Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:33

Met 50% kans dat je het gen doorgeeft en daardoor de mogelijkheid op een OLWS veulen blijft voort kwekken (en hier zeggen ik expres kwekken en niet fokken!).
Op deze manier introduceer je ook het gen binnen andere rassen en daar schuilt ook het gevaar.

Ik ken verschillende fokkers die hun verantwoordelijkheid hebben genomen en hun OLWS positief getest hengsten hebben laten castreren.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:40

@ peterina:

Ik begrijp hier iets niet denk ik.

Ik heb altijd gedacht dat frame gelijk staat aan OLWS. Dus dat iedere frame-overo OLWS positief is.
Klopt dat?
Of heb je ook frame overo's die niet OLWS zijn?

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:51

@peterina: ik snap je wel, maar zolang men gewoon weet waar men mee bezig is en laat testen bij twijfel is er niets mis met een Frame-Overo.
Er wordt ook nog steeds Roan met Roan gekruist en dat geeft hetzelfde resultaat, alleen ongeboren.
Verder zijn schimmels ook erg vatbaar voor melanomen en daar wordt ook gewoon mee doorgefokt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:03

Peterina schreef:
Met 50% kans dat je het gen doorgeeft en daardoor de mogelijkheid op een OLWS veulen blijft voort kwekken (en hier zeggen ik expres kwekken en niet fokken!).
Op deze manier introduceer je ook het gen binnen andere rassen en daar schuilt ook het gevaar.

Ik ken verschillende fokkers die hun verantwoordelijkheid hebben genomen en hun OLWS positief getest hengsten hebben laten castreren.

Zolang men blijft testen is er IMO niet zo erg veel aan de hand. En als je merrie OLWS + is, weet je dat je daar dus geen OLWS + hengst op moet zetten. Weet je dat niet? Dan ben je idd niet serieus met de fokkerij bezig.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:21

stef en/of dubbeldun:
Is iedere frame overo OLWS positief?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:23

frame = drager OLWS (1 gen dus)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:24

Ja precies. 2 x OLWS = Lethal white toch? (25% kans hierop bij een kruising van OLWS x OLWS)
Dus als ik het dan goed begrijp is Peterina voor het niet fokken met OLWS dus het uitsterven van het frame-overo patroon.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-04-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:26

Klopt dat de gen gelinkt is aan het Frame-Overo patroon ... dus als je het patroon hebt dan hebt je ook het OLWS gen.
Maar de gen die OLWS veroorzaakt is ook als teruggevonden (volgens bekende gevallen bij UCLA Davis) bij tobiano/overos (tovero's), 'solids' (breeding stock Paint) , tobiano's (!) en QH's zonder zichtbaar bewijs van overo patroon (!!). En wij weten allemaal dat QH = geen bont!
Het gen is ook al geindentificeert in een Miniature Horse ... en dat is nog niet verwacht want het is typisch voor paarden.

Frame Overo komt ook voor bij engels volbloed en daar schijnen ze vaak zonder OLWS problemen door het leven te gaan.
Bij Paints is het een groot probleem omdat er toch consekwent mee gefokt wordt. Blijkbaar teelt daar meer het geld dan de risico op een mogelijke OLWS veulen.

Stel dat je Frame-overo kruist met een QH (die omdat het een QH is en niet bont is, niet getest is op OLWS ... wat logisch zou zijn) die toch drager is van OLWS (mijn gedacht een 'solid' paint) dan hebt je heel veel kans op een OLWS veulen.
Zowiezo fokken met een OLWS positief hengst hebt je 50% kans dat je het voort bestaan van het OLWS bijdraagt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:31

Zijn er dan frame-overo volboedhengsten die getest zijn op OLWS en geen drager bleken te zijn?

Het "enige" gevolg (ik zeg niet dat dit niet erg is!) van een kruising OLWS x OLWS is toch de kans op een lethal white veulen? Of zijn er zoals bij de zilverappels bijvoorbeeld ook afwijkingen die een in leven blijvend veulen kan hebben? (Bij appaloosa's heb je trouwens ook vaak oogproblemen.)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:35

DubbelDun schreef:
@peterina: ik snap je wel, maar zolang men gewoon weet waar men mee bezig is en laat testen bij twijfel is er niets mis met een Frame-Overo.
Er wordt ook nog steeds Roan met Roan gekruist en dat geeft hetzelfde resultaat, alleen ongeboren.
Verder zijn schimmels ook erg vatbaar voor melanomen en daar wordt ook gewoon mee doorgefokt.

