Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:55

@hera: vosgen wordt alleen ALTIJD doorgegeven als beide ouders vos zijn (of igv schimmel vosgeboren zijn).

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:59

achzo... weer wat bijgeleerd :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:58

Centurio zou zelfs een vos-schimmel kunnen zijn ... Cassini II en Flavia zijn beide vos-dragers! Cassini II heeft al vos veulens gegeven en uit de ouder combinatie van Flavia zijn al vossen geboren dus vader EN moeder van Flavia waren vos-dragers. Wat we van hem kunnen zeggen is: ?? ?? Gg.
(Misschien weet Wim Schoukens welke kleuren zijn veulens hebben tot nu toe: als er een zwarte bij zit dan weet je '?a', is er een vosse dan weet je '?e', enz enz ... als hij al veulens op de grond heeft.)
Ik zou hier tot sterk rekening houden met vos ... ?e ?? Gg ... en waarschijnlijk ook de aanwezigheid van agouti .. ?e A? Gg

Hera is zwart, draagt dus geen agouti, maar ivm afstamming (Don Renoir - Moriaan De Darmen) zou ook vos kunnen dragen. Van haar vader heb ik nog geen vos veulen gezien maar dat wilt niets zeggen . Zij is dus E? aa gg (ik zou durven gokken op Ee aa gg).

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:19

dit is zijn eerste dekjaar, dus volgend jaar pas eerste veulens... :)
Hmmm... de mogelijkheden blijven open dus! :D Maar het kan dus een vos geboren schimmel worden ook... hahaha, ben echt benieuwd, er kan dus vanalles uitkomen... waar ik dan 50% kans van heb dat het verschimmeld :D
Bedankt peterina!!

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:34

Hoe kan een schimmelmoeder en een bruine hengst een valk(blijvend) veulentje geven?
De vader is ook weer een zoon van een schimmelhengst.
Ik dacht dat schimmel altijd dominant was, dus kan dat bijzondere kleurtje een generatie verderop weg komen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:47

Nop, 1 hetero schimmel ouder geeft 50% kans. Het is wel een dominant gen, maar dat betekend dat het niet kan verstoppen als het wordt doorgegeven zoals bijv vos dat wel kan. In jou geval is het gen uberhaubt niet doorgegeven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:09

En als de basiskleur van de merrie met een cremegen is dan kun je dus een valk krijgen:
Merrie geeft Creme door en de hengst Zwart + Agouti

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:22

En ... je moet onthouden dat schimmel niet een 'echte' kleur is maar een Veranderaar/Modifier van de oorspronkelijk/basis kleur.

In dit geval zou de merrie, bijvoorbeeld, een valk-schimmel kunnen zijn (of een palomino-schimmel). En zoals DubbelDun voorstelde: de merrie geeft wel de Creme allel door maar niet haar schimmel allel en de Hengst geeft zijn Zwart + Agouti allelen = valk gekleurde veulen die niet verschimmeld.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:33

Misschien een blonde vraag :o?
Maar kan het in dit topic niet vinden.

Onder welke kleur valt haflinger? Het is een vos met flaxen... Maar is het dan Chestnut/sorrel en hoe geef je de flaxen aan?

En de kleur van een fjord, een gewone Isabel kleur? Zebra Dun (Bay Dun)??

Ik ben niet zo van het fokken maar vind het heel erg leuk om te kijken wat voor kleuren je kan krijgen uit bepaalde combinaties. Maar dan is het wel handig als je de kleuren weet te vertalen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:27

Een haflinger is Sorrel/Chestnut, Flaxen kun je niet aangeven.
Een Fjord is meestal Dunskin (Valk + dun) , ik geloof dat dubbel-creme niet wordt geaccepteerd in het stamboek (maar dat weet ik niet zeker).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:41

Dubbel creme (skvit oid) wordt idd niet geaccepteerd, laatst nog een heel topic op bokt over geweest aangezien een bokker een dubbel creme veulen heeft.
Fjord kan ook dunalino of redskin zijn, hoe het met de fjorden precies zit genetisch is nog niet helemaal duidelijk

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:44

Sorrel, Chestnut zijn gewoon vossen maar worden als benaming in USA gebruikt om bepaalde tinten van vos te beschrijven.

Haflingers zijn altijd vos + Flaxen. En veelal ook nog met Mealy.
Flaxen geeft verbleekt manen en staart. Wordt aangeduidt met 'Fl'. Er is geen DNA test voor.

