Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:52

Filmpjes van de kudde ook gezien, vind dat ook niet overtuigend, heb meer het idee dat je ze daar ziet zoals ze zijn ipv 3x gewassen, opgewreven met schapenvacht, vet en glasspray en dan ook nog photoshop erover zoals de foto's van die dekhengsten.
Glanst een AT bv ook zo wanneer je hem op een bewolkte dag fotografeert?

Stel je zou een AT in een kudde doorsnee sportpaarden zetten, is die er dan voor een vreemde uit te pikken? Ik betwijfel het.
En dan bedoel ik op vachtglans, niet op uiterlijk dus neem dan een 'volle' AT ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:09

Maar niet alle AT's glanzen zo he, dat staat ookal eerder beschreven
Het is een gen of een eigenschap dat af en toe bij een AT boven komt. En die glans is dan nog heftiger dan een normaal glanzend paard.

Dus AT's (en een paar andere rassen) hebben het, maar daarbinnen is het ook lang niet altijd.
Hoeveel % zou metalic hebben in de AT's. 5%?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:12

Het is toch iets waar de AT om bekend staat, dus ga er vanuit dat het wel een hoger percentage is, bij 5% zou het ook bij AT een zeldzaamheid zijn.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:13

Nee, de haren reageren direct op licht, omdat de haren hol zijn reflecteren ze meer licht dan haren in de vacht van 'gewone' paarden of paarden die 'gewoon' gezond zijn.
Misschien dat deze foto's je ook niet overtuigen en misschien ben ik nu ook wel vervelend het topic aan het volspammen, maar ik vind jullie mening zeker interessant.
Feit is dat de haren dus wel degelijk anders zijn en dus wel degelijk meer licht reflecteren. Ik geloof dat bij de AT minder dan de helft (zo uit mijn hoofd sowieso minder dan 40% ) metallic is, in meerdere of mindere mate. Dat zijn dus ook alle licht metallic paarden meegeteld, die dus zeker niet allemaal extreem sterk goudglans hebben. Bij de Don is dit percentage groter, dit komt doordat er hier op kleur is geselecteerd.

Ik zal er misschien ook wel anders tegenaan kijken. Anneliesdj, hebben die paarden ook holle haren en glanzen ze ook zo als ze ziek of mager zijn? Dat betwijfel IK nl.
Maar kan hoor. Dan kan het misschien wel aan mij liggen dat ik bijv. de (overigens prachtig glanzende) quarter op de vorige pagina of de duidelijk goed in haar vel zittende palomino van Peterina qua glans totaal niet te vergelijken vind met dit:

Verder zaten er in voorgaande posts ook niet metallic paarden tussen, ter vergelijking. :j Zoals Moragh al noemde idd.

Shakhmed
Ulukbek
Dirkhan
Greys
Weer Greys

Verder, het lijkt bij de AT idd vaker voor te komen bij verdunningen, maar zoals bij de Don te zien is (die overwegend vos zijn) hoeft dat dus absoluut niet.

Nog wat Dons, gewoon in de kudde:

Hengst van dik in de 20
Weer
Hengst met merries.
Merrie.
Mooie close up
Hoofd
Dit zou ik wel onder goudvos scharen.
Deze ook wel.
Behoorlijk smerig en toch nog goudglans.
Merrie met goudglans
Merrie met veulen
Nog een merrie met veulen. Die heel vaal geborsteld wordt... of niet...
Goed het verschil tussen het paard met metallic en de paarden zonder
Idem (Dus voor de goede orde: welke hier zijn wél met goudglans en welke niet... beide zit erbij)
En weer goed de verschillen te zien. Denk ik.... :=
Veulen met goudglans
Hoofd
Metallic en niet-metallic bij elkaar
Zwart-wit foto van een paard met metallic.
Nog een.
Hetzelfde voer en toch is de één metallic en de ander niet of minder.
En nu hou ik echt op :+

Heb overigens wel nog foto's van een kudde Dons die in de blub gaat en de plekken die niet dik bedekt zijn met blub glanzen vrolijk door. :j

Misschien ligt het ook wel gewoon aan mij. Maar, los daarvan, is de haarstructuur van een paard met een dergelijke (in mijn ogen absoluut extreme) glans anders.
Bij gewone, gezond glanzende vacht is die haarstructuur toch echt anders.

