Palomino fanclub !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:25

Geweldig gewoon praten over een mooie kleur, want het lijkt wel of je niet een favorieten kleur mag hebben als je fokt.
Ik heb een vos kleurige merrie gekocht, tja dan is het zoeken naar een cremello hengst.
Gelukkig gevonden, maar mijn ultieme droom is dan een donker goudkleurige palomino.
Mag ik vragen of dit puur gokken is of dat je dit met de juiste kruising kan krijgen??

Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben?

Dit was een verkooppaardje maar deze kleur bedoel ik Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:36

Na bijna 28 jaar fokken met palomino kan ik u verzekeren dat het puur gokken wat 'tint' van goud je gaat krijgen!

Ik 'denk', maar heb geen wetenschappelijk bewijs ervoor, dat de aanwezigheid van Agouti misschien iets er mee te maken heeft.

Ik heb een koffie-vos/zeer donker vos hengst gebruikt en uit de combi met mijn cremello is een 'lichte' palomino uit gekomen.
Met een 'rood' vos hengst is een 'goud' palomino uit gekomen.

Puur gokken wat tint betreft.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:38

Die kleur is echt een gok heb ik gemerkt. Wij hebben een Palomino veulen uit een bruine moeder, die is zo licht, dat ze bijna zelf weer cremello lijkt in haar zomervacht, je moet echt goed kijken naar de witte aftekeningen op de benen.Afbeelding

Dit is ze afgelopen zomer, nu in de wintervacht nog lichter, ben benieuwd wat er als zomervacht uitkomt.

Hier met haar moeder

Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:55

Nou ik ben benieuwd welke kleur palomino eruit komt, alles is goed, en wel leuk dat het een palomino kleurige KWPNer gaat worden, ook wel weer appart.

Dit jaar laat ik mijn merrie (donker vos, ze is een heel klein beetje stekelharig)
Afbeelding

dekken door deze Duitse cremello hengst
Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:57

Bo_San schreef:
Die kleur is echt een gok heb ik gemerkt. Wij hebben een Palomino veulen uit een bruine moeder, die is zo licht, dat ze bijna zelf weer cremello lijkt in haar zomervacht, je moet echt goed kijken naar de witte aftekeningen op de benen.[ [url=m/okwpIZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is ze afgelopen zomer, nu in de wintervacht nog lichter, ben benieuwd wat er als zomervacht uitkomt.

Hier met haar moeder

[ [url=m/m52OAx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een plaatje! Vind eerlijk gezegd dat bij alleen zo'n lichte palomino van die hoge witte benen en zo'n brede witte blees mooi staat, staat echt prachtig!

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:01

Faya_barock schreef:
Bo_San schreef:
Die kleur is echt een gok heb ik gemerkt. Wij hebben een Palomino veulen uit een bruine moeder, die is zo licht, dat ze bijna zelf weer cremello lijkt in haar zomervacht, je moet echt goed kijken naar de witte aftekeningen op de benen.[ [url=m/okwpIZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier met haar moeder

[ [url=m/m52OAx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een plaatje! Vind eerlijk gezegd dat bij alleen zo'n lichte palomino van die hoge witte benen en zo'n brede witte blees mooi staat, staat echt prachtig!

Bedankt ja ik vind het in deze kleur ook echt heel gaaf. Ze is zo goed gelukt. Ze wordt ook echt heel groot. De moeder is 170 maar die gaat ze denk ik voorbij. Wordt straks een hele gave in de ring :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:46

Faya_barock schreef:
Geweldig gewoon praten over een mooie kleur, want het lijkt wel of je niet een favorieten kleur mag hebben als je fokt.
Ik heb een vos kleurige merrie gekocht, tja dan is het zoeken naar een cremello hengst.
Gelukkig gevonden, maar mijn ultieme droom is dan een donker goudkleurige palomino.
Mag ik vragen of dit puur gokken is of dat je dit met de juiste kruising kan krijgen??

Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben?

Dit was een verkooppaardje maar deze kleur bedoel ik [ Afbeelding ]

Persoonlijk denk ik dat er nog meer niet dan wel bekend is qua kleurvererving. Het is maar afwachten wat voor tint het gaat worden of hoeveel wit een bepaald bontpatroon meekrijgt. Ik heb zelf 2 palomino-nakomelingen uit dezelfde palomino moeder maar met verschillende vaders gefokt en ze zijn qua tint heel verschillend. De eerste is veel lichter dan de laatste.
(De vaders waren géén creme-dragers.)
Beiden wel super blonde manen, want ook daar kan nogal verschil in zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:30

Hier ook een bleekscheetje uit een donkere vosmerrie.

In zomervacht als jaarling
Afbeelding

Afgelopen winter
Afbeelding

Ik denk dat het dus een pure gok is. Wel een hele mooie combinatie, gaat vast een knap veulen worden!