Fjorden zijn Duns ... maar dat wisten we! De meeste percentage van fjorden zijn toch Bay Dun's, Valk-dun komt in verhouding niet zo veel voor. Benaming oa:
rodblakke - wildkleur vos
gra - wildkleur zwart
brunblakke - wildkleur bruin
Ulsblakk (lichtvaal) = wildkleur valk (dunskin)
Gulblakk (geelvaal) = wildkleur palomino (dunalino)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:27

Oke, dan zat ik toch wel goed met mijn kleuren keuze voor haflinger en fjord :=.
Ik vind het wel een geweldige site! Heerlijk om te bekijken wat alle kansen zijn met verschillende combinaties :)

@Stef: Dat dubbel creme fjorden veulen had ik gezien, echt prachtig!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:10

Ik was een combinatie in de kleurencalculator aan het invoeren, waarvan ik bij de hengst invulde Tobiano/Sabino/Splash, maar de hengst is homozygoot tobiano getest, dus dan kan hij al geen sabino meer dragen? Zie:
Citaat:
6/12/10: We have changed the calculator to take into account that Roan, Tobiano and Sabino are mutations of the KIT gene found on horse chromosome 3 and thus will not occur on the same branch of a horses chromosome pair. This means that a horse that carries any two of the Roan, Tobiano or Sabino genes can only be heterozygous for each gene and will pass one or the other to its offspring and never both or none. This also means a horse cannot carry more than two different KIT mutations or be homozygous for any if two of the genes are present.
In the future, we also plan to have the calculator consider linkage between KIT mutations and the Extension (Red/Black Factor) gene which is also found on horse chromosome 3

edit: en dan wil je verder, ligt de site eruit? :( :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:39

Kan je aub even de link geven waar de melding vandaan komt?

Dus volgens deze melding (van vorig jaar?) als:
- een paard Tobiano EN Sabino is, kan het niet Roan zijn
- een paard Roan EN Sabino is, kan het niet Tobiano zijn
- een paard Tobiano EN Roan is, kan het niet Sabino zijn

En dat als:
- een paard Tobiano EN Sabino draagt, het nooit homozygoot kan zijn voor TO EN SB1, en kan nooit beide allelen doorgeven aan zijn nakomeling
- een paard Roan EN Sabino draagt, het nooit homozygoot kan zijn voor Rn EN SB1, en kan nooit beide allelen doorgeven aan zijn nakomeling
- een paard Tobiano EN Roan draagt, het nooit homozygoot kan zijn voor TO EN Rn, en kan nooit beide allelen doorgeven aan zijn nakomeling

Ze hebben het hier wel over Sabino 1 ... vraag is natuurlijk of deze redenering ook van toepassing op de andere varianten van Sabino's? En natuurlijk uitgaande van het feit dat alles met wit aftekeningen als (een of andere) Sabino wordt genoemd, waarom zou er geen andere gen kunnen zijn dat verantwoordelijk is (in bepaalde combinaties) voor bepaalde aftekeningen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:17

@Peterina: ik zat die post ook al met verbazing te lezen. :) Ik zeg niet dat het niet waar is, maar ik heb er verder nooit eerder over gehoord.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:21

DubbelDun schreef:
@Peterina: ik zat die post ook al met verbazing te lezen. :) Ik zeg niet dat het niet waar is, maar ik heb er verder nooit eerder over gehoord.

Ik ook niet! Daarom vroeg ik voor de link ... kan ik zelf nagaan of mijn contacten in de States vragen of dit waar is?!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:23

Ik snap het niet? :o? Ik heb toch echt een roanbonte :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:24

@stef: maar dan is ze dus niet homozygoot :D (volgens bovenstaande).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:26

homo bont sowieso niet want ze had dit jaar een effen veulen, maar dat was weer wel een roan :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:30

Volgens de melding KAN ze alleen heterozygoot tobiano en roan zijn; ze zou dus nooit homozygoot tobiano met roan kunnen zijn.
Iaw als je homozygoot tobiano hebt dan kan je nooit, genetisch, roan of sabino erbij hebben.
EN zal ze maar een van de twee genen (tobiano OF roan) doorgeven, nooit beide naar hetzelfde nakomeling.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:34

Goh, krijg bijna zin om dr weer te dekken met een niet-bonte en niet-roan hengst om te zien wat eruit komt ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:48

Ik heb ondertussen op wat meer engelse forums dezelfde uitspraken zien staan, maar heb nog nergens het wetenschappelijk onderzoek kunnen vinden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:20

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:48

@snowdon : dit is de bekende kreet die op meerdere forums herhaald wordt, maar niet het testresultaat waar dit uit gebleken is.