Bruin paard van bonte ouders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:20

Sabinee__ schreef:
Jenkins schreef:
tadaaa haha
(silvester is trouwens 1.20...)

[ Afbeelding ]

Ik heb echt 0,0 verstand van genetica, maar als ik deze combi zie, denk ik echt hoe dan :Y) ???

In theorie kan het wel perfect :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:34

Sabinee__ schreef:
Jenkins schreef:
tadaaa haha
(silvester is trouwens 1.20...)

[ Afbeelding ]

Ik heb echt 0,0 verstand van genetica, maar als ik deze combi zie, denk ik echt hoe dan :Y) ???

Pokon toch Mirjam? :+

Jolandaa_

Re: [KG] Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:39

Als ik dat zie denk ik persoonlijk een andere hengst. :')

Heb er geen verstand van maar de bouw is anders. Ook geen fijne foto's om te vergelijken omdat de bonte staand genomen is en bij de bruine de foto gehurkt is genomen waardoor pony groter lijkt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:51

Jolandaa_ schreef:
Als ik dat zie denk ik persoonlijk een andere hengst. :')

Heb er geen verstand van maar de bouw is anders. Ook geen fijne foto's om te vergelijken omdat de bonte staand genomen is en bij de bruine de foto gehurkt is genomen waardoor pony groter lijkt.

Die bruine is ook totaal anders gebouwd. Ik zou ook zeggen andere pa.

Edit, niet om de kleur want dat kan in dit geval als de schimmel dus agouti zou dragen (hoe dat precies zit bij schimmels weet ik niet).
Laatst bijgewerkt door cp112 op 23-06-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:57

Offtopic: Heeft moeder Tweety toevallig op een manege in Noord Holland gestaan?
Ik denk haar te kennen namelijk. Als het dezelfde merrie is, dan heeft ze ook al eens een bruinbont hengstveulen op de wereld gezet en zou ik niet zomaar aannemen dat jouw pony echt van die hengst afkomstig is :o

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:03

Ik zal je sterker vertellen.. mijn bonte pony haar ouders zijn beiden niet bont.. een fries en een haflinger, bij haar moet het gen voor bont dus ergens bij de voorouders liggen :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:19

veermulder schreef:
Ik zal je sterker vertellen.. mijn bonte pony haar ouders zijn beiden niet bont.. een fries en een haflinger, bij haar moet het gen voor bont dus ergens bij de voorouders liggen :')

Eeuuh volgens mij is dat echt genetisch onmogelijk naar mijn weet.
Een haflinger en fries kunnen ook geen slipped tobiano dragen (mits beide gewoon volle rassen). Dat zou dus eigenlijk betekenen dat een van de ouders van je pony niet de ouder is.

Edit, en ze is ook nog bruin... Nu kan een haflinger bruin dragen maar dat is eigenlijk zelden tot nooit het geval.
De haflinger zie ik er trouwens nog wel in terug. Als de fries de zogenaamde vader us zou ik dat tocj heel.erg in twijfel trekken. Nouja in twijfel trekken. Het KAN gewoon NIET :Y)
Laatst bijgewerkt door cp112 op 23-06-15 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:21

Inderdaad. Dat is gewoon erg onmogelijk. Bij beiden rassen zijn bontpatronen niet toegestaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:21

Hoop buitenechtelijke relaties komen er zo naar voren := :P

Maar ben het in beide gevallen eens met cp, genetisch gesproken kan het niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:22

Idd, veel papa's die de papa niet kunnen zijn. Er van uit gaande dat de mama wel klopt :+ .

Ik zie het shet x Welsh in Sylvester ook niet zo. Heb even Immer zijn afstamming bekeken, maar daar zit ook niets groots (of groot fokkend) achter waar ik van denk dat het daar vandaan komt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:23

Uit 2 bonte ouders kan altijd een effen paard komen, dat effen paard kan genetisch zelfs bont zijn of een minimal white, die heeft dan bijv. 1 vlek onder de buik en is zelfs officieel bont bij het Paint stamboek. Bijv. een hoog wit been kan op het Tobiano gen duiden.