Er is nog geen bewijs dat Rn x Rn niet levensvatbaar is.
Dr. Ann T. Bowling van Veterinary Genetics Laboratory,University of California, heeft research gedaan en volgens haar bevinden is homozygoot roan niet dodelijk. Bij de rassen Ardennais (Frankrijk) en Hokkaido (Japan) schijnt komt homozygoot roan veel voor.
Haar study bij de AQHA heeft verschillende homozygoot roan hengsten identificeert en bevestigt door een 'molecular' genetisch analyse.
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/Roan.php

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:38

Ik ben niet voor het uitsterven van het patroon alleen van het doorfokken van het OLWS gen.

Als je (of wie dan ook) 100% garantie kan geven dat ALLE merries ongeacht ras/kleur/patroon die ooit aangeboden worden aan een OLWS positief hengst getest zijn, dan zou ik zeggen GO FOR IT!

Maar, nogmaals, aangezien hoeveel geld hier vaak mee bemoeid is, denk ik niet dat de hengstenhouder daar naar omkijkt. Hij kan het wel vragen, maar garantie is er nooit en uiteindelijke is het niet zijn probleem.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 03-04-12 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:40

Peterina schreef:
Het gen is ook al geindentificeert in een Miniature Horse ... en dat is nog niet verwacht want het is typisch voor paarden.

Het gen is al jaaaaaren bekend bij de mini's, dus ik weet niet wat daar "niet verwacht" aan is?

Bij de mini's komt frame voor, en dus OLWS. Bij het minste vermoeden worden de meeste mini's gelukkig al getest (serieuze fokkers).

Als ik zelf een frame hengst zou hebben, zou ik ongeteste merries simpelweg niet accepteren

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:42

Maar dan hebt jij het over serieuze of verantwoordelijk fokkers.

En het klopt dat het gen als jaren bij mini's zit, maar de oorsprong zit daar niet en dat is wat 'niet verwacht' is. Het is een gen (frame) dat eigenlijk niet eigen is aan de ras en is dus wegens een achter poortje des tijds binnen gesluipt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:43

@ Peterina:
Maar als je je merrie test, en je dekt haar vervolgens met en OLWS positieve hengst, dan fok je het gen toch door?
En dat wil je toch niet?
Of ben je meer van mening dat iedereen die fokt met een OLWS positieve hengst zijn merrie zou moeten testen?
Dan hadden de hengstenhouders die hun OLWS hengst hebben laten castreren beter de eis kunnen stellen aan de merriehouder de merrie te laten testen en dit te bewijzen door middel van het tonen van het test-certificaat alvorens tot een dekking over te gaan.

En zijn er dan volbloeds die frame overo zijn maar OLWS negatief?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:56

Als iemand een kleur fokker is (en dat is niet negatief bedoeld) dan willen ze de kleur/patroon behouden, en dan nemen ze altijd die risico.
De meeste paint eigenaren weten dat Frame x Frame = 25% kans op solid, 50% kans op Frame, 25% op OLWS .... maar hoeveel niet-paint eigenaren (en 'gewone' mensen) met een merrie weten dit. Wij zitten in de paarden, het fokken en kleur dus weten wij wat doende is, maar de meeste 'eenmalig' fokkers niet. En daar juist schuild het gevaar.

Ik ben van mening dat alle merries die met een positief gedekt worden, moeten ook getest zijn op OLWS getest zijn ongeacht ras/kleur/patroon. Gewoon omdat het al voorkomt in rassen zonder dat er teken is van patroon of veel wit.

Wat betreft het castreren, het is een prive keuze van die mensen om niet het OLWS gen door te fokken. Heel dapper van hun en heel verantwoordelijk.
Waarom de verantwoordelijkheid op iemand's anders schoulder leggen door bewijs van een test-certificaat te eisen.

Maar nogmaals het is een keuze die gemaakt is, je bent er voor om een dodelijk aandoening uit te roeien of je bent er voor om het in stand te houden. En dan moet je afvragen of 'kleur' dan zo belangrijk is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:07

Peterina schreef:
Wat betreft het castreren, het is een prive keuze van die mensen om niet het OLWS gen door te fokken. Heel dapper van hun en heel verantwoordelijk.
Waarom de verantwoordelijkheid op iemand's anders schoulder leggen door bewijs van een test-certificaat te eisen.