Maar goed, ik draag niet voor niets af en toe wel degelijk een bril. Misschien moet ik die vaker opzetten. :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:24

Een ziek of erg mager paard glanst doorgaans niet nee, als een AT dat wel doet lijkt me dat eerder nadelig voor ze ;)
Maar een goed gezond paard, glanst ook als ze smerig zijn of wanneer het bewolkt is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:28

Valt me overigens wel op dat bij de palomino's en vossen de glanst het mooist is.
Komt dit niet voor bij een bruine, daar zou het toch meer opvallen denk ik?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:49

Uiteraard kun je je afvragen of het voordelig is dat ze ook glanzen wanneer ze ziek zijn. :j Uiteraard glanzen ze ook wel als het bewolkt is, maar de extreme glans komt door de zon juist omdat de haren licht reflecteren. Los van gezonde glans die van binnenuit komt zit deze extreme glans dus juist in de haren zelf in combinatie met licht (ook kunstlicht overigens). En dat komt dus doordat de haren hol zijn en dat is bij paarden met een gewone gezonde glans niet het geval. Uiteraard kunnen beide wel degelijk samen gaan.

Jawel, er bestaan absoluut ook goudbruinen. Bij de AT zijn bruin (en bruin + Cr) de meest voorkomende kleur dus 1 + 1 = ...

:j

Maar ik ben voor nu even klaar met spammen dus die post ik misschien een andere keer. :+ Ok, vooruit, 2 die ik zo uit mijn hoofd weet...
Een bekende goudbruine AT dekhengst is Gench, 2, gefokt door Stavropol Stoeterij #170. Of bijv. Saburbek, 2 een nakomeling van de bekende dekhengst Garausup. (En jawel, die laatste heeft hooded eyes).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:53

Daar valt het al een stuk meer op ja, dat is wel duidelijk meer dan 'gewoon' gezond.
Komt dit ook voor bij Arabische volbloeden? Ik weet niet of dat ergens weer gerelateerd is ofzo.
Ik heb een AV hengst gehad die ook enorm glansde.

Erg eng trouwens die hooded eyes, ik zou chronisch bang zijn met zo'n paard op stal :')

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:41

Ne die metallic achtig glans komt niet voor bij Arabische volbloeden, alleen de 'normale' glans.

Alleen AT hebben deze 'metallic' glans ... alle andere rassen kunnen een glans hebben maar dan heeft het absoluut niets met 'metallic' te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:44

Als je metallic AT kruist, en een paar keer heen en weer kruist ( At x ander paard, nakomeling x AT, deze nakomeling x ander paard, etc) kun je dan de Metallic factor, de holle haren, ook inkruisen in andere rassen? Of is dit al eens gedaan?

Het is lastiger aangezien niet bekend is hoe het overerft, maar dan zou je toch een paard moeten kunnen krijgen die ook metallic is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:15

Haha spruitjeee, ik lach me dood om je avatar _O-

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:33

Vind dit heel interessant, je ziet toch duidelijk dat de AT een andere soort glans hebben, beetje minder naturel, maar oh zo mooi en speciaal. Wat me ook opvalt is de hoge hoofdhouding(geeft vaak holle rug) zijn die paarden makkelijk te rijden? (Misschien off topic maar gewoon nieuwsgierig)
Je ziet ook dat inderdaad de zon een grote rol speelt in de reflectie. Heel apart toch wel.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:05

Spruitjee schreef:
Als je metallic AT kruist, en een paar keer heen en weer kruist ( At x ander paard, nakomeling x AT, deze nakomeling x ander paard, etc) kun je dan de Metallic factor, de holle haren, ook inkruisen in andere rassen? Of is dit al eens gedaan?

Het is lastiger aangezien niet bekend is hoe het overerft, maar dan zou je toch een paard moeten kunnen krijgen die ook metallic is?

Heeft eerder dan te maken met dubbel recessief van dat bepaalde vorm van haar en de genetica daar achter. Misschien komt dat 'metallic' alleen in homozygoot recessief (of dominant) vorm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:24

Die genetica ken ik :) Maar omdat niet bekend is hoe het overerft, is mijn vraag of je het wel kunt krijgen in een kruisling door constant terug te kruisen met AT en een ander ras.