2 Homozygoot zwarte ouders kunnen dus een effen paard geven wat genetisch zo bont is als maar kan ;) , terwijl 2 effen ouders een bont paard kunnen geven. De 1e kan dus genetisch bont zijn. Het wordt nog wel eens gezegd dat uit een homozygote kruising altijd een bont gekleurd paard komt, maar dat is dus niet waar.
Mijn hengst komt uit 2 "loud coloured" ouders ( Tobiano x splash overo) en is een Minimal white ( zie profiel) en dit is dus een regular Paint.

Bij de Overo's zie je dat overigens wel vaker dan bij de Tobiano's die altijd, ook als ze op het 1e gezicht effen zijn maar hoge witte benen hebben.
Paard op de 1e foto is een Tobiano: http://equinegenetics.blogspot.nl/2009/04/tobiano.html
Dit paard is bijv. homozygoot Tobiano gesest: http://www.horsegroomingsupplies.com/ho ... 97726.html

Veel Paint halter paarden zijn effen vos maar officieel wel bont, bijv. door hoge witte benen/ vlek onder de buik. Deze kleur wordt zelfs in de halter paarden graag gezien omdat vlekken een verstoord beeld kunnen geven op de bouw van het dier.
Overo ( kijk verder niet naar de bouw ) http://www.stallingspainthorses.com/sta ... ockett.htm ( vlek onder de buik!)
Nog een Overo: http://www.doublelacres.com/ACCOMPLISHM ... omp628.jpg

Binen de Quarters komen bijv. ook "crop-outs" voor, effen paarden ( al generaties lang) waar opeens een bonte uitkomt.......waarschijnlijk doordat er ergens dier verstopt nog een bont gen op loer lag maar dat heeft zich dan generaties lang niet getoond.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cropout
http://www.horse-genetics.com/American-Paint-Horse.html
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-06-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:25

Mijn paard zijn ouders zijn bont en de opa's en oma's ook :)

Toch is mijn paard gewoon een simpele bruine met alleen een klein kolletje en een wit sokje :D

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:49

cp112 schreef:
Ja maar vos is geen bruin he. Uit 2 zwarten kan prima een vos komen.

Maar echt never nooit een bruine. Een van de ouders moet dan bruin dragen en bruin toont altijd op een zwarte. Kortom, als een van de ouders bruin had gedragen was deze bruin geweest en niet zwart. Het kan dus echt gewoon niet. Genetisch onmogelijk.

Vos is wat anders. Een zwarte kan namelijk wel vos dragen zonder dat je het ziet (heeft mijn hengst ook) en als dan zowel papa als mama toevallig allebei dat vos gennetje doorgeeft komt er een vos uit (25% kans).

Bedankt voor de uitleg.
Dat wist ik niet dat vos en bruin dan ook weer anders is in dat geval.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:58

ElCid schreef:
Uit 2 bonte ouders kan altijd een effen paard komen, dat effen paard kan genetisch zelfs bont zijn of een minimal white, die heeft dan bijv. 1 vlek onder de buik en is zelfs officieel bont bij het Paint stamboek. Bijv. een hoog wit been kan op het Tobiano gen duiden.

Dat dus, mijn Spook is 'zwart' als je hem ziet, maar genetisch toch echt een bonte.

Lijkt een effen paard dus maar is 't genetisch blijkbaar niet. Zijn veulens zijn ook allemaal bont geworden geloof ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:03

Toydoll schreef:
ElCid schreef:

Dat dus, mijn Spook is 'zwart' als je hem ziet, maar genetisch toch echt een bonte.

Lijkt een effen paard dus maar is 't genetisch blijkbaar niet. Zijn veulens zijn ook allemaal bont geworden geloof ik.

Is het die met de blauwe ogen? Daar zit idd iets anders bij, slipped tobiano wellicht maar iig geen simpele effen zwarte in dit geval :)

Maar precies zoals je zegt, lijkt een effen paard maar is het genetisch niet. En dat onderscheid kunnen sommigen niet maken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:08

Wie gaat het durven om hier het verschil tussen genotype en fenotype uit te leggen...

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:09

Interessante discussie!

Even een vraag tussendoor: hoe zit het nou als je 2 gewone simpele bruine kwpners bij elkaar zet qua kansen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:18

Nina1999 schreef:
Interessante discussie!

