halfweg de hoefwand, beest had wel prachtig stevige hoeven en liep jumpings. Nooit gemankt of niets of geblesseerd geweest, maar mijn gok is nog steeds dat ze toch eens een balk geraakt heeft en dat dit de reactie erop was, was een voorhoef vooraan. Heb ook wel n foto.. Hebm wel niet bekapt trouwens. Vond het toen best zonde dat er voor de eerste keer ijzers onder moesten, ze was 5 ofzo en ik zou die hoeven zo gepikt hebben en onder mijn paarden geplakt hebben, scheurden niet, wijkten zo goed als niet uit, liep altijd zo wedstrijden. Eigenaresse vond het beter staan met... Jammer... Ik ben benieuwd hoe ze er nu zouden uitzien eigenlijk.. Schijnt dat ze verkocht is jammer gnoeg...

Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 11:00

Voor degenene die het interessant vinden,

Heb al antw!!
Bij lethal white syndroom ontbreken die cellen volledig = geen zenuwen voor darmperistaltiek en geen pigment = dood.

Deze ga ik toch even gewoon kopiëren: '"'Hoe bonter, hoe minder/ minder actieve / minder actief migrerende neurale kamcellen, met repercussies op alle gebied." " aka ik koop nooit een bont paard hahahah.. geef mij maar een saaie bruine :P

Hij durft niet ontkennen dat witte benen verhouding/ koliek niets met elkaar te maken heeft, maar heeft geen idee over de grootte van de link tussen beide, aangezien 'koliek' wel door veel meer veroorzaakt kan worden.

De achterbenen worden als laatst aangelegd, zijn idd ver afgelegen van de oorsprong van die neurale kamcellen en worden nog lang ook, dus als er wat is is met die neurale kamcellen of de migratie ervan laten ze daar idd als eerste wat steken vallen.

Ik kreeg ook deze link en het originele wetenschappelijke artikel ervan:
http://www.savab.be/nl/nieuws/nieuws-ca ... lekken.htm

(The “Domestication Syndrome” in Mammals: A
Unified Explanation Based on Neural Crest Cell
Behavior and Genetics
Adam S. Wilkins,*,†,1 Richard W. Wrangham,*,‡ and W. Tecumseh Fitch)

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:16

Tja, theoretisch kan dat misschien meer koliek geven, nu de praktijk nog :D
Ga je dat onderzoeken?
Ik ken een merrie lijntje met veel koliek, dat zijn allemaal saaie bruinen :+

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 11:38

Wie weet hahaha :P Ik wil al zoveel onderzoeken... Op facebook maakte iemand de suggestie om de koliekgevallen bij te houden die binnen komen op faculteit, zou interessant zijn maar heb geen idee hoe goed dat de werkelijke populatie representeert, niet iedereen brengt zijn paard binnen, sommigen zijn misschien al dood, er zijn, als de verhouding een beetje klopt, sowieso al veel minder paarden zonder witte voeten (en dat zullen mss vooral friezen, fjord, haffies en shetlanders zijn in mijn enquete? is misschien ook niet vergelijkbaar met gans bruine of witvoetige sportgefokte warmbloeden natuurlijk) en dan heb ik nog totaal geen idee van hoe die paarden gehuisvest zijn natuurlijk.

Ik vrees dat er in dat merrielijntje misschien wel iets anders scheelt genetisch gezien dan :P

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:46

Friezen Kunnen ook erg koliek gevoelig trouwens.
Ik heb 1 paard verloren aan koliek, maar dat was een maagscheur, geen darmprobleem.
Persoonlijk denk ik niet dat je verband zal vinden omdat zaken als stress, maagzweren, verkeerd voerbeleid, kou koliek, overmatig gras en schade door wormen geheid veel dominanter zijn dan een bijkomende risicofactor van de aftekeningen.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:16

Je bent de 2e die dat zegt over friezen, ik weet helemaal niks over friezen :p Alleen dat ze ook wel is veulens met een waterhoofd geven, percentueel gezien vaker dan (de meeste?) andere rassen
Dat zou inderdaad wel eens heel goed kunnen ja... Koliek staat ook maar voor 'buikpijn' en er zijn zoveel oorzaken... Ik vind het sowieso leuk om over na te denken...

xHaithi

Berichten: 2081
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:25

Ik heb het ook even ingevuld voor 2 paarden die ik vroeger gehad heb. Mijn huidige merrie is een schimmel :') Al is het er eentje met een zwarte huid en geen witte voeten. Moest die nog nuttig zijn zeg je het maar en dan vul ik het ook even voor haar in.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:26

Mag altijd hoor Haiti! Ben bijna aan 1000 haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:36

Ik heb het al gemeld maar ik heb dus een miniatuurpaardje, appaloosa met snowblanket patroon op de kont, stekelharige beentjes en zwarte hoefjes met hier en daar een witte lijn erdoor.

Nu is het zo dat die pony ooit op sterven na dood is geweest, intussen al een paar jaar kerngezond, MAAR hij is de enige die elk kaar het moeilijkst uit zijn vacht komt. Ik dacht altijd dat dat is omdat hij immens veel winterhaar aanmaakt (die ook durft vervilten omdat ze zo dik is).
Maar als er een link kan zijn met wit en afwijkingen, dan kan het misschien zijn dat er ook wat mis is met zijn darmstelsel en dat zijn vertering inderdaad minder werkt, waardoor hij minder opneemt en dus ook slechter uit zijn vacht komt.

Hij staat nu nog steeds met een hoop winterhaar, helaas is hij te bang om te scheren.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 20:49

Wie weet? Ik zeg nooit meer 'dat kan niet' denk ik voor ik iets zelf heb uitgezocht :P eerder 'ik weet het niet' ..

Ik ga hem sluiten, heb 1009 paarden nu! en anders blijf ik toch elke keer opnieuw checken, maar er gaat niet zo veel meer veranderen denk ik..

1010 zelfs.

De laatste resultaten:

Afbeelding

Westhof

Berichten: 2946
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:48

Mijn Haflinger heeft voor twee grijze hoeven met twee witte strepen en achter hoeven die 50% wit 50% grijs zijn :+ Benen zijn wit en lopen geleidelijk over in voskleur.

Femke_Tweety

Berichten: 12076
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:10

3 voeten met een minimale maar wel zichtbare witaftekening. (Lv.La.Ra)
1 voet zonder zichtbare witaftekening (Rv)

De drie voeten met wit eraan hebben ook duidelijk lichte hoeven, wel hier en daar wat donkerdere stukken .

Het voetje Rv heeft duidelijk een donkerdere hoef. Maar ook in de hoef wel lichte stukken. (hoef is dus niet helemaal zwart)


Hier de voorvoeten zichtbaar, hoewel de hoefkleur niet echt goed te zien is.
Afbeelding

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:15

Mijn pony heeft vier witte benen Door pangare maar niet gewoon grijze hoefjes, telt dat ook?

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [KG]korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 08:14

Denkt het niet Fennadev maar de enquête is ondertussen toch al gesloten :)