Er zijn zelfs genen ( bij schapen dan ) die enkel in heterozygote vorm zichtbaar zijn, en dan moet dit desbetreffende gen bij de vader vandaan komen! Oftopic, maar hier het artikel

Dus misschien dat het gen op een gelijke wijze werkt :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:03

Dit heeft wel niets te maken met de Topic ...

maar toch:
indien kruising A (die heterozygoot is voor het gen dat metallic-achtig haarvorming doorgeeft) x kruising B (die heterozygoot is voor het gen dat metallic-achtig haarvorming doorgeeft)
een veulen geeft dat van BEIDE ouders het gen 'dat metallic-achtig haarvorming doorgeeft' heeft ontvangen, dan is dat veulen homozygoot voor 'dat ... enz enz' en die zou dan in principe de expressie van 'metallic-achtig' glans kunnen geven.
Let wel: omdat de genetica hierachter niet bekend is, is het ook niet bekend of heterozygoot dragers wel of niet een expressie geven van deze 'gen'. Als dit niet het geval is: hoe weet je of je wel of niet eentje hebt, en dan met welke je moet kruisen?
Aangezien deze type glans geen meer waarden heeft, vraag ik mij af waarom iemand zich er mee bezig zou houden.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:32

Zou natuurlijk homozygoot recessief kunnen zijn...

Is het bekend of metalic x metalic metalic geeft (vos x vos is altijd vos?)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:42

Er is niets bekend van deze gen, en het heeft niets met kleurtjes te maken.
Misschien is een aparte topic over AT en hun glans van toepassing?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:51

Peterina schreef:
Er is niets bekend van deze gen, en het heeft niets met kleurtjes te maken.
Misschien is een aparte topic over AT en hun glans van toepassing?

Is waar, ik denk dat we nu allemaal wel weten hoe AT eruit ziet.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:57

Wat ik heb gezien wat betreft vererving:

Sommige metallic ouders geven het vrijwel zonder uitzondering door, in sterkere of iets minder sterke mate; i.p. alle nakomelingen licht of sterk metallic.
metallic x metallic kan metallic geven.
Metallic x niet-Metallic kan Metallic geven.
Metallic x Metallic kan niet-Metallic geven.
Kan zowel via de moeder als via de vader worden doorgegeven.
Niet metallic x niet Metallic kan metallic geven; vaak zit er verder terug wel metallic achter. De niet-metallic kan i.p. ook wel heel licht metallic zijn, maar op papier iig niet als zodanig geregistreerd.
Licht metallic x niet Metallic kan zelfs extreem metallic geven.
Het is niet exclusief van de AT, aangezien het ook is doorgegeven aan kruisingen en rassen die (van oorsprong) AT bloed voeren.

Deze komt bijv. uit twee metallic ouders. Alleen in het aller-, aller-, allerbeste geval zou die misschien licht metallic kunnen zijn. Licht metallic wordt niet geregistreerd, wat dus nazoeken op basis van papier lastig maakt, want dan lijkt het soms gewoon een generatie over te slaan.
Wellicht is er sprake van een recessief of een koppeling, wat de uiting ervan beïnvloedt.

Een van de hengsten die ik hierboven liet zien, Greys, komt uit ouders die beide leuk glanzen maar zeker niet metallic lijken te zijn of als zodanig geregistreerd staan. Greys zelf is toch echt overduidelijk metallic.
Wat volle broers en zussen uit diezelfde combinatie:

Greys goudvalk;
Gasyr bruin, lijkt afgezien van zijn kleur sterk op zijn vader, ook qua glans ;
Tauro valk, mogelijk licht metallic;
Guldes donkervalk, mogelijk licht metallic.

Van de moeder zou ik zeggen dat ze hoogstens licht metallic zou kunnen zijn. Staat dan ook 'gewoon' als bruin geregistreerd.
Vader donkervalk.
Daarom ook dat ik zeg dat hoe het overerft absoluut niet bekend is. Het lijkt zomaar een generatie over te kunnen slaan dus het zou een soort recessief kunnen zijn.
Ook bij de Don, waar door sommige fokkers heel sterk op kleur (vos met metallic) is geselecteerd komen niet metallic exemplaren voor, ook uit ouders met metallic. Er komen in sommige bloedlijnen en fokrichtingen ook wel andere kleuren dan vos voor, maar er zijn specifieke vos kuddes en fokkers die vanaf de 19e eeuw al op vos + metallic selecteerden, waarbij de meeste ouderdieren in de kuddes metallic zijn - als zijnde 'het goud van de Kozakken'.
Bij de Don is metallic wat dat betreft veel wijder verspreid; er is immers door diverse grote fokkers al generaties lang op geselecteerd.
Wat mij betreft zou een studie over metallic dan ook niet alleen op het oorsprongsras (AT en Turkoman) gericht moeten zijn, maar óók op de Don.
Maar goed, vind daar maar eens financiering voor.