Fennee

Re: Palomino fanclub !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:29

Ach, mijn merrie was als jonkie ook heel licht. Werd per jaar in de zomer weer donkerder. Altijd weer een vraag wat er onderweg komt :)

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:52

Dat is goed om te lezen Fennee, van mij mag ze best iets donkerder worden :D

Ze doet in elk geval haar uiterste best op een zo’n zwart mogelijke staart :')
Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:56

Fennee schreef:
Ach, mijn merrie was als jonkie ook heel licht. Werd per jaar in de zomer weer donkerder. Altijd weer een vraag wat er onderweg komt :)

Deze ervaring heb ik inderdaad ook :j

Nu in de wintervacht zie ik bij die van ons het bonte ook helemaal niet terug. Ik ben wel echt super benieuwd naar zijn uiteindelijke tint :j

Peterina jouw hengst is echt zo geweldig knap :)) Ik heb het altijd jammer gevonden dat mijn (D pony) merries te klein voor hem waren :')

Zelf heb ik geen voorkeur voor tint, alle gouden paardjes zijn imo geweldig <3 Hetzelfde met valk trouwens

Oliver2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:30

Ik heb ook een palomino, vorig jaar kwam hij bij mij wonen. Het is een ruin en hij speelt ontzettend veel. In de winter is hij vrij licht van kleur en nu in de lente komt zijn gouden kleurtje er weer meer doorheen. Ik merk dat hij steeds meer donkere plekken krijgt. Niet echt ronde plekken maar meer een donkere waas. Kan dit, zoals ik ergens las, komen door het dieet? En waardoor komt het dan in dat dieet? Weet iemand hier iets over?
Groetjes Suzanne

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:37

Zouden appeltjes op de vacht kunnen zijn? Die komen vaak tevoorschijn na het verharen. Beetje moeilijk te zeggen zonder foto.

Ik ben blij met hoe de mijne zich ontwikkelt, bijna 2 jaar oud:
Afbeelding
Afbeelding

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:30

Afbeelding

Laatst heerlijk met mijn palomino op buitenrit geweest.
Zouden idd appeltjes of daalders kunnen zijn....?

Oliver2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:32

Ik weet het niet zeker, het zijn geen rondjes, meer soort vlekken. Ik heb ooit ergens gelezen dat ze via hun dieet kunnen reageren en dat er dan wat donkeren plekken kunnen komen. Weet iemand daar iets van?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:33

Afbeelding

Even mijn knappe Noa showen.

Vader Cassanova de Bois uit mijn Groninger vos-Sabino-sooty merrie. Ik ben dan ook benieuwd wat er onder de veulenvacht vandaan komt aan appels, stekelhaar of vlekken.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:07

Ik doe gezellig mee!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft een heel zwaar leven zoals jullie zien :')

De vader is Don cremello du bois

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:10

<3 mooie paardjes weer hier!

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:15

Oliver2019 schreef:
Ik weet het niet zeker, het zijn geen rondjes, meer soort vlekken. Ik heb ooit ergens gelezen dat ze via hun dieet kunnen reageren en dat er dan wat donkeren plekken kunnen komen. Weet iemand daar iets van?

Mijn Palomino heeft ook 2 donkere vlekken. 1 op de hals en 1 op de buik. Geen idee wat het precies is

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:50

Hallo,
Ik wil ook graag meepraten in dit topic! Nog niet geheel doorgelezen maar ik heb sinds 2 maanden ook een palomino merrie! Ze is een Pools warmbloed en sinds deze week een jaar oud. Ik kan niet wachten om te zien hoe ze opgroeit!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:30

Ik ben ontzettend fan van de kleur palomino, mijn voskleurige KWPN merrie is nu geïnsemineerd van cremello hengst Quaside MD. Hier moet dus 100% palomino uitkomen.
Nu is er een pagina van nakomelingen van deze hengst en zie ik veulens uit een voskleurige merrie, die toch wel heel erg op vos lijken? Echt met van die voskleurige manen.
Kunnen deze manen en staart toch nog wit worden?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:11

:z Noa wordt steeds lichter/witter die was net geboren echt rossig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:15

Dank je wel Tiwi, dus dat kan eerst een voskleur en dan toch palomino worden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:18

Ze was wel meer pastel kleurig dan een gewoon vos veulen, hier haar half broer ter vergelijking

Afbeelding
Afbeelding

Opvallend zijn de roze randjes rond de ogen en neus bij een palomino die pas later donker kleuren. Bij een vos zijn ze meteen donker

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:00

Afbeelding
Afbeelding
Baby en bijna driejarige. Klopt, manen zijn van vos naar wit gegaan. Ij haar staart zit nog wel rood en zwarte haren, denk dat het met wel of niet sooty te maken heeft.