Papa heeft vorige week een 1e premie gekregen op de keuring
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Peterina schreef:Als je 100% zekerheid wilt hebben van een palomino gekleurde veulen dan moet je vos x cremello gebruiken. Dit garandeert 100% palomino.
Wat de tint van de kleur palomino betreft ... je hebt daar geen garanties over. Je kan bijvoorbeeld uit een en deszelfde merrie een isabel-palomino (geel-achtig) of een 'echte' palomino (zalm goud) of een goud-palomino (oranje-achtig) krijgen.Weet ik uit ervaring!
shayen08 schreef:Hoi,
Ik zou wel willen weten hoeveel % kleuren ik kan hebben als mijn pony zou worden gedekt met de palomino Le Matsjo.
Mijn pony is een bruine tegen valk aan en heeft een melksnuit (zo heet dat toch?) en wit om de ogen. Ik heb geprobeert om te matchen op die site, maar ik snap er niet erg veel van. Haar moeder is ook bruin, haar vader is onbekend. ( http://www.shayen.ismijnpony.nl )
De hengst met wie ik haar wil matchen is de bekende Le Matsjo. Het is een palomino, maar ik heb geen idee wat hij qua agouti enzo is. http://www.erik-veenstra.nl/le_matsjo.htm
Wie kan me helpen?
Groetjes Bo
kyrkelover schreef:Ik heb de kleurencalculator ook eens geprobeerd.
Vindt het alleen erg moeilijk want van die witpatronen snap ik niet veel.
Weet overigens dat de vader van mijn hengst vos was en de moeder bruin.
Ik krijg dit er uit:
Offspring Color Probability
29.17% -Bay Roan
29.17% -Bay
4.17% -Blue Roan
4.17% -Black
Maar ik zou niet weten waar zwart vandaan moet komen want in de vaderlijn zowiezo geen zwart en de moederlijk is onbekend.
Het gaat overigens om deze combi:
merrie
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
hengst
[ Afbeelding ]
Peterina schreef:kyrkelover schreef:Ik heb de kleurencalculator ook eens geprobeerd.
Vindt het alleen erg moeilijk want van die witpatronen snap ik niet veel.
Weet overigens dat de vader van mijn hengst vos was en de moeder bruin.
Ik krijg dit er uit:
Offspring Color Probability
29.17% -Bay Roan
29.17% -Bay
4.17% -Blue Roan
4.17% -Black
Maar ik zou niet weten waar zwart vandaan moet komen want in de vaderlijn zowiezo geen zwart en de moederlijk is onbekend.
Het gaat overigens om deze combi:
merrie
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
hengst
[ Afbeelding ]
Deze hengst is niet vos maar bruin en de merrie is niet bruin maar vos-roan:
Aangezien de hengst bruin is, en bruin zowiezo zwart + agouti is, dan komt de zwart berekening van daar.
Bruin/bay x vos-roan/chestnut-grey (voor het gemak) geeft ... zonder de precieze stand van weten van de Extension (rood/zwart) en Agouti genen:
29.17% - Bay-roan (bruin roan)
29.17% - Bay/bruin
16.67% - Chestnut-roan (vos-roan)
16.67% - Chestnut/vos
4.17% - Black-roan (zwart-roan)
4.17% - Black/zwart
Als de hengst een vos ouder heeft gehad of een vos veulen heeft gegeven dan is hij heterozygoot voor zwart en vos (Ee) en dan is de resultaat:
25.00% -Chestnut Roan
25.00% -Chestnut
21.88% -Bay Roan
21.88% -Bay
3.13% -Blue/black Roan
3.13% -Black
_Nikita schreef:Ik heb het topic eens doorgelezen omdat ik erg benieuwd ben naar de kleur van mijn merrie. Ik ben met behulp van de kleuren calculator tot de conclusie gekomen dat het Bay dun tobiano is, kan dat?
http://www.freebits.nl/images/886Gigi.jpg