Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Peterina schreef:Met 50% kans dat je het gen doorgeeft en daardoor de mogelijkheid op een OLWS veulen blijft voort kwekken (en hier zeggen ik expres kwekken en niet fokken!).
Op deze manier introduceer je ook het gen binnen andere rassen en daar schuilt ook het gevaar.
Ik ken verschillende fokkers die hun verantwoordelijkheid hebben genomen en hun OLWS positief getest hengsten hebben laten castreren.
DubbelDun schreef:@peterina: ik snap je wel, maar zolang men gewoon weet waar men mee bezig is en laat testen bij twijfel is er niets mis met een Frame-Overo.
Er wordt ook nog steeds Roan met Roan gekruist en dat geeft hetzelfde resultaat, alleen ongeboren.
Verder zijn schimmels ook erg vatbaar voor melanomen en daar wordt ook gewoon mee doorgefokt.
Peterina schreef:Het gen is ook al geindentificeert in een Miniature Horse ... en dat is nog niet verwacht want het is typisch voor paarden.
Peterina schreef:Wat betreft het castreren, het is een prive keuze van die mensen om niet het OLWS gen door te fokken. Heel dapper van hun en heel verantwoordelijk.
Waarom de verantwoordelijkheid op iemand's anders schoulder leggen door bewijs van een test-certificaat te eisen.
esmee_akker schreef:dominique is een vos en gedekt met een bruine hengst
58.34% -bruin
33.33% - vos
8.33% - zwart
en kantje's bodea is donkerbruin/zwart en met een hele donkere vos/ donkerbruine gedekt
87.89% - bruin
6.25% - vos
5.86% - zwart