Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:06

Ik heb dus een sabino bruine,ze heeft 4 hoge witte benen.
boven 1 van de witte achterbenen heeft ze een losstaand vlekje.
onder haar buik heeft ze witte vlekken en een grote vlek achter haar voorbeen.
grote bles die beide neusgaten omvat en een maanoog.

ze is drachtig van een stekelharig bruine hengst met witte voetjes en bles waarvan de voorouders ook sabino dragen.

[KS-MK] New Challenge Garcia x Newgap The Hitman,welsh sectie C...

hoe groot is de kans dat het veulen ook enorm veel wit heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:26

Eilinora

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:30

Ja lodewijk ken ik...ik hoef echt niet zoveel wit haha

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:01

Kennen jullie het verschijnsel van een schimmel die zwarte vlekjes krijgt? De broer van mijn Arabisch volbloed heeft het. Beide ouders zijn vosgeboren schimmels, moeder vliegenschimmel, vader gewoon effen wit. Mijn merrie is vliegenschimmel zoals de moeder, een ander vol zusje is weer spierwit zoals de vader.De broer in kwestie is heel wit, maar ontwikkelt nu zwarte vlekjes. Geen vliegenschimmelstipjes. De haren zijn zwart en de vlekjes best groot. Ik heb het zelf nog nooit gezien! Het heeft niks te maken met wondjes of ziekte. Als iemand het kent, heeft het ook een naam? Paard in kwestie heeft het nu overigens 2 jaar en d vlekjes worden meer, donkerder en groter. Hij wordt dit jaar 12. Ik vind ze zelf niet op Bend or Spots lijken, of wel?

Afbeelding

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:35

Ik zal eens kijken naar haar lip!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:49

@set_elkol : dat zie je vaker bij schimmels als ze ouder worden. De laatste restjes 'kleur' die zich groepeerd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:59

Heb je Roos zijn afstamming kunnen achterhalen? Ik weet nog een paar jaar geleden toen ik het vroeg dat het niet bekend was.
Op deze foto ziet zij meer zwart-zilver uit:
Afbeelding

Z Sharon (Sultan x Hanassi XX) zit geen zilver in; Oron (Independant x Eurfraat ... als ik de goeie hebt) zit ook geen zilver in. Wat zit daar nog achter : moeder's moeder's lijn?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:05

Ik heb zo echt geen idee... Ze is nu alleen veel lichter, het is ook niet dat ze zwart is met een bruine gloed, maar echt bruin en in de winter heel donker..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:19

Ik ben hier al tijdje stille meelezer, en op die vraag weet ik toevallig antwoord.

De moeder is sharon (ahoy x jytane)
zoals je daar ziet, staat er dat ze wel zilvergen draagt. Weet niet hoe betrouwbaar dat is als het op horsetelex staat? Moeten ze getest zijn voordat dat er staat?
Zij zag er ook een beetje hetzelfde uit als Roos, qua kleur. Haalde ze op het begin altijd door elkaar :+ Alleen heeft zij wel net iets donkerdere manen en staart. Haar veulens die ik ken zijn wel vos (ggk danser en Gucci klik (of zou het kunnen dat gucci geen vos is, maar ook zilverappel?)). Dus het zou ook nog heel goed kunnen dat een vos met flaxen en sooty is.
Haar vaders kant weet ik niet, maar toen ik het een keer opzocht kwam ik bij Oron (v. droomwals) uit, dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:21

Het is idd Oron v. Droomwals :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:23

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:38

Ondertussen een beetje laat, gezien het verhaal weer meer naar algemeen kleur is ondertussen. Maar speciaal vanwege het rabicano-verhaal een paar dagen eerder in dit topic, heb ik vandaag op stal 2 paarden met een typische rabicano staart op de foto gezet. Ik wou ze toch nog even delen hier:

zwart ponytje, géén aftekeningen op wat ouderdomsgrijs na. (Pony is volgens mij rond de 36)
Afbeelding

en mijn paard, valk. Klein kolletje op het hoofd, en in drie kootholten een kleine witte vlek. (paard is behoorlijk ziek geweest, vandaar de zeer zielige bespiering)
Afbeelding

wat bij alletwee opvalt, is dat ze over het lijf geen witte haren hebben. Maar alletwee in de manenkam weer wel. Van die van mij heb ik daar ook een foto van:
Afbeelding