Even een vraag tussendoor: hoe zit het nou als je 2 gewone simpele bruine kwpners bij elkaar zet qua kansen?

Qua patroon? Effen. Qua kleir heb je sowieso kans op bruin en zwart en als ze beide vosdragend zijn kan dat ook nog.
Tenzij een van beide Homozygoot bruin is dan is zwart uitgesloten.

Is bijv een van beide Homozygoot bruin en dragen ze (of een van beide) geen vos wordt het veulen altijd bruin.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:19

Hoe kun je dat dan weten, of je paard vos draagt? En hoe groot is de kans op bruin en op zwart?
Edit: opa van merrie is vos, verder alles bruin, net als haar 4 nakomelingen.
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Nina1999 op 23-06-15 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:25

Strasshorse schreef:
Mijn shetlander merrie was een vos, papa zwart bont en kwam een volledig zwart veulen uit. Dus denk wel dat dat zou kunnen.

Ik heb dus een zwarte Shet.
Moeder vos.
Vader zwartbont.
Hoe grappig :-)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:29

Ik zal me even beperken tot kleuren. :)

Het fenotype is het geen wat je van de buitenkant kan zien (+ eventueel de invloeden van het mileu). Neem bijvoorbeeld de huidskleur van mensen. Die is bij mij bijvoorbeeld blank, maar door invloed van de zon kan ik toch een bruinere tint krijgen.

Het genotype is zijn de eigenschappen die het paard geërfd heeft van de ouders. Die kunnen zichbaar zijn maar ook onzichtbaar! Neem dus bijvoorbeeld een zwart paard dat wel ook het gen voor vos heeft, maar omdat dat maar 1 keer meegegeven is en recessief is aan zwart, zal het niet tonen.

Wanneer je een genotype van een paard weten (door bijvoorbeeld een kleurentest) kun je redelijk precies zeggen hoe een paard er van de buitenkant uit ziet zonder het dier ooit gezien te hebben. Natuurlijk weet je bij een bont paard niet precies waar de vlekken zitten en daar draait het in dit topic ook deels om. Als je dus alleen maar het fenotype van het paard weet (van een foto) dan kun je nooit zonder bijvoorbeeld de voorouders te kennen, een precieze uitspraak doen over wat het allemaal met zich meedraagt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:45

Nina1999 schreef:
Hoe kun je dat dan weten, of je paard vos draagt? En hoe groot is de kans op bruin en op zwart?
Edit: opa van merrie is vos, verder alles bruin, net als haar 4 nakomelingen.
Alvast bedankt!

De merrie zou dus vos kunnen dragen. Om dat te weten moet je het laten testen. Hoe groot de kansen zijn hangt af van wat voor kleuren ze allemaal dragen en of ze homozygoot agouti zijn.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:53

Kun je het vosgen in een stamboom niet achterhalen?
En kun je uitleggen wat agouti precies inhoud?

Vos is toch recessief? Stel dat zowel de opa van moeder als de oma van de eventuele vader vos zijn, kun je dan iets over de kans op een vos zeggen?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:05

Agouti is het bruin gen.

Een paard heeft eigenlijk maar 2 echte basis kleuren vos (ee) of zwart (EE/eE)
Daarover kan je bruin (agoutie AA/aA) krijgen en de rest van de mutaties bont, verdunningen, cream, ect.

Nina1999 helaas kan je dan nog niets zeggen zonder DNA. De kans is aanwezig dat nakomelingen het hebben maar ook net zo goed niet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:07

Agouti is hetgeen dat een paard bruin maakt.
Een bruin paard us genetisch gezien zwart. Het agouti gen drijft het zwarte naar de "uiteinden" en maakt het paard op het lijf bruin. Daarom heeft een bruine zwarte manen, staart, benen etc.

Je kan bij een zwart paard alleen definitief zeggen dat hij vos draagt wanneer een van de ouders vos was. Zijn vader en moeder bruin of zwart bijv dan wordt het giswerk of het doorgegeven is.

Jij zegt dat de opa van.je merrie vos was, zijn nakomelingen dragen dus altijd vos. De generatie daarna is niet te zeggen zonder test.