Maar zou ze alleen sooty blijven houden op die plekken? of hoe werkt dat? Is dat zoals schimmelen geleidelijk aan? Of is het dit en blijft het dit?
Fotsy
Geplaatst: 21-05-15 21:47
voeding doet ook veel bij sooty maar ze zou eventueel nog wat donkerder kunnen worden, das gokken natuurlijk
duidelijke aalstreep
Prince
Geplaatst: 22-05-15 08:09
Ik heb een vraagje over kleuren. Mijn merrie (roan koffievos met sooty) heeft vorig jaar een veulen gehad van Djamai du Bois (wildkleurvos). Dit veulen was in het begin heel licht vos (richting haflingerkleurtje), later heel donker (staat ook in haar papieren als koffievos) en begint nu haar winterhaar eraf gaat weer behoorlijk blond te worden qua vachtkleur en ook in haar staart komen blonde plukken. Ze oogt in ieder geval niet meer als een normale koffievos en begint ook een aalstreep te krijgen(geen duidelijke, maar hij zit er wel). Kan het dat ze zowel het sooty van mams als de wildkleur van paps heeft en daardoor zo kleurt of wordt ze een "gewoon" vosje ?
Foto's
Veulen nog redelijk licht
Wat ouder, oogt als koffievos (niet zo donker als mams)
Nu, komen weer blonde plekken (zie mn haar kont), veulen erachter is een "gewone" vos
Lijkt mij een gewone vos.. Dun zie ik er niet in en sooty kan je op zo'n jonge leeftijd vaak nog niet zien. De meeste worden steeds donkerder met de jaren, dus dat word afwachten. De meeste vosveulens gaan door een donkere fase trouwens.
Fotsy, hoe kunnen ze door voeding sooty krijgen dan? En wordt het harder met de jaren?
Faline
Geplaatst: 22-05-15 18:19
Ze krijgen geen sooty door voeding Maar door voeding kan het wel meer of minder aanwezig zijn. Door sommige voeding worden ze heel donker en van wat anders weer lichter. Ieder paard reageert er weer anders op. Sooty kan over het hele lichaam voorkomen maar ook in vlekken. Zijn dus verschillende uitingen mogelijk. Sommige sooty's zijn zo donker inclusief manen en staart dat ze bijna niet eens meer als palomino (of valk) herkenbaar zijn. Wat ik gezien heb worden ze ook donkerder naarmate ze ouder worden.
KimIndah
Geplaatst: 23-05-15 12:09
Riep er iemand om Dun foto's?
Wat is het verschil tussen een smokey grullo en een normale?
Ik meld me maar eens want niemand kan er een kleur op plakken, ikzelf ook niet..ze verandert heel de tijd terwijl ze geen schimmel is
Is een 4 jarige kruising merrie van 96 cm, in haar paspoort staat vos..maar dit is het duidelijk niet. Ze heeft lichte manen en staart, vermoed zilver?? En heeft appaloosa kenmerken : witte wimpers, vlekken rondom de mond/neus/ogen, gestreepte hoeven en krijgt steeds meer donkere stippen op haar lichaam(vooral de kont).
Zou ze ook graag laten testen dit jaar, maar weet helemaal niet waarop ik zou moeten testen.
Appaloosa kan rare dingen doen met de kleur en manen Ze lijkt me ook donkere/zwarte benen te hebben op de eerste foto dus zilver bruin zou idd wel kunnen denk ik?
Memere
Geplaatst: 23-05-15 14:33
Appaloosa kan inderdaad zeer rare dingen doen, maar vos lijkt ze duidelijk niet..net zoals een andere 'normale' kleur. Ze heeft inderdaad iets donkere benen
Ze lijkt in mijn ogen toch zilverbruin..maar iets lichter en de overgang qua kleur van been naar lijf is niet zo groot zoals ik ze zie op google.
Ziet er uit als zilver inderdaad hoor. En zeker met nog andere verdunningen zoals creme etc geeft dat toverballen. Het oogt een beetje als zilverbruin, maar ik denk toch eerder aan silver smokey black (zwart+zilver+creme)
Silver smokey black ziet er toch anders uit.. al neig ze indd meer naar die kant?
Dit is haar lichaam, foto van hiernet incl witte haren die beginnen te komen op haar gehele lichaam
Fotsy
Geplaatst: 23-05-15 22:10
Volgens mij is ze enkel appie, dit doet rare dingen hoor met een kleur eventueel silver maar ze lijkt wel te schuren? Stond ee niet onlangs tekoop op kapaza?
Nee schuurt niet hoor, mijn paard heeft eraan liggen likken Ze stond inderdaad onlangs te koop, maar toch eraf gehaald omdat mijn vriend zich bedacht en haar toch wou houden.
Maar dan moet ze toch een kleur hebben net zoals er vosse appaloosa's zijn? want ze verandert elk jaar meer en meer van kleur, maar het is geen 'doorsnee' kleur.
Je kunt altijd gewoon voor zilver testen, LP heeft ze sowieso.
Fotsy
Geplaatst: 24-05-15 12:57
als je wil weten welk kleur ze heeft onder het appie en eventueel silver dan dien je te testen op agouti en extention ah dacht al, ben je van België? ik dacht die is snel verkocht, vond ze zelf interessant vandaar weet alleen niet hoe groot ze is, ben namelijk op zoek naar een partnertje voor deze jonge man
Merrie is momenteel drachtig Ze heeft helaas geen papier(enorm jammer!), maar word aangehouden..vriend kan het toch niet over zijn hart krijgen. Wel veel geinteresseerden gehad voor haar in de tijd dat ze erop stond!
Hoeveel zou zo'n test kosten mocht je op alles testen wat mogelijk lijkt in haar geval?
Fotsy
Geplaatst: 24-05-15 13:07
bij Van Haeringen rond de 70 euro oh leuk dat ze drachtig is, ben benieuwd naar het kleurtje van haar veulen
Memere
Geplaatst: 24-05-15 13:12
Ben ook enorm benieuwd !
Ze is drachtig van een red dun hengst, geeft wel appaloosa's als nakomelingen! is een halfbroer van Clever van Manda hier op bokt (zelfde moeder)