Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:56

DubbelDun schreef:
Het valkzijn van de volle zus is niet van toepassing omdat beide ouderdieren geen creme dragen. Wat wel nog belangrijk is is de basiskleur van jouw merrie. Ik heb gegokt op Bay (bruin) met heterozgoot op zwart (Ee). Als jouw merrie homozygoot op zwart is, of één van beide is homozygoot op Agouti, dan krijg je natuurlijk een heel andere uitkomst.
Citaat:
Offspring Color Probability

35.16% - Gray (Bay)
35.16% - Bay
11.72% - Gray (Black)
11.72% - Black
3.13% - Gray (Chestnut)
3.13% - Chestnut

Grooste kans 50% is dus schimmel, met als basis Bay.

Bedankt! maar haar volle zus is 2 jaar en blijft valkkleurig. Was dat dan een gelukje of wat?

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:06

Over het algemeen zijn de cremeverdunning erg snel aan het verschimmelen als het gray-gen aanwezig is, maar met 50% kans heb je dus ook 50% dat ze gewoon valk blijft :D
Wat is de basiskleur van jouw merrie ??

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:28

hinke98 schreef:
Ik heb een drachtige schimmelmerrie. Drachtig van een bruine hengst met zwarte manen. Bij de merrie is de vader schimmel en moeder bruin. Volle zus is valkkleurig. Wat voor kleur zou eruit komen

Weet je de basis kleur (geboorte kleur) van je merrie?
Zowiezo is zij heterozygoot voor schimmel (Gg) en dus hebt je 50% kans op een schimmeltje.

Aangezien haar vol zus een valk gekleurde paard is, is waarschijnlijk hun vader een creme drager en daarom bestaat een kans dat de basis kleur van je merrie ook een verdunning van creme is.

Helaas is er wat meer informatie nodig om percentages uit te rekenen ... hebt jij de afstamming/pedigree van je merrie en de hengst?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:11

We zitten momenteel midden in verhuizing dus die heb ik niet bij de hand. Maar mijn merrie is geloof ik zwart geboren

Peterina schreef:
hinke98 schreef:
Ik heb een drachtige schimmelmerrie. Drachtig van een bruine hengst met zwarte manen. Bij de merrie is de vader schimmel en moeder bruin. Volle zus is valkkleurig. Wat voor kleur zou eruit komen

Weet je de basis kleur (geboorte kleur) van je merrie?
Zowiezo is zij heterozygoot voor schimmel (Gg) en dus hebt je 50% kans op een schimmeltje.

Aangezien haar vol zus een valk gekleurde paard is, is waarschijnlijk hun vader een creme drager en daarom bestaat een kans dat de basis kleur van je merrie ook een verdunning van creme is.

Helaas is er wat meer informatie nodig om percentages uit te rekenen ... hebt jij de afstamming/pedigree van je merrie en de hengst?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:14

Ik heb een vraag over een mogelijke homozygoot schimmel merrie(zwart geboren). Is het nog mogelijk dat zij een veulen krijgt met een andere kleur dan schimmel. BV een zwarte hengst die ook homozygoot voor zwart is?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:45

Homozygoot betekend dat zij altijd 100% die gene zal doorgeven ... dus als zij homozygoot is voor schimmel dan kan zij alleen schimmel veulens geven. Maar met een homozygoot zwart hengst zal het wel een homozygoot zwart geboren schimmel worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:28

hoe zit het eigenlijk als je een appaloosa hengst gebruikt op een zwart bonte merrie(waarschijnlijk homozygoot bont).de hengst zou zwart panter bont zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:41

Dan is pintaloosa mogelijk :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:52

oke,maar krijgt het veulen ten alle tijden stippen.dus geeft een appaloosa (zwart panter bont)dit zeker door met dit stippen patroon,of hoeft dit helemaal niet?
snowdon schreef:
Dan is pintaloosa mogelijk :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:09

Bij een Appaloosa geeft alleen een homozygote (few spot) áltijd stippen door . Panterbont is dat niet, dus 50% kans op appie-kenmerken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:26

Peterina schreef:
Homozygoot betekend dat zij altijd 100% die gene zal doorgeven ... dus als zij homozygoot is voor schimmel dan kan zij alleen schimmel veulens geven. Maar met een homozygoot zwart hengst zal het wel een homozygoot zwart geboren schimmel worden.

