[KG]Kleur Ditisem echt zilverappel (vos)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: [KG]Kleur Ditisem echt zilverappel (vos)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:38

Wat is de afstamming van Horizon. Inderdaad prachtige kleur. Maar is het een sportwarmbloed?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:40

Het is een kwpn. Ik weet zo de stamboom niet :x

edit . Hier zijn pedigree

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:42

Kabayo schreef:
Het is een kwpn. Ik weet zo de stamboom niet :x

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1527393

Dat maakt zoeken makkelijker als het een KWPNer is. ;)

Colloured,..komt dat toevallig bij Waverveen vandaan?

Jammer dat ie in Schotland staat.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:55

NatasjavE schreef:
Domburg arabisch bloed? Das wel zoeken met een lampje hoor. :D Via de volbloed inbreng(waar zilverstaart ook voorkomt) maar het is wat erg veel generaties terug.

Toch is het wel zo. En het is in hem ook nog eens goed verankerd doordat je het vele malen terug ziet komen in zijn pedigree.

Waverveen :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:37

Coloured schreef:
NatasjavE schreef:
Domburg arabisch bloed? Das wel zoeken met een lampje hoor. :D Via de volbloed inbreng(waar zilverstaart ook voorkomt) maar het is wat erg veel generaties terug.

Toch is het wel zo. En het is in hem ook nog eens goed verankerd doordat je het vele malen terug ziet komen in zijn pedigree.

Waverveen :j

Ik heb net Domburg zoor zitten spitten maar ik kom het niet tegen.

Ben je niet in de war met Normann? Die zit vol met lijnenteelt op Amurath.

Het zit er overigens wel in. Maar via het scheutje volbloed. Maar das wel heel erg verdund

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:59

Nee, ik ben niet in de war. Ga eens zoeken waar ik het kan vinden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:45

Ditisem is zeker geen zilver drager ... zijn het een zilver-bruin of een 'zilver'-vos.
Het wit komt van de wit gen dat hij draagt ... een van de White genen zij het een van W's of zelfs een van de SB's.
Het 'arabisch' staart dat je aan denkt heet 'Gulastra Plume' genoemd achter een Arabier hengst die veel nakomelingen gaf met veel wit, oa in de staart. Helaas hier ook wordt dit door een of ander White gen, hoogst waarschijnlijk een Sabino. Maar deze kenteken wordt ook terug gevonden in andere rassen en is dus niet alleen arabisch.

Wat het zilver van Horizon (KWPN B geregistreerd, AES ), de kleur komt via Waverveen, via zijn moeder's vader Iregon en dan helemaal terug om diens moederlijn tot Nini en dan hoogst waarschijnlijk terug op diens hackney bloed.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:13

F-AM --> KG

jorreknorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:17

Coloured schreef:
jorreknorrr schreef:
[ [url=m/C20Hob.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RJIk9m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mijn ditisem x lorton
Zou toch zeggen dat die Ditisem het zilvere doorfokt iedergeval!

Prachtig paard. Maar dit is geen silver. Laat hem maar testen en je zult het zien. Wel heeft dit paard een zilverstaart, maar dat is genetisch wat anders dan silver.

Maar dat 'zilverstaart' is dus wel iets wat ditisem doorfokt? Ik heb er echt totaal geen verstand van hoor. :Y)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:39

jorreknorrr schreef:
Maar dat 'zilverstaart' is dus wel iets wat ditisem doorfokt? Ik heb er echt totaal geen verstand van hoor. :Y)

Alles wat ze zelf hebben, kunnen ze doorgeven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:07

Coloured schreef:
jorreknorrr schreef:

Alles wat ze zelf hebben, kunnen ze doorgeven.

En in dit geval heeft het meer te maken met de witte aftekeningen dat überhaupt iets met het zilver gen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:28

Zou goed kunnen dat het met witte aftekeningen te maken heeft.
Zijn oma en tantes zijn soort van schimmel, die krijgen als volwassen paard witte haren door de vacht maar schimmelen niet door naar wit.
Heb ook een nakomeling van Ditisem gezien die was vos met blonde/witte manen en staart.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:34

Ik ben zelf actief in de tuigpaardensport en zie ditisum en zijn nakomelingen dus regelmatig voorbij komen. Er zijn wel nakomelingen van ditisum met de kleur zilverappel of een ander apart kleurtje dus hij fokt het wel degelijk door.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:23

KirstenChes schreef:
Ik ben zelf actief in de tuigpaardensport en zie ditisum en zijn nakomelingen dus regelmatig voorbij komen. Er zijn wel nakomelingen van ditisum met de kleur zilverappel of een ander apart kleurtje dus hij fokt het wel degelijk door.

Ik kan natuurlijk mijn mond niet houden nu: :D
Dan komt de kleur óf bij de moeder weg, óf het lijkt zilverappel maar het is het genetisch niet. :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:37

Nogmaals ... Ditisem is geen zilverappel!

Hij draagt geen zilver gen in zijn hele afstamming/pedigree dus het is onmogelijk dat hij dit doorgeeft.

De zg 'aparte kleurtje' heeft te maken met een of andere wit gen die witte haartjes door het vacht geven, blonde/witte/gele manen geeft, dit veel witte aftekeningen op benen geeft, enz enz.

Mensen laat je niet misleiden door deze kleur schakeling want deze hengst draagt geen zilver!

Hier een artikel met kleuren foto's van:
- zijn vader : echt geen zilver drager!, en diens ouders: http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... bracht.pdf

- zijn moeder van Ditisem : ook geen zilver drager!: wel met stekelharigheid dat associeert is met wit genen: http://www.kwpn.nl/2010/04/stal-muggen- ... in-lemele/

Op deze pagina van het KWPN zelf is over-duidelijk te zien dat hij een vos is met lichtere haren, zij wit-achtig, in zijn staart met witte aftekeningen. Dat KWPN hem beschrijft bij kleur als 'zilverappel-vos' is een grote blunder aan hun kant en nog is bewijs van hun onderkunde wat kleuren genetica betreft. En ja dat maakt mij boos dat ze mensen zo misleiden. -:(-

https://hengsten.kwpn.nl/HengstenInfoUi ... RDEEL=FOTO

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:29

Peterina schreef:
- zijn moeder van Ditisem : ook geen zilver drager!: wel met stekelharigheid dat associeert is met wit genen: http://www.kwpn.nl/2010/04/stal-muggen- ... in-lemele/

Op deze pagina van het KWPN zelf is over-duidelijk te zien dat hij een vos is met lichtere haren, zij wit-achtig, in zijn staart met witte aftekeningen. Dat KWPN hem beschrijft bij kleur als 'zilverappel-vos' is een grote blunder aan hun kant en nog is bewijs van hun onderkunde wat kleuren genetica betreft. En ja dat maakt mij boos dat ze mensen zo misleiden. -:(-

https://hengsten.kwpn.nl/HengstenInfoUi ... RDEEL=FOTO

De moeder van Ditisem is een bruine roan en niet stekelharig.
En persoonlijk denk ik dat het KWPN het gewoon echt niet weet en niet moedwillig de boel aan het misleiden is ofzo. Zilverappelvos is gewoon een term die vroeger gebruikt werd voordat al die testen voor kleur bestonden. Dat in ogenschouw nemende is de naam zilverappelvos nog niet eens zo gek. Het benoemt namelijk wat men toendertijd zag. Namelijk een hele donkere vosKLEUR met zilverachtige manen en staart.

Hier Roswitha met Ditisem als veulen:
Afbeelding

En hier Roswitha met haar zoon Zomooi, roan zwart:
Afbeelding