Weet iemand van de kenners of dit wit in de manen ook bij rabicano hoort? Het lijkt mij vrij waarschijnlijk, maar ik ben er niet zeker van.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:57

set kan dit niet blood spots zijn, komt vaker voor bij arabieren. Maar deze zouden altijd al aanwezig zijn geweest maar door ouder worden en verbleken steeds duidelijker worden.
Kijk eens op google naar de Arabische hengst Symbolik (v.Abu Skahlan)
Zo iets?

Als geen van beide ouders silver draagt, dan hoef je toch niet naar de grootouders te kijken, als het zilvergen niet wordt overgedragen kan het toch nooit geen generatie overslaan? of ben ik mis?
Als moeder vooral vossen doorgeeft en vader niet gekend kan het volgens mij, gokje, palomino zijn met heel veel sooty of donkervos met flaxen.

Femke tweety, denk ook wel duidelijk rabicano.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:01

dat zou kunnen dankje :j

hier is te zien dat het eerst minder zichtbaar was

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:06

Citaat:
De moeder is sharon (ahoy x jytane)

Dit is natuurlijk een heel andere Sharon! :D
En idd in deze moederlijn zit zilver ... dus nu weten wij waar het vandaan komt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:44

dus peterina is het wel een zilverapple?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:45

wel een zilverappel, maar bruin of zwart? :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:26

Ik zou alsnog laten testen op kleur. Het zou ook zo een flink donkere zweetvos kunnen zijn...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:00

Fotsy schreef:
dus peterina is het wel een zilverapple?

Is ze getest?
Een beoordeling definitief vaststellen aan de hand van een foto of van afstamming is gewoon 'not done'.
En er zouden ook andere factoren verantwoordelijk kunnen zijn voor haar aparte kleur.
Ik zou haar testen op Extension (zwart/vos), Agouti en Silver.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:42

klopt.
vind zilverapple trouwens al heel moeilijk te herkennen, je ziet ze ook niet alle dagen in de weides rondlopen.
Even een eigenaardig vraagje maar in mijn boeken staan heel veel kleurtjes en merkwaardige vlekken omschreven zowel genotypisch als fenotypisch waarin ik me al een beetje aan het verdiepen ben maar het nog niet honderd procent doorheb he dubbeldun ;)
maar wat er niet in vermeld staat is grullo. wordt een enkele keer vaag vermeld als verschil met een roan, zijnde dat grullo een egale kleur is. :o?
Kan iemand me hier zeggen wat dit dan is?

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:48

Een grullo is een paard met als basiskleur zwart met daarop het verdunningsgen 'Dun'. Ze hebben ook een aalstreep.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:12

dat is al? ben ik even teleurgesteld :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:28

Roan heeft gewoon NIETS met Grullo te maken, zijn 2 kompleet andere modifiers. :D
Ik begrijp wel dat als je een Roan met een zwarte basis hebt (zonder agouti) dat ie wat grijzig kan overkomen (op het hoofd na); de zwart/witte haartjes kunnen dat effect geven. Terwijl bij een Grullo elk haartje 'grijs' is (zwart + dun).

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:37

Grullo (andere naam is wildkleur zwart) is idd gewoon wildkleur (dun) met basiskleur zwart. Kenmerken zijn (gedeeltelijk) zwart hoofd, zwarte benen met zebrastrepen, aalstreep, oorpuntjes, zwarte manen en staart etc. Vaak zijn ze grijzig qua vacht (vandaar de vergelijking met roan ofzo misschien?), maar ze kunnen ook heel licht zijn. Mijn bijrijdpaard lijkt soms bijvoorbeeld gewoon een lichte valk qua vachtkleur :D klik

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:59

dank jullie voor de uitleg. _/-\o_ heel duidelijk en begrijpelijk -:)
Amai zeg als je er zo al iets weet over de kleurtjes is het toch lachwekkend wat mensen te koop zetten op tweedehands en kapaza _O-