Bedankt. Net zoals we al dachten dat schimmel dan overheerst over het zwart. Ookal zijn beide kleuren dominant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:28

@tjady : klinkt leuk, maar beide dingen hebben niets met elkaar te maken :D
Zwart is een kleur die door genetische eigenschappen aangepast te voorschijn kan worden.
Het grijs-gen is zo'n veranderaar, maar heeft in feite niets met kleur te maken.

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:24

IK heb een vraag

wat krijg je als je een bonte zilverappel op een zwarte zet?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:12

Ligt eraan:

- is de zg 'zilverappel' bruin of zwart basis?
- wat voor bont: tobiano, frame, splash ??
- weet je of de zilverappel en de zwarte vos-dragers zijn ... wat zijn de ouder's kleur?

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:33

De vader is een zilver appel basis 'zwart' bonte tobiano
vader is tinker Rob Roy, google maar mischien is dat handiger.

De hele moeders kant is zwart.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:29

Ik kan niets vinden wat betreft DNA tests op zilver maar neem aan dat deze gedaan zijn aangezien zij RR adverteren als een zilver. Zilver komt van zijn moeder?
Dus RR is E? aa Zz TO?

Je merrie is zwart (2e allel onbekend), verder neem ik aan geen bont noch zilver: E? aa zz toto

Als er beide ouders geen vos-dragers zijn dan is er 100% kans op zwart-basis kleur
Indien beide vos-dragers dan is er 25% kans op vos, 75% kans op zwart
Verder:
- 50% kans op bont (Tobiano)
- 50% kans op zilver

Verder kans berekening kan je doen via de Colour Calculator.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:51

Snap er werkelijkwaar helemaal niks van

De vader van mijn toekomstige veulen is Rob roy, dies Tobiano, Gewoon Tobiano of? En hoe zie je dat? Of kan je dat weten? Zonder de hengstenhouder op te bellen natuurlijk, zo bedoel ik het niet :D . Stel je hebt een bonte, hoe zie je en kan je weten wat voor soort Tobiano(als ie Tobiano is dan) t is?

Heb gehoord dat Rob roy gwn Tobiano is, en weet ook dat ik kans heb dan op:

25% Zwart
25% Zwart Tobiano
25% Silverdapple
25% Silverdapple Tobiano

Maar zat zo eens verder te kijken en te googlen, maar ik zie bijvoorbeeld echt geen verschil tussen een Tobiano en Tobiano/ Frame of ben ik nou blind :D
Ben gewoon ff nieuwsgierig O:)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:53

De vader van RobRoy is effen silverdapple, dus RobRoy is in elk geval heterozygoot tobiano :)
RobRoy heeft ook nakomelingen die geen silverdapple dragen, dus hij is ook heterozygoot silverdapple.
RobRoy heeft ook nakomelingen die vos zijn, dus hij is heterozygoot zwart

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:57

Zover was ik wel, maar dankjewel :) Vandaar ook dat er zwart en zwart tobiano uit zou kunnen komen :) Maar als dat heterozygoot is dan kunnen ze alleen Tobiano zijn? Niet Tobiano/Frame of wat dan ook?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:58

Misschien splash of sabino, maar frame niet.
Frame overo komt niet voor bij tinkers, dus met jouw combinatie wordt dat hm niet.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:00

Oke nu weet ik al iets meer :) Maar hij is alleen Tobiano, niks anders? Ook niet dat Splash of sabino toch? Dus heb alleen kans op Tobiano of Effen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:02

Er zijn volgens mij nog geen enkele tinkers getest op splash en slechts een enkeling heeft een positief resultaat op het SB1-gen.
Je kan dus kort door de bocht wel zeggen dat splash en sabino nog volkomen verrassingen zijn ;) Geen touw aan vast te knopen nog.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:04

Oke Dankjewel:) Snapte er echt eventjes helemaal niets van, wilde me er even in verdiepen, maar zag dat dat nog niet zo makkelijk is, bij die kleuren hahaha. Snap t alleen bij mijn merrie, want die is homozygoot zwart:) haha, das niet zo ingewikkeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:10

snowdon schreef:
De vader van RobRoy is effen silverdapple, dus RobRoy is in elk geval heterozygoot tobiano :)
Dat is iets te kort door de bocht (al zal het wel waar zijn :D )
Hij zou een "slipped Tobi' kúnnen zijn tenslotte. Heeft hij ook solid veulens gegeven ?? Of is alles Tobi ??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:02

Robroy of zijn vader?
RobRoy heeft ook effen veulens gegeven en enkele van zijn veulens zijn getest op kleuren. RobRoy verwacht ik ook, maar weet ik niet zeker!