Absoluut heel dapper, ben ik met je eens.
Maar een veulentje fokken is net zo goed de verantwoordelijkheid van de merriehouder, ook al is dat een onwetende eenmalige fokker.
Om mijn frame overo hengst te behouden voor de fokkerij, zou ik zelf als hengstenhouder de onwetenden uitleggen dat je 25% kans hebt op een Lethal White veulen en zonder test niet dekken. Betekent waarschijnlijk in de praktijk dat die eenmalige onwetende fokkers afhaken en dat je nog wel kan dekken met je hengst met mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
Maar goed, ieder zijn ding.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-04-12 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:09

Heel dapper en verantwoordelijk? Mwah, ik vind het overdreven. Je kan ook gewoon zeggen: Wij nemen enkel geteste merries aan.
Dit is tenminste te testen :j Genoeg genetische afwijkingen waar helaas nog geen (betaalbare) test voor is...
Kleur kan je prima belangrijk vinden zonder de dodelijke aandiening in stand te houden (althans, alleen dragers dus).

Bij splash komt doofheid voor
bij fewspot nachtblindheid
bij roan vroegtijdige abortus...

tja....
Gewoon je eigen verantwoording nemen IMO

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:14

dominique is een vos en gedekt met een bruine hengst
58.34% -bruin
33.33% - vos
8.33% - zwart

en kantje's bodea is donkerbruin/zwart en met een hele donkere vos/ donkerbruine gedekt
87.89% - bruin
6.25% - vos
5.86% - zwart

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:50

Ik ben me aan het verdiepen in kleurvererving en lees al een tijdje met jullie mee, in deze en andere topics.
Ik dacht ik meld me eens, bedankt voor alle interessante info. +:)+
Ik heb vroeger op de middelbare school mijn afstudeeropdracht biologie over kleurvererving bij paarden gedaan. Maar er is sinds die tijd zoveel meer bekend geworden. Toen waren eigenlijk alleen de basiskleuren met hun verdunningsfactoren bekend, en er was nog geen internet. :D *Mist stenentijdperksmiley* Heel interessant om allemaal te lezen! :))

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:19

esmee_akker schreef:
dominique is een vos en gedekt met een bruine hengst
58.34% -bruin
33.33% - vos
8.33% - zwart

en kantje's bodea is donkerbruin/zwart en met een hele donkere vos/ donkerbruine gedekt
87.89% - bruin
6.25% - vos
5.86% - zwart

vos x bruin ... weet je zeker dat de bruine geen vos-drager is?

donkerbruin x ? vos = ik zou er toch rekening mee houden dat de merrie ook vos-drager kan zijn omdat het in haar vader's EN moeder's lijn zit = 50% kans op vos, niet 6.25%
donkerbruin x ? donkerbruin = zonder precies gegevens: algemeen berekening: 50% kans op bruin, 25% vos, 25% zwart ... toch heel anders dan wat je aangeeft.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:08

Even een vraagje, ik heb sinds maandag een veulen. Lijkt zwart te worden, is namelijk erg grijs nu. Ik wil deze graag laten testen op Agouti, om uit te sluiten dat hij donkerbruin is. En misschien gelijk ook maar op vos, om te kijken of hij hetero of homozygoot is voor zwart.
Hij komt uit Donkerbruine ouders, allebei heterozygoot voor vos en agouti.
Waar kan ik dit het goedkoopst doen en hoe gaat dat te werk?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:14

algehele test bij van Hearingen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:16

Die is wel zwart hoor, geen test nodig, normale veulenzwart-vachtkleur. ;)
Maar voor 1 test is engeland denk ik het goedkoopst, haren trekken en opsturen.
http://www.horsedna.co.uk/

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:10

e ziet echt wel of een paard donker bruin is of zwart.bij de neus kun je het zien.ik heb een zwart en donker bruin veulen gehad de zwarte was grijs,en de donker bruine was licht bruin.als ik ze naast elkaar zet nu zie je bijna geen verschil enkel heeft de bruine brun bij de neus en de zwarte gewoon zwart

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:18

Wie kan iets voor mij uitrekenen.

Moeder is zwart grijs panterbont,( Julia van de Isodorushoeve) vader is bruin bont ( Moonlight Destiny double trouble)
Vader van vader is ook bruin bont, moeder is bruin
vader van moeder is donker platenbont, moeder van moeder is zwart bont

Uit de kleurencalculator kom ik niet veel verder, wie kan helpen welke kleur het veulen waarschijnlijk wordt?? Alvast bedankt