Over hoe de AT rijdt e.d. zie onderschrift. Dat is hier nl. off topic.

Dat metallic nutteloos is zou ik overigens niet direct zeggen. Er is nog te weinig onderzoek naar gedaan maar zelfs 200 jaar geleden werd door de nomaden al beweerd dat de metallic exemplaren het beter deden in de woestijn.
Het reflecteren van licht doet dus mogelijk iets met de warmte- en of waterhuishouding. Daarbij wordt ook gesteld dat het mogelijk helpt als camouflage en ook zou helpen bij het weren van insecten (een beetje te vergelijken met de strepen van zebra's; de reflectie zou landen/aantrekkelijkheid voor insecten verhinderen).

Het zou natuurlijk vreselijk leuk zijn als dit eens onderzocht werd. Het is toch iets dat veel mensen associëren met 'Russische' paardenrassen. Maar ziektes worden interessanter gevonden.
De reden dat 'metallic' hier besproken wordt is omdat het ook in de OP is opgenomen. Het is een eigenschap die kleur wel beïnvloedt, maar niet verandert. Het zou kunnen dat het om die reden dan niet hier thuishoort, maar naar mijn mening valt ook daarover te discussiëren. Sabino, rabicano of bloody shoulder beïnvloedt de basiskleur (meestal) immers ook niet direct, evenals appaloosa (afgezien van extreme vormen). Toch horen die hier wel degelijk thuis. Waarom zou metallic hier dan niet in de discussie passen?

Ik vind het verder prima hoor, daar niet van.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:50

JoSav schreef:
Maar ziektes worden interessanter gevonden.

Gek he ;) :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:40

Nee, uiteraard niet.
Maar dat maakt het niet minder jammer, toch?

Haha, had liever gezien dat je was ingegaan op de discussie of de metallic discussie hier thuishoort of niet. :P :Y)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:34

Dat metallic nutteloos is is nergens geschreven ... alleen dat het op kleur en hier uitgebreid voorbeelden plaatsen heeft geen meer waarden. Als eigenschap beinvloed het niet kleur, het verdund of 'ver-donkerd' niet de kleur, het geeft alleen een glans.

Metallic wordt niet door een kleur gen veroorzaakt maar door een gen die de haar vorm veroorzaakt ... en daarom hoort het, nogmaals m.i., hier als uitgebreide discussie niet thuis.
Ik begrijp de interesse wel ;) maar het heeft niets met kleur te maken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:57

En het spijtige is dat metallic enkel voorkomt bij AT en daar ken ik persoonlijk absoluut niks van.
Misschien wel passend in dit topic het gaat tenslotte toch over speciallekes maar beperkt qua publiek.
De reden waarom er waarschijnlijk nooit onderzoek naar gedaan is, is omdat het misschien niet te bepalen is, ze hebben het of niet, zoals het tongrollen bij de mens, je kan dit of je kan dit niet, niks genetica.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:10

JoSav schreef:
Nee, uiteraard niet.
Maar dat maakt het niet minder jammer, toch?

Haha, had liever gezien dat je was ingegaan op de discussie of de metallic discussie hier thuishoort of niet. :P :Y)

Och, ik vind wel dat het hier hoort, alleen op gegeven moment kan je niet heel veel meer omdat er niet zoveel verder over bekend is. Dus behalve kwijlen over mooie plaatjes is het dan weer beetje klaar ;)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:52

Eens, op dit moment is er eigenlijk niets meer over te zeggen tot er nieuwe ontwikkelingen zijn. :j
En Fotsy, voor de zoveelste keer, het komt niet alleen bij de AT voor, maar daar komt het waarschijnlijk wel vandaan (of correcter gesteld: bij de Turkoman). :)